Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Alkon työntekijä kysyi minulta "Ootko muuten huomannut että maksat aina käteisellä" Mitä ihmettä?

Vierailija
24.01.2020 |

Hämmennyin ja vastasin vaan, että niinpä taidan maksaa. (en käytä ollenkaan pankkikorttia) Miksi tuollaista piti kysyä?

Kommentit (59)

Vierailija
41/59 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkään myymälän kassahenkilö ei ole kommentoinut maksutapaani, vaikka viime vuodet olen maksanut lähes kaikkialla käteisellä. Käteistä käytän sen vuoksi, että kun raha on lompakossani, tiedän että se on käytettävissäni. En ole koskaan juuttunut kassalle sen vuoksi, että kortillani ei olisi tarpeeksi rahaa, enkä halua siihen tilanteeseen häpeämään edelleenkään.

Alkossa maksan käteisellä yllä mainitun syyn lisäksi siksi, että en halua alkoholiostosteni näkyvän missään. Työttömyys ja epätoivo on ajanut minut turruttamaan tunteeni alkoholilla, ja entisen elämäni pullo hyvää punaviiniä viikonlopun kuluessa on kolmessa vuodessa kasvanut kolmeksi litraksi halpaa valkkaria kahden illan aikana. Minä en näemmä jää koukkuun helposti, joten en ole alkoholisoitunut, en koskekaan alkoholiin viikolla työttömyydestäni huolimatta eikä minun edes tee mieli alkoholia. Tiedän kuitenkin sen, että perjantai- ja lauantai-iltojen yksinäisyys on helpompi kestää, kun lääkitsee kipunsa pienemmäksi. Krapulaa minulla ei ole ollut koskaan, koska sietokykyni on kasvanut käytön myötä. Geenit ovat myös antaneet minulle kauniin ihon ja muutenkin sellaisen ulkonäön, jossa alkoholin suurkulutus ei näy.

Alkon ja muiden liikkeiden myyjien on ystävällistä olla kommentoimatta asiakkaiden maksu- tai muitakaan tapoja. Joillakin käteisen käyttäminen on periaate ja joillakin pakon ja häpeän sanelema juttu, eikä kumpaankaan voida vaikuttaa huomauttelemisella.

Ei Alkossa ole olemassa sellaista käsitettä kuin "halpa punaviini" (tai ylipäätään "halpa tuote"). Laadultaan kaikkein surkeinkin kura maksaa siellä kalliin laatuviinin verran.

Varsinkin alkoholin suurkuluttajan kannattaa ostaa viinit ja muut ihan muualta kuin Alkosta.

Totta kai tiedän, että Suomessa viini maksaa paljon enemmän kuin monissa muissa maissa. En kuitenkaan halua ostaa enempää kuin kolme litraa kerralla enkä ole valmis ostamaan alkoholia kenenkään takakontista. Rahaa minulla on vain liikkumiseen muutaman kilometrin päähän kotoani, joten ulkomaille lähteminen on mahdotonta - eikä sinne tosiaan sen kolmen viikkolitran takia kannattaisi lähteäkään. En sitä paitsi ole ajatellut jatkaa tällaista elämää kovin pitkään, joten kaukokatseinen säästäminen ei ole minua varten.

Nro 29

Rahaahan sinulla olisi vaikka kuinka, jos ostaisit alkoholin muualta kuin Alkosta. Vrt. yksi 3 litran pönikkä huonoa viiniä maksaa Alkossa 30 euroa, Saksassa 3 euroa ja Virossa 9 euroa. Eli jos vaikka kerran vuodessa ostaisit koko vuoden viinit jostain muualta, niin Saksan hinnoilla sinulla tulisi siitä säästöä 27 * 52 euroa eli 1404 euroa. Tai Viron hinnoilla 1092 euroa.

Vierailija
42/59 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tökeröä kommentoida. Mitä se hänelle kuuluu miten maksat ja käytkö alkossa.

Jossain Keski-Euroopassa viinit saisi ruokakaupasta, Suomessa alko on niiiin paheellista, niin paheellista että. Huoh.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/59 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käteismaksu on nykyään sama kuin pukeutuisi Ronald McDonaldiksi asioidessaan. Poikkeava asiakas, joka jää mieleen.

H*lvetin siistiä! Nytpä otan aina käteistä ja vaihdatan vielä mahdollisimman pieniksi niin voin laskea ostokseni 5 centtiä kerrallaan. Voi eiii, jos sekoan kesken kaiken laskuissa, pitääkö sit aloittaa alusta?

Vierailija
44/59 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Epäilee että välität alaikäisille?

Tämä. Käteinen on alaikäisten ja mummojen juttu.

Ja edunvalvonnassa olevien rappioalkoholistien, jotka joutuu lähettämään selvemmän kaverin Alkoon.

Vierailija
45/59 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käteismaksu on nykyään sama kuin pukeutuisi Ronald McDonaldiksi asioidessaan. Poikkeava asiakas, joka jää mieleen.

H*lvetin siistiä! Nytpä otan aina käteistä ja vaihdatan vielä mahdollisimman pieniksi niin voin laskea ostokseni 5 centtiä kerrallaan. Voi eiii, jos sekoan kesken kaiken laskuissa, pitääkö sit aloittaa alusta?

Myös 1 ja 2 sentin kolikoita on olemassa ja ne ovat täysin laillinen maksuväline Suomessa. Eli kun myyjälle ojentaa kourallisen kolikoita niin mukana on hyvä olla myös niitä.

Vierailija
46/59 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sanoisin: "Totta kai huomaan, etten maksa usein kortilla ostoksiani. Miten niin?"

Vierailija
47/59 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä se myyjä on Rakastunut Sinuun. Yritti aloittaa keskustelua...

Vierailija
48/59 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta miksi? Vaikka jäisikin mieleen, että joku on maksanut käteisellä, niin miksi pitää muistaa vielä se asiakaskin joka käteisellä maksoi? Ei kai se nyt niin mielenkiintoista ole, jos asiakkaassa itsessään ei ole mitään erikoista?

Vierailija
49/59 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä se myyjä on Rakastunut Sinuun. Yritti aloittaa keskustelua...

Noinhan varmaan puolet Suomen syrjäytyneistä luulee. Eli kun viikon ainoa juttukaveri eli kaupan kassa on ystävällinen, niin aivan varmasti se on ihastunut.

Vierailija
50/59 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myös 1 ja 2 sentin kolikoita on olemassa ja ne ovat täysin laillinen maksuväline Suomessa. Eli kun myyjälle ojentaa kourallisen kolikoita niin mukana on hyvä olla myös niitä.

Niinpä! Kiitos vinkistä!

Vierailija
51/59 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkään myymälän kassahenkilö ei ole kommentoinut maksutapaani, vaikka viime vuodet olen maksanut lähes kaikkialla käteisellä. Käteistä käytän sen vuoksi, että kun raha on lompakossani, tiedän että se on käytettävissäni. En ole koskaan juuttunut kassalle sen vuoksi, että kortillani ei olisi tarpeeksi rahaa, enkä halua siihen tilanteeseen häpeämään edelleenkään.

Alkossa maksan käteisellä yllä mainitun syyn lisäksi siksi, että en halua alkoholiostosteni näkyvän missään. Työttömyys ja epätoivo on ajanut minut turruttamaan tunteeni alkoholilla, ja entisen elämäni pullo hyvää punaviiniä viikonlopun kuluessa on kolmessa vuodessa kasvanut kolmeksi litraksi halpaa valkkaria kahden illan aikana. Minä en näemmä jää koukkuun helposti, joten en ole alkoholisoitunut, en koskekaan alkoholiin viikolla työttömyydestäni huolimatta eikä minun edes tee mieli alkoholia. Tiedän kuitenkin sen, että perjantai- ja lauantai-iltojen yksinäisyys on helpompi kestää, kun lääkitsee kipunsa pienemmäksi. Krapulaa minulla ei ole ollut koskaan, koska sietokykyni on kasvanut käytön myötä. Geenit ovat myös antaneet minulle kauniin ihon ja muutenkin sellaisen ulkonäön, jossa alkoholin suurkulutus ei näy.

Alkon ja muiden liikkeiden myyjien on ystävällistä olla kommentoimatta asiakkaiden maksu- tai muitakaan tapoja. Joillakin käteisen käyttäminen on periaate ja joillakin pakon ja häpeän sanelema juttu, eikä kumpaankaan voida vaikuttaa huomauttelemisella.

Kyllä sä olet alkoholisoitunut. Tuo määrä on huima. Kauanko pystyt olemaan ilman?

Tuo määrä ei ole niin huima kuin kuvittelisit, koska olen keskivertoihmistä huomattavasti pitempi ja leveämpi. Onhan se paljon silti.

Olin kokonaan ilman heinä- ja elokuun ja puolet syyskuuta, kun ei vain tullut mieleen käydä Alkossa. Viimeksi olen juonut kaksi viikkoa sitten. Ajattelin käydä tänään ostamassa viiniä, mutta kaiken ahdistuksen vuoksi ulos ovesta lähteminen on minulle niin vaikeaa, että taidan olla ilman. Voi toki olla niin, että pimeän tullen saan lähdetyksi kauppaan, mutta valkoviinin jäähdyttäminen juomakelpoiseksi vie sitten niin pitkään, että saatan päättää olla juomattakin.

Nro 29

Vierailija
52/59 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei Alkossa ole olemassa sellaista käsitettä kuin "halpa punaviini" (tai ylipäätään "halpa tuote"). Laadultaan kaikkein surkeinkin kura maksaa siellä kalliin laatuviinin verran.

Varsinkin alkoholin suurkuluttajan kannattaa ostaa viinit ja muut ihan muualta kuin Alkosta.

Totta kai tiedän, että Suomessa viini maksaa paljon enemmän kuin monissa muissa maissa. En kuitenkaan halua ostaa enempää kuin kolme litraa kerralla enkä ole valmis ostamaan alkoholia kenenkään takakontista. Rahaa minulla on vain liikkumiseen muutaman kilometrin päähän kotoani, joten ulkomaille lähteminen on mahdotonta - eikä sinne tosiaan sen kolmen viikkolitran takia kannattaisi lähteäkään. En sitä paitsi ole ajatellut jatkaa tällaista elämää kovin pitkään, joten kaukokatseinen säästäminen ei ole minua varten.

Nro 29

Rahaahan sinulla olisi vaikka kuinka, jos ostaisit alkoholin muualta kuin Alkosta. Vrt. yksi 3 litran pönikkä huonoa viiniä maksaa Alkossa 30 euroa, Saksassa 3 euroa ja Virossa 9 euroa. Eli jos vaikka kerran vuodessa ostaisit koko vuoden viinit jostain muualta, niin Saksan hinnoilla sinulla tulisi siitä säästöä 27 * 52 euroa eli 1404 euroa. Tai Viron hinnoilla 1092 euroa.

Taisin tulla sanoneeksi, että en halua ostaa enempää kuin kolme litraa kerralla.

Nro 29

Vierailija
53/59 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta miksi? Vaikka jäisikin mieleen, että joku on maksanut käteisellä, niin miksi pitää muistaa vielä se asiakaskin joka käteisellä maksoi? Ei kai se nyt niin mielenkiintoista ole, jos asiakkaassa itsessään ei ole mitään erikoista?

Mitä ihmettä kysyt? Että miksi ihmisellä on muisti? Ei tsiisus sentään...

Vierailija
54/59 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maksoin McDonaltsilla käteisellä, niin aspa huusi sinne keittiön puolelle, että voivat nyt tulla katsomaan, että on oikeasti vielä olemassa sellaisia asiakkaita jotka maksaa rahalla.

Vierailija
55/59 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne ovat laillinen maksuväline, mutta kaupan ei ole silti pakko ottaa vastaan alle 5 sentin kolikoita tai vastaavasti esim. 500 e seteleitä.

Vierailija
56/59 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nro 29

Jos ei ole rahasta pulaa, niin miksi tehdä elämästä vaikeaa? Ne viinit on helppo ostaa Alkosta. Ei tarvitse ennakoida ja arvailla, mitä sattuu kahden viikon päästä mieli tekemään, vaan voi ostaa juuri kulloisenkin mielihalun mukaan.

Vierailija
57/59 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Epäilee, että haluat piilottaa pankilta tiedot, että käyt Alkossa. Ei näy tiliotteella ostokset.

Heh! Kerropa minulle miksi pankilta pitäisi piilottaa Alkossa käynti? Oletko hiukan "hidas"? Ainoastaan sosiaalitoimelta sekä Kelalta pitää piilotella asioita, ostokset mukaanlukien, jotteivät he vedä omia hätiköityjä johtopäätöksiään.

58/59 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa käyttää käteistä, ettei pedonmerkkiä tulisi ainakaan vielä

Vierailija
59/59 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Epäilee, että haluat piilottaa pankilta tiedot, että käyt Alkossa. Ei näy tiliotteella ostokset.

Heh! Kerropa minulle miksi pankilta pitäisi piilottaa Alkossa käynti? Oletko hiukan "hidas"? Ainoastaan sosiaalitoimelta sekä Kelalta pitää piilotella asioita, ostokset mukaanlukien, jotteivät he vedä omia hätiköityjä johtopäätöksiään.

Aivan samalla tavalla pankki voi tehdä päätelmiä vaikkapa lainan takaisinmaksukyvystä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kahdeksan