Imettävän äidin harrastaminen
Haaveilen imettäväni tulevaa vauvaa, mutta mietityttää imettämisen sitovuus. Haluaisin kuitenkin välillä omaa aikaa esimerkiksi kuntosalilla tai lenkillä ja päästä vaikka käymään jossain, joten onko se mahdollista äidille, joka imettää? Montako tuntia imettävä äiti voi olla erossa vauvasta? En tiedä kuulostaako tämä nyt siltä, että haluaisin olla erosta vauvastani, joka ei tietenkään pidä paikkaansa. En itse vain ole kovin avoimin mielin imettämässä julkisella paikalla, joten myös kotoa pois liikkuminen voisi olla hankalaa.
Kommentit (29)
Ei estä harrastamista, äiti vauva liikuntaa on paljon tarjolla, näitä kannattaa suosia, sillä syntyksestä palautuminen ei aina ole helppoa ja oikeilla liikkeillä ei ainakaan saa rikottua itseään.
Neuvolasta ohjeet liikunnan aloittamiseen, synnytystapa vaikuttaa siihen missä vaiheessa saa itseään rasittaa, leikkaushaavaa ei missään tapauksessa pidä rikkoa liian aikaisella ja kovalla rasituksella.
Omaa maitoa voi pumpata pulloon, jokainen vauva suostuu pullolle kun nälkä on tarpeeksi kova.
Älä tee sellaisia sitovia sopimuksia mihinkään kuntosalille tai muihin, että niitä ei voi perua, sillä tyhjästä voi joutua maksamaan, synnytystä ei välttämättä huomioida sairaudeksi sopimuksen purussa, mutta se voi vaikuttaa omaan kykyyn liikkua kuukausia...
Olen myös tavannut äitejä jolle vauva on tuotu imetettäväksi / äiti on käyttänyt töissä taon siihen että on mennyt päiväkotiin imettämään lastaan.
Liivinsuojia pitää varata aina runsaasti mukaan. Myös sellaisia kestosuojia on, tee itse tai tilaa, näihin voi sitä imukykyä saada runsaasti enemmän kuin kertakäyttöisiin.
Vierailija kirjoitti:
Liivinsuojia pitää varata aina runsaasti mukaan. Myös sellaisia kestosuojia on, tee itse tai tilaa, näihin voi sitä imukykyä saada runsaasti enemmän kuin kertakäyttöisiin.
Ei kaikki imettäjät välttämättä tarvitse liivinsuojia. Kannattaa odottaa vauvan syntymää ja katsoa sitten onko tarvetta ennen kuin täyttää kaappinsa. Mutta muutama tietenkin kannattaa varuiksi jemmata, että on sitten jotain tarvittaessa käytettäväksi. Pääseehän sinne kauppaan vauvan syntymän jälkeenkin.
No, jokainen nettikauppa ja mammakauppa on täynnä imetysvaatteita, sovita sieltä sopivat. Tai mä sain jo kavereilta pinon käytettyjä hyväkuntoisia. Ei kannata ostaa kovin monia etukäteen, koska sekä tissien että rinnanympäryksen koko voi yllättää, ja haluat että ovat mukavia. Kaaritukia ei suositella ekoihin 3kk, voivat painaa rintoihin tukoksia. Mulla lapsi jo 3v enkä ole palannut kaarituellisiin.
Imetin ihan kaikkialla, ja tosiaan sitä tissiä ei oikeilla vaatteilla näy yhtään. Oma reseptini oli edestä napitettava/avattava paita tai mekko tai neule, sen alle imetystoppi ja topin alle imetysliivit. Näitä käytin, olivat hyviä:
Toppi
https://www.bebes.fi/aidit/vaatteet-ja-asusteet/paidat/imetystoppi-clas…
Liivit
https://www.bebes.fi/aidit/imetysliivit/saumattomat-imetysliivit/imetys…
Imetystä kannattaa opiskella jo raskauden aikana, se ei ihan mene niin kuin "maalaisjärjellä" voisi kuvitella: esim imetys.fi ja pyytää apua jo synnärin kätilöiltä. Jos ja kun lähtee sujumaan, on tosi helppo tapa, aina ruoka mukana ja kun lähdet myöhemmin liikkumaan ilman vauvaa, pumppaat isälle pulloon eväät.