Mikä on majoneesin tekemisessä se "juttu"? Kokeilin pikamajoneesin tekoa, ei onnistunut :(
Käskettiin laittaa kippoon öljyä ja muna. Mausteita. Sauvasekoitin pohjalle ja hurisemaan. No, tuloksena oli munalieju, joka ei paksuuntunut yhtään. Missä meni pieleen?
Kommentit (54)
Öljy ohuena norona koko ajan vakaten. Sähkövatkain hyvä, ei sauvasekoitin.
Vierailija kirjoitti:
Se juttu on se, ettei ole ihan turo keittiössä.
Vitsi tuo auttoi! Kiitti!
Dijon-sinappi on olennainen osa. Olen joskus kokeillut jollain muulla sinapilla ja liejua tuli. En tiedä mikä sen dijonin taika on, mutta sen se vaatii.
Tehoton sauvasekoitin? Piditkö tarpeeksi kauan ensin pohjalla ja vasta sitten nostit sauvasekoittimen ylemmäs?
Olivatko öljy ja munat huoneenlämpöisiä? Ei öljyä tarvitse liruttaa ellei välttämättä halua - hyvin voi laittaa kannuun suoraan.
Itse myös olen kokeillut saamaa konstia, Ei onnistunut ja meni käsityöksi.
Vierailija kirjoitti:
Tehoton sauvasekoitin? Piditkö tarpeeksi kauan ensin pohjalla ja vasta sitten nostit sauvasekoittimen ylemmäs?
En tiedä. Ohjeesta sai sen käsityksen, että ei tarvitse kauaa huristella. Sinappia en kyllä laittanut - olisko siinä syy, että ei onnistunut? Mitä ihmeellistä sinapissa on - etikkaako? Eli sekö se juttu on?
Vierailija kirjoitti:
Olivatko öljy ja munat huoneenlämpöisiä? Ei öljyä tarvitse liruttaa ellei välttämättä halua - hyvin voi laittaa kannuun suoraan.
No ei :( Jääkaapista tulleet...
Aloita vatkaamalla pelkkää keltuaista hetki, kun on vähän vaahdottunut lisäät sitten sitä öljyä hitaasti ja vähän kerrallaan. Kerran oon onnistunut niin että kaikki vaan kulhoon yhtaikaa, paljon mennyt munia ja öljyä hukkaan kun ei ole onnistunut. Aloittamalla pelkällä keltuaisella onnistuu ihan käsivispilälläkin. Mausteet sitten viimeiseksi.
Öljy ensin tipoittain, sitten ohuena nauhana.
Itse teen mieluummin pelkillä keltuaisilla ja käsin vatkaten.
Jos leikkaa, tippa jääkylmää vettä ja vimmattu vatkaaminen voi pelastaa.
Aineksien on oltava huoneenlämpöisiä. Muista: öljy lisätään ohuena nauhana, niin kauan, että koostumus alkaa näyttää sille mille pitää. Lisää suolaa – myös ripaus sokeria tekee hyvää.
Sauvasekoittimella tehtävään majoneesiin on eri resepti kuin perinteiseen. Etsi googlella Matt Prestonin ohje, sillä onnistuu.
Öljy ohuena siihen.
Sitten on olemassa myös toimiva pikaresepti, jossa kapeaan astiaan laitetaan kokonainen muna, etikat, öljyt, ja sitten se sauvasekotin, youtubesta löytyy videoita, toimii aina.
Vierailija kirjoitti:
Aloita vatkaamalla pelkkää keltuaista hetki, kun on vähän vaahdottunut lisäät sitten sitä öljyä hitaasti ja vähän kerrallaan. Kerran oon onnistunut niin että kaikki vaan kulhoon yhtaikaa, paljon mennyt munia ja öljyä hukkaan kun ei ole onnistunut. Aloittamalla pelkällä keltuaisella onnistuu ihan käsivispilälläkin. Mausteet sitten viimeiseksi.
Eihän ne hukkaan voi mennä? Jos epäonnistuu niin homman voi alkaa uudestaan uudella keltuaisella, ja käyttää myös ne juoksettuneet yritykset.
Vierailija kirjoitti:
Se ”pilalle mennyt” kannattaa valuttaa ohuena nauhana tehosekoittimeen/vatkauskulhoon. Etikkaa tarvitaan myös oikean rakenteen aikaansaamiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä. Ohjeesta sai sen käsityksen, että ei tarvitse kauaa huristella. Sinappia en kyllä laittanut - olisko siinä syy, että ei onnistunut? Mitä ihmeellistä sinapissa on - etikkaako? Eli sekö se juttu on?
Dijon auttaa sitä emulgoitumaan ja se myös parantaa sen makua.
Vierailija kirjoitti:
Aineksien on oltava huoneenlämpöisiä. Muista: öljy lisätään ohuena nauhana, niin kauan, että koostumus alkaa näyttää sille mille pitää. Lisää suolaa – myös ripaus sokeria tekee hyvää.
Kiitos! Tuo kokeilu oli ihan extempore-juttu, en ollut lukenut kunnollisia ohjeita mistään. Mutta sen piti olla toimiva.
Ketjun mt-ongelmainen - tuo ilkeilijä, tiedätte ketä tarkoitan - voisi ottaa iltalääkkeensä ja mennä nukkumaan.
Nuo öljyä tipottain jne on vähän "vanhanaikaisia", toki toimivia, ohjeita, niillä voi tehdä majoneesin myös käsin vatkaten tai sähkövatkaimella.
Sauvasekoittimella onnistuu kyllä, kun kaikki aineet korkeaan astiaan, sauvasekoitin ensin pohjalle, pidetään paikoillaan päällä, kunnes on majoneesin näköistä, sitten nosto.
Jos et kaatanut jo yritelmää viemäriin, laita joukkoon uusi muna, sitten sauvasekoitin pohjalle, päälle ja odota 10 sekuntia. Valmis.
Tuo pikamajoneesi onnistuu kyllä, mutta ainesten pitää olla SAMANlämpöisiä, ei huoneen tai sänkykamarin.
Kokonainen kananmuna, (vajaa) teelusikallinen sinappia ja 3/4 desiä oljyä sekä mausteet ja sauvalla surautus - pitäisi onnistua.
Öljy lisätään pikkuhiljaa ohuena nauhana. Itse lisään myös mausteet ihan lopussa.