Pakko laihtua, mistä selkäranka? Tipsit kehiin!
Hyvät vinkit kalliit nyt!
Olen kamalan mukavuudenhaluinen ja sokeri riippuvainen.
PAKKO laihtua 10-15kg.
Miten saan päätöksen pidettyä?
Jaa vinkkisi selkärangan säilyttämiseen. Miten tavoite pysyy mielessä alkuinnostuksen laannuttua?
Kuvia/tekstejä jääkaapin oveen?
Puhelimen taustakuvaksi motivaatiokuva/teksti?
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Kestävyysurheilu (kövelt, lenkki, hiihto 1-2h) iltaisin ja sääntö ettei sen jälkeen syödä kuin vihanneksia. Kulutat 500 kcal ekstraa ja näläntunteen saat kyllä pois jyystämällä porkkanaa.
Nimim helposti 18 kg pois viime keväänä
Tämä on ollut suunnitelma jo pidempään. Ostin viime talvena uudet sukset ja olen yrittänyt lenkkeillä. Siis jopa juosta 🤭
Esteeksi on muodostunut jäätävä väsymys ja pohkeiden hapotus. Hankala urheilla, kun on voimaton, nukuksissa ja lihakset hapoilla heti kun lähtee liikkeelle. Etenkin reipastahtinen liike ollut täysin mahdotonta. Ja palautuminen hiiiidasta.
D-vitamiinin ja ferritiinin puutos löytynyt vastikään. Toivon että purkista syödyt auttavat pian ja saan potkua hommaan.
Ostin tänään porkkanoita 🙂👍 Siinä on uuet keksit mulle.
18kg?! Lisää mun motivaatiota ja kerro enemmän! Minkä pituinen olet? Paljonko kiloja lähtis, entäs perillä? Kauanko meni aikaa tähän?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos valitsisit laihdutustavat, jotka ei vaadi valtavaa motivaatiota ja itsekuria? Kun painonpudotustavoitteesi on tuon verran pieni, on ihan mahdollista onnistua asiassa niin, ettei homma ole taistelua, varsinkin jos et pidä liian kiirettä. pieniä kaloreita vähentäviä ja/tai liikuntaa lisääviä muutoksia sinne, mikä itsellesi on helppoa, ei mitään äärimmäisyyksiä ja totaalikieltoja, ja paino voi alkaa lähteä varsin huomaamattakin.
Hyvä muistutus. Pieniä muutoksia.
Olen vain niin auttamattoman koukussa sokeriin, että kohtuukäyttöä herkutteluun ei ole. Tavallistakin ruokaa syön liikaa. Liian isoja annoksia. Eläisin neljäsosalla siitä, mitä nyt syön.
Ap
Näihin on monia erilaisia vaihtoehtoja joista eri ihmisillä toimii eri jutut. Esim. ruokaa voi syödä edelleen isoja annoksia, jos keventää annoksen kokonaiskaloreita täyttämällä vaikka isomman osan lautasista salaatilla tai kasviksilla. Itselläni taas on toiminut 16/8 pätkäpaasto: syön vain 8 h syömisikkunan aikana vuorokaudessa. Koska en syö aamu- enkä välipaloja, saan kahdella ateriallani mätätä ihan kunnon annokset täyttävää ruokaa ja silti ei tule kaloreita liikaa.
Kiitos vinkistä! Tutustun tähänkin. Syön muutenkin ensimmäisen kerran vasta lounaalla, iltasyöpöttely taitaa minulla olla se koukku.
ap
Mulla oli myös, kunnes siirsin päivän tukevimman aterian sinne iltaan. Eipä siinä kauheasti tee mieli syöpötellä jos on vetänyt jonkun 800-1000 kcal aterian klo 21. Mulla siis syömisikkuna 16/8 pätkäpaastossa klo 13-21. Klo 13 syön kevyehkön lounaan töissä, sitten klo 20-21 menee kunnon satsi ruokaa plus jälkiruoka päälle ja lasi viiniäkin, niin eipä maha täynnä tee mieli napostella.
Aloita erittäin pienillä muutoksilla, pikkuhiljaa kohti pysyvämpää määränpäätä. Esimerkkinä - jos et koskaan putsaa hammasvälejäsi, niin puhdista yksi muutamana iltana joka päivä. Sitten siirryt kahteen ja sama juttu. Seuraavaksi kolme, jne.
Sama periaate ruokien kanssa. Tee jääkaappiin valmiiksi jotain pientä ja hyvää + terveellistä naposteltavaa. Jos otat esim. vähän jotakin "paheruokaa", niin otat samalla myös vaikka muutaman kirsikkatomaatin, kurkkua, paprikaa, tms.
Yritä myös totuttaa itseäsi kieltäytymään. Hypistele karkkihyllyllä makeisia, mutta laita pois. Älä koskaan mene nälkäisenä kauppaan, vältyt heräteostoksilta, jotka ovat usein jotakin nopeasti herkuteltavaa hiilarihöttöä, jossa on paljon sokereita.
Jos olet liian tottunut napostelemaan, niin valitse esim. terveellisiä pähkinöitä, syö kohtuudella. Tai kuivattuja hedelmiä. Taateli on melkoisen sokeripitoinen, mutta pieni palanen isosta taatelikuutiosta vie makeanhimon. Se oli itselleni sellainen elintarvike, jota ei tehnyt mieli vain pistellä vauhdilla, vaan yksi haukku riitti.
Itse käytin makeanhimon hillitsemiseen mehujääpuikkoja. Ostin muotin, sekoitin laimean sekamehujuoman ja kaadoin muotteihin. Mukavia imeskellä, vähän kaloreita.
Mulle oivallus oli se, että jokainen hetki on valinta. Ei kannata märehtiä että loppuelämä sitä tai tätä, se vain ahdistaa. Mutta joka päivä, joka ruokailu voi tehdä valinnan. Ja teen valtaosan hyviä valintoja.
Jos juot kalorillisia juomia, niin lopeta ne kaikki. Ihmiset juovat valtavasti energiaa tietämättään.
Ota itsestäsi kuvia alusvaatteissa; kannustaa ehkä laihduttamaan ja niistä näkee edistymisen.
Sitten vaan harrastamaan jotain mieluisaa urheilua 2-5krt viikossa ja syömään terveellistä perusruokaa maltillisia annoksia.
Sokeri pitää jättää vaan pois ja vaihtaa se vaikka makeutusaineisiin ainakin juomissa. Muuten myös kaikki naposteltava kokonaan pois, mukaanlukien leivät ja muut, joista voi pistäytyä tekemässä pieniä valipaloja. Syöt pelkästään 2- 3 ateriaa päivässä, ja huolehdit siitä, että niissä on runsaasti kuitua sisältäviä kasviksia ja palkokasveja. Toki jotain lesepuuroa voi myös vetää aamiaiseksi.
Et osta kotiin mitään muuta. Lisäksi otat töihin eväslaatikon, etkä mene kahvioon mussuttamaan mitään pullia. Rasvaa käytetään maltillisesti, että kalorit saa alas. Pastaa ei enää syödä, vaan ne vaihdetaan kokonaan Soba nuudeleihin. Riisit vaihtuu tummaan ja kaurasuurimoihin yms, ja perunoiden sijasta kukkakaalia, parsakaalia, kaalia tai jotain vähähiilarista.
Eli yrität vaihtaa kaiken mistä saat eniten kaloreita, johonkin vähäkaloriseen vaiohtoehtoon ja täyttämään samalla pytyn kuiduilla. Toinen tapa voisi olla alkaa karppaamaan, tai totutella olemaan syömättä näillä 8/16 tyylisillä dieteillä (tässäkin kyllä rajoittaisin ateriamäärän ehkä kahteen vaikka ensimmäisen viikon jälkeen).
Vierailija kirjoitti:
Jos juot kalorillisia juomia, niin lopeta ne kaikki. Ihmiset juovat valtavasti energiaa tietämättään.
Ota itsestäsi kuvia alusvaatteissa; kannustaa ehkä laihduttamaan ja niistä näkee edistymisen.
Sitten vaan harrastamaan jotain mieluisaa urheilua 2-5krt viikossa ja syömään terveellistä perusruokaa maltillisia annoksia.
En juo limsoja, mehuja, alkoholia.
Mun heikkous on liian hyvä ruoka jota syön liian isoja annoksia ja sen päälle "pakkosaahamakiaavähän" suklaalevyt ja keksit.
Kuvat hyvä idea.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Mulle oivallus oli se, että jokainen hetki on valinta. Ei kannata märehtiä että loppuelämä sitä tai tätä, se vain ahdistaa. Mutta joka päivä, joka ruokailu voi tehdä valinnan. Ja teen valtaosan hyviä valintoja.
Jokainen hetki on valinta
Valinta
Minä
Itse
Valitsen
Kiitos 🙂👍
Ap
Minulla painonpudotukseen on auttanut netistä löytynyt kalorilaskuri (My fitness pal). Olin aika järkyttynyt, kun laskuri konkreettisesti näytti miten paljon turhia kaloreita saan kekseistä ja muista herkuista.
Myös se, että laihtuakseni 0,5 kg viikossa saan syödä vain 1200 cal päivässä (+ liikunnalla ”ansaitut” kalorit) tuntui aluksi kovin vähältä. Eli, jotta ei jää nälkä, on pakko lisätä kasviksia ruokavalioon ja jättää suklaa pois. No, tottakai tämän on tiennyt, mutta kun laskuri paukkuu punaisella vähenee mieliteko sokeriherkkuihin kummasti.
Vierailija kirjoitti:
Sokeri pitää jättää vaan pois ja vaihtaa se vaikka makeutusaineisiin ainakin juomissa. Muuten myös kaikki naposteltava kokonaan pois, mukaanlukien leivät ja muut, joista voi pistäytyä tekemässä pieniä valipaloja. Syöt pelkästään 2- 3 ateriaa päivässä, ja huolehdit siitä, että niissä on runsaasti kuitua sisältäviä kasviksia ja palkokasveja. Toki jotain lesepuuroa voi myös vetää aamiaiseksi.
Et osta kotiin mitään muuta. Lisäksi otat töihin eväslaatikon, etkä mene kahvioon mussuttamaan mitään pullia. Rasvaa käytetään maltillisesti, että kalorit saa alas. Pastaa ei enää syödä, vaan ne vaihdetaan kokonaan Soba nuudeleihin. Riisit vaihtuu tummaan ja kaurasuurimoihin yms, ja perunoiden sijasta kukkakaalia, parsakaalia, kaalia tai jotain vähähiilarista.
Eli yrität vaihtaa kaiken mistä saat eniten kaloreita, johonkin vähäkaloriseen vaiohtoehtoon ja täyttämään samalla pytyn kuiduilla. Toinen tapa voisi olla alkaa karppaamaan, tai totutella olemaan syömättä näillä 8/16 tyylisillä dieteillä (tässäkin kyllä rajoittaisin ateriamäärän ehkä kahteen vaikka ensimmäisen viikon jälkeen).
Eväitä kuljetan töissä.
Gluteeniton ruokavalio suojaa lounashuoneen leipomuksilta ja niiltä kekseiltä. Yleensä ei gluteenitoonta saatavilla ja helposti napsittavissa. Samoten leivän syöminen jää. Olen kova syömään teetä ja voileipää. Tein jo siemennäkkäriä. Sitä voi joskus leivännälkään syödä. Kasviksia päälle.
Ap
Kiitos ihan valtavan paljon teille kaikille <3 Luen viestinne vielä uudestaan ja koetan.. eikun en koeta vaan päätän nyt järkähtämättömästi, että muutos uuteen, paremman olon vaiheeseen alkaa nyt.
Ap
Minä olen muuttanut ruokavaliotani terveellisemmäksi keskittymällä siihen, että syön enemmän terveellistä ruokaa. Saan syödä niin paljon herkkuja kuin haluan, mutta samalla minun pitää syödä terveellisemmin. Yritän syödä pähkinöitä joka päivä ja jos illalla tekee mieli herkkuja, voin miettiä olenko syönyt pähkinöitä. Jos en ole, niin syön niitä ensin ja sitten herkkuja, jos jaksan.
Vierailija kirjoitti:
Älä keskity siihen mitä et saa syödä, vaan siihen mitä sun pitää syödä. Ala lisätä reilusti kasviksia aterioihin. Salaatti, kasviskeitto, uunijuurekset, wokit... välipalana hedelmiä ja marjapirtelöä. Vatsa tulee täyteen kevyemmällä ruoalla, et pysty syömään niin paljon muuta. Tietysti tarvitset myös kunnollista proteiinin ja hiilarin lähdettä. Ja juo vettä 1,5-2 litraa päivässä. Saattaa jäädä sokerihimot kuin itsestään kun syöt hyvin!
Kannattaa haastaa itsensä syömään vähintään sen puoli kiloa kasviksia ja 300 grammaa marjoja ja hedelmiä siihen päälle vuorokaudessa.
Lisää vaikka niitä grammoja 50 grammaa viikossa niin suuri muutos tulee terveydessä jo alle vuodessa. Tekee hyvää ihollekin!
Vierailija kirjoitti:
Aloita erittäin pienillä muutoksilla, pikkuhiljaa kohti pysyvämpää määränpäätä. Esimerkkinä - jos et koskaan putsaa hammasvälejäsi, niin puhdista yksi muutamana iltana joka päivä. Sitten siirryt kahteen ja sama juttu. Seuraavaksi kolme, jne.
Montako iltaa sulla oikein on päivässä?
Tuo ei sitäpaitsi oikein toimi tuon syömisen kanssa. Jos tekeee mieli syödä donnitsi, ja siitä ajatuksesta kieltäytyy kerran, niin se sama idea tulee uudestaan ehkä 5 sekunnin kuluttua. Siinä ei elinikä riitä siihen, että pystyisi viettämään illan sen donitsin kanssa syömättä sitä, jos lisää yhden kiltäymyksen joka päivä.
Aivan eri asia kun joku hammasväli, joka on puhdas kun se on puhdistettu, kun donitsinhimo on jatkuvasti uusiutuva asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä keskity siihen mitä et saa syödä, vaan siihen mitä sun pitää syödä. Ala lisätä reilusti kasviksia aterioihin. Salaatti, kasviskeitto, uunijuurekset, wokit... välipalana hedelmiä ja marjapirtelöä. Vatsa tulee täyteen kevyemmällä ruoalla, et pysty syömään niin paljon muuta. Tietysti tarvitset myös kunnollista proteiinin ja hiilarin lähdettä. Ja juo vettä 1,5-2 litraa päivässä. Saattaa jäädä sokerihimot kuin itsestään kun syöt hyvin!
Kannattaa haastaa itsensä syömään vähintään sen puoli kiloa kasviksia ja 300 grammaa marjoja ja hedelmiä siihen päälle vuorokaudessa.
Lisää vaikka niitä grammoja 50 grammaa viikossa niin suuri muutos tulee terveydessä jo alle vuodessa. Tekee hyvää ihollekin!
Ei marjoja ja hedelmiä kannata syödä mahdollisimman paljon jos yrittää laihtua. 100 grammaa on vielä ok vitamiinien takia, mutta ne kyllä sokerien vuoksi lihottaa jos niitä aletaan nälkän syömään.
Ap, täällä av:llä on pitkä ketju 16:8-ruokavaliosta, jos se tuntuu kiinnostavan. Siellä on suurin osa positiivisia kokemuksia. Löytyy ainakin googlella jos laittaa vauva.fi + 16:8. Mobiililla vaikeaa linkittää. Tsemppiä elämänmuutokseen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eväitä kuljetan töissä.
Gluteeniton ruokavalio suojaa lounashuoneen leipomuksilta ja niiltä kekseiltä. Yleensä ei gluteenitoonta saatavilla ja helposti napsittavissa. Samoten leivän syöminen jää. Olen kova syömään teetä ja voileipää. Tein jo siemennäkkäriä. Sitä voi joskus leivännälkään syödä. Kasviksia päälle.Ap
Siemennäkkärissä on sitten todella paljon kaloreita, vaikka olisivat muuten terveellisiä. Kannattaisi jättää pois, etenkin jos niiden päälle aikoo vielä laittaa jotakin. Esim tässä yli 350 kaloria/100 grammaa. https://www.k-ruoka.fi/reseptit/helppo-siemennakkari
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syön kasviksia paljon, mutta marjoja aivan liian vähän. Heureka, lisään marjojen syöntiä! Ja omenaa jne. Miten en ole tuota edes huomannut?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei marjoja ja hedelmiä kannata syödä mahdollisimman paljon jos yrittää laihtua. 100 grammaa on vielä ok vitamiinien takia, mutta ne kyllä sokerien vuoksi lihottaa jos niitä aletaan nälkän syömään.
Nimenomaan kun pitkän tähtäimen elämäntapaa ja ruokavalioa rakennan tässä, ehdottomasti pitää lisätä marjojen syöntiä monestakin eri syystä. En nyt grammamääriä osaa sanoa, mutta joka tapauksessa. Parempaa sokerin saantia on marjat kuin se moska, mistä sokerin nyt mätän...
Ap
Enemmän pitää laihtua koska lihasmassasi on vielä pienempi kuin luulet.