Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Harkinnassa lääkis 51-vuotiaana

Vierailija
22.01.2020 |

Olen päässyt aikoinaan sisään. Opinto-oikeus pitäisi olla passiivirekisterissä. En mielelläni lähtisi tuohon prässiin mutta jotenkin työllistyminen on tyssännyt täysin iän vuoksi ilmeisesti nyt, joten on pakko tehdä joku radikaalimpi peliliike. Kandinahan pääsee jo tekemään töitä (ja vuokrafimojen kautta voivat käsittääkseni olla erittäin hyvin palkattujakin ihan kandinakin).

Varmaan tyhmä kysymys, mutta varmaankaan ei ole mitään mieltä suorittaa opintoja kuitenkaan ainoastaan kandiin asti? Eli koko tutkinto kuitenkin pitäisi varmaan viedä läpi.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkista nyt hyvä ihminen se opinto-oikeus. Omalla alallani se on tutkintouudistusten takia karissut ihmisiltä useaan otteeseen.

Vierailija
2/15 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on jo hyvä av-provo, siis lääkikseen päässyt, mutta ei ole vain sinne mennyt "muuten vaan".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen 35v, maisteriopinnot hallintotieteistä loppusuoralla. Nyt on alkanut harmittaa, että en aikoinaan hakenut lääkikseen tai eläinlääkikseen. Nyt taitaa olla jo myöhäistä. En ole myöskään käynyt lukiota, joten sekin varmasti vaikeuttaisi lääkikseen pääsyä.

Sinulla kun on paikka, niin ehdottomasti menet opiskelemaan!

Vierailija
4/15 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattele sitä eläkettä, jonka saisit sitten kun olisit ollut valmiina lääkärinä vaikka 70-vuotiaaksi töissä.

Vierailija
5/15 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkista nyt hyvä ihminen se opinto-oikeus. Omalla alallani se on tutkintouudistusten takia karissut ihmisiltä useaan otteeseen.

Olen päässyt lääkikseen sisään 1987, joten minua ei pitäisi koskea ne vanhenemissäännöt. Ne on tulleet voimaan vasta myöhemmin sisään päässeitä koskevina.

Toki opinto-oikeus on passiivirekisterissä ja se opinto-oikeus pitää anoa takaisin perusteluiden kera.

Vierailija
6/15 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni täti valmistui ulkomailla lääkiksestä ollessaan 58v. Eli ap, anna mennä!

Vierailija
7/15 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi? Kohta jo kirkon kellot soivat ja omassaolosi lakkaa. Kaikki mitä olit unelmineen, ajatuksineen ja tavoitteineen on pyyhkiytynyt pois ja et koskaan enää ole. Tuossa iässä kannattaa jo harkita passivoitumista ja synkkyyteen vaipumista, sitä se elämä on. Ihanaa elämää? ;)

Vierailija
8/15 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen päässyt lääkikseen sisään 1987, joten minua ei pitäisi koskea ne vanhenemissäännöt. Ne on tulleet voimaan vasta myöhemmin sisään päässeitä koskevina.

Toki opinto-oikeus on passiivirekisterissä ja se opinto-oikeus pitää anoa takaisin perusteluiden kera.

No paas anoen sit, ja äkkiä! Tuossa iässä ei ole varaa odotella. Onni myötä!

Vierailija
9/15 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen 35v, maisteriopinnot hallintotieteistä loppusuoralla. Nyt on alkanut harmittaa, että en aikoinaan hakenut lääkikseen tai eläinlääkikseen. Nyt taitaa olla jo myöhäistä. En ole myöskään käynyt lukiota, joten sekin varmasti vaikeuttaisi lääkikseen pääsyä.

Sinulla kun on paikka, niin ehdottomasti menet opiskelemaan!

Alkoi se Maikkarin meteorologi Liisa Rintaniemi lukea itseään lääkäriksi muutama vuosi sitten. Olisiko siinä muutamaa vuotta vaille 40 nyt?

Vierailija
10/15 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ehkä kannata. Pärjäisitkö opinnoissa noin pitkän tauon jälkeen? En toki tiedä,mitä välillä olet tehnyt. Lääkäreitä on kohta työttömänä, koska ulkomailta valmistuu monta sataa lääkäriä vuosittain ja sisäänottoja Suomessakin on kasvatettu koko ajan, väki ei mahdu enää luentosaleihin. Kandina ei esim. vuokrafirmoissa pääse nykyään työskentelemään, koska täytyy olla toisen lääkärin valvonnassa koko ajan ja työtahti pitää vuokralääkärillä olla kova ja työnteko itsenäistä. Johonkin terkkaan voi päästä sijaiseksi esim. kesällä. Kahden vuoden päästä ei toki oikeisiin palkkatöihin pääse, vaan väh. neljän vuoden opinnot pitää olla takana, että voi mennä töihin ja sisätautien ja kirurgian lisäksi mm. naistentaudit, lastentaudit ja korva-nenä-kurkkutaudit suoritettu. Palkka on tietty epäpätevänä pienempi. Valmis olet vajaa kuusikymppisenä, etenkin, jos työskentelet välissä. Lääkistä ei voi suorittaa silleen omaan tahtiin silloin tällöin, koska opiskelu on hyvin koulumaista ja sisältää paljon pakollista läsnäoloa mm. ryhmäopetuksissa. Eli sellainen "opiskelen siinä sivussa kun työskentelen" ei toimi. Käytännössä olet puoli vuotta tai koko vuoden sivussa, jos jäät välillä pois. Päivystäminen alkaa noilla vuosilla olla raskasta. Se on raskasta näin reilu nelikymppisenäkin.

Vierailija
11/15 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kandi ei siis ole mikään oikea tutkinto lääkiksessä. Sitä ei siis voi "jättää siihen". Vasta lisuri on lääkäri ja voi saada lääkärin oikeudet. Kandi on vain sellainen nimellinen välivaihe, kun siirtyy teoreettiselta puolelta klinikkaopintoihin.

Vierailija
12/15 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli sh, joka haki ja pääsi Treen yliopiston lääkikseen. Ikää n 40. Jätti kesken toisen tai kolmannen vuosikrs jälkeen. Liian työlästä, stressaavaa. Hienoa toki lääkis, mutta se hohto kyllä häviää. Mutta mene vaan toki.

Vierailija
13/15 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.utu.fi/fi/opiskelijaksi/ilmo/passiivirekisteri

Ainakin täällä mainitaan mm. tällaisesta kahden vuoden säännöstä.

.....”Jatkoaikaa myönnetään maksimissaan seuraavan kahden lukuvuoden loppuun (31.7.) asti.” ...

Kannattaa siis varmaan ihan eka selvittää reunaehdot omasta yliopistosta!

Vierailija
14/15 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei noin vanhana. Et ehdi töihin ennen eläkettä.

Vierailija
15/15 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos työllistyminen on tyssännyt niin todellakin lääkis on parempi vaihtoehto kuin työttömyys, vaikka ikää jo olisikin!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme viisi