Miksi ostatte teflonpannuja?
Niitä pitää olla uusimassa vähän väliä, ja ties mitä niistä irtoaa paistaessa. No onhan sitä tutkittu, mutten jaksa kaivella.
Itselläni on hiiliteräspannuja joilla hoituu kaikki, ja ovat käytännössä ikuisia. Niiden lisäksi yksi keraamisesti pinnoitettu iso, jolla teen paljon happoa sisältävät ja aikaa vaativat sapuskat.
Kommentit (82)
Vierailija kirjoitti:
Koska sitä ei tarvitse osata hoitaa.
Ei hiiliterästäkään. Paistaa, ja huuhtelee kuumalla vedellä. Ei ole monimutkaista.
Jos enemmän likainen, voi kiehuttaa vettä. Eli ihan peruskoulussa opitut paistinpannun huolto-ohjeet pätevät edelleen.
Mun kokemukseni mukaan miehet noita tefloneita ostaa. Joten menepä postaamaan aihetta uli_laudalle.
Olen syönyt teflonilla valmistettua ruokaa jo 30 vuotta, eiköhän tässä vaiheessa ole peli jo menetetty niiden syöpäkemikaalien osalta. Ihan turhaa enää alkaa vaihtaa.
On mulla hiiliteräspannukin, mutta teen enimmäkseen erilaisia lihakastikkeita, niin ne nyt vaan on helpoin tehdä paistokasarissa ja ne on aina teflonpinnalla.
Vierailija kirjoitti:
Mun kokemukseni mukaan miehet noita tefloneita ostaa. Joten menepä postaamaan aihetta uli_laudalle.
Saataisiinko vielä persut jotenkin yhdistettyä aiheeseen, kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiettyihin tarkoituksiin non-stick on kyllä hyvä (ei välttämättä teflon). Mutta hiiliteräs on ehdoton, samaten hyvä valurautainen. Ainoa ongelma on, että vaikka itse osaan pitää niistä huolta, niin muut perheenjäsenet eivät aina muista, joten niitä saa olla melko usein elvyttämässä.
PS: Mitä keraamisesti pinnoitettua käytät happoisiin ruokiin, et kai vaan tarkoita emaloitua?
Sama homma. Mies ei vaan osaa. Mies tekee pienellä teflonilla eväänsä töihin.
Meillä päinvastoin. Itse teen lähes kaikki ruoat meillä (olin nuorempana kokkina muutaman vuoden, joten sujuu minulta helpommin), ja pidän pannuni kunnossa. Vaimo tekee kyllä ruokaa, mutta hieman mutu-pohjalta, ja joku pannun käsittely on vähän hepreaa.
no 2
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiettyihin tarkoituksiin non-stick on kyllä hyvä (ei välttämättä teflon). Mutta hiiliteräs on ehdoton, samaten hyvä valurautainen. Ainoa ongelma on, että vaikka itse osaan pitää niistä huolta, niin muut perheenjäsenet eivät aina muista, joten niitä saa olla melko usein elvyttämässä.
PS: Mitä keraamisesti pinnoitettua käytät happoisiin ruokiin, et kai vaan tarkoita emaloitua?
En kyllä mitään elvyttele tai rasvapolttele. Käyttö pitää kunnossa.
Piti oikein katsoa netistä mikä tuo keraaminen on, taitaa olla joku iänkaikkisen vanha Hackman, ja veikkaisin että niiden Matadorpinnoite. Ihan uuden veroinen sekin vielä, vaikka oli joskus miekka ja kivi ainoa pannuni. Tosin siinä en tee enää kuin hauduttamista vaativat tomaattisoossit.
Niinpä, käyttö pitää kunnossa... siihen asti kunnes joku fiksu päättää liottaa pannua yön yli saippuavedessä.
no 2
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saataisiinko vielä persut jotenkin yhdistettyä aiheeseen, kiitos.
Persujen ravinto on nestemäistä. Oletko nyt onnellinen 🤪
Käytössä on yksi pieni tarttumaton pannu, sillä paistetaan kananmunat ja pannukakut. Muut paistetaan valurautaisella pannulla/wokilla.
Kurko kirjoitti:
HD on 50-luvun tekniikkaa. Teknisesti jälkeenjäänyt, heikko suorituskyky, huono ajettavuus ja epäluotettava. Pörisee kyllä kovaa. Pöriseekö noi sun pannut kanssa?
Harrikassa on Suomen tieliikenteeseen aivan riittävästi suorituskykyä, eikä varsinkaan uudemmat ole yhtään sen epäluotettavampia kuin minkään muun merkkiset moottoripyörätkään. Ja sen minkä Harrikka tekniikassa häviää, voittaa se tyylissä kuitenkin nykyajan muovipyörät mennen tullen.
Oöen jo yli 60. Ei enää mitään väliä.
En oikein käsitä miksi sille kanamunalle pitää olla eri pannu? Minun hilliteräkselläni ja valurautapannuillakin se onnistuu vallan mainiosti.
Kannattaa olla sohimatta sitä niin kauan kunnes se irtoaa pannusta nätisti. Ellei irtoa, niin odota.
Meillä on teflon-lettupannu, jonka sain lahjaksi joskus 90-luvulla. Lettuja tehdään muutaman kerran kuussa. Pannu on yhtä ehta kuin uutena.
Hiiliteräs on ihan skeidaa. Poltin pinnan rasvalla, mutta se kuluu jatkuvasti pois ja rasvaa saa olla polttamassa siihen kerran kuussa. Ei kivaa talvella sisätiloissa. Ja vaikka siinä on poltettu rasva pinnassa, joku broileri palaa silti aina kiinni siihen. Pitää olla litra rasvaa paistaessa että se toimii. Tosi terveellistä!!
Vierailija kirjoitti:
En oikein käsitä miksi sille kanamunalle pitää olla eri pannu? Minun hilliteräkselläni ja valurautapannuillakin se onnistuu vallan mainiosti.
Kannattaa olla sohimatta sitä niin kauan kunnes se irtoaa pannusta nätisti. Ellei irtoa, niin odota.
Mutta silloin se on liian kovaksi paistunut, tuskaisen tulee olla valuvaa, kun sen kalvon puhkaisee.
Mulla on ollut Hackmanin Kovanaama ahkerassa käytössä vuodesta 2000. En koe että ihan jatkuvasti tarvisi uusia. Maksoi noin 200 mk.
Vierailija kirjoitti:
Hiiliteräs on ihan skeidaa. Poltin pinnan rasvalla, mutta se kuluu jatkuvasti pois ja rasvaa saa olla polttamassa siihen kerran kuussa. Ei kivaa talvella sisätiloissa. Ja vaikka siinä on poltettu rasva pinnassa, joku broileri palaa silti aina kiinni siihen. Pitää olla litra rasvaa paistaessa että se toimii. Tosi terveellistä!!
Höpöhöpö! Vuosia olen paistanut hiiliteräksellä, enkä ole niitä erikseen rasvapoltellut. Kanat, kalat, kananmunat ja muutkin paistokset onnistuvat vallan mainiosti ja varsin vähällä rasvalla.
Pannu käyttötarkoituksen mukaan. Ei kaikkea tarvitse valmistaa sellaisessa kuumuudessa, että pannu hohkaa kuin Orodruin. Ja tomaattikastikkeita ei pahemmin muulla kuin tarttumattomalla pinnoitteella tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Jos pinnoitetun pannun haluaa ostaa, niin ei kannata halpispannuja ostaa - eikä suomalaisia, niistä nimiä mainitsematta vain karmeita kokemuksia!
Joo. Ulkomailla on liikenneympyrätkin parempia!
Mulla on Saksasta 2v sitten tilaamani käsin tehty ja painava pinnoitettu AMZ-merkkinen paistinpannu. Vaikka pannu on jokapäiväisessä käytössä, niin vieläkin se on uudenveroinen. Lisäksi löytyy pihvien paistamiseen valurautapannu, ei siihen hommaan muut oikeasti kelpaa. Samoin löytyy kunnolla vanhennettu hiiliteräspannu, mutta ei sillä esim. kananmunia viitsi rasvassa paistaa, kun AMZ:llä onnistuu ilman rasvaa.
Jos pinnoitetun pannun haluaa ostaa, niin ei kannata halpispannuja ostaa - eikä suomalaisia, niistä nimiä mainitsematta vain karmeita kokemuksia!