Oletko poistanut rasvaluomen kotikonstilla?
Minulla on selän ihossa yksi möykky, jota lääkäri kutsui rasvaluomeksi.
Sanoi, ettei sille tarvi tehdä mitään.
Mutta möykky on juuri liivien hakasten kohdalla keskiselässä, ja siihen osuu tahtomattaan. Välillä luomi on ärtynyt ja punainen, välillä sitä kutittaa.
Haluan päästä siitä eroon.
Lähtisiköhän se vaikka spriillä kuivattamalla?
Onko jollakin kokemuksia tämmöisen luomen poistosta?
Kommentit (53)
Olen poistanut peräsuolen laskeuman kotikonsteilla. Laskeumasta vaan kiinni ja nopea vetäisy. Luulisi saman tekniikan toimivan myös luomien kohdalla.
On kokemusta ja terveyskeskuksessa ne poistettiin, kaavittiin kun ne olivat juuri rintsikoiden reunojen alla ja kutisivat ihan sairaasti. Ja sanottiin että jos tulee uusia niin tule tänne vaan ne poistamaan. On niitä vieläkin tullut rintojen alle ja kutisee ihan saatanasti. Se kun on hautuva paikka niin en ole vielä uskaltanut mennä niitä poistatuttamaan.
Ikääntyessä niin kuin sieniä alkaa kasvamaan nahkaan eikä sille voi yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on sikana kaulassa ja ne ruskeita/mustia/beigejä. On välillä kipeitä kun niihin osuu. Rumannäköisiä osa on myös sielä täälä mahassa taipeissa.
Arvauskeskuksessa sanottiin, ettei heillä ole aikaa raastaa niitä irti. On kuulema harmittomia, my ass!! Susirumia.. ei vou mitään, rahaa ei ole mennä yksityiselle!!
v..taa kun tk ei hoida kuin syöpäluomet. todella monen mieli voisi paremmin kun saisi lähetteen edullisemmin. voi jäädyttää tai laseroida. tulee uusia lisää,eli olisi säännöllistä käyntiä loppuelämän.
kuori ihoa nesteillä tai vähärakeisilla kosmetiikan tuotteilla. kerran viikko,muita happokuorintoja kerran kk tai harvemmin. lumenen kuorintavoidetta voi kerran viikko,ok. se estää jotenkin uusien tuloa.
sitten teippaa valkosipulia huom, ohuina viipaleina, anna vaikuttaa joka pn 3h ja tee tätä kuukausi.
ananasmehu-vanut.sivelet voimakkaasti ja jätät kosteat laput alueelle ,joko teipaten tai otat tv katselessa hyvä asennon ,että pysyvät paikoillaan. joku on saanut sitruunamehustakin apua. mutta tuju mehu,ei mehukatteja.
Poisto lääkärilläkään ei takaa että Pysyy poissa. Voi kasvaa takaisin.
Varsiluomi ja rasvaluomi (litteä ruskea) ovat kaksi eri asiaa. Varsiluomen voi nipistää tai kiristää langalla kun se on vielä pieni, ja rasvaluomi lähtee raaputtamalla.
Yhteen varsiluomeen testasin apteekin syylend-omatoimijäädyttäjää, ei vaikuttanut niin paljon, että se olisi lähtenyt. Se maksaa n. 30€ ja siinä oli moneen käyttökertaan, mutta kalliilta tuntui silti.
Vierailija kirjoitti:
Tilasin netistä rengasveitsiä. Niillä raaputan pois rasvaluomiani, joita kasvaa kaikkialla kehossani aivan jäätävän paljon. Selässäkin on varmaan tuhat erikokoista rasvaluomea. Kutisevat välillä ja ovat tietenkin rumia kuin mikä. Uimahalliin tai -rannalle ihmisten tuijotettavaksi ei ole mitään asiaa. Raaputusurakka on toki melkoinen ja hankalaakin peilin kautta tehdä. Vähän se sattuu ja vertakin vuotaa. Mutta pienissä erissä teen, laastarit päälle ja kun yksi alue on parantunut, käsittelen seuraavan. Arvet vaalenevat aikanaan. Ja siihen mennessä onkin jo kasvanut uusia luomia...🤬
Kutina voi olla merkki pahanlaatuisuudesta. Itselläni oli tällainen vaalea, hyvänlaatuisen näköinen luomi/kasvain, mutta koska kutisi, niin pyysin ottamaan koepalan. Se osoittautuikin harvinaiseksi syöväksi (dermatofibrosarkooma), joka kasvaa aina takaisin, jos ei otettu riittävällä marginaalilla pois ja voi joskus myös lähettää etäpesäkkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Poisto lääkärilläkään ei takaa että Pysyy poissa. Voi kasvaa takaisin.
Jos on taipumus tuollaisiin niin takaisin ne tulee. Itsellä tulee mansikkaluomia eikä niitä saa pois millään. Onneksi kasvoissa on melko pieniä.
Vierailija kirjoitti:
Olen poistanut peräsuolen laskeuman kotikonsteilla. Laskeumasta vaan kiinni ja nopea vetäisy. Luulisi saman tekniikan toimivan myös luomien kohdalla.
Painu sinä täältä vittuilemasta ja kuinka edes kehtaat tämmöistä paskaa syytää tänne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tilasin netistä rengasveitsiä. Niillä raaputan pois rasvaluomiani, joita kasvaa kaikkialla kehossani aivan jäätävän paljon. Selässäkin on varmaan tuhat erikokoista rasvaluomea. Kutisevat välillä ja ovat tietenkin rumia kuin mikä. Uimahalliin tai -rannalle ihmisten tuijotettavaksi ei ole mitään asiaa. Raaputusurakka on toki melkoinen ja hankalaakin peilin kautta tehdä. Vähän se sattuu ja vertakin vuotaa. Mutta pienissä erissä teen, laastarit päälle ja kun yksi alue on parantunut, käsittelen seuraavan. Arvet vaalenevat aikanaan. Ja siihen mennessä onkin jo kasvanut uusia luomia...🤬
Kutina voi olla merkki pahanlaatuisuudesta. Itselläni oli tällainen vaalea, hyvänlaatuisen näköinen luomi/kasvain, mutta koska kutisi, niin pyysin ottamaan koepalan. Se osoittautuikin harvinaiseksi syöväksi (dermatofibrosarkooma), joka kasvaa aina takaisin, jos ei otettu riittävällä marginaalilla
Ei ole normaalisti kutina merkki pahanlaatuisesta välttämättä ja vain harvoilla se voi olla jotain syöpää.
Ihmisillähän on luomia ja erilaisia möykky kasvannaisia voi tulla koko kehoon kuten varsi luomia.
Iän myötä iho muuttuu. Tulee ryppyjä, erilaista epätasaisuutta ja erivärisyyttä ihoon ja vanhemmiten tulee luomia tai syyliä iholle.
Rasvaluomet
Iän mukana tulevia tummia syyliä kutsutaan yleensä rasvaluomiksi. Rasvaluomia saattaa ilmetä myös nuoremmilla, eivätkä ole välttämättä iästä kiinni, vaan geeneistä. Ominaisuus on periytyvä. Rasvaluomet ovat vaarattomia. Ne eivät koskaan muutu syöväksi, mutta ne voivat olla kiusallisen kutisevia ja rikkoutuvia. Ihotautilääkäri voi hoitaa ne kaapimalla tai jäädyttämällä nestetypellä. Rasvaluomet kuitenkin usein palaavat vuosien mittaan takaisin.
Lue lisää: Rasvaluomet
Pigmenttiluomet
Pigmenttiluomia, eli koholla olevia, syylämäisiä ruskeita tai tummia luomia alkaa tulla usein taivealueille, kaulalle ja muualle vartaloon. Pigmenttiluomet häviävät yleensä keski-iässä.
Pahimman pinnan saa irti ihan raapimalla tai pesusienellä hankaamalla esim suihkussa. Vaalea pohja jää, mutta ei enää hankaa tai kutita.
varsiluomet ja rasvaluomet eri luomia. älkää sekoittako niitä.
Mulla kasvaa selässä rasvaluomi, ainakin oireet viittaavat siihen. Vuoden välein se tippuu pois kuivuessaan ja alkaa kasvaa pikku hiljaa takaisin. Kai tuon saisi lääkärissä kokonaan pois. On inhottava ja ruma, kuin rusina.
"Oon jonkun vähän koholla olevan luomen poistanut ompelulangalla. Sidoin langan luomen tyveen ja kiristin sen verran, mitä pystyin (ilman liian kovaa kipua). Kyllä se luomi siitä kuoli ja tippui pois."
Mä oon tehnyt tuota kerran myös, ja kerran kännissä sain inspiraation poistaa noin myös ulkoisen peräpukaman joka jäi raskauden jälkeen :D Lanka vaan tiukalle ympärille, niin että verenkierto alueeseen estyy. Seuraavana aamuna oli kyllä kauhu, että mitä jos tässä käy huonosti, niin on se hienoa mennä sitten lääkäriin selittämään että yritin itse hirttää omaa peräpukamaa ompelulangalla :D Mutta hyvin se meni, pukama surkastui pois noin viikossa. Kipu oli kyllä ekoina päivinä aika mojova.