Johtuuko Suomen lapsinegatiivisuus siitä, että
Suomessa lasten fyysinen kuritus on kiellettyä. Näin ollen jopa eskari-ikäiset lapset saavat kitistä ja huutaa niin kotona kuin julkisilla paikoillakin, koska heitä ei voida tästä rangaista. En siis puolla fyysistä kuritusta lapsia kohtaan, mutta ymmärrän kyllä miltä tilanne näyttää heidän silmissään, jotka eivät ole lapsia hankkineet, tai heitä joiden lapset ovat "luonnostaan kilttejä".
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsinegatiivisuus: ilmainen terveydenhuolto, ilmainen neuvolatoiminta raskaudesta kouluikään, ilmainen peruskoulu, ilmainen lukio, ilmainen ammatillinen koulutus, ilmainen kouluruoka, subjektiivinen päivähoito-oikeus, ilmainen oikomishoito hampaille, loputtomat vanhempainlomat veronmaksajien piikkiin jne.
Mitä vielä kaipaisit? Sitäkö, että vielä punainen matto levitettäisiin eteesi, kun olet lisääntynyt?
Tarkoitetaan asenneilmpapiiriä, ei hyvinvointivaltiota sinänsä. Varmaan moni vanhempi kaipaisi normaalia peruskohteliaisuutta esim. pienen vauvan kanssa liikkuessaan.
Minä kaipaan normaalia peruskohteliaisuutta liikkuessani ihmisten ilmoilla.
Lastenvaunuilijat tarkoittavat peruskohteliaisuudella ylimääräistä palvelevaisuutta, etuoikeuksia, jopa sitä että vieraat ihmiset ryhtyvät viihdyttämään lasta ja voivottelemaan kun on vauvan kanssa vaikeaa.
Viis siitä, mitä kuormaa sivulliset kantavat parhaillaan elämässään, ovatko he uupuneita, stressaantuneita, sairaita yms.
Ei mitään väliä! Jos he eivät maireasti hymyillen raivaa tietä ja tarjoa palveluksia vauvaseurueelle, he ovat lapsivihamielisiä.
Oikeasti Suomi on vanhus- , sairas (erit. mt), va.mmmais-, ja yksineläjävihamielinen.
Mitenkö se näkyy? Nämä ryhmät jäävät yksin ongelmiensa kanssa. Eivät saa sympatiaa, apua eikä palveluita eikä todellakaan maireita huomionosoituksia sivullisilta.
Lapsiperheelliset ovat leveästi elävä etuoikeutettu ryhmä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tuossa Ap:n aloituksessa on totuuden siemen.
Lapset ovat tulleet pikku diktaattoreiksi, jotka hallitsevat omia vanhempiaan ja kun vanhemmilta on viety keinot saada takaisin menetetty asemansa perheen päätöksentekijöinä, lapset aiheuttavat älämölöllään ja perseilyllään lapsivihamielisyyttä suomessa.
Vikahan ei ole lapsissa, sillä he ovat omien vanhempiensa ja ennenkaikkea yhteiskunnan uhreja, joille ei enää opeteta normi käytöstapoja ja kunnioitusta muita ihmisiä kohtaan.
Kauhulla odotan seuraavan sukupolven kasvamista huulipunahallituksen ikäluokkaan ja mietin millaisia persläpiä näistä kasvattamattomista vintiöistä tulee kun jo nyt katastrofin ainekset ovat kasassa.
Joo kyllä on kauheeta kun on se ainoa keino kasvattaa ja opettaa lapsia viety, ei saa enää fyysisesti lapsia kurittaa! Kyllä on nykyvanhempien elämä niin kamalaa, ei saa luunappia tai tukkapöllyä antaa lapselle kun se per sei lee vanhemman tuijottaessa älypuhelintaan 24/7. Oppisivatpahan kunnioittamaan vanhempiaan kun välillä vapaalla kädellä vähän läväyttäisi, eläisivät lapset vielä pelossa ja nuhteessa ja käyttäytyisivät kunnolla...
Ei vaan, oikeasti: nykylapsille ei viitsi niiden vanhemmat enää tippaakaan opettaa, miten tulee käyttäytyä. Jos ei se vanhemman huomio ole siinä älypuhelimessa niin sitten aikuinen kulkee laput silmillä ja lapset häröilee omiaan. Ei siihen lasten opettamiseen väkivaltaa tarvittaisi, vaan kärsivällisyyttä ja halua. Se tuntuu täysin puuttuvan nykyaikuisilta, jotka elävät 24/7 yhteiskunnassa tietotulvan ja älylaitteiden ympäröiminä nopeaa tyydytystä hakien.
Jos yleensä jotain negatiivisuutta on, niin osa siitä ainakin johtuu tolkuttomasta tulonsiirroista lapsiperheille. Kaikista muista palveluista leikataan, vanhukset nääntyvät jne mutta aina annetaan lapsiperheille ja sitä kautta vielä luodaan vetovoimatekijöitä erilaisille ihmisille tulla tänne näistä eduista nauttimaan. Ja tietysti näitä etuja maksetaan ulkomaille tero-leirien rouvia myöten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei johdu. Lapsivihamielisyys johtuu siitä, että vanhempia ei enää kiinnosta lastensa kasvattaminen. Lapsen annetaan tehdä mitä vaan vanhempien keskittyessä johonkin itseään kiinnostavampaan kuten vaikka älypuhelimeensa. Lapsen kasvatukseen ei tarvita fyysistä kuritusta, mutta siihen tarvitaan vanhempien kärsivällisyyttä, lapsen huomioimista sekä muiden paikalla olevien ihmisten huomioimista ja toimimista siten, että oma lapsi ei aiheuta muille häiriötä.
Kyllä Suomessa lapset käyttäytyvät vielä hyvin ja heitä kasvatetaan verrattuna esim. moniin etelä-euroopan maihin.
En ole itse ikinä nähnyt kuin pari kertaa tilanteen jossa vanhempi ei olisi puuttunut pikkulapsen väkivaltaiseen käytökseen.
Se on sitten toki eri asia, että on ihmisiä jotka kuvittelevat että kun 2-vuotias lyö niin häntä ei ole kasvatettu. Vaikka vanhemmat hoitaisivat tilanteen ihan oikein silloin (poisto tilanteesta, tiukka ei ja lyhyt selitys miksi niin ei saa tehdä).
Minä uskon että Suomessa on kasvava ryhmä nämä joilla ei ole minkäänlaista kosketusta pieniin lapsiin, ja kuvitellaan että kun sille 2-vuotiaalle sanoo kerran ei, niin se on sillä selvä. Eli kun näkevät huonosti käyttäytyvän 2-vuotiaan niin ajattelevat että kukaan ei ole koskaan sanonut hänelle ei - ymmärtämättä että vanhemmat juuri siinä vieressä sanovat ei ja lapselle menee vuosia oppia hillitsemään itsensä.
Tällainen ymmärtämättömyys pienen lapsen kehitysvaiheita ja ihan aivojen kypsyyttä kohtaan on lisääntynyt hurjasti.
Mä en missään kirjoittanut lapsen väkivaltaisesta käytöksestä. Jos sun mielestä on hyvää käytöstä, kunhan lapsi ei ole väkivaltainen, niin meillä on hyvin erilainen käsitys hyvästä käytöksestä.
Se oli esimerkki, mikä tuli mieleeni monista ketjuista täällä. Joissa on haukuttu purevia 1-vuotiaita psykopaatiksi tms.
Ja kyllä minä näen joka päivä tilanteita, missä vanhempi opettaa lastaan odottamaan vuoroaan, olemaan huutamatta yms.
Kyse on siitä, että kun nykyään aikuinen kuulee lapsen ääntä, hän ei edes katso miten aikuinen hoitaa tilannetta siinä - vaan olettaa että koska lapsi huutaa, niin hänelle ei ole kukaan koskaan sanonut ei. Vaikka se vanhempi siinä sanoisi, että älä huuda, veisi syrjemmälle ja rauhoittaisi. Silti muut tulkitsevat että lapsi on huonosti kasvatettu, koska hän huutaa julkisella paikalla.
Lapsivihamielisyys johtuu lasten vanhempien itsekkyydestä, käytöstapojen puutteesta ja välinpitämättömyydestä. Ei oikeastaan muusta. Häissä kirkkosalista ei enää poistuta, vaikka uhmaikäinen Purjoliisa huutaa pää punaisena niin, että kattorakenteet melkein tärisee. Ei, koska Purjoliisan vanhemmat haluavat nähdä koko seremonia. Heitä ei yhtään haittaa, että muu hääväki ei kuule sanaakaan papin puheesta. Pääasia on, että he ITSE näkevät koko seremonian. Pahimmillaan Purjoliisa päästetään juoksemaan ympäri kirkkosalia, kiskomaan muuta hääväkeä hameen helmasta, juppimään penkeillä jne. Vielä muutama vuosikymmen sitten isä tai äiti olisi kiikuttanut Purjoliisan välittömästi kiukuttelun alettua kirkkosalista pois ja odottanut siellä siihen asti, että Purjoliisa on rauhoittunut. Siitäkin huolimatta, vaikka koko hääseremonia olisi jäänyt näkemättä.
Vierailija kirjoitti:
Lapsivihamielisyys johtuu lasten vanhempien itsekkyydestä, käytöstapojen puutteesta ja välinpitämättömyydestä. Ei oikeastaan muusta. Häissä kirkkosalista ei enää poistuta, vaikka uhmaikäinen Purjoliisa huutaa pää punaisena niin, että kattorakenteet melkein tärisee. Ei, koska Purjoliisan vanhemmat haluavat nähdä koko seremonia. Heitä ei yhtään haittaa, että muu hääväki ei kuule sanaakaan papin puheesta. Pääasia on, että he ITSE näkevät koko seremonian. Pahimmillaan Purjoliisa päästetään juoksemaan ympäri kirkkosalia, kiskomaan muuta hääväkeä hameen helmasta, juppimään penkeillä jne. Vielä muutama vuosikymmen sitten isä tai äiti olisi kiikuttanut Purjoliisan välittömästi kiukuttelun alettua kirkkosalista pois ja odottanut siellä siihen asti, että Purjoliisa on rauhoittunut. Siitäkin huolimatta, vaikka koko hääseremonia olisi jäänyt näkemättä.
Mä en ole koskaan tällaista todistanut. Omissa häissäni oli yksi itkevä vauva, jonka äiti vei syrjemmälle.
T. Vela
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en ole koskaan tällaista todistanut. Omissa häissäni oli yksi itkevä vauva, jonka äiti vei syrjemmälle.
T. Vela
No tämähän todistaa ties mitä?
Mikä mahtoi olla viestisi anti tälle ketjulle.
Oliko se?
A minä?
B minä?
C minä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Vela
Mä olen todistanut ja montaa muutakin vastaavaa tilannetta kuten esim lasten annetaan juoksennella ravintolassa ja mennä höpöttämään muiden ihmisten pöytiin, koulujen joulu- ja kevätjuhlissa jne.. Ikävä faktahan on, että ei tarvitse olla kuin muutama tällainen lapsiperhe ja sen jälkeen ihmiset alkavat karsastaa niitäkin lapsiperheitä, joissa lapset on opetettu käyttäytymään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsinegatiivisuus: ilmainen terveydenhuolto, ilmainen neuvolatoiminta raskaudesta kouluikään, ilmainen peruskoulu, ilmainen lukio, ilmainen ammatillinen koulutus, ilmainen kouluruoka, subjektiivinen päivähoito-oikeus, ilmainen oikomishoito hampaille, loputtomat vanhempainlomat veronmaksajien piikkiin jne.
Mitä vielä kaipaisit? Sitäkö, että vielä punainen matto levitettäisiin eteesi, kun olet lisääntynyt?
Tarkoitetaan asenneilmpapiiriä, ei hyvinvointivaltiota sinänsä. Varmaan moni vanhempi kaipaisi normaalia peruskohteliaisuutta esim. pienen vauvan kanssa liikkuessaan.
No tässä pätee kyllä todella hyvin sanonta niin metsä vastaa kuin siihen huudetaan.
Peruskohteliaisuus löytyy kyllä valtaosalta ihmisistä, jos itse olet kohtelias. Tämä tarkoittaa että otat lasten kanssa myös muut ihmiset huomioon. Ja pyydät apua, jos sitä tarvitset.
Esim. itse en todellakaan auta enää vapaaehtoisesti vaunuja/rattaita pois bussista. Valtaosa vanhemmista tulee bussiin (ilmaiseksi), istahtaa alas ja kaivaa älypuhelimen esiin tai vaihtoehtoisesti antaa sen äänet päällä lapselle. Siinä sitten kuunnellaan matka huomiota kovaan ääneen hakevaa lasta tai jotain *"#&* piippliipPIIIIPbojoingpiiprätätärätätätäpojoing- peliääniä.
Tällainen vanhempi saa ihan keskenään ährätä ne kärrynsä ulos sieltä bussista.
Jos taas huomaan jonkun tekevän matkaa lapsen kanssa bussissa yhdessä, reagoivan lapsen jutteluun tai muuhun kommunikaatiotarpeeseen, selittävän vähän ympäristöä ja vastaavaa, nostan kyllä ahterini heti ylös ja autan kun tällainen vanhempi kysyy pysäkillä "anteeksi, voisiko joku auttaa nostamaan että päästään ulos". Hymyilen vielä varmasti päällekin.
Esimerkki koskee nyt vanhan mallisia busseja mutta on vapaasti muokattavissa esim. junaan, hissiin, kahvilaan, portaisiin, kauppaan, missä nyt liikutaankaan.
Jos tuntuu että maailma on täynnä lapsivi ha mielisiä kanssaihmisiä jotka katsovat jatkuvasti menoanne naama norsunveellä, kannattaa varmaan vähän tarkastella omia ja lapsensa käytöstapoja (tai niiden puutetta). Ja ei, kukaan ei usko että kaikki huonosti käyttäytyvät lapset ovat erikoislapsia. Sen oikeasti erikoislapsen kun tunnistaa siitä että vaikka käytös ei aina välttis ole 10+ niin vanhempi edes yrittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Vela
Mä olen todistanut ja montaa muutakin vastaavaa tilannetta kuten esim lasten annetaan juoksennella ravintolassa ja mennä höpöttämään muiden ihmisten pöytiin, koulujen joulu- ja kevätjuhlissa jne.. Ikävä faktahan on, että ei tarvitse olla kuin muutama tällainen lapsiperhe ja sen jälkeen ihmiset alkavat karsastaa niitäkin lapsiperheitä, joissa lapset on opetettu käyttäytymään.
Se täytyy liittyä maailmankuvaan, jos tällaisiin jatkuvasti törmää.
Itse en ole havainnut tällaista. Päinvastoin. Nykyiset lempeästi kasvatetut lapset käyttäytyvät paremmin kuin me kuritetut aikanaan.
Tämä vastauksena myös alotukseen, jossa selkeästi oletetaan että kuritus saa aikaan hyväkäytöksisiä lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Tämäpä erikoista, että olet tällaistakin nähnyt ja keksit vielä ylevän nimen tälle lapselle. Varmaan se tuntui hauskalta keksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Vela
No tämähän todistaa ties mitä?
Mikä mahtoi olla viestisi anti tälle ketjulle.
Oliko se?
A minä?
B minä?
C minä?
Tosiasia on minä minä ja keksitty Purjoliisa liioitteluineen on antia ketjulle? Varmaan, koska aikakausi suosii tarinoita ja omasta päästä keksittyjä teorioita.
Vierailija kirjoitti:
Just joo. Terveydenhuoltoon saat aikaa, jos saat. Hampaita ei todellakaan oiota elleivät sojota aivan kohti taivasta. Neuvolassa ramppaaminen on ihan yhtä tyhjän kanssa. Raskausaikana kaikki vaivat ovat "normaalia raskautta" eikä mihinkään saa apua. Ilmiselviä allergioita tai muita vaivoja ei tunnisteta, vaan on mentävä yksityiselle. Jos tunnistetaan, jonotat kuukausikaupalla tutkimuksiin ja terapioihin. Vanhempainlomat per lapsi lasketaan kuukausissa, se ei ole ääretöntä. Lukio on ilmainen, paitsi niitä kirjoja ja läppäreitä saa ostaa tuhansilla euroilla. Jos peruskoulu on ilmainen, miksi koko ajan pitää julkisuudessakin vääntää siitä, että siellä kerätään maksuja ja vaaditaan harrastusvälineitä milloin mistäkin. Näennäisesti palveluja kyllä on, mutta pääsy niihin on todella nihkeää ja parhaassa tapauksessa joudut joka tapauksessa hakemaan palvelun yksityiseltä. Ensin maksetaan veroja palveluista, joihin ei pääse ja sitten maksat vielä yksityiselle.
Suomeen pitäisi saada tuntuva lapsivero. Ainoastaan omaan napaansa tuijottavat ilmastontuhoajat tekevät lapsia.
Mikä ihmeen lapsinegatiivyys?
Suomalaiset naiset synnyttävät lähes entiseen tapaan eli jotain 1.45 lasta ja vastaava luku oli esim. 1973 1.49 lasta eli käytännössä ei mitään ero.
Syntyvyyden lasku johtuu, ettei niitä synnytysikäisiä naisia ole ja jos syntyvyys halutaan nousuun, pitäisi synnyttää 3-4 lasta.
Ja sama ilmiö kaikkialla maai
Kokemusta kolmessa maassa asumisesta ja valitettavasti kyllä sen perusteella pakko sanoa, että ihan eittämättä eniten huonosti käyttäytyviä lapsia ja minäminävanhempia on Suomessa. Pidän omaa suhtautumistani lapsiin aika neutraalina, en kiinnitä huomiota normaaleihin elämisen ääniin tai samassa tilassa oleviin, asiallisesti käyttäytyviin lapsiin. Silti en muista, että minulla olisi missään muualla mennyt hermo viereisessä ravintolapöydässä riehuvaa lapseen, jonka tekemiseen vanhemmat eivät puutu millään tavalla tai kaupassa/junassa melskaaviin yliväsyneisiin lapsiin - Suomessa kylläkin.
Tosin opin pitämään ihan normina sitä, että kun bussissa lapsi karkasi paikaltaan ja lähti me uhkaamaan, niin joku kanssamatkustaja puuttui tilanteeseen ellei vanhempi ehtinyt itse sillä hetkellä. Yritäpä Suomessa samaa, niin vanhemmat tulevat silmille. Mitään negatiivista et saa sanoa, ääntä korottaa saati edes harkita koskevasi vieraaseen lapseen, vaikka lapsen turvallisuudenkin kannalta olisi parasta, että vaikka se vieraampi ottaa kädestä kiinni ja toteaa, että nyt loppui juokseminen tässä käytävällä ennen kun jotain sattuu. Enemmän se vanhempien käytös siis täällä Suomessa risoo. Itse ei viitsitä kasvattaa, ja kenenkään ulkopuolisenkaan ei sallita asiaan puuttua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Vela
Se täytyy liittyä maailmankuvaan, jos tällaisiin jatkuvasti törmää.
Itse en ole havainnut tällaista. Päinvastoin. Nykyiset lempeästi kasvatetut lapset käyttäytyvät paremmin kuin me kuritetut aikanaan.
Tämä vastauksena myös alotukseen, jossa selkeästi oletetaan että kuritus saa aikaan hyväkäytöksisiä lapsia.
Ohis... tämä on mukava kuulla. Muutaman vuoden päästä ei siis ilmene enää koulukiusaamistakaan. Lempeästi kasvatetut lapset kun käyttäytyvät hyvin ja ottavat huomioon kaikki muutkin ihmiset.
Lapsen fyysisellä kurituksella ei ole mitään vaikutusta, sillä suomalaiset naiset ovat synnyttäneet yhtä paljon tai vähän yli 50vuotta. Syntyvyys alkoi laskea jo 60-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Länsimaissa, tai siis siellä missä on mahdollisuus itse päättää haluaako lisääntyä, hankitaan lapsia silloin kun tulevaisuus näyttää hyvältä.
Ajattelipa sitä tietoisesti tai ei, globaali nykymaailma on ajautumassa umpikujaan. Ei välttämättä näy isoa romahdusta, mutta monet pienet epävakauden purot virtaavat, ja pian tulvii.
Ei totisesti tee mieli tehdä lapsia siihen kärsimään. Sekä lasten että aikuisten kiukuttelu johtuu tästä pelon ja turvattomuuden tunteesta.
Puhumattakaan jännityksestä! Elämä oli huisin paljon jännittävämpää sillloin kun musta surma ja katovuodet... Voi kun saisi ne ajat takaisin! Olisi lapsillekin parempi!
Sattuuko kenelläkään olemaan pettuleivän reseptiä?
Mä en missään kirjoittanut lapsen väkivaltaisesta käytöksestä. Jos sun mielestä on hyvää käytöstä, kunhan lapsi ei ole väkivaltainen, niin meillä on hyvin erilainen käsitys hyvästä käytöksestä.