Corona-virus paljon huhuttua levittyneempi?
Kommentit (176779)
Yx2 kirjoitti:
Hei, olen taas täällä!
Olen tämän tylsän ketjun aloittaja ja kun Coronaan tai siis Koronaan kuuluu keuhkokuume niin kerron hiukan lisää.
Itse sairastin 2009 sikainflun vaikka siitä sitä ennen lähinnä vitsailin jokaiselle.
Olin yksi 10 espoolaisesta joka joutui "sian" takia tehohoitoon.
Vietin sairaalassa 13 päivää joista 4 päivää teholla ja eristyksessä.
Tilanne oli paljon vakavampi kuin silloin ymmärsin.
Kun pääsin teholta sain keuhkokuumeen.
Kun siitä toivuin (jotenkin) niin keuhkokuvissani näkyy kuulemma lopuneloani se että olen sairastanut sian.
Se tunne kun omat keuhkot eivät tuota tarpeeksi happea vaan joudut avustaa keuhkojasi happiviiksillä ei ole mikään mieltä ylentävä.
Sairaalasta päästyäni kuljin jonkun aikaa happiviikset apunani enkä jaksanut juuri muuta kuin maata.
Korona kuulostaa todella paljon hurjemmalta kuin tämä sikainfluenssa (jonka muuten sairasti niin lapset kuin vaimokin) niin kait tässä pitää kumartua isomman edessä :(.
Tästä kaikesta on kiva vitsailla ja heittää huulta kuten itsekin tein, ennekuin joku suurempi päätti toisin.
Nimerkillä aina savuton 45v "kollinpoikanen."
Sinulle espoolainen sikainfluenssasta teholle joutunut kysymys:
Et tupakoi, mutta epäilen että asut 60-80 luvulla rakennetussa talossa? Osuinko oikeaan?
Sisäilmaongelmaisissa taloissa asuvat ovat riskiryhmäläisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko missään kerrottu, onko mahdollista saada tätä pysäytettyä, vai onko täällä muutaman kuukauden päästä sellaista kuin nyt wuhanissa?
Jääkö Eurooppaan riittävästi sairaanhoito tarvikkeita. Niitä pitäisi nyt nopeasti tuottaa mahdollisimman paljon. Kiinahan on pyytänyt lähettämään sinne. Heiltä on loppunut.
Sepä se tässä onkin, kun ei ole mitään, miten voitaisin pysäyttää noin tarttuva tauti. Yksi tartuttaa keskimäärin 2-4, espanjantaudissa sata vuotta sitten noin 2. Sillä tarttuvuudella sen sairasti noin 30-50 % koko maailman väestöstä.
Jos tauti leviää hengitysilman kautta, siinä ei paljoa käsienpesut auta, eikä sen puoleen kasvomaskitkaan. Teoriassa eristäytyminen auttaisi, mutta se on aika vaikeaa tehdä, kun ei edes tiedä, miten pitkäksi aikaa se pitäisi tehdä.
Suomen kannattaisi eristäytyä siksi, että mitä hitaammin se tänne tulee, sitä enemmän on mahdollista, että se on lievittynyt tai on keksitty jotain lääkettä tai hoitoa.
Sepä juuri, mutta nyt voi olla jo myöhäistä :(
Vierailija kirjoitti:
Jos koronaviruksen sairastuneilla on heikot oireet, pääsee leviämään salakavalasti. Vielä ei tiedetä, onko tällaisia.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/koronaviruksella-salakavala-tapa-ed…
Minusta kaikki matkustus Kiinasta pitäisi vaati 2 viikon karanteenin.
Miksi jotkut maat suojaavat kansalaisiaan ja me emme?
No tiedetään todellakin. Saksan tapauksessa oli juuri tällaisia levittäjiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti se thai-lääkäreiden lääkecoctail ei ole auttanut muihin potilaisiin, vain siihen yhteen 71-vuotiaaseen naiseen :(
Yhden tapauksen perusteella ehdittiin julistaa lääkettä? Jestas...
Kertoo että hätä on suuri.
Kertoo, että hysteeriset maallikot tulkitsevat lääkäreiden sanomisia ja tekemisiä omien toiveidensa mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjoitin äsken pitkän viestin mutta jostain syystä se ei tänne tullutkaan... yritin siis ihan vilpittömän kiinnostuneesti pyytää jotakuta selittämään minulle asian tähän koronaan liittyen.
Tiivistettynä siis, kun täälläkin palstalla meuhkataan että tämä virus leviää räjähdysmäisesti kaikkia mahdollisia reittejä ja on erittäin tarttuva, niin miksi kukaan heistä jotka altistuivat tälle sairaudelle sen suomessa olevan tapauksen takia eivät ole kehittäneet vieläkään mitään oireita? Täällä puhutaan paljon kahden viikon itämisajasta mutta se aikahan on mitä vain 2 ja 14 päivän välillä joten eikö luulisi että ainakin tämän naisen perheenjäsenet joiden kanssa matkusti olisi myös sairastuneet?
Tässä on taas tää Suomen rajojen taika. Olen jo pidemmän aikaa seurannut näitä ennustettuja maailmantappajia jotka lehtien/uutisten otsikoihin päätyvät. Ovat yleensä siellä jossain jo miltei kokonaisen mantereen käyneet läpi, ruumisroviot palaa ja kaikki kuolee, mutta tänne asti ne ei tuu, tai jos rajan ylittävätkin, ilmenevät lähinnä hivenen rajumpana nuhakuumeena.
Harvaanasuttu maa ja epäsosiaalista väkeä, jolla on suuri henkilökohtainen reviiri. Hyvä juttu.
Vierailija kirjoitti:
Miksi Suomessa ei missään ole wuhanilaisen haastattelua. Heitähän on täällä matkailijoina.
Se Lapissakin sairastunut on Wuhanista.
Olen ainakin jotakin lukenut. Lähettävät hengityssuojaimia Kiinaan, eivät mene ravintoloihin ja haluavat jatkaa l"lomaansa" Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Onko missään oikeesti todistettu että tästä kukaan ois parantunut?
Ei! Kaikki eläimetkin vissiin kyseiseen virukseen kuolee.
Tästä viruksesta on vielä niin paljon mitä emme tiedä, kuten pitkäaikaisseurauksia, jälkitauteja tai edes sitä kuinka moni oikeasti on toipunut. Jo siksi olisi parempi olla liian varovainen. Italia julisti maahan 6kk hätätilan, Venäjä ja Israel eivät salli Kiinasta tulevia lentokoneita edes ilmatilaan. Ehkä siellä on tiedustelu oikeasti vähän paremmalla tasolla kuin Suomessa ja oikeasti tiedetään jotain. Itse en luottaisi sokeasti Kiinan tiedottamiseen enkä usko nytkään että Kiina on ollut täysin rehellinen tästä taudista. Joidenkin lähteiden mukaan ensimmäiset tartunnat olivat jo lokakuussa- mitä näille ihmisille kävi? Sitä ei kukaan tiedä. Kiina myös yritti alkuun feikillä tieteellisellä tutkimuksella todistaa, että korona tuli käärmeistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjoitin äsken pitkän viestin mutta jostain syystä se ei tänne tullutkaan... yritin siis ihan vilpittömän kiinnostuneesti pyytää jotakuta selittämään minulle asian tähän koronaan liittyen.
Tiivistettynä siis, kun täälläkin palstalla meuhkataan että tämä virus leviää räjähdysmäisesti kaikkia mahdollisia reittejä ja on erittäin tarttuva, niin miksi kukaan heistä jotka altistuivat tälle sairaudelle sen suomessa olevan tapauksen takia eivät ole kehittäneet vieläkään mitään oireita? Täällä puhutaan paljon kahden viikon itämisajasta mutta se aikahan on mitä vain 2 ja 14 päivän välillä joten eikö luulisi että ainakin tämän naisen perheenjäsenet joiden kanssa matkusti olisi myös sairastuneet?
Tässä on taas tää Suomen rajojen taika. Olen jo pidemmän aikaa seurannut näitä ennustettuja maailmantappajia jotka lehtien/uutisten otsikoihin päätyvät. Ovat yleensä siellä jossain jo miltei kokonaisen mantereen käyneet läpi, ruumisroviot palaa ja kaikki kuolee, mutta tänne asti ne ei tuu, tai jos rajan ylittävätkin, ilmenevät lähinnä hivenen rajumpana nuhakuumeena.
Harvaanasuttu maa ja epäsosiaalista väkeä, jolla on suuri henkilökohtainen reviiri. Hyvä juttu.
Tuota olen itsekin arvuutellut osasyyksi. Toinen tulee ehkä hygieniakäsityksistä ja hautaustavoista. Ollaan liiankin hygieenisiä jos autoimmuunisairauksien, allergioiden ja yliherkkyyksien määrää katsotaan, ja harvemmin kosketetaan ruumiita, saatika että laitettaisiin esille ja halailtavaksi edesmenneet hautajaismenoissa.
Mitä G7 maiden johtajat päättivät tehdä asian suhteen kokouksessaan, vai päättivätkö mitään?
Näköjään ainakin tuo wuhanista ranskaan tuotu, karanteenissa oleva suomalainen mies suhtautuu asiaan (tai ainakin haastattelun perusteella) vähän rennommin vaikka joutuu odottelemaan että iskeekö tauti päälle. Mielestäni ihan ”hauskaa” vastapainoa tuo helsingin sanomien juttu tälle kaikelle maailmanlopun lietsonnalle
Suomesta ei ole vielä löydetty muita sairastuneita, mutta en ihmettele jos ylilääkärikin pitää tartuntaa todennäköisenä vain 15min altistuksella (edelleen ihmettelen mistä tällainen aikaraja). Ketään ei varmaan testata ellei kuulu "altistuneisiin"..
Itse olin "eristyksissä" LKS:ssa muista syistä pari vuotta sitten. Kävin tupakalla noin 12 kertaa päivässä ilman mitään suojauksia tms. Toki pesin käsiä ja käytin käsidesiä enkä yskinyt ketään päin (influenssa B). En luota Lks eristyksiin yhtään.
Paljonko Wuhanista on matkaa Venäjälle?
Nyt Japanikin alkaa poistamaan maasta kaikki henkilöt, jotka ovat olleet viimeisen 3 kuukauden sisään Hubein maakunnassa.
Eikä maahan oteta toistaiseksi vastaan enää yhtäkään Kiinasta saapuvaa henkilöä.
Arabiemiraatit sulkee rajansa kaikelta, mikä tulee Kiinasta. Epävirallisten lähteiden mukaan maa tiedottaa huomenna uusista tartunnoista.
Vierailija kirjoitti:
Keskimääräinen tartuntamäärä. Joku ei tartuta ollenkaan, sitten on supertartuttajia, jotka tartuttavat vaikkapa 14. Lääketieteessä oikeasti käytetään tuota termiä supertartuttaja.
Onhan meillä kohta yksi koronasta parantunut siellä lapissa. Sairastui viikko sitten sunnuntaina ja nyt voi jo hyvin. Tosin niin on monet muutkin voineet hyvin ja sairastuneet pahemmin jolloin keuhkokuume on iskenyt.
Hänestä ei nyt ole uutisoitu mitään. Huomenna kai pääsee vapaaksi eristyksestä.
Vierailija kirjoitti:
Arabiemiraatit sulkee rajansa kaikelta, mikä tulee Kiinasta. Epävirallisten lähteiden mukaan maa tiedottaa huomenna uusista tartunnoista.
No ihan varmasti tiedottaa. Ensimmäinen tartunta oli uutisissa jo viisi päivä sitten mutta täällä puhutaan kuin se olisi julkistettu tänään.