Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Käytiinkö teidän lapsuudenkodeissa joka päivä suihkussa?

Vierailija
18.01.2020 |

Keskustelimme veljen vaimon kanssa eri ikäisten lasten suihkussa käynnistä ja hän muisteli että myös lapsena 80-luvulla käytiin joka aamu suihkussa. Itse en muista että olisin peseytynyt päivittäin kuin vasta teini-ikäisenä ja nyt aikuisena tietenkin käyn suihkussa joka päivä.

Olenko kasvanut lian keskellä ja opetanko lapsilleni pahoja tapoja kun 5 ja 7 -vuotiaat eivät käy suihkussa joka aamu?

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytiin kahdesti viikossa. Nyttemmin käyn suunnilleen joka toinen päivä, koska en paljoa hikoile ja iho kuivuu helposti.

Vierailija
2/26 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Pari kertaa viikossa.

Vm -68

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse 60-70 luvulla lapsena en käynyt, mutta omat lapseni, jotka syntyivät 80 luvulla, opetin käymään päivittäin suihkussa.

Vierailija
4/26 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan pari kertaa viikossa ja lauantaina saunassa

Vierailija
5/26 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teininä kävin, pienempänä en. Mirs ei käynyt, koska suihkua ei ollut.

Nykyään perheen teini käy iltaisin suihkussa, me aikuiset aamuisin. Lapsen ollessa pienempi, hiukset pestiin noin 1-2 kertaa viikossa.

Vierailija
6/26 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isä kävi suihkussa joka aamu. Äiti ja minä joka toinen päivä + kerran viikossa saunassa. Omien lasten kanssa pari kertaa viikossa suihkussa, koska herkät ihot. Peppu pestään aina kakkosen jälkeen bidesuihkulla.

Vierailija
7/26 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, keskiviikkoisin ja lauantaisin oli sauna. Mielestäni vanhemmatkaan eivät käyneet sen useammin pesulla.

Vierailija
8/26 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävimme. 

N 54

Vierailija
9/26 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina kätnyt päkvitgäin suihkussa. T. N60

Vierailija
10/26 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä.

En tosin aamuisin, sen omaksuin vasta teininä. Silloin kävin urheilevana suihkussa sekä illalla, että aamulla.

Lapsena joka ilta suihku tai kylpy, pari kertaa viikossa saunassa.

Vanhemmat kävivät joka aamu suihkussa.

Helsingistä, vm. 1971.

Vierailija
11/26 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen aina kätnyt päkvitgäin suihkussa. T. N60

Voi luoja tuota ennakoivaa syöttöä. Siis päivittäin suihkussa. N60

Vierailija
12/26 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista. Ehdin tuntea itseni jo ihan kummajaiseksi kun änkyttäen puolustelin veljen vaimolle aamusuihkun puutetta.

Vierailija
13/26 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meillä maalla ollut suihkua vaan pihasauna. Se lämmitettiin lauantaisin. Ensimmäisen kerran kävin suihkussa vuonna 1968, kun muutin Siltasaareen alivuokralaisasuntoon. Siellä sai käydä suihkussa kaksi kertaa viikossa.

Vierailija
14/26 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sauna oli kaksi kertaa viikossa ja muutoin kasvot ja kaula sekä kainalot pestiin pesuvadilla ja oli vielä oikeat työtkin vanhemmilla ihmisillä.Toisilla taas iho kestä jatkuvaa suihkuttelua ja mieluiten illalla ettei likaisena sänkyyn.

Vierailija
15/26 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ei olisi käyty? Kyllä kerrostaloissa oli silloin suihkut ja vessat, aivan kuten nytkin, eikä vesi ollut kortilla. Enemmistö kansasta asui myös kaupungeissa.

Vierailija
16/26 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivittäin, mutta suihkussa käytiin iltaisin. Saunakin oli lämmin monena päivänä viikossa.

Aamusuihkuista en ole ikinä pitänyt enkä yleensä aamuisin suihkussa käykään.

Vierailija
17/26 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen palstalla oppinut, että 70-luku on ollut vedenjakaja.

Osassa Suomea käytiin ulkohuusseissa, osassa oli rivitalossa oma sauna.

Olen kasvanut Helsingin Vallilassa, syntynyt vuonna 1971. Meillä syötiin niin kasvisruokaa, kuin sisäfilettäkin, tehtynä Fincan pöytägrillillä. Syötiin pizzaa, käytiin pizzeriassa syömässä ja syötiin spaghettia niin tomaattipohjaisella jauhelihakastikkeella kuin lohi/kanasoosillakin. Kun olin 6-vuotias, muutettiin Munkkivuoreen. Ratikka oli aina osa elämää ja sittemmin Espoossa on ollut vaikea tottua siihen, ettei kuule, kuinka aamun eka spåra menee.

En ole koskaan kotona syönyt tai nähnyt valmistettavan ruskeaa kastiketta, koulussa sitä oli kyllä mm. lihapullien kanssa.

Kotona oli sekä kylpyamme, että suihkuverholla eristetty suihkutila ja suihkussa käytiin päivittäin, usein kahdesti.

Vierailija
18/26 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei käyty päivittäin lapsena suihkussa. 3 x vko + toki jos oli oikeasti likainen.

Vierailija
19/26 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin pienestä kuin vain muistan, peseydyin joka päivä joko saunassa, kylvyssä tai suihkussa. teini-iän lähestyessä vakiinnutin noista suihkun jokapäiväiseksi. vm. -68

Vierailija
20/26 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yep 2xpv aamulla ja illalla. Ihan jo lapsena.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kuusi