Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ekaluokkalaisten kyläilyistä, onko normaalia että äiti tulee mukaan?

Vierailija
22.01.2020 |

Lapsellani on hyvä kaveri koulussa jonka kanssa haluaisivat leikkiä myös vapaa-ajalla. Tämä on mulle enemmän kuin ok ja olen onnellinen että lapseni on löytänyt ystävän. Nyt kuitenkin alkaa vähän ahdistaa tuon kaverin äidin käytös. Vai onko teistä ihan normaalia, että tämä äiti haluaa joka kerta tulla lapsensa mukana meille istumaan sen parin tunnin ajaksi jonka lapset leikkivät? Kyse ei ole mistään erityislapsista. Lapset leikkivät toisessa huoneessa keskenään ja tämä äiti haluaa istua sohvalla odottamassa. Ekat pari kertaa oli mulle ihan ok, ymmärrän että halutaan nähdä millainen paikka ja perhe on, ennenkuin päästetään oma lapsi itsenäisesti kylään. Mutta nyt mulla alkaa tulla raja vastaan, ei mulla ole aikaa eikä kiinnostusta viihdyttää ja kestitä tätä äitiä kahta-kolmea tuntia sillä aikaa kun lapset leikkivät keskenään. Miten voisin ystävällisesti, mutta jämäkästi sanoa että lapsi on tervetullut leikkimään, mutta äiti ei :D Sanottakoon vielä, että mulla ei henkilökohtaisesti kemiat kohtaa yhtään tän äidin kanssa ja nää vierailut on yleensä todella vaivaannuttavia ja tuskallisen pitkältä tuntuvia. Meillä on myös kaksi pienempää lasta jotka vaatii oman huomionsa, joten tälläinen ylimääräinen äidin viihdytys tuntuu yksinkertaisesti todella raskaalta.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa outoa käytöstä :D

Meillä lähinnä mukulaa tuodessa on huikattu tervehdykset ovensuussa, ja sovittu että vanhempi tulee hakemaan 2 tunnin päästä.

En kyllä tiedä miten nätisti voisi asian ilmaista tälle äidille... ehkä veisin oman muksun heille seuraavaksi, ja toteaisin ovella ystävällisesti "kun tässä jo tunnetaan, niin meidän Tatu uskaltaa varmaan jäädä ilman mua teille. Tulen hakemaan klo sejase, hei hei"

Vierailija
2/23 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh, ahdistaisi! Varsinkaan jos en oikein löytäisi samoja puheenaiheita vieraan mamman kanssa. Olisiko jonkinlainen kontrollifriikki, joka haluaa koko ajan valvoa ja seurata jälkikasvuaan? Ei oikein luota muihin kuin itseensä?

Olisikohan mahdollista sanoa, että hän voi vaikka sillä aikaa hoitaa omia asioitaan, kun lapset leikkivät? Että pärjäilet lasten kanssa hyvin sillä aikaa. :)

Olen tykännyt kaikista lasteni kavereista muutamaa poikkeusta lukuunottamatta, mutta en tunne yhtään kenenkään vanhempia. Meillä on kyllä ovet auki lasten kavereille aina. Tuollainen kontrollifriikki ahdistaisi todella. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset vain sano, että pärjäätte eikä tarvitse jäädä? Tai ehkä äitikin kaipaisi kaveria ja haluaisi tutustua?

Vierailija
4/23 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten on aika opetella sitä itsenäisyyttä ja heille olisi hyvä antaa sitä omaa tilaan, joten voisitko lapsi tulla seuraavalla kerralla yksin?

Vierailija
5/23 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän outoa vaikka olisi nuoremmastakin lapsesta kyse. Ja siis jos ei entuudestaan tunneta. Ymmärrän vielä sen että kerran jää ns lapsen turvaksi jos lapsi sellaista kaipaa mutta muuten outoa.

Kauhea tilanne. Itse en kehtaisi varmaan sanoa. Tai sanoisin että lähden itse kaupassa käymään tässä välissä nopsaa ja mies jää kotiin vahtimaan tms. Jos ei auttaisi niin kyllä kaverikyläilyt alkaisi harventua.

Vierailija
6/23 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On outoa. Mun tyttären koulukaveria ei voinut kutsua kylään kun äitinsä toi samalla 2v pikkusiskon mukaan kun 'sillä ei ole kavereita'!

7/23 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kutsuisi enää tuota lasta kylään. Enemmän tuollaisesta on vaivaa kuin iloa.

Missä on hippejä ja hamppua, siellä tarvitaan Nokian kumipamppua

Vierailija
8/23 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari kertaa sinun lapsesi heille leikkimään ja sen jälkeen ehdotatkin, että tuo lapsi tulisi teille suoraan koulusta (perjantaina, ettei äiti ala vääntää läksyistä) ja sitten katsot, olisko tuo äiti jo sitä mieltä, että hänen lapsensa voi olla ilman äitiä kylässä.

Vierailija
9/23 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh, onpa helpotus kuulla ettei tuo käytös muidenkaan mielestä ole ihan normaalia. Olen tässä vähän puun ja kuoren välissä, en haluaisi pilata lapseni ystävyyttä, mutta en kertakaikkiaan jaksa seurustella tuon äidin kanssa pakollisia juttuja enempää. Eriasia jos olisi edes jollainlailla samalla aaltopituudella ja voisin kuvitella hänet mahdollisesti omaksi ystäväkseni, mutta nyt ollaan todella kaukana siitä. Ap

Vierailija
10/23 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä luovuta vielä. Tuo ystävä voi olla lapsella vielä aikuisenakin. Nyt hyvä suunnitelma kehiin ja kyllä se siitä. Tuolla lapsella ei ehkä vielä ole ollut ystäviä oman pihapiirin ulkopuolella.

Vierailija
11/23 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina ei voi oikein tietää mitä siellä taustalla on. Ehkä lapsi on kuitenkin jotenkin erilainen kuin ajattelet, saa esim. pahoja kiukkukohtauksia joskus tms. Ehdota tuota että otat lapsen mukaan suoraan koulusta ja voi hakea klo. se ja se. Katso mitä äiti sanoo siihen.

Vierailija
12/23 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outoa, meillä ollaan jääty yksinään kaverisynttäreille jo 3-4 vuotiaasta asti. En ikinä voisi kuvitella, että vielä kouluikäisen kanssa vanhempi tulee mukaan kyläilyn ajaksi. Itse ehkä hieman jo loukkaantuisin kun tulisi olo että vanhempi ei luota siihen että pärjään lasten kanssa yksin.

Vierailija
13/23 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä luovuta vielä. Tuo ystävä voi olla lapsella vielä aikuisenakin. Nyt hyvä suunnitelma kehiin ja kyllä se siitä. Tuolla lapsella ei ehkä vielä ole ollut ystäviä oman pihapiirin ulkopuolella.

Tämä ☺ Varaa ensi kerralla paljon tekemistä. Leivo ja tee ruokia pakastimeen. Pese ikkunat. Siivoa keittiökaapit ym. Jos pikkusisarukset pyörivät jaloissa, kehota heitä tädin kanssa juttelemaan.

Vierailija
14/23 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ekaluokkalaista pitää minnekään tuoda? Omat lapset tuossa vaiheessa liikkuivat yksin kouluun ja sieltä kotiin. Välillä poikkesivat kaverilleen iltapäiväksi, välillä kavereita tuli meille.

Vierailija
15/23 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syitähän voi olla monia. Täällä ihmettelemällä et saa oikeaa vastausta

Äiti ehkä voi pelätä, että hänen lapsensa on sinulle vaivaksi ja siksi jää ikään kuin tueksi

Äiti voi olla yksinäinen

Äiti luulee, että hänen pitää jäädä

Syitä voi olla monia ja ainoa keino selvittää se, on kysyä suoraan.

Kun omat lapset olivat pieniä, kaverikyläilyt oli joidenkin kanssa tosi vaikeita. Kun vein tytön kylään, eräs äiti pyysi aina kahville. Olisi ollut omaakin tekemistä, mutta sitten istuttiin kahvilla se kaksi tuntia, kun tyttö oli kylässä. Henkilökemiat ei tosiaan meilläkään toimineet.

Toinen äiti oli pojan kohdalla samanlainen. Pyysi aina jäämään ja oli tosi vaivaannuttavaa, kun ei tiennyt, miten toimii, ettei loukkaisi.

Kun taas meille on tuotu pojan kaveri kylään pariksi tunniksi ja vanhempia ei kuulunut kuin vasta klo 22.00. Kun heistä oli ollut kiva käydä kaupassa ja sitten olivat päättäneet viettää omaa aikaa. Hakivat kersan pois vasta, kun soitin, että me ollaan kuule laittamassa nukkumaan, voisko lapsen hakea pois.

No sitten ne kaverisynttärit. Olin valmistautunut viemään tytön synttäreille ja menemään kauppaan sillä aikaa. Ei ei, nyt pitää jäädä kahville äitien ja tutustutaan toisiin ja juoruillaan vähän. Ei olisi kiinnostanut, mutta enpä kehdannut lähteä.

Ja kyllä meillekkin on joku jäänyt kykkimään, kun toi lapsen meille. Kotiäitinä kun oli pienempien kanssa, oli yksinäinen ja seuraa vailla. Toisella kerralla sanoin suoraan, että minulla on kyllä ikkunoiden pesu kesken, joten en ehdi seurustella. Ymmärsi yskän ja sanoi, että hakee lapsensa pois sovittuun kellon aikaan.

Joten keskustele tämän äidin kanssa, niin asia kyllä selviää

Vierailija
16/23 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ekaluokkalaista pitää minnekään tuoda? Omat lapset tuossa vaiheessa liikkuivat yksin kouluun ja sieltä kotiin. Välillä poikkesivat kaverilleen iltapäiväksi, välillä kavereita tuli meille.

Meillä parhaan kaverin luo oli 15km matkaa. Eipä vielä ekaluokalla jaksanut pyörällä tätä matkaa kulkea

Vierailija
17/23 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jossain päin maata etäisyydet ovat sen verran pitkiä, että voi joutua kuskailemaan lapsia kavereilleen. Mutta tässä tapauksessa lienee kyse ihan vaan ylisuojelevasta äidistä.

Vierailija
18/23 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jos asuvat vaikka Helsingissä. En laittaisi ekaluokkalaista kulkemaan yksin metrolla ja bussilla, varsinkaan illalla.

Vierailija
19/23 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se oli vähän liikuttavaa kun yks ekaluokkalaisen äiti, ei jäänyt kylään, mutta tyttöään meille tuodessaan antoi kassin, että tässä on kurikset, jos menevät ulos! :) Joo no, "unohdin" kyllä tämän, vaikka menivätkin ulos.

Vierailija
20/23 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä tuo äiti syystä tai toisesta kuvittelee, että hänen kuuluu jäädä paikalle, ts. että se on normaalia ja niin kuuluu tehdä. Kannattaa ehdottaa vaikka juuri tuota, että haet lapset suoraan koulusta.