Olen aloittanut elämäntaparemonttia ja kaipaan hieman apua :)
Eli nyt 3 viikkoa takana pätkäpaastolla noin 6/18 -rytmillä, usein 2 aterialla päivässä (vhh: salaattia, proteiinipitoista vaihtelevasti, jugurttia, silloin tällöin pala leipää tai pulla ihan mielenterveyden takia, rasvaa tarpeeksi), joskus kolmekin ateriaa, viikonloppuisin väljemmin. No, tässä ei ole ongelmaa, vireystila on huomattavasti suurempi kuin ennen ja nälkää ei ole.
Sohvaperunasta on kuoriutumassa liikkuja. Oon aina luullut olevani vaan laiska, kun sohva ja kirja/netflix/areena jne. houkuttaa töiden jälkeen paljon enemmän kuin ennen. Mutta nyt töiden jälkeen tekeekin mieli mennä ulos tai uimahalliin jne. Edelleen otan aika kevyesti, pelkään että motivaatio tippuu jos liian rajusti rehkii. Mutta niin vaan menee, että jalka nousee kevyemmin, jopa juoksuaskelia on otettu (josta polvi kipeytyi, pitänee jättää juokseminen sit sinne kun ei ole niin paljoa taakkaa kannettavana, olen nimittäin ihan kunnolla lihava). No, tämäkään ei sinänsä ole ongelma.
En vissiin osaa juoda oikealla tavalla/tarpeeksi. Aina "kovemman" (minulle kovempi tässä tilanteessa) lenkin tai vaikka saunomisen jälkeen on seuraavana aamuna päänsärky. Johtuuko tämä liian vähästä nesteesstä vai vääränlaisesta nesteestä? Juon oikeastaan vaan vettä, siis aamuisen kahvikupillisen lisäksi. Joskus töissä mietoa teetä, mulla on sellainen hillitön kuppi johon menee noin 6 dl, joskus laitan teetä siihen hautumaan (1 pussi) ja juon pitkin päivää. Muutoin olen pyrkinyt pitämään nesteen määrän siinä 2 litraa puhdasta vettä +mukillinen kahvia aamulla ja satunnaiset teet. Luulisi riittävän?
Kertokaas asiantuntijat, mitä joisin ja miten sen rytmitän? Ei ole kiva juoda kovin paljoa iltaa kohden, kun arvostan katkeamattomia yöunia. Mutta millä tuon aamuyön päänsäryn sais pidettyä poissa? Johtuuko se liian vähästä nesteestä vai jostain muusta? Lähteekö elimistön kuonat vaan liikkeelle kun liikkuu?
Kommentit (3)
millaista liikuntaa harrastat? Todennäköisin vaihtoehto nimittäin on, että se aiheuttaa sulle hartiajumia ja päänsäryt johtuu siitä. Lisää ohjelmaasi rentouttavaa hartiajumppaa ja venytyksiä. Ole huolellinen, että teet ne liikkeet oikein, mutten ne eivät auta ja voivat jopa pahentaa tilannetta.
Nesteen määrä sulla on riittävä ja sen laadulla ei ole muuta väliä kuin siinä olevan energian määrä. Elimistö ottaa tarvitsemansa veden nesteestä kuin nesteestä: ja vesi on parasta laatua. (joskin maksaa tai munuaisia rasittava juoma/ruokavalio toki vaatii enemmän nestettä kuin muut).
TOki, jos sulla on ruokavaliossa ihan tuhottomasti proteiinia (jotkut menee täsä överiksi), voi olla että sun munuaiset on niin kovilla, että ne tarvitsevat enemmän vettä. Janottaako? pissattaako? jos näin, niin koita ihmeessä juoda enemmän ja vähentää proteiinia/suolaa/alkoholia/kofeiinia/sokeria (kuvauksesi mukaan kolme viimeistä ei olisi sulle ongelma, mutta enhän minä tiedä, kuvasitko koko tilanteen).
Paastovalmennuksessa (googlaa) ollaan pätkäpaastolla ja ketoruokavaliolla. Siinä juodaan 3-4 litraa vichyä ja otetaan lisäksi suolaa. Voisiko syy päänsärkyysi johtua riittämättömästä juomisesta ja elektrolyyteistä?
Kuinka paljon suolaa suunnilleen saat päivän aikana? Jos kovasti hikoilee ja janoon juo pelkkää vettä, voi olla että tulee natriumista puutetta. Sinänsä nestemääräsi näyttää olevan riittävä. En sitten tiedä, voiko tuo natriumin vähyys aiheuttaa päänsärkyä. Kannattaa nappailla jotain suolaista välillä, jos sitä ei ruuasta kerry riittävästi.