Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nyt kun puhutaan luistelupiirien kiusaamisesta mikse tuoda esille liikunnanopettan harjoittamaa

Vierailija
24.01.2020 |

kiusaamista ja nöyryttämistä? Tämä on todellinen tabu aihe mutta harratus on mahdolllista lopettaa toisin kuin koulun liikuntatunit . Ainakaan muutama vuosi sitten kukaan ei ottamut vakavasti esitettyjä kiusaamisväitteitä, ehkä nyt tilanne toinen.

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
2/24 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

joo, mullakin tuli heti mieleen omia "hyviä"(NOT)muistoja koulun liikuntatunneilta...  myös joissain ryhmäliikunta/tanssiohjaajissa on narsistisen oloisia tyyppejä joitakin ollut, heittävät "vitsillä"suurieleisesti miten liikkeitä ei ainakaan tehdä, pilkkaavat epäsuorasti joidenkin varusteita,nauravat räkäisesti virheille/jaksamattomuudelle kaikkien edessä jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meid'n koulussa oli mahdollista pelata jotain pallopeliä tai kävellä liikuntatunnilla 2km. Suurin osa tytöistä valitsi kävelyn ja valitti kuinka liikuntatunnit on rankkoja :D

Vierailija
4/24 |
25.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksihän tytöillä on edelleen yläkoulun puolella teline- ja välinevoimistelua? Samaan aikaan pojat saavat pelata erilaisia pallopelejä.

Vierailija
5/24 |
25.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun Keski-Euroopassa ja täällä tytöt ja pojat ovat liikunnassa yhdessä. Aluksi se tuntui oudolta, mutta nyt olen jo tottunut.

Vierailija
6/24 |
25.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on totta. Meidän yläasteen liikunnanopettaja pilasi hiihdon. Pidin aiemmin hiihdosta, mutta koska en ollut siinä tarpeeksi hyvä (opettajan mielestä), niin sain usein haukut huonosta suorituksesta. Räkä poskella piti vetää eikä ollut varaa niihin uusimpiin ja hienoimpiin suksiin ja sanomistahan siitäkin tuli.

Harmittaa, että monen tapauksessa liikunnanopettaja on pilannut jonkun lajin tai jopa mielenkiinnon koko liikkumiseen.

Vierailija
7/24 |
25.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksihän tytöillä on edelleen yläkoulun puolella teline- ja välinevoimistelua? Samaan aikaan pojat saavat pelata erilaisia pallopelejä.

Tämä on se, mikä minua ärsytti kouluaikana, onko sitä tosiaan edelleen? Eli tyttöjen ja poikien erilainen lajivalikoima, omasta mielestäni se näkyi kaikkein räikeimmin luistelussa. Pojat pelasi jääkiekkoa, tytöt harjoittelivat piruetteja yms. ja minä sain moitteita kun luistelin hokkareilla enkä kaunoluistimilla. Ja kevennyksenä tyttöjen tunnilla pelattiin sitä vtun ringetteä.

Vierailija
8/24 |
25.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikunnanopettajakoulutuksessa täytyy olla jotain outoa, kun niin moni liikkaopettaja on tunnevammainen ja empatiakyvytön sekä yleensä kiusaamiseen taipuvainen. Liikunnan arviointi pitäisi ainakin lopettaa, voisi parantaa huomattavasti intoa liikuntaan.

Vierailija
9/24 |
25.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liikunnanopettajakoulutuksessa täytyy olla jotain outoa, kun niin moni liikkaopettaja on tunnevammainen ja empatiakyvytön sekä yleensä kiusaamiseen taipuvainen. Liikunnan arviointi pitäisi ainakin lopettaa, voisi parantaa huomattavasti intoa liikuntaan.

Mielestäni kaikkien taito- ja taideaineiden arviointi voisi olla vapaaehtoista, numeron saisi halutessaan, muuten tulisi pelkkä suoritusmerkintä. 

Vierailija
10/24 |
25.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta kun seuraa tyttöjen liikuntaa niin vain noin kolme yrittää ja muut välttelee hikeä :D

Vierailija
11/24 |
25.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kyllä ongelma oli muiden oppilaiden arvostelu, jota opettaja ei tarpeeksi hillinnyt. Opettaja itse oli kaikkia kohtaan kannustava, mutta vertaispalaute kyllä pilasi ainakin yleisurheilun multa. Kroppa ei vaan ole siihen lähellekään tarpeeksi kimmoisa. Onneksi pallopelit maistuivat ja niitä pelaamalla sain jossain määrin tarpeeksi liikuntaa lapsena. Jos olisin ollut niissäkin huono niin kyllä olisi koko liikunta mun elämästä heivattu aika valonnopeudella - esiteini-ikäiselle on aika kidutusta olla kolmenkymmenen samanikäisen naurun ja pilkan kohteena aina omalla suoritusvuorolla.

Vierailija
12/24 |
25.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli kyllä 2010 kaikille yhteiset liikkatunnit yläkoulussa.

Vierailija
13/24 |
25.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

no ne onn niitä joista ei tullut ammattiurheilijoita tai ikusia kakkosia

Vierailija
14/24 |
25.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan halutaan siirtyä eteenpäin. Pari sukupolvea tyttöjä on traumatisoitu, mutta ehkä seuraavat paikkaavat.

Vierailija
15/24 |
25.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki tuntemani voikkamaikat on olleet ilkeitä nälvijöitä. Mielin kielin suosikeille, mutta eivät voi vastustaa kiusausta nöyryyttää lihavaa, kömpelöä, silmälaseja käyttävää tai arkaa oppilasta.

Mieluiten niin että yllytetään toiset oppilaat nauramaan kuorossa.

Muistan inhoten opettajiani 70-80-luvulla.

Vierailija
16/24 |
25.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa ihmetellyt. Muuten koulumaailma on mennyt eteenpäin. Esim. kielten opetus on aivan erilaista kuin ennen. Muutenkin erilaisia oppilaita ja heidän erityistarpeitaan ymmärretään paremmin.

Mutta liikuntatunnit ovat monille edelleen tuskaa...

Vierailija
17/24 |
25.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikunnan opetus pitäisi vaan lopettaa. Aina pelailtiin kunnes tuli koululiikunta ja pilasi kaiken.

Vierailija
18/24 |
25.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä kyllä ongelma oli muiden oppilaiden arvostelu, jota opettaja ei tarpeeksi hillinnyt. Opettaja itse oli kaikkia kohtaan kannustava, mutta vertaispalaute kyllä pilasi ainakin yleisurheilun multa. Kroppa ei vaan ole siihen lähellekään tarpeeksi kimmoisa. Onneksi pallopelit maistuivat ja niitä pelaamalla sain jossain määrin tarpeeksi liikuntaa lapsena. Jos olisin ollut niissäkin huono niin kyllä olisi koko liikunta mun elämästä heivattu aika valonnopeudella - esiteini-ikäiselle on aika kidutusta olla kolmenkymmenen samanikäisen naurun ja pilkan kohteena aina omalla suoritusvuorolla.

Sama juttu meidän koulussa. Olin miuutenkin koulukiusattu ja liikuntatunneilla se kiusaaminen vain paheni. En usein edes yrittänyt liikkua tunnilla kunnolla ja tehdä parhaani, kun kaikki energia meni tunnista selviämiseen.

Vasta nyt aikuisena olen vanhemmalla iällä oppinut nauttimaan liikkumisesta ja urheilemisesta, mutta siihenkin meni kyllä vuosia että edes kävelylenkillä käyminen kiinnosti ja innosti.

Ja sitten ollaan niin huolissaan, että nykynuoret ja lapset ei liiku tarpeeksi. No ehkä ei kannattaisi aiheuttaa sitten jo kouluissa ja harrastuksissa niin pahoja traumoja, että se liikkuminen ei sen jälkeen yhtään kiinnosta!

Vierailija
19/24 |
25.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta kun seuraa tyttöjen liikuntaa niin vain noin kolme yrittää ja muut välttelee hikeä :D

Vain sinun oma kokemus. Ainakaan meidän koulussa ei ollut tuollaista.

Vierailija
20/24 |
25.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama juttu meidän koulussa. Olin miuutenkin koulukiusattu ja liikuntatunneilla se kiusaaminen vain paheni. En usein edes yrittänyt liikkua tunnilla kunnolla ja tehdä parhaani, kun kaikki energia meni tunnista selviämiseen.

Vasta nyt aikuisena olen vanhemmalla iällä oppinut nauttimaan liikkumisesta ja urheilemisesta, mutta siihenkin meni kyllä vuosia että edes kävelylenkillä käyminen kiinnosti ja innosti.

Ja sitten ollaan niin huolissaan, että nykynuoret ja lapset ei liiku tarpeeksi. No ehkä ei kannattaisi aiheuttaa sitten jo kouluissa ja harrastuksissa niin pahoja traumoja, että se liikkuminen ei sen jälkeen yhtään kiinnosta!

Joo tämä on kyllä ihan totta. Sulla on varsin yleinen tarina, tiedän monta ihmistä, joka on lopettanut liikkumisen kokonaan koululiikunnan nöyryytysten takia ja palannut asiaan vasta joskus kolme-neljäkymppisenä.

Koululiikunnan nykytilanteesta en tiedä itse mitään, mutta totta vieköön toivon sen olevan paremmissa kantimissa kuin omana aikanani. Eihän siinä ole mitään järkeä, että se kaikkein eniten liikuntaa tarvitseva lapsi juuri lopettaa koko homman.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kuusi