Mikä suolistosairaus voi laihduttaa?
Minulla on usein vatsakipua tai jos ei kipua niin epämiellyttävää tunnetta vatsalla, enimmäkseen alempana. Löysät ja kovat ulosteet vuorottelevat. Välillä on ummetusta ja välillä ripulia. Olen laihtunut muutamia kiloja ja vatsa myös turpoilee. Olisiko lääkäriin menon paikka? Olen lukenut että vatsakipuja elleivät ne ole todella voimakkaita ambulanssia vaativia niin täytyy seurailla jopa kaksikin kuukautta ennen kuin lääkärin puoleen kannattaa kääntyä.
Kommentit (24)
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa soittaa terveuskeskukseen. Ne arvioi hoidontarpeen. Pääset joko heti, tai saat ajan pääkäupunkiseudulla ajan ehkä kuukaudenpäähän.
Komppaan tätä. Mullakin oli ensimmäisestä lääkärikäynnistä mennyt jo pari kolme kuukautta ja seuraaviin tutkimuksiin (tähystys) parin kuukauden odotusaika siinä vaiheessa, kun jouduinkin päivystysleikkaukseen.
t. se endometrioosipotilas.
Mulla on Crohnin tauti eikä ole verta näkynyt. Colitikseen kuuluu ne veriripulit.
Tulehduksellisissa suolistosairauksissa on usein ennen diagnoosia painon laskua ja lämpöilyä. Mutta ei ne vielä tarkoita mitään.
Vasta kun oot käynyt erikoislääkärillä (gastroenterologi) niin saat selvyyttä.
Terkkarista saa hyvällä tuurilla lähetteen.
Multa ei terkkarilääkäri löytänyt aikoinaan mitään, joten en saanut lähetettä. Epämääräisiä kipuja ja tominnallista ongelmaa oli, mutta ei esim sitä verta. Kehoitti oleen stressaamatta ja käski ottaa visibliniä. Menin yksityiselle (erikoislääkäri) joka laittoi lähetteen ja kolonoskopia tehtiin julkisella puolella. Siinä tauti siis löytyi ja varmistui patologin lausunnon jälkeen.
On tää ikävä sairaus (Niin kuin kaikki krooniset sairaudet), mutta on paljon pahempiakin. Mulla keskivaikea tauti löydettäessä, sen jälkeen välillä pitkiä aikoja ilman oireita. Ihan hyvää ja normaalia elämää elän silloin. Akuuttien aikana vähän hankalampaa, mutta lääkkeillä saadaan tauti kuriin.
Vierailija kirjoitti:
Haavainen paksusuolentulehdus. Mulla on akuutin oireet vuorotteleva ripuli ja ummetus, laihtuminen, kova vatsakipu, todella fyysinen vatsan kurina ja vatsan turpoaminen ilmapalloksi. Ei verta.
Minulla sama sairaus ja alkoi kyllä veriripulilla.
Kannattaa soittaa terveuskeskukseen. Ne arvioi hoidontarpeen. Pääset joko heti, tai saat ajan pääkäupunkiseudulla ajan ehkä kuukaudenpäähän.