Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi lähihoitajat mollaavat sairaanhoitajia ja (vaka)opettajia?

Vierailija
20.01.2020 |

Aidosti siis kiinnostaa, kun tuntuu olevan niin yleistä tämä paskan jauhanta: "siis ihan samaa työtä tehdään mutta niillä on paljon parempi palkka ja ne sairaanhoitajat vaan istuu kahvilla ja opettajat vaan suunnitelee me tehdään oikeasti se työ!!!"

Että siis miksi lähärit eivät mene itse korkeakouluun ja ala tehdä "sitä samaa työtä" sitten sillä paremmalla palkalla?

Kommentit (46)

Vierailija
1/46 |
20.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ainakaan minä. Yhdessä tehdään töitä yhtenä tiiminä. Terveisin lähihoitaja

Vierailija
2/46 |
20.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä ap:n esittämä keskustelu on "niin yleistä"?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/46 |
20.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

- av vauva

- työpaikkojen kahvipöytä

Vierailija
4/46 |
20.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- av vauva

- työpaikkojen kahvipöytä

Jos teet jotain johtopäätöksiä elämästä tämän palstan perusteella, niin sinulla on paljon, paljon suurempia ongelmia kuin lähihoitajat.

Vierailija
5/46 |
20.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kuullut samaa lähihoitajan suusta että kyllä hän osaisi toimia sairaanhoitajana koska osaa samat työt mitä sairaanhoitaja.

En kysellyt enempää kun en tiedä hoitoalasta. Kehoitin häntä opiskelemaan sairaanhoitajaksi.

Vierailija
6/46 |
20.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ongelmana on se, että lähihoitajat tekevät sitä perustason työtä ja näkevät vain sen merkityksen. Sairaanhoitajat ja vakan opettajat osaavat tehdä ja usein myös tekevät kaiken ohella työpaikoillaan samat työt kuin lähihoitajat SEKÄ LISÄKSI omat työnsä, joihin heillä on korkeakoulutus.

Eli sairaalat, vanhustenhoito, päiväkodit kyllä tulisivat toimeen ilman lähihoitajien osaamista, mutta eivät ilman sairaanhoitajia ja opettajia (ilman, että laatu laskisi).

Päiväkoti ainakin toimisi yhtä laadukkaasti ilman ainoatakaan opettajaa. Olin jonkin aikaan erityisavustajana päiväkodissa. Satunnainen opettajan tai lastenhoitajan poissaolo ei ihmeemmin vaikuttanut. Mutta minun poissaoloni vaati järjestelyä ja henkilöstösiirtoja, että löytyi joka osaava sijaistamaan.

Vierailija
7/46 |
20.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Päiväkodissa alle 3v ryhmässä opettaja vaihtaa yhtä monta vaippaa  kuin hoitajatkin ja pesee pyllyt ja niistää nenät ja lohduttaa ikävöivää lasta sylissään. Eivät hoitajat sano, että mene opettaja nyt tekemään ne omat työsi, kyllä me hoidamme lapset suunnitteluaikasi ajan.

- Sen perushoidon päälle opettaja keskustelee jokaisen lapsen vanhemman kanssa väh x 2 vuodessa, kirjaa henkilökohtaiset vasut, suunnittelee joka päivälle kansallisen opetussuunnitelman (VASU) mukaista toimintaa, kirjoittaa viikkokirjeet vanhemmille, päivittää ryhmän instagram-tiliä ja palaveeraa ainakin S2-opettajan ja erityisopettajan kanssa. Unohtamatta kaikenmaailman projekteja, joita ylhäältä annetaan hoidettavaksi...

Vierailija
8/46 |
20.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ongelmana on se, että lähihoitajat tekevät sitä perustason työtä ja näkevät vain sen merkityksen. Sairaanhoitajat ja vakan opettajat osaavat tehdä ja usein myös tekevät kaiken ohella työpaikoillaan samat työt kuin lähihoitajat SEKÄ LISÄKSI omat työnsä, joihin heillä on korkeakoulutus.

Eli sairaalat, vanhustenhoito, päiväkodit kyllä tulisivat toimeen ilman lähihoitajien osaamista, mutta eivät ilman sairaanhoitajia ja opettajia (ilman, että laatu laskisi).

Päiväkoti ainakin toimisi yhtä laadukkaasti ilman ainoatakaan opettajaa. Olin jonkin aikaan erityisavustajana päiväkodissa. Satunnainen opettajan tai lastenhoitajan poissaolo ei ihmeemmin vaikuttanut. Mutta minun poissaoloni vaati järjestelyä ja henkilöstösiirtoja, että löytyi joka osaava sijaistamaan.

Oletkin vailla alan osaamista ja ymmärrystä. Erityisavustajalla ei ole yleensä mitään koulutusta ja avustat saattavat hidastaa lasten kehitystä, kun he tekevät asiat lapsen puolesta (sen sijaan, että avustaisivat lasta harjoittelemaan itse).

Opettajan tai hoitajan puuttuminen yhtenä päivänä ei haittaa toimintaa, kun se on suunniteltu ja suunnitelman mukaan toimutaan poikkeustilanteessakin. Laadustahan se kertoo.

Vierailija
9/46 |
20.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletkin vailla alan osaamista ja ymmärrystä. Erityisavustajalla ei ole yleensä mitään koulutusta ja avustat saattavat hidastaa lasten kehitystä, kun he tekevät asiat lapsen puolesta (sen sijaan, että avustaisivat lasta harjoittelemaan itse).

Opettajan tai hoitajan puuttuminen yhtenä päivänä ei haittaa toimintaa, kun se on suunniteltu ja suunnitelman mukaan toimutaan poikkeustilanteessakin. Laadustahan se kertoo.

Kyllä minulla hoitajan koulutus on ja työhöni kuului sellaisia hoitotoimenpiteitä, joita ei opettaja eikä kuka vaan hoitaja osaa tehdä. Minun poissaoloni oli siis vaikeimmin korjattavissa.

Vierailija
10/46 |
20.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähihoitajat eivät näe muiden tekemää työtä eivätkä arvosta sairaanhoitajien koulutuksen tuomaa osaamista, jos sitä ei ääneen heille sanele. Niin usein kuulee, että "samaa työtähän me täällä tehdään". Ilmeisesti sama meno päiväkodissakin tästä ketjusta päätellen.

Vierailija
11/46 |
20.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minulla hoitajan koulutus on ja työhöni kuului sellaisia hoitotoimenpiteitä, joita ei opettaja eikä kuka vaan hoitaja osaa tehdä. Minun poissaoloni oli siis vaikeimmin korjattavissa.

Kuten? Sairaita lapsia ei ole jokaisessa ryhmässä.

Vierailija
12/46 |
20.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun kokemuksen mukaan +50-vuotiaiden lähihoitajien keskuudessa työpaikan kahvihuoneissa. Siellä Pirjo, Sari, Riitta ja Tarja juoruilevat ja punovat jo juonia, kuinka olla mahdollisimman inhottavia.

T: Nuori lähihoitaja

Vierailija
13/46 |
20.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En olisi kateellinen mistään paremmasta palkasta, palkkaro taitaa olla muutamia satasia. Vuorotyötä tekevä lähäri tienaa ainakin paremmin kuin vakaope!

Vierailija
14/46 |
20.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen sairaanhoitaja ja mielestäni on selvää että lähihoitajien taidot eivät riitä vaativimpiin tehtäviin. Minä itseasiassa seuraan huvittuneena kun näen lähihoitajien tekevän rutiinityötä (ruokintaa, alapesuja jne). kun ei niillä oikein kyvyt/älli muuhun riitä

Ja kyllä tämä tasokkuus-ero vääjäämättä näkyy palkassakin, kun kukapa sitä näille perseenpesijöille haluaisi paljoakaan maksaa. Mutta tasonsa jokaisella...

Vierailija
15/46 |
20.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihda jo levyä :((. Samaa "miksi lähihoitajat sitä ja tätä, vuodesta toiseen.."

Vierailija
16/46 |
20.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko syynä vaka-opettajien tympeys?

Vierailija
17/46 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähihoitajat on p.....

Vierailija
18/46 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alemmuudentunto. Puheet loppuvat yleensä siihen jos joutuvat esim. toimimaan vaka-opettajan sijaisena pidemmän hetken.

Vierailija
19/46 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johtuisiko siitä että näkevät läheltä tekevänsä ja pystyvänsä tekemään täysin samoja töitä, mutta pienemmälle palkalla?

Kurahousunnostelija on kurahousunnostelija vaikka sitä kutsuisi millä ammattinimikkeellä.

Vierailija
20/46 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mhin tästä keskustelusta hävisi eilen kirjoittamani täysin asiallinen kirjoitus???? T. Se jonka työpaikalla ei tosiaan ole tuollaista vaan tehdään tiimityötä