Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä on majoneesin tekemisessä se "juttu"? Kokeilin pikamajoneesin tekoa, ei onnistunut :(

Vierailija
19.01.2020 |

Käskettiin laittaa kippoon öljyä ja muna. Mausteita. Sauvasekoitin pohjalle ja hurisemaan. No, tuloksena oli munalieju, joka ei paksuuntunut yhtään. Missä meni pieleen?

Kommentit (54)

Vierailija
21/54 |
19.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Öljy lisätään pikkuhiljaa ohuena nauhana. Itse lisään myös mausteet ihan lopussa.

Kananmuna laitetaan korkean astian pohjalle, sauvasekoitin asetetaan sen päälle. 2-4dl öljyä astiaan ja sauvasekoitin päälle. Noin 7sek ja nostetaan hitaasti ylös. Mausteet sen jälkeen.

Vierailija
22/54 |
19.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tehoton sauvasekoitin? Piditkö tarpeeksi kauan ensin pohjalla ja vasta sitten nostit sauvasekoittimen ylemmäs?

En tiedä. Ohjeesta sai sen käsityksen, että ei tarvitse kauaa huristella. Sinappia en kyllä laittanut - olisko siinä syy, että ei onnistunut? Mitä ihmeellistä sinapissa on - etikkaako? Eli sekö se juttu on?

Ei ole. En käytä sinappia ollenkaa ja hyvä tulee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/54 |
19.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkien aineksien tulee olla huoneenlämpöisiä, siinä se juju. Eikä sitten mitään rypsiöljyjä, jos hyvänmakuista majoneesia haluaa, vaan mietoa oliiviöljyä. Neitsytöljyt ovat yleensä liian voimakkaan makuisia, mutta esim. Borges Extra Mikd oliiviöljy sopii hyvin majoneesiin.

Vierailija
24/54 |
19.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Öljy lisätään pikkuhiljaa ohuena nauhana. Itse lisään myös mausteet ihan lopussa.

Kananmuna laitetaan korkean astian pohjalle, sauvasekoitin asetetaan sen päälle. 2-4dl öljyä astiaan ja sauvasekoitin päälle. Noin 7sek ja nostetaan hitaasti ylös. Mausteet sen jälkeen.

Astian pitää olla korkean lisäksi kapea, niin että sauvasekoitin juuri mahtuu. Kulhossa ei onnistu.

Itse teen usein, enkä ole kokenut että lämpötiloilla olisi mitään väliä. Ja mausteetkin lätkäisen jo ensimmäisenä pohjalle. Sinapin laadullakaan ei ole väliä. Vaan sillä astian muodolla ja hyväklä sauvasekoittimella. Muuten juuri noin kuin tässä lainaamassani tekstissä on.

Vierailija
25/54 |
19.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliiviöljymajoneesista tulee parempaa, jos vatkaa käsin. Öljyn polyfenolit saattavat kitkeröittää sauvasekoittimella surautetun majoneesin. Ei ole pitkä prosessi käsinkään vispaten.

Mieto oö tai nuo mauttomat öljyt parempia, jos tekee majoneesissa sauvalla nostamalla.

Vierailija
26/54 |
19.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkälainen kananmuna imee itseensä 4 dl öljyä? Kertoisitko sen meille?

Vierailija
27/54 |
19.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et selvästi ole koskaan tehnyt majoneesia. Jo yksi keltuainen ottaa helposti puoli litraa.

T. Eri, se käsinvispaaja

Vierailija
28/54 |
19.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu millaista majoneesia tekee, paljonko kannattaa laittaa.

Vierailija
29/54 |
19.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon tehnyt sauvasekoittimella, yksi kananmuna noin 1,5 dl öljyä, puoli ruokalusikkaa sinappia, puoli ruokalusikkaa sitruunamehua ja vähän suolaa. Kaikki vaan kippoon ja sauvasekoittimella sekaisin. Ei oo mulla ikinä epäonnistunut

Vierailija
30/54 |
19.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla epäonnistuu aina välillä majoneesi, oli tekotapa mikä vaan. Toisinaan se vaan juoksettuu. Ja oon tehnyt kymmeniä kertoja.

Vierailija
31/54 |
19.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittajan ongelma on varmaankin just tuo astia. Puhuu kiposta eli varmaan laakeampi kulho. Korkea lasi käyttöön, mausteet ja kananmuna pohjalle, pari desiä öljyä ja sitten hitaasti nostamalla surautetaan sauvasekoittimella. Jos liian löysää, niin öljyä lisää. Ei ole koskaan epäonnistunut. Lämpötilat ei ole mullakaan vaikuttanut lopputulokseen.

Vierailija
32/54 |
09.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melko surullisen oloinen maailmankuva sulla. Et siis itse ole koskaan oppinut mitään.

Vierailija
33/54 |
10.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se juttu on se, ettei ole ihan turo keittiössä.

Vitsi tuo auttoi! Kiitti!

Jollet osaa edes majoneesia tehdä, niin suosittelen pidättäytymään keittiöhommeleista.

Melko surullinen maailmankuva sulla.

Vierailija
34/54 |
10.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihaan älytöntä jotain majoneesia tekemään ite kun tuolta saa valmiin pohjan muutamala eurollla. SIihen sekoittaaa mausteet.

Vierailija
35/54 |
10.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutama tippa viinietikkaa saa keltuaisen ejakuloitumaan nopeammin.

Vierailija
36/54 |
10.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etikkaa vaatii. Öljy, etikka, sinappi ja kananmuna sekä halutut mausteet sauvasekoittimen astiaan, ei tarvii montaa sekuntia pyöräyttää niin siinä on.

Vierailija
37/54 |
10.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olivatko öljy ja munat huoneenlämpöisiä? Ei öljyä tarvitse liruttaa ellei välttämättä halua - hyvin voi laittaa kannuun suoraan. 

No ei :( Jääkaapista tulleet...

Ei öljyjä ja kananmunia pitäisi säilyttää jääkaapissa.

Vierailija
38/54 |
10.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kokeillaan perkele: otetaan muna suoraan jääkaapista, rikotaan korkeahkoon muoviastiaan, kaadetaan päälle kaksi (2) desiä rypsiöljyä. Päälle turaus sinappia ja ruokalusikallinen valkoviinietikkaa.

Työnnetään sauvasekoitin seokseen ja käynnistetään. Valmista tuli muutamassa sekunnissa! Ei siis tarvitse olla samanlämpöisiä, eikä öljyä lisätä tipottain tai mausteita jälkikäteen.

Mielestäni salaisuus on siinä, että keltuainen säilyy kokonaisena ja sauvasekoitin asetetaan heti alkuun keltuaisen ympärille. Näin sekoitin vispaa heti munaa, eikä niinkään sitä öljyä.

Vierailija
39/54 |
10.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Majoneesin valmistaa helposti sauvasekottimella. Käytän bamixin tehoterää.

1 muna kupin pohjalle. kaadetaan öljyä päälle siten ettei muna riikkoonnu siitä öljystä heti. sittten mausteet ja sitruunamehu öljyn päälle. Bamix painetaan pohjaan ja maksiminopeudella aletaan vatkaamaan. Odotetaan että alkaa emulgoitumaan ja nostetaan rauhallisesti ylöspäin sitä mukaa kuin massa emulgoituu. Aikaa menee yhteensä noin 2 minuuttia.

Vierailija
40/54 |
10.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Majoneesin valmistaa helposti sauvasekottimella. Käytän bamixin tehoterää.

1 muna kupin pohjalle. kaadetaan öljyä päälle siten ettei muna riikkoonnu siitä öljystä heti. sittten mausteet ja sitruunamehu öljyn päälle. Bamix painetaan pohjaan ja maksiminopeudella aletaan vatkaamaan. Odotetaan että alkaa emulgoitumaan ja nostetaan rauhallisesti ylöspäin sitä mukaa kuin massa emulgoituu. Aikaa menee yhteensä noin 2 minuuttia.

Miten niin menee kaksi minuuttia? Muutamassa sekunnissa tuo koostumus muuttuu? Turha kai sitä majoa liikaa hinkata koska juoksettuu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kuusi