Ensin tulivat valmiiksi siivutetut lihaleikkeleet, sitten siivutetut leivät, sitten juustot
Sitten pilkottiin salaatti ja wokkijuurekset pusseihin. Hedelmäpala-annoksiakin löytyy jo kauppojen hyllyiltä.
Mitä luulette, että seuraavaksi pilkotaan tai siivutetaan? Vai onko enää mitään helpottamatta? Ja säilyykö siivuttamaton juusto ja kokonaiset salaatinkerät valikoimissa, vai käykö niinkuin leiville, joissa on vaikea enää siivuttamatonta löytää tavallisesta marketista?
Jännä, että toisaalta kahden desin maitopikarit katosivat ajat sitten kauppojen valikoimista ja sitten myös grilleiltä. Nyt on vain puolen litran pahvitörppöjä. Kaipaan kyllä niitä kahden desin muovipikareita takaisin.
Kommentit (68)
Valmiiksi keitetyt yksittäispakatut munat. Japanissa nähtyä. Valitettavasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noi 150 g juustoviipaleet on käteviä sinkkutalouteen kun juustoa menee hyvin vähän. Ei mun ole mitään järkeä ostaa isoa pakettia Oltermannia ja heittää suurinta osaa roskiin.
Kermajuustoa saa 500 grammankin koossa, hinta 2,75–2,95 S-kaupoissa. Kotimaista-tuotemerkillä.
Minäkin olen sinkku, mutta en pysty syömään noita siivujuustoja, sillä ne saavat liikaa muovinmakua pakkauksesta siivutettuina. Mulle tulee niistä eniten hävikkiä, kun viimeiset siivut aina kuivuvat. En myöskään pysty syömään päällimmäistä enkä alimmaista siivua, sillä ne maistuvat kaikkein voimakkaimmin muovilta.
Muovien ftalaatit ovat oikea ongelma, ja vaikuttavat erityisesti miesten hormonitoimintaan. Mulle niistä ei ole niin haittaa, koska olen nainen enkä aio lisääntyä, mutta muovin mausta en pidä.
AP
500g on yli kolminkertaisesti enemmän kuin tuo edellisen kommentoijan mainitsema 150g. Lisäksi (lähes) kaikki juusto on pakattu muoviin oli se sitten könttänä tai siivuina.
Vierailija kirjoitti:
Hei ap
Juustojen siivuttaminen ei varmaankaan ole ongelmasi koska hyviä juustoja ei edes myydä siivutettuina.
Kysymys joka ratkaisisi omankin ongelmani: miten säilytät palajuustot? Minulla on kaksi juustokupua. Toinen on pitkän kolmion muotoinen keraaminen ja toinen on kristallinen. Nämä molemmat on melko kookkaita jääkaapissa säilytettäväksi. Kristallinen nuppeineen melko korkeakin, joten joutuu säätämään hyllyväliä. Lisäksi ne on juustoineen melko painavia ja muutenkin ne pitää aina nostaa kahdella kädellä, ettei kupu putoa.
Siis se kysymys: miten säilytät palajuustot?
Lainaan itseäni koska asia kiinnostaa vilpittömästi. Ap, se palajuustojen säilytys?
Vierailija kirjoitti:
Hei ap
Juustojen siivuttaminen ei varmaankaan ole ongelmasi koska hyviä juustoja ei edes myydä siivutettuina.
Kysymys joka ratkaisisi omankin ongelmani: miten säilytät palajuustot? Minulla on kaksi juustokupua. Toinen on pitkän kolmion muotoinen keraaminen ja toinen on kristallinen. Nämä molemmat on melko kookkaita jääkaapissa säilytettäväksi. Kristallinen nuppeineen melko korkeakin, joten joutuu säätämään hyllyväliä. Lisäksi ne on juustoineen melko painavia ja muutenkin ne pitää aina nostaa kahdella kädellä, ettei kupu putoa.
Siis se kysymys: miten säilytät palajuustot?
Minulla on useita vaihtoehtoja.
Useimpien palajuustojen muovipakkauksen voi avata siististi ja niissä voi olla jopa teippisulkija. Silloin juuston voi avaamisen jälkeen laittaa samaan pakkaukseen. Päällimmäisen siivun, jota en koskaan syö, voi laittaa leikkuupinnalle imemään muovinmakua edelleen. Minulla on myös keraamisia astioita, esim. voirasia, johon kuuluu puinen tiivistetty kansi. Se on hyvä juustonsäilytysastia. Juuston voi kääriä myös leivin- tai eväspaperiin. Jonkin verran juusto kuivuu paperiin käärittynä, mutta kuivat kohdat voi raastaa gratiiniin tai bechamel-kastikkeeseen.
AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noi 150 g juustoviipaleet on käteviä sinkkutalouteen kun juustoa menee hyvin vähän. Ei mun ole mitään järkeä ostaa isoa pakettia Oltermannia ja heittää suurinta osaa roskiin.
Kermajuustoa saa 500 grammankin koossa, hinta 2,75–2,95 S-kaupoissa. Kotimaista-tuotemerkillä.
Minäkin olen sinkku, mutta en pysty syömään noita siivujuustoja, sillä ne saavat liikaa muovinmakua pakkauksesta siivutettuina. Mulle tulee niistä eniten hävikkiä, kun viimeiset siivut aina kuivuvat. En myöskään pysty syömään päällimmäistä enkä alimmaista siivua, sillä ne maistuvat kaikkein voimakkaimmin muovilta.
Muovien ftalaatit ovat oikea ongelma, ja vaikuttavat erityisesti miesten hormonitoimintaan. Mulle niistä ei ole niin haittaa, koska olen nainen enkä aio lisääntyä, mutta muovin mausta en pidä.
AP
500g on yli kolminkertaisesti enemmän kuin tuo edellisen kommentoijan mainitsema 150g. Lisäksi (lähes) kaikki juusto on pakattu muoviin oli se sitten könttänä tai siivuina.
Kaikkien juustojen muoviin pakkaaminen ei ole uutta tietoa. Kyse onkin siitä, miten ne on pakattu. Niille, jotka hallitsevat pinta-alalaskennan, on selvää, että yksittäispakatut vievät enemmän tilaa ja muovia kiloa kohti kuin palat, lisäksi lieriömuoto vie vähemmän pintaa kuin kuutio. Pallojuusto kaikkein vähiten, mutta niitähän ei Suomessa valmisteta, eikä varsinkaan pakata vahakuoreen.
Erikoisjuustoja saa hyvinkin pieniä palasia, jos grammamäärä on olennainen asia juustoa ostettaessa. Pakattu ne on aina kelmumuoviin, josta irtoaa eniten ftalaatteja, kuten jo totesin. Lisäksi mitä rasvaisempaa juusto on, sen enemmän se irrottaa ftalaatteja. Näin moni kauppa saa pilattua ihanat pehmeät ranskalaiset juustot, joissa on yli 30 % rasvaa: pehmeään kelmuun pakkaamalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Mulla on kaveri jolta synnynnäisesti puuttuu toinen käsi. Eli mieti sitä pilkkomisasiaa tun ap.
Niin? Miksi minun pitäisi miettiä sinun kaveriasi? Olenko jotenkin erityisesti hänestä vastuussa vain siksi, että pohdin sitä, millaisia elintarvikkeita kuluttajille on ennen pääsääntöisesti tarjottu ja millaisia nyt?
(Sinänsä kyllä Suomea rakennetaan pitkälti erityisryhmien tarpeisiin, ja se on kallista. Esimerkiksi esteettömyys on monissa rakennuksissa täysin turhaa. Erityisryhmillä on yleensä vain oikeuksia, mutta ei velvollisuuksia. Vammaiset ja heidän edunvalvojansa ovat usein tällainen äänekkäästi vaativa joukko, vaikka suuri osa vammaisista ei koskaan tuota mitään takaisin yhteiskunnalle. Eipä sillä, kyllä minustakin heistä pitää huolehtia. Mutta ei kaikkien talojen silti tarvitse olla esteettömiä. Se on kerta kaikkiaan kestämätöntä.)
AP
Esteettömyydessä ei ole mitään kestämätöntä. Se on pelkästään järkevää. Sinä ap, kyllä olet viestiesi perusteella itsekäs p**ka, joka ei tuota mitään takaisin yhteiskunnalle.
ohis
Kiitos!
Totuus on, että erityisryhmien huomioimisen suhteen aikamme on historiallisesti poikkeuksellinen, eikä sellaiseen tule enää tulevaisuudessa olemaan varaa.
Tällä hetkellä viidesosa väestöstä on eläkkeellä. Kymmenen vuoden kuluttua neljäsosa. Tähän päälle tulevat sitten nämä palveluita ja huomiointeja vaativat erityisryhmät, kuten vam maiset, mielenterveyskuntoutujat, maa n muuttajat, se ksuaal ivähemmistöt, erityislapset (pakko katkoa sana ennakkosensuurin vuoksi) jne. Raha ei tule riittämään nykyisenkaltaisiin palveluihin ja esteettömään rakentamiseen. Esteettömän rakentamisen säännöksiä ollaan jo nyt purkamassa.
Maksukykyinen eliitti tulee ostamaan ruokansa aivan muista paikoista kuin mistä köyhät. Hyvin toimeentulevalla väestöllä on varaa laadukkaisiin, käsittelemättömiin perusraaka-aineisiin ja erikoisempiin raaka-aineisiin. Eineksiä ja puolivalmisteita ja valmiiksi annospakattuja ruokia syövät köyhät, laitosasukit ja muut pienituloiset. Tätä kehitystä vastaan aion kamppailla, mutta kommenteista päätellen moni palstalainen on jo alistunut tulevaan rooliinsa halpaelintarvikkeiden loppusijoituspaikkana. Kaikin mokomin minun puolestani.
AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
Onko sun luetun ymmärtämisessä vikaa? Jos tarvitsen juustoa 150 g, miksi ostaisin sitä 500 g? Hinnalla ei ole mitään merkitystä.
Mille ajalle tuo 150 g on? Tiedätkö, että viileässä ja hygienisesti säilytettynä palajuusto säilyy pitkään? Vai pidätkö jotain kolmen kuukauden juustotaukoja aina 150 grammaa nautittuasi?
Me kyllä ystävän kanssa myös puolitamme palajuustoja talouksiimme, kun kumpikin olemme sinkkuja. Siivuna kun ei parhaita juustoja saa, ainoastaan niitä muovin makuisia. Mutta oma on asiasi, jos haluat sellaisia syödä. Se 150 g siivuja maksanee kuitenkin saman verran kuin tuo 500 g palanen, ja siivujen pakkaamiseen on käytetty enemmän muovia kuin palan. Valintoja, valintoja.
https://www.foodie.fi/entry/x-tra-kermajuusto-havarti-viipaleet-27----1… Tuon hinta on meidän S-marketissa 1,39, paljon vähemmän kuin kermajuustopänikän koska sellaista en osta koska se kuivuisi. Olet rasittava ihminen kun et ymmärrä ihmisten eri tapoja. Herkuttelujuustot ostan ja syön kokonaisena mutta leipää ja tällaista leivänpäällisjuustoa niin harvoin että ei ole järkeä ostaa edes sitä 500 g pönttöä kotiin homehtumaan/kuivumaan. Tämä riittää hyvin sen ajan kun on tarkoituskin. Muovijätteestä on nyt tässä turha puhua koska ethän muutenkaan tiedä elintavoistani yhtään mitään.
Tuo on X-tra-juusto. Pahanmakuinen. Oletko koskaan ajatellut, miten hinta on saatu painettua noin alas? Tuo on kuskattu Saksasta saakka. Herkkujuustoissa ymmärrän maahantuonnin, mutta pahanmakuisia saa Suomestakin.
AP
Joo,onhan sitä valmiiksi keitetty,kuorittu,viipaloitu kananmunaakin.