Pelkään ihan kauheasti Te- toimistoa. Lukekaa :,(
Olen 31v nainen, koko elämäni kärsinyt vastoinkäymisistä ja masennuksesta. Töissä olen kyllä aina ollut. Nyt olen ollut työttömänä 6kk. Määräaikaisuus loppui eikä uutta enää koskaan löytynyt.
Tämä masennus on mennyt todella pahaksi (johtuen myös todella ikävistä asioista mitä on tapahtunut). Olen todella rappiolla ja huonossa jamassa henkisesti.
Nyt sain uuden TE toimisto virkailija, tosi kiva ja mukava mutta aktiivinen sellainen. Kokoajan valehtelen kuinka ahkera olen. Todellisuudessa olen erittäin työkyvytön, hukassa ja sekasin vaikka siltä en näytä. Minusta ei ole tällä hetkellä työhön, tajusin itsekkin tilannetta.
Jos menetän työmarkkinatuen niin millä maksan vuokran? Pitääkö jäädä kodittomaksi? Minulla on pientä säästöä mitä tulen käyttää yhteen toimeenpiteseen yksityisellä, en voi sitä käyttää.
Kommentit (39)
Vierailija kirjoitti:
kuten jo mainitsin, en saa toimeentulotukea hyvin pienten säästöjen takia.
Tee se toimenpide ja hae sitten.
6 kk työttömänä ja uutta työtä ei enää koskaan löytynyt? Sanoisin, ettei puoli vuotta ole vielä ei koskaan.
Joo ja jos ei ole masentunut TE-toimiston listoille joutuessaan, niin pian on. En ymmärrä mihin 2020- luvulla tarvitaan moista ahdistelevaa karenssi/syyttely/pakotus- puljua. Kaikille ei riitä nykyään palkkatöitä, ne menee kyllä ihan itsekin jotka kykekenevät töihin ja saavat niitä lukuisten haastatelu, testi ym. maratonien jäljiltä. Itselläni fyysinen sairaus estää osan aloista ja olen itsekin pahasti masnetunut. en uskalla hakea apua, koska sitten fyysistä vaivaani ei hoideta enää nykyisenkään verran (kaikki vaivat johtuu sitten vaan masennuksesta, surullisen yleinen kokemus ihmisillä)ja se ei ole helppoa nytkään. Muutenkin pääsisi vaan jollekin hoistulle juttelemaan mukavia, kun tarvitisisin jotain traumaterapiaa, mutta siihen ta sei riitä rahat edes kelan tukemana. Eli samassa kusessa olen ja työkkärin soitot ja käynnitovat joka kerta ihan hiton ahdistavia ja niiden jälkeen etenkin haluaisi vaan hypätä eri liikennevälineiden alle:/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokeile vain rohkeasti mennä töihin. Kotona itsesäälissä kieriskely ei ainakaan ole tervettä. Työ vapauttaa, tiedettiin jo 40--luvulla.
Joo, ja jo 40-luvulla tehtiin itsemurhiakin. Ei masennus ole sama asia kuin "kotona itsesäälissä kieriskeleminen". Siihen tarvitsee kunnollista hoitoa.
Yleensä se vaan on tuota, kun lääkäri määrää masislääkkeet ja sitten ei kiinnosta sitäkään vertaa mikään.
ei sitä toimeentulotukeakaan makseta jos karenssi pärähtää. sun pitää hakea sairaspäivärahaa.
Moi ap. Lohduttaako yhtään tietää että minä pelkään sinua? Varsinkin sinä x 500 000 kappaletta.
Jos joutuu säästönsä käyttämään, se ei ole maailmanloppu. Tässä maassa on miljoona muutakin persaukinaista. Voi olla jopa helpotus, kun pääset vartioimasta aarrettasi.
Vierailija kirjoitti:
Joo ja jos ei ole masentunut TE-toimiston listoille joutuessaan, niin pian on. En ymmärrä mihin 2020- luvulla tarvitaan moista ahdistelevaa karenssi/syyttely/pakotus- puljua. Kaikille ei riitä nykyään palkkatöitä, ne menee kyllä ihan itsekin jotka kykekenevät töihin ja saavat niitä lukuisten haastatelu, testi ym. maratonien jäljiltä. Itselläni fyysinen sairaus estää osan aloista ja olen itsekin pahasti masnetunut. en uskalla hakea apua, koska sitten fyysistä vaivaani ei hoideta enää nykyisenkään verran (kaikki vaivat johtuu sitten vaan masennuksesta, surullisen yleinen kokemus ihmisillä)ja se ei ole helppoa nytkään. Muutenkin pääsisi vaan jollekin hoistulle juttelemaan mukavia, kun tarvitisisin jotain traumaterapiaa, mutta siihen ta sei riitä rahat edes kelan tukemana. Eli samassa kusessa olen ja työkkärin soitot ja käynnitovat joka kerta ihan hiton ahdistavia ja niiden jälkeen etenkin haluaisi vaan hypätä eri liikennevälineiden alle:/
Kyllä. On aivan hullua, että osatyökykyisiä kiusataan, kun heille ei helposti löydy sellaista työtä, jota pystyisivät tekemään. Terveitäkin on työttömänä.
Koht tulee ehä se systeemi että on pakko hakea tiettyä määrää töitä per kuukausi. Älyttömän stressaavaa hakea paikkoja, jotka eivät fyysisesti sovi. Ja se on myös noloa!!!!
Vierailija kirjoitti:
Jos joutuu säästönsä käyttämään, se ei ole maailmanloppu. Tässä maassa on miljoona muutakin persaukinaista. Voi olla jopa helpotus, kun pääset vartioimasta aarrettasi.
Kohtuutonta, että saadakseen riittävästi tuke elääkseen, on käytettävä säästöt ja omaisuudet.
Sellainen, jok ei ole säästänyt, vaan elänyt tuhlaavaista elämää, saa kaikki tuet ja on pelin voittaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kohtuutonta, että saadakseen riittävästi tuke elääkseen, on käytettävä säästöt ja omaisuudet.
Sellainen, jok ei ole säästänyt, vaan elänyt tuhlaavaista elämää, saa kaikki tuet ja on pelin voittaja.
se että ei ole säästöjä, ei tarkota et on eläny tuhlaavaisesti vaan se tarkottaa sitä, että ei ole koskaan tienannut tarpeeksi säästääkseen rahaa.
esim. opiskelija, joka ei koskaan valmistuessaan pääse työelämään. miten hänellä kuvittelet olevan säästöjä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. On aivan hullua, että osatyökykyisiä kiusataan, kun heille ei helposti löydy sellaista työtä, jota pystyisivät tekemään. Terveitäkin on työttömänä.
Koht tulee ehä se systeemi että on pakko hakea tiettyä määrää töitä per kuukausi. Älyttömän stressaavaa hakea paikkoja, jotka eivät fyysisesti sovi. Ja se on myös noloa!!!!
Todellakin noloa hakea varmasti sopimatonta paikkaa. Mieluummin kävisin kerran viikossa seisomassa fyysisisessä työnhakijoiden näytösrivissä, josta työnantajat bongaisivat sopivan yksilön tarpeeseensa.
Nosta säästöt varmuuden vuoksi käteiseksi. Turhaan "annat" valtiolle vaivalla säästetyt roposesi.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa kertoa TE-toimistolle tilanteesta, osaavat sitten paremmin tarjota sinulle sopivaa palvelua.
Alueesi TE-toimistolla oi olla hyviäkin terveys- ja lääkäripalveluita. Voit vaikka aloittaa siitä, että käyt työttömien terveydenhoitajalla.
Siis missä satumaailmassa sä elät?? Mitä neuvoja nämä ovat??
Mitä palveluja teidän työkkärissä tarjotaan?? Jos sanoo itse että on masentunut, eikö toimita mitään lääkärinlausuntoa? Mikä paikkakunta, haluan heti tietää.
Missä on tämmöinen työttömien terveyshoitaja ? Ja sinne vaan mennään käymään? Ihsn vaan kävellään ovesta sisään? Millä paikkakunnalla tämä on??
No hae sairaslomaa ja toivo ja rukoile, että lääkärin kirjoittama diagnoosi on sellainen että kela suostuu maksamaan sairaspäivärahaa.
Miksi et ole saanut ansiosidonnaista jos kerran olet ollut töissä? Kuulostaa epäuskottavalta.
Sietääkin pelätä. Toisaalta tänään juuri laskin, että olen nyt suunnilleen 20 vuotta ollut tekemättä mitään töitä, ellei lasketa sellaiseksi epätoivolla tehtyjä paria vuotta... Ennen kun katosin teidän kuviosta.
JA en myöskään ole nostanut tänä aikana mitään työvoimaetuuksia. En mistään.
Silti minulla on täällä asunto, ja rahaa kunnes valtio alkaa makaa eläkettä. Pientä tosin, mutta kaikki riittää.
Aurinko paistaa vuoden ympäri, (yli 20 lämmintä) ja juuri huomasin, että asunnon arvo onkin tuplaantunut viidessä vuodessa. Kai tämä tarvii sitten myydä, ja ostaa taas halvempi vaikka Montenegrosta:sta.
Te heititte minut ulos siellä Suomessa, olitte tosi ilkeitä. Ihan pitäkää hyvänänne!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa kertoa TE-toimistolle tilanteesta, osaavat sitten paremmin tarjota sinulle sopivaa palvelua.
Alueesi TE-toimistolla oi olla hyviäkin terveys- ja lääkäripalveluita. Voit vaikka aloittaa siitä, että käyt työttömien terveydenhoitajalla.
Mitä palveluja teidän työkkärissä tarjotaan?? Jos sanoo itse että on masentunut, eikö toimita mitään lääkärinlausuntoa? Mikä paikkakunta, haluan heti tietää.
Missä on tämmöinen työttömien terveyshoitaja ? Ja sinne vaan mennään käymään? Ihsn vaan kävellään ovesta sisään? Millä paikkakunnalla tämä on??
Eiköhän työttömillä ole oikeus terveystarkastukseen ympäri Suomen.
https://www.hel.fi/helsinki/fi/kaupunki-ja-hallinto/hallinto/palvelut/p…
Tuossa esim. Helsingin tiedot. Linkissä tietoa myös työkyky- ja terveysneuvonnasta.
On kaikkien etu, että jokainen olisi oikealla etuudella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olet työtön, miten voit olla näin tietämätön TE-toimiston palveluista? Laita Oma asioinnin kautta yhteydenottopyyntö ja kysy.
Jos et ole työtön, niin kyllä, tarvittaessa TE-toimiston kautta saa palvelutarpeen mukaisia palveluita.
Miksei saisi olla säästöjä? Niitä voi tarvita vaikka takuuvuokraan, kun muuttaa uudelle paikkakunnalle työn perässä. Tällaiset oudot säännöt haittaavat elämänhallintaan.
Tunnen hyvin. Tässä empiiriset tulokseni asiasta. Joustan, ymmärrän, kuuntelen, joustan joustan joustan -> tilanne pysyy samana kuin ennen. Vedän rajat ja vaadin omaa osallistumista vaikka tulisi tästä lyhyellä tähtäimellä konflikteja -> kyseinen henkilö ryhdistäytyy, alkaa miettiä omaa elämäänsä uudestä näkökulmasta ja suunnitella sitä pidemmälle.
Sulla ei varmaan näitä kokemuksia koska juot lattea jossain nurkassa tekemättä varsinaisesti mitään.