Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi lähihoitajat mollaavat sairaanhoitajia ja (vaka)opettajia?

Vierailija
20.01.2020 |

Aidosti siis kiinnostaa, kun tuntuu olevan niin yleistä tämä paskan jauhanta: "siis ihan samaa työtä tehdään mutta niillä on paljon parempi palkka ja ne sairaanhoitajat vaan istuu kahvilla ja opettajat vaan suunnitelee me tehdään oikeasti se työ!!!"

Että siis miksi lähärit eivät mene itse korkeakouluun ja ala tehdä "sitä samaa työtä" sitten sillä paremmalla palkalla?

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen sosionomi ja aloitin paikassa, jossa työskentele myös lähihoitajia ja sairaanhoitajia.

Ekana päivänä eräs lähihoitaja tuli tiukasti sanomaan, että heillä kaikki tekevät samoja hommia.

No, oma työnkuva minulla on ollut alusta asti.

En vaan ymmärrä, miksi pitää yrittää luoda huonoa työhenkeä jo heti alusta asti. Homma on kuitenkin tiimityötä, jossa tarvitaan eri osaamisia.

Vierailija
22/46 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ongelmana on se, että lähihoitajat tekevät sitä perustason työtä ja näkevät vain sen merkityksen. Sairaanhoitajat ja vakan opettajat osaavat tehdä ja usein myös tekevät kaiken ohella työpaikoillaan samat työt kuin lähihoitajat SEKÄ LISÄKSI omat työnsä, joihin heillä on korkeakoulutus.

Eli sairaalat, vanhustenhoito, päiväkodit kyllä tulisivat toimeen ilman lähihoitajien osaamista, mutta eivät ilman sairaanhoitajia ja opettajia (ilman, että laatu laskisi).

Päiväkoti ainakin toimisi yhtä laadukkaasti ilman ainoatakaan opettajaa. Olin jonkin aikaan erityisavustajana päiväkodissa. Satunnainen opettajan tai lastenhoitajan poissaolo ei ihmeemmin vaikuttanut. Mutta minun poissaoloni vaati järjestelyä ja henkilöstösiirtoja, että löytyi joka osaava sijaistamaan.

Ai jaa. Silloin kun itse olin päiväkodissa töissä, kuuntelin päivittäin lähihoitajien litaniaa siitä mikä kaikki ei kuulu heidän tehtäviinsä. En lopulta enää tiennyt kuuluiko mikään. No, ruokailu häiritsemättä, ehkä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainahan vähemmän koulutetut purkavat alemmuuttaan ja kateuttaan korkeammin koulutettuihin vähättelemällä näiden hommia. Siis tietynlaiset ihmiset. Toisaalta on näitä vanhempia, opistotason sairaanhoitajia jotka eivät ymmärrä että silloinen sh-koulutus vastasi hyvinkin nykyistä lähihoitajan tutkintoa ja ovat olevinaan niin paljon "lähäreiden" yläpuolella. Eläkkeellähän näistä suurin osa kyllä jo on.

Vierailija
24/46 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen sosionomi ja aloitin paikassa, jossa työskentele myös lähihoitajia ja sairaanhoitajia.

Ekana päivänä eräs lähihoitaja tuli tiukasti sanomaan, että heillä kaikki tekevät samoja hommia.

No, oma työnkuva minulla on ollut alusta asti.

En vaan ymmärrä, miksi pitää yrittää luoda huonoa työhenkeä jo heti alusta asti. Homma on kuitenkin tiimityötä, jossa tarvitaan eri osaamisia.

Kirjoituksesi viestii siitä että et ole yhteistyökykyinen, vaan hyvin epäsosiaalinen ihminen

Vierailija
25/46 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu toi on niin tyypillistä. Yleensä parhaita työpaikkoja ovat en joissa on mahdollisimman vähän tai mielellään ei yhtään lähäriä. Tottakai poikkeuksia löytyy ja varsinkin nuoret lähärit on pääasiassa todella mukavia, mutta vanhemmat kääkät ihan mahdottomia.

Vierailija
26/46 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyypillistä matalasti kouluttautuneiden kitinää. Olen kyllä myös todella mukavia lähihoitajia tavannut.

Vierailija
27/46 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaalassa ei ainakaan hypi lähärit sairaanhoitajien silmille. Hierarkia toimii.

Vierailija
28/46 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet hanttihommia opintojensa ohella painavat eivät halua kertoa mitään itsestään, koska duunarialoilta löytyy aina sitä vanhempaa, katkeroitunutta väkeä, joka voisi sen vuoksi ottaa heidät silmätikukseen. Monen herravíha on imetty jo äidinmaidosta. Kateus selittää käytöstä aika pitkälle: nämä jaksavat aina muistuttaa, että kuka tahansa suoriutuisi halutessaan yliopisto-opinnoista ja että paperinpyörittelijöillä ei ole kerta kaikkiaan mitään virkaa.

Suomessa on edelleen sallittua vähätellä ylemmälle edenneitä, lähärit nälvivät sairaanhoitajia tai akateemisia, mutta jos sh tai akateeminen sanoo pari valittua sanaa lähäreistä tai duunareista, niin pasca lävähtää tuulettimeen. Omaa alhaisuuttaan tällaiset omalla käytöksellään vain alleviivavat. Moni duunari on entinen tarkkistapaus ja koulukiusaaja, harvemmin ihmislajin parhaimmisto tyytyy suorittavaan työhön. Mutta tätä ei vaan saisi sanoa ääneen.

Vierailija
29/46 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman lapseni ryhmästä lähti siinä 2 vuotta työskennellyt opettaja viime syksynä. Tilalle tuli uusi hoitaja ja toinen tutuista hoitajista alkoi tehdä opettajan sijaisuutta. Mutta kyllä heti huomasi muutoksen: lapseni muuttui levottomaksi ja esim. askartelut muuttuivat sellaisiksi aikusen tekemän näköisiksi. Lapseni kertoi myös, että "olisi kivaa saada laulaa päiväkodissa kun nyt pitää olla aina hiljaa". Tulkitsen tästä, että uusi meno on lapsen näkökulmasta komennettuna olemista entisen keskustelevan ilmapiirin sijaan. En silloin osannut arvostaa sitä, että homma toimi. Nyt haluaisin lähettää entiselle opettajalle tuhannet kiitokset.

Vierailija
30/46 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaihda jo levyä :((. Samaa "miksi lähihoitajat sitä ja tätä, vuodesta toiseen.."

Samaa mieltä. Itse olen miettinyt alanvaihtoa välillä ihan vaan siksi kun en jaksa kuunnella näitä iänaikaisia stereotypioita lähihoitajista, tai toimia jonkinlaisena pahan olon likosankona jollekkin jolla nyt sattuu olemaan korkeampi koulutus. 

Sairaanhoitajan, vakaopettajan tai edes luokanopettajan koulutus ei ole niin vaativa, etteikö sinne normijärjellä varustettu ihminen pääsisi - JOS sitä palavasti haluaisi. Toisille tämä tuntuu olevan kovin vaikeaa ymmärtää että me kaikki lähihoitajat EMME HALUA opettajaksi tai sairaanhoitajaksi. Esim. töissä saa joka vuosi perustella sitä miksi en halua ottaa sitä vakaopen sijaisuutta nyt hoitaakseni, vaan haluan hoitaa ihan sitä omaa lastenhoitajan vakanssiani edelleen. "Mutkun saisit parempaa palkkaakin siitä..." joo ei kiitos. Ei kiinnosta vakaopen paperinpyörittelyt, kuten ei liiemmin kiinnostanut aikoinaan sairaanhoitajien pillerienpyöritykset ja neuloilla tökkimiset. 

t. lähihoitaja ja tyytyväinen omaan työnkuvaan

Vierailija
31/46 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väsynyt aihe, jota joku trolli nostaa esiin aika ajoin. Älkää vastatko hänelle.

Vierailija
32/46 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaihda jo levyä :((. Samaa "miksi lähihoitajat sitä ja tätä, vuodesta toiseen.."

Samaa mieltä. Itse olen miettinyt alanvaihtoa välillä ihan vaan siksi kun en jaksa kuunnella näitä iänaikaisia stereotypioita lähihoitajista, tai toimia jonkinlaisena pahan olon likosankona jollekkin jolla nyt sattuu olemaan korkeampi koulutus. 

Sairaanhoitajan, vakaopettajan tai edes luokanopettajan koulutus ei ole niin vaativa, etteikö sinne normijärjellä varustettu ihminen pääsisi - JOS sitä palavasti haluaisi. Toisille tämä tuntuu olevan kovin vaikeaa ymmärtää että me kaikki lähihoitajat EMME HALUA opettajaksi tai sairaanhoitajaksi. Esim. töissä saa joka vuosi perustella sitä miksi en halua ottaa sitä vakaopen sijaisuutta nyt hoitaakseni, vaan haluan hoitaa ihan sitä omaa lastenhoitajan vakanssiani edelleen. "Mutkun saisit parempaa palkkaakin siitä..." joo ei kiitos. Ei kiinnosta vakaopen paperinpyörittelyt, kuten ei liiemmin kiinnostanut aikoinaan sairaanhoitajien pillerienpyöritykset ja neuloilla tökkimiset. 

Kunpa muutkin lähärit ajattelisivat samoin. Tiimin vahvuus on se, kun jokainen arvostaa omaa osaamistaan ja kunnioittaa myös toisen ammattitaitoa. Turhan usein nuoret opettajat lähtevät vuoden-parin jälkeen, kun kaikkien pitäisi saada tehdä kaikkea. Ja koska työaika on rajallinen, opettajat uupuvat: he kun eivät voi jakaa pedagogisen koulutuksen vaativia töitä lastenhoitajille. Perushoidon voi jakaa 3 osaan, joten opettajien summa on 0,3+1 (=pedagogiikka), hoitajien tehdessä 0,3.

Vierailija
33/46 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kunpa muutkin lähärit ajattelisivat samoin. Tiimin vahvuus on se, kun jokainen arvostaa omaa osaamistaan ja kunnioittaa myös toisen ammattitaitoa. Turhan usein nuoret opettajat lähtevät vuoden-parin jälkeen, kun kaikkien pitäisi saada tehdä kaikkea. Ja koska työaika on rajallinen, opettajat uupuvat: he kun eivät voi jakaa pedagogisen koulutuksen vaativia töitä lastenhoitajille. Perushoidon voi jakaa 3 osaan, joten opettajien summa on 0,3+1 (=pedagogiikka), hoitajien tehdessä 0,3.

Minä näkisin tämän päivän ongelmana päiväkodissa sen että vaatimukset työlle on kohtuuttomat suhteessa resursseihin. Ja sehän ei ole kummankaan syy; ei lähihoitajan tai vakaopettajan. Kumpikaan ei saa oman työnsä suorittamiseen riittäviä resursseja. Ja pahimmillaan se sitten purkautuu väärällä tavalla työkaverin syyttelynä, työkaverin osaamisen vähättelynä jne.

Opettajan tekemä pedagoginen suunnittelu ym on tärkeää, mutta myös se lasten perushoito ja lasten kanssa läsnäolo on edelleen tärkeää. Opettajalla on oikeus saada selvä aika esim. paperitöiden hoitamiseen, mutta hoitajaa ei voida sillä aikaa velvoittaa hoitamaan yksin 14-21 lapsen perushoitoa. Siinä kohtaa kun opettajien suunnitteluaikaa lisättiin viiteen tuntiin viikossa + kaikkien palaverien ym. määrä on kasvanut raketin lailla, olisi jokaiseen ryhmään pitänyt palkata yksi tai edes puolikas hoitaja lisää. Niin ei tehty, vaan se opettajan poissaolon aiheuttama työkuorma kaatui hoitajien niskaan. Ja se on aiheuttanut stressiä, kiukkua ja pahaa mieltä vähän kaikissa. Myös hoitajilta edellytetään nykyään sitä pedagogista osaamista, valtakunnallisen vasun ja kunnan oman vasun hallintaa, lasten henkilökohtaisten vasujen noudattamista jne, mutta hoitajan suunnitteluaika omalla työlle on edelleen 0 min. Itse olen töissä paikassa jossa minulla on omalle työlle poikkeuksellisesti suunnitteluaikaa 1h/päivä, ja se näkyy suoraan työn laadussa. Opettajalle se on riittämätön aika, jos mukaan lasketaan myös palaverit, vasut ym. 

Vierailija
34/46 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ongelmana on se, että lähihoitajat tekevät sitä perustason työtä ja näkevät vain sen merkityksen. Sairaanhoitajat ja vakan opettajat osaavat tehdä ja usein myös tekevät kaiken ohella työpaikoillaan samat työt kuin lähihoitajat SEKÄ LISÄKSI omat työnsä, joihin heillä on korkeakoulutus.

Eli sairaalat, vanhustenhoito, päiväkodit kyllä tulisivat toimeen ilman lähihoitajien osaamista, mutta eivät ilman sairaanhoitajia ja opettajia (ilman, että laatu laskisi).

Päiväkoti ainakin toimisi yhtä laadukkaasti ilman ainoatakaan opettajaa. Olin jonkin aikaan erityisavustajana päiväkodissa. Satunnainen opettajan tai lastenhoitajan poissaolo ei ihmeemmin vaikuttanut. Mutta minun poissaoloni vaati järjestelyä ja henkilöstösiirtoja, että löytyi joka osaava sijaistamaan.

Oletkin vailla alan osaamista ja ymmärrystä. Erityisavustajalla ei ole yleensä mitään koulutusta ja avustat saattavat hidastaa lasten kehitystä, kun he tekevät asiat lapsen puolesta (sen sijaan, että avustaisivat lasta harjoittelemaan itse).

Opettajan tai hoitajan puuttuminen yhtenä päivänä ei haittaa toimintaa, kun se on suunniteltu ja suunnitelman mukaan toimutaan poikkeustilanteessakin. Laadustahan se kertoo.

Erityisavustajaksi tosi harvoin pääsee ilman koulutusta ja kokemusta. Palkkakin on sama kuin lasten hoitajalla,mutta arvostus on vielä huonompaa.

Ihmisten on vaikea ymmärtää,että erityisavustaja on aivan eri asia kuin se entisaikojen päiväkoti apulainen joka hoiti kaikenlaista pientä hommaa.

Tosi asia on myös ,että erityisavustajaa on paljon vaikeampi korvata kuin rivi lastenhoitajaa ,koska työtehtävät ovat aivan erilaiset.

Vierailija
35/46 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoh, taas tällainen aloitus. Olen pari vuotta sitten opiskellut lähihoitajaksi mutta mulla on myös amk-tutkinto toiselta alalta ja opiskelen töiden ohella koko ajan (avoin yo). Siinä voi nyt sitten sairaanhoitaja pohtia onko niin hirveän paljon koulutetumpi (tosin olen hammashoitaja joten tuskin olemme samassa työyhteisössä). En ole koskaan mollannut työkavereitani, ei ole ollut mitään tarvetta sellaiseen.

Vierailija
36/46 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

alaa jo vaihtanut kirjoitti:

- Päiväkodissa alle 3v ryhmässä opettaja vaihtaa yhtä monta vaippaa  kuin hoitajatkin ja pesee pyllyt ja niistää nenät ja lohduttaa ikävöivää lasta sylissään. Eivät hoitajat sano, että mene opettaja nyt tekemään ne omat työsi, kyllä me hoidamme lapset suunnitteluaikasi ajan.

- Sen perushoidon päälle opettaja keskustelee jokaisen lapsen vanhemman kanssa väh x 2 vuodessa, kirjaa henkilökohtaiset vasut, suunnittelee joka päivälle kansallisen opetussuunnitelman (VASU) mukaista toimintaa, kirjoittaa viikkokirjeet vanhemmille, päivittää ryhmän instagram-tiliä ja palaveeraa ainakin S2-opettajan ja erityisopettajan kanssa. Unohtamatta kaikenmaailman projekteja, joita ylhäältä annetaan hoidettavaksi...

Oman kokemuksen mukaan todellisuus on kyllä toisenlainen, opettaja tekee vähemmän sitä perushoitotyötä ja kyllä se pienten osastolla on nimenomaan se raskas työ siellä ryhmässä missä hoitaja on koko päivän, opettaja viitisen tuntia. Läheskään kaikissa ryhmissä se ei ole opettaja joka kirjoittaa viikkokirjeet, läheskään kaikilla ryhmillä ei ole mitään instagram-tilejä, läheskään kaikissa ryhmissä ei ole yhtäkään S2-lasta eikä palavereja tarvita jne. Ihan turha sitä on kuvitella mitä kaikkea opettaja mahdollisesti tekee ja voisi tehdä. 

Vierailija
37/46 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kateushan se varmaan tähänkin on syynä niin kuin moneen muuhunkin asiaan. Lähäreillä helppo ja vaatimaton amistutkinto ja ovat kateellisia työkavereiden korkeakoulututkinnoista ja niiden tuomasta paremmasta palkasta.

Vierailija
38/46 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kateushan se varmaan tähänkin on syynä niin kuin moneen muuhunkin asiaan. Lähäreillä helppo ja vaatimaton amistutkinto ja ovat kateellisia työkavereiden korkeakoulututkinnoista ja niiden tuomasta paremmasta palkasta.

Jos näin olisi, että joku lähihoitaja palavasti kadehtisi sairaanhoitajan tutkintoa, hän varmaan suorittaisi sen.

Vierailija
39/46 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaanhoitaja-HUS kirjoitti:

Itse olen sairaanhoitaja ja mielestäni on selvää että lähihoitajien taidot eivät riitä vaativimpiin tehtäviin. Minä itseasiassa seuraan huvittuneena kun näen lähihoitajien tekevän rutiinityötä (ruokintaa, alapesuja jne). kun ei niillä oikein kyvyt/älli muuhun riitä

Ja kyllä tämä tasokkuus-ero vääjäämättä näkyy palkassakin, kun kukapa sitä näille perseenpesijöille haluaisi paljoakaan maksaa. Mutta tasonsa jokaisella...

En työskentele alalla, mutta toivon totisesti etten ikinä joudu hoitoosi. Moinen ylimielisyys näkyy varmasti myös potilastyössä.

Vierailija
40/46 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairaanhoitaja-HUS kirjoitti:

Itse olen sairaanhoitaja ja mielestäni on selvää että lähihoitajien taidot eivät riitä vaativimpiin tehtäviin. Minä itseasiassa seuraan huvittuneena kun näen lähihoitajien tekevän rutiinityötä (ruokintaa, alapesuja jne). kun ei niillä oikein kyvyt/älli muuhun riitä

Ja kyllä tämä tasokkuus-ero vääjäämättä näkyy palkassakin, kun kukapa sitä näille perseenpesijöille haluaisi paljoakaan maksaa. Mutta tasonsa jokaisella...

En työskentele alalla, mutta toivon totisesti etten ikinä joudu hoitoosi. Moinen ylimielisyys näkyy varmasti myös potilastyössä.

Tämä henkilö oli varmaan omahoitajani kun olin sairaalassa vuosi sitten. Näki tietysti asiakastiedoistani että olen juristi (OTM), tunsi alemmuuden tunnetta ja sen vuoksi sain ikävää kohtelua.