Liki 2 vuoden vakava häiriö Kelan järjestelmässä: tuhansia tärkeitä asiakirjoja jäi toimittamatta !
Aika järkyttävää:
"Kela tiedottaa että tietojärjestelmässä on ollut vakava virhe.
Asiakkaiden kannalta erityisen ikävää on, että virhe koski tapauksia, joissa asiakkaat katsoivat Kelan tehneen virheellisen päätöksen.
Eikä kyse ole mistään muutaman tunnin häiriöstä, vaan ajanjaksoista 12.3.2018 - 3.12.2019.
Tuolla välillä osa muutoksenhakuun liittyvistä asiakirjoista ei ole siirtynyt Kelasta sosiaaliturva-asioiden muutoksenhakulautakuntaan.
Asiakairjoja jäi toimittamatta yhteensä 8548 kappaletta.
Kela lupaa käydä läpi kaikki tapaukset ja olla yhteydessä asiakkaisiin , joiden asia käsitellään virheen vuoksi uudelleen."
LÄHDE: https://www.uusisuomi.fi/uutiset/liki-2-vuoden-vakava-hairio-kelan-jarj…
Kommentit (54)
Vierailija kirjoitti:
No ilmankos. Poikani juuri ihmetteli eilen miksi ei ikinä saanut vastausta tekemäänsä selvitykseen.
Vastausta mihin ja keneltä? Luulen, että et ymmärtänyt koko uutista. Kela on päätökset antanut ja niissä on ollut liitteet oikein. Jos asiakas on valittanut päätöksestä ja asia on siirtynyt muutoksenhakulautakuntaan, niillä asiakkailla, joilla liitteitä on ollut yli 50, kaikki liitteet ei ole mennyt. Päätös on kuitenkin muutoksenhakulautakunnastakin annettu. Luulen, että poikasi asia ei liity tähän mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Kukas tämän Kelan tietojärjestelmät toimittaakaan?
Ajankohtaista henkilöasiakkaille :
Asiointipalvelussa on havaittu häiriö, joka ilmenee satunnaisina virhetilanteina.
Vammaisten tulkkauspalvelun etäpalvelussa on havaittu häiriö.
Käyttökatko sairauspäivärahan hakemispalvelussa.
Muutoksenhaun asiakirjoja jäi toimittamatta Kelan järjestelmävirheen vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ilmankos. Poikani juuri ihmetteli eilen miksi ei ikinä saanut vastausta tekemäänsä selvitykseen.
Vastausta mihin ja keneltä? Luulen, että et ymmärtänyt koko uutista. Kela on päätökset antanut ja niissä on ollut liitteet oikein. Jos asiakas on valittanut päätöksestä ja asia on siirtynyt muutoksenhakulautakuntaan, niillä asiakkailla, joilla liitteitä on ollut yli 50, kaikki liitteet ei ole mennyt. Päätös on kuitenkin muutoksenhakulautakunnastakin annettu. Luulen, että poikasi asia ei liity tähän mitenkään.
Ihan ohiksena: millä perusteella luulet ettei hänen poikansa asia liity tähän mitenkään? Ihanko fiilispohjalta ilman valideja taustatietoja? Hienoa argumentointia. Ilmeisesti selvänäkijältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan ohiksena: millä perusteella luulet ettei hänen poikansa asia liity tähän mitenkään? Ihanko fiilispohjalta ilman valideja taustatietoja? Hienoa argumentointia. Ilmeisesti selvänäkijältä.
Koska tässä ei ollut kysymys tilanteesta, että asiakkaat eivät olisi saaneet ollenkaan vastauksia tekemiinsä selvityksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska tässä ei ollut kysymys tilanteesta, että asiakkaat eivät olisi saaneet ollenkaan vastauksia tekemiinsä selvityksiin.
Aivan.
Vakavasta häiriöstä Kelan järjestelmässä (jonka vuoksi asiakirjat puuttuivat täysin oikaisuhakemuksista )on voinut aiheutua virheellisiä päätöksiä muutoksenhakulautakunnan ja vakuutusoikeuden päätöksistä =
asiakkaiden muutoshakemukset tulleet bumerangina takaisin hylättyinä?
Vierailija kirjoitti:
Mitä helvettiä Kelassa oikein tehdään, kun tällainen voi jatkua lähes kaksi vuotta ja tapahtua useille sadoille asiakkaille. Onko kaikki kyselyt kenties sivuutettu muiden mokiksi?
Niin. Luulisi että 439 tapauksesta suurin osa kyselisi perään. Miten tuo on selitetty?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan.
Vakavasta häiriöstä Kelan järjestelmässä (jonka vuoksi asiakirjat puuttuivat täysin oikaisuhakemuksista )on voinut aiheutua virheellisiä päätöksiä muutoksenhakulautakunnan ja vakuutusoikeuden päätöksistä =
asiakkaiden muutoshakemukset tulleet bumerangina takaisin hylättyinä?
Eihän ne asiakirjat täysin ole puuttunut. Järjestelmässä on ollut virheellisesti asetus, että se lähettää vain 50 asiakirjaa. Jos asiakirjoja on ollut yli 50, ylimenevät eivät ole lähteneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä helvettiä Kelassa oikein tehdään, kun tällainen voi jatkua lähes kaksi vuotta ja tapahtua useille sadoille asiakkaille. Onko kaikki kyselyt kenties sivuutettu muiden mokiksi?
Niin. Luulisi että 439 tapauksesta suurin osa kyselisi perään. Miten tuo on selitetty?
Kyselisi perään mitä ja keneltä? Ei varmaan ainakaan Kelasta kysellä perään muutoksenhakulautakunnan päätöksistä. Jos asiakas saa muutoksenhakulautakunnasta hylätyn, hänen tule valittaa siitä vakuutusoikeuteen.
Varmaan vaikea tuollaista on huomata, että kenenkään, että järjestelmä on lähettänyt koko ajan vain maksimissaan 50 liitettä, kun ne automaattisesti menee.
"No ilmankos. Poikani juuri ihmetteli eilen miksi ei ikinä saanut vastausta tekemäänsä selvitykseen.[/quote]
Vastausta mihin ja keneltä? Luulen, että et ymmärtänyt koko uutista. Kela on päätökset antanut ja niissä on ollut liitteet oikein. Jos asiakas on valittanut päätöksestä ja asia on siirtynyt muutoksenhakulautakuntaan, niillä asiakkailla, joilla liitteitä on ollut yli 50, kaikki liitteet ei ole mennyt. Päätös on kuitenkin muutoksenhakulautakunnastakin annettu. Luulen, että poikasi asia ei liity tähän mitenkään.[/quote]
Ihan ohiksena: millä perusteella luulet ettei hänen poikansa asia liity tähän mitenkään? Ihanko fiilispohjalta ilman valideja taustatietoja? Hienoa argumentointia. Ilmeisesti selvänäkijältä.[/quote]
Koska tässä ei ollut kysymys tilanteesta, että asiakkaat eivät olisi saaneet ollenkaan vastauksia tekemiinsä selvityksiin.[/quote]
Aivan.
asiakkaiden muutoshakemukset tulleet bumerangina takaisin hylättyinä? [/quote]
Eihän ne asiakirjat täysin ole puuttunut. Järjestelmässä on ollut virheellisesti asetus, että se lähettää vain 50 asiakirjaa. Jos asiakirjoja on ollut yli 50, ylimenevät eivät ole lähteneet.[/quote]
Niin. Toisaalta jos noin pahasti ryssitään niin enpä toisaalta kovasti ihmettelisi että tuon yhden pojan paprut on tiesmissä ellei mitään vastausta tai päätöstä ikinä saanut.
Tuntuu tosi kummalliselta tämmöinen kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyselisi perään mitä ja keneltä? Ei varmaan ainakaan Kelasta kysellä perään muutoksenhakulautakunnan päätöksistä.
Jos asiakas saa muutoksenhakulautakunnasta hylätyn, hänen tule valittaa siitä vakuutusoikeuteen.
Huomasitko, että tuossa uutisessa (aloituksessa linkki) luki, että kyseiset asiakirjat eivät olleet käytettävissä muutoksenhakulautakunnan - ja - vakuutusoikeuden- päätöksenteossa.
Tässä linkki sosiaaliturvaoppaaseen
Muutoksenhaku , kantelu ja muistutus
Oho, minulla on ollut päätös muutoksenhakulautakunnassa vastausta vaille kesästä asti. Täytyypä ottaa yhteyttä.
Kyllä tämä on myös virkailijan toimimattomuutta, huolimattomuutta. Kävin juuri vuoden loppupuolella keskustelun kelan työntekijän kanssa siitä, että m i t e n on mahdollista, että samassa kirjekuoressa olleet asiakirjat eivät ole olleet käytössä päätöstä tehtäessä. Osa oli. Päätös oli siis kielteinen.
Muistan kun sanoin, että en valitettavasti tunne teidän tietojärjestelmäänne, teidän on itse selvitettävä tämä, en ole teillä töissä.
Aivan oikein.
Alla linkki "Muutoksenhaku lautakunnan päätöksestä valittamiseen vakuutusoikeuteen"
https://www.samu.fi/cherry-services/paatoksesta-valittaminen/
Ja ketähän tuohon vakuutusoikeuden päättäjäporukkaan puolestaan kuuluu. Ja kuinka usein he käsittelevät näitä Kelan virheelliseen päätökseen haettuja asiakkaiden muutoshakemuksia, joita on tullut muutoshakulautakunnan hylkäävän päätöksen jälkeen mihin nyt haetaan muutosta, heille sinne vakuutusoikeuteen muutoksenhakua varten.