Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Talo- sähkö- ja putkitekniikasta tietäviä? Pihalla alue, josta lumi sulaa, on siis selkeästi lämpimämpi

Vierailija
18.01.2020 |

Olen osakkeenomistajana tässä taloyhtiössä, ja tiedän, että tässä talossa lämmistyjärjestelmästä vuotaa vettä johonkin. Herra tietää, mihin. Minä en tiedä, tietääkö joku jne...

Kävin äsken viemässä roskat, ja kiinnitin jälleen kerran huomiota omituisiin suliin alueisiin. Pari tuntia sitten on alkanut sataa hyhmäistä lunta, muilla alueilla se ohuen ohut märkä lumikerros on jäänyt maahan. Sula alue ulottuu n. 1,5 metriä autolämmitystolppien kohdalla , mutta se tekee myös 90 asteen kulman ja etenee kohti taloa.

Alkutalvesta kiinnitin huomiota samaan ilmiöön. En kehtaa soittaa isännöitsijälle, ettei minua pidettäisi hysteerisenä.

Eli kysymykseni: onko vaarallinen ilmiö, jos maa-aines on selkeästi lämimämpää tietyltä alueelta?

Toivon, että ei turhia haukkumisvastauksia...

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autonlämmitystolppien sähköpiuha on kaivettu maahan tuohon kohtaan ja siinä on erilainen maa-ainesrakenne kuin muualla.

Vierailija
2/8 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaukolämpö tai viemäröintiputki voi mennä maan alla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaukolämpötalo? Itse ottaisin yhteyttä isännöitsijään.

Tai ota yhteyttä paikalliseen energiayhtiöön, jonka asiakas taloyhtiönne on.

Vierailija
4/8 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Autonlämmitystolppien sähköpiuha on kaivettu maahan tuohon kohtaan ja siinä on erilainen maa-ainesrakenne kuin muualla.

Siis voi johtua pelkästään maa-aineksen muutoksesta. Itsekin tätä vähän mietin, koska tolpat vaihdettiin pari vuotta sitten.  Kiitos, hyvä huomio! Ja talostahan sähkö tulee, eli voisi olla syy, miksi sula alue johtaa taloon. 

Ap.

Vierailija
5/8 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ap jatkaa:

Onko siis normaalia- että missä tahansa maa-aineksessa sähköpiuhat voivat vaikuttaa tähän ilmiöön. Olen varmaan täysin blondi, mutta miten ihmeessä maa-ainekseen voi edes johtua lämpöä piuhoista?

Vierailija
6/8 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta ap jatkaa:

Onko siis normaalia- että missä tahansa maa-aineksessa sähköpiuhat voivat vaikuttaa tähän ilmiöön. Olen varmaan täysin blondi, mutta miten ihmeessä maa-ainekseen voi edes johtua lämpöä piuhoista?

Ei siihen sähkö johdu. Muualla maa voi olla esim. savea, siinä kohdassa suurirakeisempaa soraa. Savi on tiheää ja "pitää kylmän", sora taas ei.

Vierailija
7/8 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkki Raumalta.

Lumisessa maassa sula kohta

Sula kohta muuten lumisessa paikassa voi olla merkki kaukolämpövuodosta. Kuuma kaukolämpövesi sulattaa maan vuotokohdan ympäriltä. Oheinen kuva Karjalankadulta vuodelta 2015.

https://raumanenergia.fi/kaukolampo/kaukolampoverkon-viasta-ilmoittamin…

Vierailija
8/8 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaukolämpövesi värjätään vihreäksi vuotojen löytämisen helpottamiseksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi yhdeksän