Koiran omistaja! Pidätkö koiraasi kuinka usein vapaana ja millaisessa paikassa yleensä?
Kommentit (44)
Tämähän se on. Minä pidän koirani ehdottomasti kytkettynä aina syystä että se voi olla arvaamaton toisille koirille. Sittenhän sieltä metsästä joku apina painaa iholle, ja kuuluu piipitystä että ”se on ihan kiltti”. Kiva, mutta minun kolme kertaa isompi koirani ei sitä ole - siksi se on kiinni. Että tervetuloa vaan.
Paikassa jossa ei liiku autoja ja polkupyöriä. Hyvä näköyhteys, koska laitan koiralle heti hihnan jos ihminen tulee vastaan tai on näköpiirissä. On pieni kiltti rauhallinen koira, joten lähinnä vain kohteliaisuutta laitan hihnan, koska joillakin saattaa olla koirapelko tai ahdistaa irti oleva pienikin koira enkä halua aiheuttaa mielipahaa kenellekään. Koira ei myöskään käy linnunpoikasten ym kimppuun. Pysähtyy heti käskystä eikä osaa haukkua.
Päivittäin omalla pihalla ja metsässä.
Omalla pihalla (aidattu) ja kaverin aidatulla metsäpalstalla. Tuo lähtee kuin ammus kaikkien riistaeläinten perään, ja jättää korvansa reissusta. Ei ole auttanut useampikaan kouluttaja, joten vapaana juokseminen on rajoitettua. Onneksi on iso piha, ja hyvä kaveri, jonka porttiin on avaimet.
Aidatulla kotipihalla. Vanhempien aitaamattomalla pihalla mutta se on metsässä järven rannalla eikä naapureita kilometrin säteellä eikä tämä koira lähde kauas edes jänisten tms perässä ja tulee käskystä takaisin.
Aina vapaana metsälenkillä. Ei ole kukaan valittanut vaikka vastaan on tullut poliisikoiria.
Vierailija kirjoitti:
Tämähän se on. Minä pidän koirani ehdottomasti kytkettynä aina syystä että se voi olla arvaamaton toisille koirille. Sittenhän sieltä metsästä joku apina painaa iholle, ja kuuluu piipitystä että ”se on ihan kiltti”. Kiva, mutta minun kolme kertaa isompi koirani ei sitä ole - siksi se on kiinni. Että tervetuloa vaan.
Tuon kun saisi ihmiset ymmärtämään. Koirani ei pidä toisista koirista. On oppinut sietämään oman talon koirat, mutta sen pidemmälle ei sietokyky riitä. Jos toinen koira tulee iholle, tulee tappelu. En päästä koiraani muiden koirien luo ja toivoisin toisten toimivan samalla tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Te jotka pidätte pieniä, kilttejä ja tottelevaisia koirianne vapaana missä sattuu, tuletteko ajatelleksi, että samalla annatte esimerkkiä niille, joiden koirat ei olekaan niin kilttejä ja tottelevaisia. Koiria on nykyään niin paljon osaamattomissa käsissä, että vaaratilanteita syntyy päivittäin. Ikävimmät niistä pääsee iltapäivälehtiin. Lisäksi jos oma koirasi on tälläisessä tilanteessa vapaana, et voi korvauksia vaatia.
Mä en pidä pientä kilttiä koiraa vapaana, pidän kolmea isoa ja koulutettua koiraa vapaana. Ei, en luota niihin 100%, siksi hihnat on mukana, mutta helpompaa on kävelyttää tyyppejä ilman hihnoja, varsinkin liukkaalla.
Onko teillä oikeasti hyvät vakuutukset jos koiranne kävisikin toisen koiran/ihmisen kimppuun? Minua ei tarvitsisi edes purra kun jo veisin käräjille.
Vierailija kirjoitti:
Pidän joka kerta kun lähdemme lenkille. Koirani rakastaa olla vapaana. Oikeastaan ei ole paikkaa missä koirani ei olisi vapaana. Kaduilla, metsälenkeillä, pururadoilla jne. Koirani erittäin kiltti ja älykäs veijari. Maailman kilttein rottweiler mitä tiedän!
Kivat sulle ja sitten on kivaa myös mulla jos satutaan törmäämään koska sen jälkeen kun koirani kimppuun hyökkäsi irrallaan oleva bitti joka piupaut välitti luuseri omistajastaan olen varustautunut turvakaasulla ja muutamalla muulla kivalla pikku jutulla joten voin vannoa ja vakuutta että saat kantaa kuolleen rotikan kotiin siltä kihtaamis paikalta..
Olen päättänyt että enää koskaan ei tuollaiset paskarakit hyökkäile minun eikä koirani kimppuun.. Kerrasta viisastunut ja otan myös mielelläni käsittelyyn tuollaiset pieni munaiset luuserit kuin sinä.. Katsotaan miten nopeasti sinäkin parut äitiä apuun.. Luuseri mikä luuseri, harmi vaan ja sääli jokaista eläintä joka päätyy kaltaisellesi urpolle joten se kuolema on myös sen koiran etu.. Tosin sinä nyt et kykene muuhun kuin provoilemaan jossain netti palstoilla, kerta kaikkiaan säälittävää..
Mikä vapaana kulkevissa koirissa ärsyttää. Ymmärrän, jos koirat käyvät päällevtai ovat muuten agressiivisia, mutta omat koirani ovat irti, ja pysyvät minusta jatkuvasti kosketusetäisyydellä kun olemme paikassa, jossa voimme suurella todennäköisyydellä törmätä muihin. Jonkun mielestä varmaan 7 metrinen flexi olisi parempi,onhan koirat silloin kytketty...
Todella harvoin, koska tuota ei voi pitää irti kuin aidatulla alueella. Täällä ei koirapuistoja ole, joten harvemmin pääsee rajatulle alueelle. Tarpeeksi syrjässä pitäisi käydä, mutta ei mitenkään ehdi edes viikottain käydä. On niin pöljäke, että autojen alle yrittää juosta ja kaikkia ihmisiä menee tervehtimään. Toisille koirille menee haukkumaan metrin päähän.
Kyllä, luoksetulo k*see ja pahasti, vaikka ollaan kursseillakin käyty. Muuten todella tottelevainen ja hyväluontoinen, mutta ihmisten ilmoilla vaan katoaa korvat.
Pidän ennemmin kytkettynä ja hengissä, kuin irti ja auton alla tai toisen koiran hampaissa.
Pieni rotuinen koira kyseessä.
Vierailija kirjoitti:
Mikä vapaana kulkevissa koirissa ärsyttää. Ymmärrän, jos koirat käyvät päällevtai ovat muuten agressiivisia, mutta omat koirani ovat irti, ja pysyvät minusta jatkuvasti kosketusetäisyydellä kun olemme paikassa, jossa voimme suurella todennäköisyydellä törmätä muihin. Jonkun mielestä varmaan 7 metrinen flexi olisi parempi,onhan koirat silloin kytketty...
Laki on laki sinullekin. Ei niitä syyttä aseteta.
Vierailija kirjoitti:
Onko teillä oikeasti hyvät vakuutukset jos koiranne kävisikin toisen koiran/ihmisen kimppuun? Minua ei tarvitsisi edes purra kun jo veisin käräjille.
Koirani ei ikinä kävisi toisen koiran saatikka ihmisen kimppuun, koska on luonteeltaan alistuva.
Kävelee nätisti vieressäni ja väistää kaikki vastaantulevat koirat ja ihmiset.
Jos minulla olisi koira niin laittaisin sen mullan alle ihan vapaana.
Omalla aidatulla pihalla ovat vapaana päivittäin. Samoin mökillä, tuntevat oman tontin rajat eivätkä niitä ylitä. Ja marja/sienimetsässä, mutta siellä ei muita olekaan vaikka nuo lapinkoirat olisivat ystävällisiä ihmisille ja muille koirille, ainut vaara myöhemmin syksyllä kun hirvikoiria päästetään gpsien kanssa kuntoa juoksemaan, kaikki niistä ei ole kovin ystävällisiä.
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Leikkaamaton urosrusselini on kiinni koska toisten urosten kanssa kohdatessa ei voi koskaan tietää mitä tapahtuu. Paljon tulee vastaan tätejä sanoen: "Päästä vaan irti se, leikkimään!" tms. kun niillä on oma sylikoira vapaana joka kipittää russelini luokse. Sitten seuraa rähinä ja täti on ihan että "voi hyvänen aika" .
Oma piha on aidattu, siellä saa olla vapaana. Juoksutan myös omassa metsässäni koiraani vapaana muutaman kerran viikossa.
Mökillä ovat aina vapaana ja ennen vielä niin, että laskettiin yksin pihapiiriin hetkeksi jos pyysivät, kun olimme itse sisällä. Tämä tosin loppui, kun toinen löysi ilmeisesti hirvenläjän ja piti omatoimisesti hauskaa siinä.
Muutoin asumme taajamassa, jossa on iso virkistysalue, pururata metsässä. Asuinalueella on lähinnä vanhuksia, ja öisin pururata on täysin autio, päivisinkin harvoin ketään näkee. Keskiyön aikoihin saatan joskus hölkätä metsässä niin, että koira on vierellä irti ja hihna taskussa, koska hihna vaikeuttaa koiran tarpeiden tekoa juoksun aikana. Meillä koirat ovat aika välinpitämätöntä rotua, niitä ei kiinnosta yhtään toiset koirat tai vieraat ihmiset ellei olla koirapuistossa tms. Eivät myöskään tykkää lähteä kauas ihmisestään, niin vierellä pitäminen on helppoa. Joskus myös viskelen palloa koiran ollessa irti, esimerkiksi eräällä viraston parkkiksella keskiyön jälkeen ei ole yhtään autoa ja asfaltti kuluttaa kynsiä kivasti. Useita koiria en tykkää pitää yhtä aikaa vapaana. Jos näkyy muita, koiralle hihna kaulaan ja odotetaan, että muut katoavat näkyvistä.
omalla pihalla on kesät talvet irti, reilun hehtaarin tontti maalla. lenkillä on irti metsässä ja metsäteillä, paitsi kesäkaudella, vaikka koiralla ei ole riistaviettiä ja se on heti kytkettävissä pidän kiinni koska luonnon eläimet häiriintyvät lisääntymisaikana jo siitä kun koira juoksentelee lähistöllä, esim poikueet voivat pelästyä ja hajaantua jolloin joutuvat vaaralle alttiiksi ja eksyä emostaan.