Olet mitä syöt ja ratsastus
Katsoin C-moresta sarjan uusimman jakson, jota ei ole siis vielä näytetty TV:ssä. Osallistuja vaikuttaa oikein symppikseltä, mutta ihmettelin, miten hänen painoisensa henkilö meni ratsastamaan. Eikö ratsastuskoulu välitä eläintensä hyvinvoinnista lainkaan? Jaksossa nähty hevonen oli mielestäni vielä suht sirorakenteinen. Toivon osallistujalle kaikkea hyvää, mutta tuon ratsastamisen suhteen täytyisi todellakin odottaa, että painoa on pudonnut enemmän.
Kommentit (104)
Kun keskiajalla hevosen ohjattiin juoksemaan vihollisrivistön kymmentä sojottavaa keihästä kohden niin tuskin ajateltiin hirveästi onko hevosen selkä mahdollisesti kipeänä, pollen tuki- ja liikuntaelinsairauksia, taikka joutuuko hevoinen jäämään varhennetulle eläkkeelle. Silloin eläinsuojelu tarkoitti lähinnä haarniskan hommaamista hevoselle.
Vierailija kirjoitti:
Tietämätön kyselee tässä, joten älkää tuomitko. Millaisia hevosia entisaikojen ritareilla oli? Käsittääkseni haarniska painoi aika tavalla. Jos joku 90 kiloa on raja, niin niiden miestenhän olisi sitten pitänyt olla varmaan puolet pienempiä. Eivätkä kaikki todellakaan olleet, vaikka länsimaisen ihmisen keskikoko onkin ehtinyt nousta vuosien varrella. On ennenkin ollut pitkiä ja rotevia miehiä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä pitää syödä että saa 80 kiloa ylipainoa? Luuli ettei noi muutamat viinilasit riitä?
Otetaan esimerkiksi vaikka 30v 165cm nainen, aktiivisuustaso tavallinen eli kerroin 1,5. Jos hän painaa 60 kiloa niin energiantarve päivässä on 1980 kaloria. Jos hän haluaa lihoa tuohon päälle 80 kiloa, hänen on syötävä päivässä 3180 kaloria. Eli syömällä ylimääräisenä esim. pari Arnoldsin pomadapullaa lattekupillisen kanssa 60 kiloinen kerää ajan myötä 80 kiloa ylipainoa. Yhdellä ylimääräisellä pullalla päätyy reilu satakiloiseksi. Yhdellä ylimääräisellä banaanilla esimerkkinainen ylläpitäisi noin 15 kilon ylipainoa.
Miksi tällä palstalla ei koskaan voida keskustella asiallisesti? Perunasäkki, läskikasa, ihrakasa jne.
Ihan oikeasti aikuiset ihmiset.
Kun katsoin ohjelman jotenkin vaikutti siltä ettei hän oo tosissaan laihdutuksen suhteen.Voi olla että hakee ohjelman avulla julkisuutta blogilleen.
Iloinen näyttävä nainen on pakko myöntää. Mutta tuollaisella ylipainolla alkaa olla ajan kanssa iso terveysriski.
Eläinparka, tuollainen on jo suorastaan eläinrääkkäystä hevosen kannalta. Ylipainoiset voisivat etsiä sellaisen liikuntamuodon, jossa joutuvat itse täysin hoitamaan sen liikkumisensa.
No siihenhän oli valittu varmasti tallin ison polle ja isohan se olikin ei sillä hevosella ilmekään värähtänyt. Ei siinä mitään kiitolaukkaa vedetty kierros tolkulla :D
Vierailija kirjoitti:
No siihenhän oli valittu varmasti tallin ison polle ja isohan se olikin ei sillä hevosella ilmekään värähtänyt. Ei siinä mitään kiitolaukkaa vedetty kierros tolkulla :D
Ei se silti ole oikein hevosta kohtaan, niinkuin täällä on yritetty selittää...
Ihmettelin samaa,.mutta pidän lieventävänä asianhaarana sitä, että hevonen meni vain käyntiä eikä tosiaan välttämättä edes läheskään koko tuntia. Lisäksi oli oikeasti tosi iso hevonen eikä omaan silmään erityisen siro, kuten täällä kauhistellaan.
Tässähän oli taustalla ratsastusonnettomuus trauma ja pointtina lähinnä rohkeus nousta satulaan. Olisi ollut hyvä ottaa puheeksi ohjelmassa, että iso paino on este ratsastusharrastukselle ja laihduttaa pitää reilusti jos mielii aloittaa taas vanhan harrastuksen.
Aika hurjaa, että tältä näyttää 140 kiloinen nainen. Hänen kokoisiaan kävelee vastaan kokoajan. Hurjasti ylipainoa ja näyttää noin normaalille. En ihmettele, enää että minua sanotaan toisinaan hoikaksi, koska kapea vyötärö, vaikka olen lievästi ylipainoinen. En omasta mielestäni todellakaan hoikka, reidet, kuin tukit ja iso perä
Aika hurjaa, että tältä näyttää 140 kiloinen nainen. Hänen kokoisiaan kävelee vastaan kokoajan. Hurjasti ylipainoa ja näyttää noin normaalille. En ihmettele, enää että minua sanotaan toisinaan hoikaksi, koska kapea vyötärö, vaikka olen lievästi ylipainoinen. En omasta mielestäni todellakaan hoikka, reidet, kuin tukit ja iso perä
Vierailija kirjoitti:
Miksi tällä palstalla ei koskaan voida keskustella asiallisesti? Perunasäkki, läskikasa, ihrakasa jne.
Ihan oikeasti aikuiset ihmiset.
Nuo läskit ja ihrat on loukkaavia, mutta perunasäkki on ihan asiallinen termi jota käytetään ratsastuksessa ihan kaikenkokoisia ratsastajista, jotka hytkyy hevosen selässä ilman riittävää kehonhallintaa. Aloittelija siis voi tehdä mielikuvan, että pyrkii poispäin tästä perunasäkkinä olemisesta. Lienee selvää että ylipaino heikentää kehonhallintaa varsinkin tässä lajissa. Läski liikkuu hevosen liikkeen mukana ilma kontrollia
No nyt se taas ratsastaa, Avalla
Näin Veera Biancan (~150 kg) just hevosen selässä tv:ssä. Ei helv... että vihastuttaa! Mikä itsekäs pas ka, kun rääkkää eläintä noin 😠
Onkos tää Veera jatkanut edelleen tv ohjelman jalkeen
Jakso on siis kuvattu viime kesänä, siitä on yli puoli vuotta kulunut. Mikä on Veeran tilanne nyt? onko laihtunut lisää ja kuinka paljon? Vähintäänkin 30 kiloa lisää olisi pitänyt lähteä tähän mennessä.
Ois kiva kuulla miten hänellä menee?
Jossain sivuilla oli,että olis laihtunut lisää. Jotenkin vaan vaikutti sellaiselta ,että tuskin mitään pysyvää muutosta saa aikaan. Upea nainen ja persoona sitä ei voi kiistää.
Eiköhän tuo ollut vain kuvausta varten pari kierrosta. Hevonen näytti kuitenkin isolle ja hyväkuntoiselle.
Silti vähän kyseenalaista mielestäni miksi tuollaista kuvaa halutaan ihmisille välittää. Mutta toivon, että motivoi veeraa laihduttamaan lisää. Max 90 kg kerran viikossa käynnissä selkään tuollaiselle ja jos ravia aikoo mennä
Max 80 kg. Miehilläkin.
Katsoin itse äsken kyseisen jakson, kun se tuli tv:stä uusintana. Tuosta ratsastuskohtauksesta antaisin kyllä pyyhkeitä tuotantoyhtiölle ja ratsastuskoululle, itse laihduttajalla ei varmaankaan ollut tuossa tilanteessa niin paljon sananvaltaa.
Kuten joku jo aiemmin keskustelussa totesi, on ratsastajien painorajoista ollut keskustelua mediassa ihan hesaria myöten ja ongelma on oikeasti todellinen. Ratsastus ei valitettavasti ole varsinainen laihdutuslaji, eikä sitä tulisi sellaisena esittää, ihan jo hevosten hyvinvoinnin vuoksi.
Veera itse oli hurmaava persoona. Olen joskus vieraillut hänen blogissaan, mutta en ole varsinaista kohderyhmää, koska en niin hirveästi välitä matkailusta, joten hän oli minulle suht vieras tyyppi.
Ulosantinsa perusteella hän on sujuvasanainen ja älykäs nainen. Toivon hänelle pelkkää hyvää.
Itse ihmettelen kuka tälle naiselle työntää rahaa jostain matkablogista ettei muuta tartte tehdä?