Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rekrytoiva yritys googlettaa tietoja

Vierailija
25.01.2020 |

Tietojen googlaus on ainakin tietääkseni ollut kiellettyä. Linkedinnissä tästä vielä jää merkintä. Itselläni meni ainakin maku tällaisesta tulevasta esimiehestä. Jos rikkoo lakia pienissä asioissa niin varmaan myös isommissa. Eri asia, jos laittaa hakemukseen Linkedin-profiilin osoitteen.

Onko teillä vastaavia kokemuksia ja miten olette suhtautuneet?

Kommentit (23)

Vierailija
21/23 |
25.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä ala tässä on? Teen itsekin osana työtä rekryä, mutta minun tulokulmani asiaan on kyllä se, että en jaksa yksittäiseen hakijaan käyttää tällaista ekstravaivaa. Jos hakija ei jaksa toimittaa kaikkea tarvittavaa hakemuksessa, mielenkiintoni lopahtaa aika pian, koska tuskin oma työnantajani haluaa minun käyttävän palkallista aikaa surffaamisen. Eli ihmiset satsatkaa niihin hakupapereihin. Ainakaan minä en jaksa lukea mitään muuta.

Kunpa saisikin hakea paperein, mutta kun lähes järjestään pitää täyttää aivan idioottimaisia ja huonosti laadittuja sähköisiä hakulomakkeita, joista vielä joku robotti tekee esikarsinnan perusteilla, joita ei tietenkään kerrota.

Olen sama jolle vastaat. Ainakaan omassa yrityksessäni mikään robotti ei tee noissa kaavakkeissa mitään vaan minä. Menen sinne järjestelmään ja luen ne kaavakkeet. En ole näiden järjestelmien suurin kannattaja, mutta nykyaikana ne helpottavat sitä seikkaa, että moni ihminen pääsee katsomaan ja kommentoimaan hakemuksia. Kyse on tietohallinnon nopeuttamisesta eikä niinkään mistään robotismista. Ne hakemukset pitää silti kirjoittaa. Kuten sanoin, kun menen sinne järjestelmään lukemaan niitä kaavakkeita, on parasta olla ne liitetiedostot siellä tai jäät ahkerampien jalkoihin.

Vierailija
22/23 |
25.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä ala tässä on? Teen itsekin osana työtä rekryä, mutta minun tulokulmani asiaan on kyllä se, että en jaksa yksittäiseen hakijaan käyttää tällaista ekstravaivaa. Jos hakija ei jaksa toimittaa kaikkea tarvittavaa hakemuksessa, mielenkiintoni lopahtaa aika pian, koska tuskin oma työnantajani haluaa minun käyttävän palkallista aikaa surffaamisen. Eli ihmiset satsatkaa niihin hakupapereihin. Ainakaan minä en jaksa lukea mitään muuta.

Kunpa saisikin hakea paperein, mutta kun lähes järjestään pitää täyttää aivan idioottimaisia ja huonosti laadittuja sähköisiä hakulomakkeita, joista vielä joku robotti tekee esikarsinnan perusteilla, joita ei tietenkään kerrota.

Jos hakuilmoituksessa haetaan reipasta ja iloista myyntitykkiä, niin hakemukseni alkaa "Olen reipas ja iloinen myyntitykki". Ei se tekoäly sen kummallisempi ole: vertaa työpaikkailmoitusta ja hakemustani ja mitä useampi sana/termi vastaa toisiaan (tai parhaissa jopa on synonyymi), sen varmemmin olen jatkossa. Paitsi siinä vaiheessa, kun olen yli 40v.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/23 |
25.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos hakuilmoituksessa haetaan reipasta ja iloista myyntitykkiä, niin hakemukseni alkaa "Olen reipas ja iloinen myyntitykki". Ei se tekoäly sen kummallisempi ole: vertaa työpaikkailmoitusta ja hakemustani ja mitä useampi sana/termi vastaa toisiaan (tai parhaissa jopa on synonyymi), sen varmemmin olen jatkossa. Paitsi siinä vaiheessa, kun olen yli 40v.

Olen ollut kahdessa eri rekryfirmassa töissä, eikä siellä mitään tekoälyä käytetä. Nuo sähköiset järjestelmät on sen takia, että on hienoa ja että saadaan helposti koostettua hakijoista hakijalista, jota kaikki firman osalliset työntekijät voi lukea. Plus että sinusta jää sinne järjestelmään historia, johon voi palata, jos haet myöhemmin jotain toista paikkaa. Tässä on hyvät ja huonot puolet. Välillä me jopa merkataan, että johonkin toisentyyppiseen tehtävään suosittelemma kyllä, eli aiempi haku saattaa parantaa saumojasi jossain muussa haussa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä yksi