Mikä on majoneesin tekemisessä se "juttu"? Kokeilin pikamajoneesin tekoa, ei onnistunut :(
Käskettiin laittaa kippoon öljyä ja muna. Mausteita. Sauvasekoitin pohjalle ja hurisemaan. No, tuloksena oli munalieju, joka ei paksuuntunut yhtään. Missä meni pieleen?
Kommentit (54)
Mulla taas ei ole koskaan epäonnistut. Mitään en oo valuttanut nauhana, vaan kaikki purkin pohjalle (öljy, kananmuna, etikka/sitruunamehu, sinappi, valkosipuli, pippuri ja suola) ja siitä sauvasekoittimella.
Vierailija kirjoitti:
Mulla taas ei ole koskaan epäonnistut. Mitään en oo valuttanut nauhana, vaan kaikki purkin pohjalle (öljy, kananmuna, etikka/sitruunamehu, sinappi, valkosipuli, pippuri ja suola) ja siitä sauvasekoittimella.
Niin, tartteekohan sen astiankaan olla mitenkään erityisen kapea ja korkea. Siinä kai haetaan sitä efektiä, että öljy vispaantuu munaan hitaammin, vähän niin kuin nauhana lisätään normaalisti.
Pitäisi testata vielä erilaisia astioita, menenkin heti keittiöön!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, tartteekohan sen astiankaan olla mitenkään erityisen kapea ja korkea. Siinä kai haetaan sitä efektiä, että öljy vispaantuu munaan hitaammin, vähän niin kuin nauhana lisätään normaalisti.
Pitäisi testata vielä erilaisia astioita, menenkin heti keittiöön!
Mä teen yleensä majoneesin lasipurkissa, jossa sitten säilytän sitä. Onhan se tietenkin johonkin laakeaan kulhoon verrattuna kapea ja korkea. Sanoisin, ettei välttämättä kannata missään laakeassa tehdä.
Ei oo väliä onko munat huoneenlämpöisiä vai eivät, sinapilla ei niin väliä, (olen testannut eri vaihtoehtoja) kaikki aineet (1 muna, öljyä 2 dl, valkoviinietikkaa 1/2 tl, sinappia saman verran, hippu suolaa + mausteita jos haluaa) sopivan kokoiseen mukiin ja sauvasekoitin pohjalle. Pitää siellä 15-20 sekuntia ja hitaahkoosti nostaa ylöspäin. Sen voi vielä laskea uudelleenkin pohjalle, itse asiassa voi tehdä sitä edestakaista liikettä useammankin kerran.
Itsellä on aina onnistunut.
Se muki pitäisi olla vain vähän isompi kuin ss:n teräpää ja öljyä ei saa olla liikaa, mielummin vähemmän kuin ohje sanoo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Majoneesin valmistaa helposti sauvasekottimella. Käytän bamixin tehoterää.
1 muna kupin pohjalle. kaadetaan öljyä päälle siten ettei muna riikkoonnu siitä öljystä heti. sittten mausteet ja sitruunamehu öljyn päälle. Bamix painetaan pohjaan ja maksiminopeudella aletaan vatkaamaan. Odotetaan että alkaa emulgoitumaan ja nostetaan rauhallisesti ylöspäin sitä mukaa kuin massa emulgoituu. Aikaa menee yhteensä noin 2 minuuttia.
Miten niin menee kaksi minuuttia? Muutamassa sekunnissa tuo koostumus muuttuu? Turha kai sitä majoa liikaa hinkata koska juoksettuu.
Munien ottaminen kaapista, mausteiden ottaminen kaapista, bamixin ottaminen kaapista. Terän etsiminen, bamixin johdon seinään laittaminen, törpön kaivaminen esiin. ainesten mittaaminen astiaan jne.
Helposti tuo 2 minuuttia menee kaikkineen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Majoneesin valmistaa helposti sauvasekottimella. Käytän bamixin tehoterää.
1 muna kupin pohjalle. kaadetaan öljyä päälle siten ettei muna riikkoonnu siitä öljystä heti. sittten mausteet ja sitruunamehu öljyn päälle. Bamix painetaan pohjaan ja maksiminopeudella aletaan vatkaamaan. Odotetaan että alkaa emulgoitumaan ja nostetaan rauhallisesti ylöspäin sitä mukaa kuin massa emulgoituu. Aikaa menee yhteensä noin 2 minuuttia.
Miten niin menee kaksi minuuttia? Muutamassa sekunnissa tuo koostumus muuttuu? Turha kai sitä majoa liikaa hinkata koska juoksettuu.
Munien ottaminen kaapista, mausteiden ottaminen kaapista, bamixin ottaminen kaapista. Terän etsiminen, bamixin johdon seinään laittaminen, törpön kaivaminen esiin. ainesten mittaaminen astiaan jne.
Helposti tuo 2 minuuttia menee kaikkineen.
Ja sen bamixin pesu majoneesin teon jälkeen ja tarvikkeiden poislaitto.
Tässä maistelen tekemiäni majoja ja sanoisin, että sinappi kannattaa jättää pois. Pelkällä valkoviinietilla tai sitruunamehulla tulee jotenkin raikkaampi maku, ei niin tunkkainen.
Katso youtubesta video niin saat jonkun arvion siitä miten kauan mitäkin vaihetta vatkataan ja miten nopeasti nostetaan vatkainta.
Minä olen tehnyt 15 vuotta näin:
huoneenlämpöinen muna sauvasekoittimen "tuoppiin". Nyt päälle mausteet, kuten vaikka sinappi, sokeri, suola, pippuri, paprika, valkosipulin kynsi pienittynä. Sauvasekoitin seuraavaksi pohjalle tönöttämään. Sitten huoneenlämpöistä rypsiöljyä reilu 3 dl asti. Sauvasekoitin hurisemaan pohjalle, ja siitä muutama nosto ylös alas, ja tadaa, majoneesi on valmis. Tasan yhden kerran on käynyt niin että tuotos oli vatkulia. En tiedä mikä sen aiheutti, eikä tämä ole käynyt kuin yhden kerran pari vuotta sitten.
Ikinä en ole lisännyt öljyä nauhana, tai tehnyt mitään muita jippoja kuin tässä kertomani.
Kananmuna pohjalle, sauvasekoitin kippoon, öljyä reilusti ja sitten vasta käyntiin ja hidas nosto ylös. Onnistuu aina, eikä tarvitse olla huoneenlämpöisiä eikä sinappia eikä istua viikkoa liruttelemassa öljyä.
Vierailija kirjoitti:
Ei oo väliä onko munat huoneenlämpöisiä vai eivät, sinapilla ei niin väliä, (olen testannut eri vaihtoehtoja) kaikki aineet (1 muna, öljyä 2 dl, valkoviinietikkaa 1/2 tl, sinappia saman verran, hippu suolaa + mausteita jos haluaa) sopivan kokoiseen mukiin ja sauvasekoitin pohjalle. Pitää siellä 15-20 sekuntia ja hitaahkoosti nostaa ylöspäin. Sen voi vielä laskea uudelleenkin pohjalle, itse asiassa voi tehdä sitä edestakaista liikettä useammankin kerran.
Se muki pitäisi olla vain vähän isompi kuin ss:n teräpää ja öljyä ei saa olla liikaa, mielummin vähemmän kuin ohje sanoo.
Ei sitten kannata tätä uskoa, koska jos laittaa öljyä liian vähän, tulee majoneesista velliä. Kun laittaa sopivasti, niin tulee paksumpaa.
Päinvastoin kuin moni kuvittelee, vähempi öljy tekee majoneesista vetelää, ja enempi öljyä ihanan paksua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sitten kannata tätä uskoa, koska jos laittaa öljyä liian vähän, tulee majoneesista velliä. Kun laittaa sopivasti, niin tulee paksumpaa.
Päinvastoin kuin moni kuvittelee, vähempi öljy tekee majoneesista vetelää, ja enempi öljyä ihanan paksua.
Huomasin. Tuo 2dl öljyä yhtä munaa kohti on aika lailla minimimäärä. Siis kahdesta desistä ylöspäin laittakaa öljyä.
Voi teitä!
Majoneesi ei onnistu jos sauvasekoitin ei ole tarpeeksi tehokas.
Minä laitan öljyn, kananmunan ja mausteiden lisäksi murskatun valkosipulin kynnen, limetin kuorta ja etikan sijasta limetin mehua. Sitten sauvasekoittimella sopiva koostumus.