Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä kissarotu on semmoinen ”koiramainen” luonne?

Vierailija
21.01.2020 |

Kuulin kerran että sellainen rotu on olemassa mutten yhtään muista että mikä se olisi? Tietääkö joku? Kiitos!

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kissan käyttäytymiseen vaikuttaa paljon kuinka sitä on kohdeltu pentuna. Jos on sosiaalistettu kunnolla, on ” koiramainen”. Maatiaisista suurin osa on terveitä. Minullakin on palloa noutava kissa, ihan maatiainen kyllä.

Vierailija
22/31 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muista ap ettei jalostusta kannata tukea. Sekarotuiset/maatiaiset ovat terveimpiä.

Eivät valitettavasti ole. Toki rotukissoissakin on nykyään yijalostettuja rotuja, mutta maatiaiset ovat lähes poikkeuksetta todella sisäsiittoisten populaatioiden tulosta ja niillä esiintyy huomattavasti useammin sekä käytöshäiriöitä että fyysysiä sairauksia kuin luotettavalt kasvattajalta otetuilla, terverotuisilla kissoilla. Kannattaa tutustua mm. Hannes Lohen tutkimusryhmän kissan geenitutkimukseen ja käyttäytmistutkimukseen, eikä mutuilla.

En mutuile. Ihan perusgenetiikkaa opiskelemalla nämäkin asiat selviävät.

Jalostuksen kriminalisointia odotellessa. Onneksi siihen suuntaan ollaan menossa. :)

/12

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut koko ikäni devon rexejä, ja ne ovat yhtä lukuun ottamatta olleet hyvin koiramaisia. Leikkisiä, seurallisia ja puheliaita. Joskus jopa liian seurallisia :D Olisivat sylissä tai olkapäällä 24/7 jos voisivat.

Vierailija
24/31 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos haluaa oikeasti koiran, miksi tyytyä kissaan?

En ole ap, mutta usein syynä saattaa olla toisen perheenjäsenen koira-allergia tai muutoin vaan vastustus. Ja onhan kissa huomattavasti helppohoitoisempi kuin koira, niin siksikin joku saattaa haluta.

Vierailija
25/31 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle osittain kissan viehätys on juuri siinä, että se on itsenäinen ja ei välttämättä edes ole ollenkaan koiramainen.

Jos haluan koiran, otan koiran.

Se että kissa ei tule luokse silloin kun haluan on vain hyvä, on jotenkin palkitsevampaa ansaita se kissan huomio. Kissa tulee luokse silloin kun en halua, käytännössä. Siitä oppii paljon. Jos jahtaat niin se juoksee karkuun, jos annat sen tulla luoksesi omalla painollasi niin se tulee ilolla.

Siitä näkee paljon yhtäläisyyksiä naisten kanssa. Women are like cats.

Vierailija
26/31 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kissan käyttäytymiseen vaikuttaa paljon kuinka sitä on kohdeltu pentuna. Jos on sosiaalistettu kunnolla, on ” koiramainen”. Maatiaisista suurin osa on terveitä. Minullakin on palloa noutava kissa, ihan maatiainen kyllä.

Minäkään en näkisi, että "koiramaisuus" olisi mitenkään sidoksissa rotuun, vaan juuri tapaan, miten kissaa kohdellaan pennusta saakka.

Minulla on ollut ja on edelleen vain maatiaiskissoja, mutta olen onnistunut opettamaan niille samoja asioita kuin koirille, mm. juuri  pallon noutamista ja "istumista". 

Erästä kissaani ulkoilutin aikoinaan valjaissa hetken, kunnes se alkoi kävellä vapaana vierelläni. Pysähtyi suojatien eteen jopa odottamaan minua, katselimme yhdessä molemmat suunnat autojen varalta ja kun annoin luvan, kissa ylitti suojatien. Mökillä kissa oli kanssamme vapaana marjametsässä ja sienimetsässä.

Kissat ovat älykkäitä eläimiä, jotka oppivat mielellään kaikenlaista, kunhan niihin on valmis käyttämään aikaa ja rakkautta. Komentamalla ja pakolla saa aikaan vain pelokkaita kissoja ja koiria.

Vierailija
27/31 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkään en näkisi, että "koiramaisuus" olisi mitenkään sidoksissa rotuun, vaan juuri tapaan, miten kissaa kohdellaan pennusta saakka.

Minulla on ollut ja on edelleen vain maatiaiskissoja, mutta olen onnistunut opettamaan niille samoja asioita kuin koirille, mm. juuri  pallon noutamista ja "istumista". 

Erästä kissaani ulkoilutin aikoinaan valjaissa hetken, kunnes se alkoi kävellä vapaana vierelläni. Pysähtyi suojatien eteen jopa odottamaan minua, katselimme yhdessä molemmat suunnat autojen varalta ja kun annoin luvan, kissa ylitti suojatien. Mökillä kissa oli kanssamme vapaana marjametsässä ja sienimetsässä.

Kissat ovat älykkäitä eläimiä, jotka oppivat mielellään kaikenlaista, kunhan niihin on valmis käyttämään aikaa ja rakkautta. Komentamalla ja pakolla saa aikaan vain pelokkaita kissoja ja koiria.

Varmasti kummassakin näkökannassa on vähän totuutta. Tottakai sosiaalistaminen vaikuttaa, mutta joillakin roduilla on koiramaisia perusominaisuuksia. Kyllähän tästäkin asiasta on netti pullollaan tietoa. Samoin kuin jotkin koirarodut ovat luonteeltaan kissamaisia, kuten esim. chow chow.

Vierailija
28/31 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Abessinialaiset ja somalit ovat uteliaita ja seurallisia kissoja. Oppivat myös helposti noutamaan leluja ja muita temppuja. Juttelevaisiakin ovat, mutta maukumisääni on yleensä miellyttävä. Upeita kissarotuja molemmat.

Vierailija
29/31 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Somali

Vierailija
30/31 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se karvaton rotu

Vierailija
31/31 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä maatiaiskissa 6kk istuu, noutaa lelun, menee makuulle ja kierähtää pyynnöstä. Ulkoilee valjaissa.