5-vuotias Niklas piti huolta, kun hoitotäti kaatui ja löi päänsä – kehitysvammainen poika sai päiväkodin urhoollisuusmitalin!
Niklas lähti päiväkodin mukana metsäretkelle Jyväskylän Vesangassa, kun hänen erityisavustaja kaatui yhtäkkiä.
Niklas Karinkanta on kehitysvammainen poika, jolla on Prader-Willin syndrooma. Hän ei osaa vielä ihan puhua ja on käynyt läpi useita leikkauksia.
– Niklas ja avustaja olivat jääneet kävelemään porukan taakse, koska Niklas kävelee hitaasti useiden selkäleikkauksien takia. Avustaja oli kaatunut ja loukannut päänsä, eikä päässyt nousemaan. Myös Niklas kaatui, mutta pääsi nousemaan ylös ja alkoi hoitamaan avustajaa, jotta hän voisi soittaa apua, Niklaksen äiti.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/e6c92868-8329-47f4-bcbb-989dc781a6b6
Kommentit (24)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En nyt oikein tiedä, miksi piti oikein uutinen kirjoittaa siitä, että poika rakensi leikkinuotiota, oli vammainen tai ei. Muu päiväkotiryhmä oli kulkenut takaisin päiväkodille toisen hoitajan kanssa, ja siellä oli osattu kertoa ambulanssille, missä tarkalleen loukkaantunut oli.
Muu porukka ei ihmetellyt eikä jäänyt katsomaan mihin nämä kaksi jäivät. Loukkaantunut itse soitti 112. Reipas lapsi jäi huolehtimaan aikuisesta eikä lähtenyt yksin vaeltelemaan.
He kulkivat edellä, nämä kaksi hidasta tulivat omaan tahtiin perässä. Kyllä kai tämä loukkaantunut sille toiselle hoitajallekin soitti ja kertoi asiasta, ettei tämä ihmetellyt, mihin osa porukasta on jäänyt ja miksi ambulanssi tulee pillit ulvoen metsän laitaan.
Ei kai kukaan lapsi nyt yksinään lähde vaeltelemaan, jos on metsässä kahdestaan oman aikuisen kanssa ja aikuinen jää istumaan maahan. Tajuissaanhan se lapsen oma avustaja siinä on ollut ja rupatellut huolettomasti ja rauhoittavasti lapselle, jos on kerran pystynyt soittamaankin itse puhelimella. Eri asia on, jos avustaja olisi tajuttomana.
Kiva, että lapsi oli hyväntuulinen ja piti omalle hoitajalleen seuraa. Silti en näe tässä toiminnassa mitään erityisen suurta urhoollisuutta tai uutisoinnin arvoista.
Mäkään en pidä tätä varsinaisesti uutisoinnin arvoisena. Silti musta on ihan kiva, että iltapäivälehdet julkaisee tällaisia juttuja, koska niiden on tarkoituskin sisältää paljon kevyttä lueskeltavaa. Lehdet on täynnä paljon turhempaakin.
Ennemmin tämä poika ansaitsee uutisen kuin turha julkkis kehumassa kauneuttaan ja kerjäämässä rahaa. Tämä poika on sentään tehnyt jotain.
Vierailija kirjoitti:
Yllätys yllätys tälläsestäkin asiasta jonkun piti keksiä negatiivista. Voi huoh aikuiset ihmiset.
Aika paljon tälläkin palstalla on ollut keskustelua siitä, että on melko kyseenalaista, kun osa vanhemmista tuuttaa someen lapsiaan ja esim. jakaa heidän terveystietojaan. Nykyisin onneksi yleisempi mielipide alkaa olla se, ettei tällainen toiminta ole ok vaan lapsellakin on oikeus yksityisyyteen ja päättää oma digijalanjälkensä. Sinällään hassua että nyt sitten sama ei missään nimessä koskekaan lasta, joka sattuu olemaan vammainen 🤔
Onhan tämä toisaalta ihan hyvän mielen uutinen, varmasti kiva poika ja vanhemmat saa olla ylpeitä lapsestaan ja näin päin pois, mutta kyllä ainakin itse voin myöntää että vähän kulma kohosi kun juttua luin. Miksi vanhempi haluaa jakaa kehitysvammaisen lapsensa elämää näin tarkoin tiedoin näin laajassa julkisuudessa, varsinkin kun tässä nyt ei mistään järisyttävästä uroteosta ollut kysymys? Äitiään tässä jutussa siteerataan ja haastatellaan, ja lopussa vähän pk.n väkeä.
No, kai mä sitten olen jotenkin tunnevammainen kun en oikein haluaisi tällaista juttua lukea "tippa linssissä ja ihastellen oooh kuinka ihana ja söpö vammainen lapsi" (niinkuin joku paljon ylänuolia saanut kertoi tehneensä) vaan mun mielestä vammaisellakin olisi oikeus yksityisyyteen...
Täällä on taas tunteet edellä-ihmiset kiroamassa heitä, jotka toteavat tosiasian eli että poika ei tehnyt mitään ihmeellistä. Hoitaja pelasti itse itsensä. Ei ole väärin tai tunteetonta sanoa esim. mitä ensimmäinen kommentoija sanoi.
Ymmärrän kyllä sen, jos mitalilla haluttiin ilahduttaa poikaa, mutta että uutinen tyhjästä?