Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ilmasto lämpeneekin odotettua nopeammin

Vierailija
22.01.2020 |

Aiemmin oletettiin että ilmasto lämpenee korkeintaan kahdella asteella nyt uudet ennusteet antavat tulevaisuudesta entistä karumman ja synkemmän kuvan sillä ilmasto saattaakin lämmetä jopa kolmella tai neljällä asteella vuosisadan loppuun mennessä mikää muumuassa tarkoittaa sitä että myrskyt ja sään ääri-ilmiöt lisääntyvät ja meren pinta tulee nousemaan 2-5 metrillä ellei jotain suurta tehdä juuri nyt. Tämä tarkoittaa että Suomen ilmastotavoitteet on peräti triplattava jos halutaan pysyä kiihtyvän lämpiämisen tahdissa ja estää muutos. Jokaisen oma panos on tässä kaikista tärkein. Yksilö voi eniten vaikuttaa omilla valinnoillaan ja muuttamalla kulutustottumuksia ja elintapojaan radikaalisti.

Kommentit (76)

Vierailija
21/76 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahin pelko itsellä on se, mitä sotia tullaan käymään, kun tämän hetken viljavat alueet muuttuvat kelvottomiksi kasvattaa ruokaa. Se on varmaa, että elinkelpoisista alueista käydään taistelua. Varmaan täällä Suomessa tulee olemaan hyvät olot ilmastollisesti, mutta luulen, että pari muutakin tänne haluaa jossain vaiheessa.

Vierailija
22/76 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmasto on muuttunut ennenkin. Jääkausi yksi todiste.

Vähälumisia talvia ja lumettomia jopa helmikuulle asti ennenkin, 1900 luvun alkupuolella.

Enpä olisi huolissani.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/76 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pahin pelko itsellä on se, mitä sotia tullaan käymään, kun tämän hetken viljavat alueet muuttuvat kelvottomiksi kasvattaa ruokaa. Se on varmaa, että elinkelpoisista alueista käydään taistelua. Varmaan täällä Suomessa tulee olemaan hyvät olot ilmastollisesti, mutta luulen, että pari muutakin tänne haluaa jossain vaiheessa.

Lyhyellä aikavälillä aika todennäköistä, johan tätä tehdään nykyäänkin. Ehkä kannattaisi keskittyä miten selvidytään maailmanlaajuisesti muutoksista, koska isommat ovat vieneet sen miljoona vuotta ennekuin ilmasto jälleen vakiintuu.

Mutta kannattaako näistä ahdistua, koska muuttujia on todella paljon. Voihan se olla että ihminen onnistuu pysäyttämään muutokset. Mutta mitäs jos vaikka tulivuori purkautuu ja tulee ydintalvi, silloin kenelläkään ei ole kivaa. Paitsi ehkä niillä ketkä pääsevät SpaceX:llä ihmettelemään tapahtumaa avaruuteen. Tai asteroidi jonka on laskettu tuhoavan 70% kaikesta elämästä (https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/jattimainen-kaupungintappaja-astero… tajusivat tilanteen oikeastaan vasta sitten, kun asteroidi oli jo lentänyt ohitse.)

Tai jos magneettikentät vaihtavat paikka jolloin meri/tuulivirrat menevät uusiksi, tässä yhteydessä todennäköisesti mannerlaatat lähtisivät liikkeelle ja kohta naapurin tilalla olisi uusi Himalaja. https://fi.wikipedia.org/wiki/Paleomagnetismi

Eli loppujen lopuksi en kauheasti huolestuisi, aina löytyy jotain.

Vierailija
24/76 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
25/76 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen äärimmäisen huolestunut. Voi olla jo dominoefekti.

Laitaoikeisto, turpa kiinni. Teette tahallaan politiikkkaa ilmastolla.

Ilmastonmuutos on fakta, ei pahojen ihmisten kiusantekoa.

En ole vihervassari. Lopettakaa se riitely. Tehkää oma osuutenne.

Vierailija
26/76 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähälumisia talvia ja lumettomia jopa helmikuulle asti ennenkin, 1900 luvun alkupuolella.

Enpä olisi huolissani.

Käsittämätöntä kuinka sinäkin olet vieraantunut luonnosta.

Vierailija
27/76 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomen ilmastotavoitteet triplattava? Miksi tämä merkitsee sitä? Sekö yksin auttaa? Ei se riitä, taunus. Sen takia en itse ainakaan kuluttajana tee enempää. Hankin jo 25 vuotta sitten tuulivoimalaosakkeita ja maksoin kerrostaloasuntosähköni niillä. Se on minun ympäristötekoni, sen ohella, etten ole koskaan ollut haaskaava tai kerskakuluttaja.

Nyt ajan sellaisella autolla kuin haluan, asun maalla ja lämmitän puilla koska haluan ja syön mitä minä haluan, ei joku ilmastointoilija, eikä ole yhtään huono omatunto.

Voit vielä muuttaa pienempään asuntoon ja myydä auton pois. Lisäksi pienhiukkasilla saatuttava ja ilmanlaatua heikentävä puu kannattaa vaihtaa maalämpöön.

Miksi ihmeessä tekisin niin? Luuletko sinä, että se vähentäisi myrskyjä? Miksi ne tulivat, vaikka ostin tuulivoimalaosakkeita, enkä siis ole enää maksanut sähköä saastuttavasti tuottaville tahoille aivan kuin olisin sen puolesta eliminoinut koko eloni. Ei auttanut. Kuvitteletko sinä, että tekisin jotain enemmän?

Vierailija
28/76 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen päästöt maailmassa hyttysen pieru.

Vierailija
29/76 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enpä olisi huolissani.

Vieraantunut? En kyllä omasta mielestäni. Minä maalaistyttö

Kerrotko tarkemmin mitä tarkoitat.

Vierailija
30/76 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lyhyellä aikavälillä aika todennäköistä, johan tätä tehdään nykyäänkin. Ehkä kannattaisi keskittyä miten selvidytään maailmanlaajuisesti muutoksista, koska isommat ovat vieneet sen miljoona vuotta ennekuin ilmasto jälleen vakiintuu.

Mutta kannattaako näistä ahdistua, koska muuttujia on todella paljon. Voihan se olla että ihminen onnistuu pysäyttämään muutokset. Mutta mitäs jos vaikka tulivuori purkautuu ja tulee ydintalvi, silloin kenelläkään ei ole kivaa. Paitsi ehkä niillä ketkä pääsevät SpaceX:llä ihmettelemään tapahtumaa avaruuteen. Tai asteroidi jonka on laskettu tuhoavan 70% kaikesta elämästä (https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/jattimainen-kaupungintappaja-astero… tajusivat tilanteen oikeastaan vasta sitten, kun asteroidi oli jo lentänyt ohitse.)

Tai jos magneettikentät vaihtavat paikka jolloin meri/tuulivirrat menevät uusiksi, tässä yhteydessä todennäköisesti mannerlaatat lähtisivät liikkeelle ja kohta naapurin tilalla olisi uusi Himalaja. https://fi.wikipedia.org/wiki/Paleomagnetismi

Eli loppujen lopuksi en kauheasti huolestuisi, aina löytyy jotain.

Uskon muuten, että lopulta Jumala tuhoaa maailman. Kaikki on jo lopun edellä, myös ilmastonmuutos.

Vierailija
31/76 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enpä olisi huolissani.

Vieraantunut? En kyllä omasta mielestäni. Minä maalaistyttö

Kerrotko tarkemmin mitä tarkoitat.

En kerro. Ei kiinnosta mikä ja kuka olet. Älä vie keskustelua toisille raiteille. Puhu setä asiaa.

Vierailija
32/76 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Intialla on tavoite KASVATTAA päästöjä. Siinä ei paljoa pikkuruisen suomen teot auta. Suomi on muutenkin ilmastonmuutoksen voittajia ja ilmastonlämpeäminen on meille lähes jokaiselta kannalta suuri voitto. Lämmityskustannukset vähenevät, saadaan kaksi satoa vuodessa yhden sijaan jne.

Järkyttävän tyhmää ajattelua. Mikä voitto se on, jos muu maailma muuttuu elinkelvottomaksi? Toisekseen, pimeys täällä vain lisääntyy, se ei tule parantamaan mielenterveysasioita tai jaksamista. Kolmanneksi sääolosuhteet muuttuvat epäsuotuisiksi kasveille, joihin olemme tottuneet, minusta se on ainakin tosi ahdistavaa. Neljänneksi jos merenpinta nousee, se maksaa meille niin hirveästi, että miten rahaa riittää koulutukseen, terveydenhoitoon jne?

Ja siis en aio tehdä itse sen enempää, kuin jo teen, eikä ilmastonmuutos ahdista minua, koska se ei ehkä ehdi tänne pahana omana elinaikanani, mutta jälkipolvia ajatellen. Ja siis koska se, mitä lisää voisin tehdä ei käännä tätä kehitystä.

Vierailija
33/76 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ihminen tuhoaa itsensä, niin kauan kun väestö kasvaa tätä vauhtia ja talous perustuu lisään kuluttamiseen ja kasvuun, miten mikään voisi vähetä. 

Vierailija
34/76 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomen päästöt maailmassa hyttysen pieru.

On se niinkin. Mutta sen vuoksi ei kannata toimia itsetuhoisesti. Riittää kun kaikki tekevät oman osuutensa livenä.

Vierailija
35/76 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en jaksa enää yhtään näitä ilmastohysteerikkoja.

Mutta jaksat sitten sotia, kansainvaelluksia, ekokatastrofeja, sukupuuttoja, uudelleen sotia?

Vierailija
36/76 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta jaksat sitten sotia, kansainvaelluksia, ekokatastrofeja, sukupuuttoja, uudelleen sotia?

Kuvitteletko todellakin, että sinun päätökselläsi ne estetään? Tai kaikkien suomalaisten vaikka? Entä jos Suomi hävitettäisiin kartalta kokonaan ja kaikki suomalaiset? Luuletko, että sitten ilmasto ei lämpenisi?

Vierailija
37/76 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Intialla on tavoite KASVATTAA päästöjä. Siinä ei paljoa pikkuruisen suomen teot auta. Suomi on muutenkin ilmastonmuutoksen voittajia ja ilmastonlämpeäminen on meille lähes jokaiselta kannalta suuri voitto. Lämmityskustannukset vähenevät, saadaan kaksi satoa vuodessa yhden sijaan jne.

Järkyttävän tyhmää ajattelua. Mikä voitto se on, jos muu maailma muuttuu elinkelvottomaksi? Toisekseen, pimeys täällä vain lisääntyy, se ei tule parantamaan mielenterveysasioita tai jaksamista. Kolmanneksi sääolosuhteet muuttuvat epäsuotuisiksi kasveille, joihin olemme tottuneet, minusta se on ainakin tosi ahdistavaa. Neljänneksi jos merenpinta nousee, se maksaa meille niin hirveästi, että miten rahaa riittää koulutukseen, terveydenhoitoon jne?

Ja siis en aio tehdä itse sen enempää, kuin jo teen, eikä ilmastonmuutos ahdista minua, koska se ei ehkä ehdi tänne pahana omana elinaikanani, mutta jälkipolvia ajatellen. Ja siis koska se, mitä lisää voisin tehdä ei käännä tätä kehitystä.

Kääntää. Toinenkin huomaa, ettei ne omat valinnat olekaan niin vaikeita.

Vierailija
38/76 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuvitteletko todellakin, että sinun päätökselläsi ne estetään? Tai kaikkien suomalaisten vaikka? Entä jos Suomi hävitettäisiin kartalta kokonaan ja kaikki suomalaiset? Luuletko, että sitten ilmasto ei lämpenisi?

Älä jaksa kirjoittaa tuota väsynyttä poliittista propagandaa.

Vierailija
39/76 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Neljäs isänmaalle"

-Antti Rinne

"Ainoa luonnolle".

-vihervassari

"Kahdeksas eläkepäiviä varten".

-Intialainen

"Siemenet maahan".

-luonnonsuojelija

Vierailija
40/76 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkakaa pelleilyä. Ihmiset ovat vieraantuneet luonnosta, eikä ihme. Tuijotetaan kännykkää vuorokaudet läpeensä ja vihataan toinen toistaan.