Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Inhoan ihmisiä, jotka antaa ohjeet käskymuodossa

N
17.01.2020 |

"odotat lääkärin soittoa sitten näistä tuloksista. Käyt vielä pissaamassa tähän purkkiin ennenkuin lähdet kotiin"
"Puet lapselle lämpimästi ja menette ulos haukkaamaan raitista ilmaa pariksi tunniksi."
Jne. Mikä vaikeus on sanoa asiat normaalisti?!
"

Kommentit (55)

Vierailija
21/55 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjoittaisitko ap näistä oman versiosi:

"odotat lääkärin soittoa sitten näistä tuloksista. Käyt vielä pissaamassa tähän purkkiin ennenkuin lähdet kotiin"

"Puet lapselle lämpimästi ja menette ulos haukkaamaan raitista ilmaa pariksi tunniksi."

Odottaisitko lääkärin soittoa...

Kävisitkö vielä pissaamassa...

Pukisitko lapselle lämpimästi ja menisittekö ulos...

Näinkö? Musta toi kuulostaa aika hassulta. Alkuperäinen versio vain ilmaisee, että näin toimit nyt, en näe siinä mitään loukkaavaa.

Turun murteen mukainen konditionaali vasta kohtelias onkin:

Odottaisisiks lääkäri soitto...

Kävisisiks viäl...

Pukisisiks lapsel...

Vierailija
22/55 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Passiivin konditionaali on vielä ärsyttävämpi kuin käskymuoto. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/55 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Suvaitsitteko Te ystävällisesti urinoida tähän näytekapsyyliin?" - näinkö...?

Ei vaan nätimmin: "Kuse tohon purkkiin NYT!"

Vierailija
24/55 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä jossain tilanteessa tuo kuulostaa epäkohteliaalta. Jos ei ole mitään yleistä/oikeaa toimintatapaa vaan pelkkä puhujan tahto/mielipide.

Mutta minusta tuo muoto kuulostaa pikemminkin ystävällisemmältä kuin käskymuoto, jos kuvataan yleistä toimintatapaa. "Ensin teet näin ja sittet otat tuosta tuon..." Tuo on selostamista, että näin tässä tilanteessa toimitaan. Korostetaan mitä kuulijan kuuluu siinä tilanteessa tehdä, eikä sitä että ollaan käskijän asemassa.

Vierailija
25/55 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näinkö? Musta toi kuulostaa aika hassulta. Alkuperäinen versio vain ilmaisee, että näin toimit nyt, en näe siinä mitään loukkaavaa.

"Lääkäri soittaa näistä tuloksista sitten ensi viikolla. Ja tähän purkkiin vielä pissanäyte ennen kotiinlähtöä. ..."

Tuossa toisessa esimerkissä toinen osapuoli ei ole luultavasti kysynyt yhtään mitään, vaan on kertonut esimerkiksi että iltapäivisin on joskus yksinäistä. Toinen siihen rupeaa neuvomaan, mitä pitää tehdä ja miten. Joten oikea vastaus olisi hiljaisuus. Mutta riippuu kontekstista. Jos kyseessä on lapsenhoitaja jolle kuuluukin antaa ohjeet, niin "Iltapäivällä sitten voisitte mennä ulos pariksi tunniksi, ja tässä on lämpimät ulkovaatteet lapselle sitä varten..." Ehdottomien käskyjen anto kuulostaa ikävältä silloinkin kun toinen on "alainen".

Onhan se kiva,jos muille ei ole väliä ollaanko teille kohteliaita. Itse olen kyllä pärjännyt koko ikäni sanomatta muille, että teet sitä ja tätä ja menet sinne ja tänne. En siis puhu tuolleen enkä ole myöskään ylikohtelias. Vaihtoehtoja tälle indikatiiville on tilanteen mukaan esimerkiksi tavallinen käskymuoto, joka sekin on sentään mukavampi, passiivi, konditionaalin käyttö imperatiivin kanssa. Ap

Vierailija
26/55 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kurko kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomenkielestä valitettavasti puuttuu se please-tyyppinen sana. Se tekisi käskymuodon kohteliaammaksi.

Höpönlööperiä, sehän on vaan semantiikkaa. 

Suomessa voi mennä baariin ja sanoa: yks kalja. Se on ok.

Voit sanoa myös: Jos se ei pahasti häiritse, niin voisiko mitenkään olla mahdollista, että jos vaikka saisin yhden oluen, pyydän

Jälkimmäinenhän on muodollisesti superkohtelias, oikeasti supersarkastinen ja se n sanotaan jos baarimikko räplää kännyä eikä ole huomaavinaan.

Ei se please merkitse yhtään mitään, tyhjä sana. 

Ja sitten voi mennä baariin ja käyttäytyä kuin normaali ihmiset ja sanoa:

Hei/Moi, saisinko yhden oluen ja kun se tuodaan nenän eteen niin voi sanoa kiitos.

Palvelutiskillä työskennellessä mikään ei ärsytä niin paljon kun tervehdin asiakasta niin vastaus on puolikiloa silakkaa ja kiitoksen tilalle sanotaan yks kanankoipi viel.

Vierailija
27/55 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi koska kaltaisesi ehtolause-elämää elävä vässykkä voi luulla että on jokin toinen vaihtoehto. Ihmiset kun on tyhmiä ja laiskoja.

Vierailija
28/55 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Lääkäri soittaa näistä tuloksista sitten ensi viikolla. Ja tähän purkkiin vielä pissanäyte ennen kotiinlähtöä. ..."

Tuossa toisessa esimerkissä toinen osapuoli ei ole luultavasti kysynyt yhtään mitään, vaan on kertonut esimerkiksi että iltapäivisin on joskus yksinäistä. Toinen siihen rupeaa neuvomaan, mitä pitää tehdä ja miten. Joten oikea vastaus olisi hiljaisuus. Mutta riippuu kontekstista. Jos kyseessä on lapsenhoitaja jolle kuuluukin antaa ohjeet, niin "Iltapäivällä sitten voisitte mennä ulos pariksi tunniksi, ja tässä on lämpimät ulkovaatteet lapselle sitä varten..." Ehdottomien käskyjen anto kuulostaa ikävältä silloinkin kun toinen on "alainen".

Onhan se kiva,jos muille ei ole väliä ollaanko teille kohteliaita. Itse olen kyllä pärjännyt koko ikäni sanomatta muille, että teet sitä ja tätä ja menet sinne ja tänne. En siis puhu tuolleen enkä ole myöskään ylikohtelias. Vaihtoehtoja tälle indikatiiville on tilanteen mukaan esimerkiksi tavallinen käskymuoto, joka sekin on sentään mukavampi, passiivi, konditionaalin käyttö imperatiivin kanssa. Ap

Itse annan toimintaohjeita vieroksumallasi puhetyylillä joka arkipäivä, nyt kymmenettä vuotta. Siihen on syynsä, joita en voi viran puolesta sinulle avata. Saamme kuitenkin jatkuvasti suoraa palautetta ystävällisyydestämme, joten voin olla tyytyväinen. Asiat voi esittää monella tavalla, ystävällinen ilme ja kohtelias äänensävy pehmentää suoria ohjeita. Ihmiset pitää kuitenkin saada välittömästi ymmärtämään juuri se, että vaihtoehtoja tai neuvotteluvaraa ei ole. Ihmisten täytyy tehdä, kuten me haluamme. Tämä säästää kaikkien aikaa ja todellisille ongelmille jää enemmän tilaa.

Vierailija
29/55 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiakaspalvelutilanteessa on (asiakaspalvelijan) useimmiten hyvä olla kohtelias. Terveydenhuollossa on tässä jutussa kuitenkin se twisti, että asiakkaan (potilaan) pitää tehdä täsmälleen niin kuin sanotaan. Vaikka normaali ihminen ymmärtää että "Pissaisitko purkkiin" on kohtelias käsky sairaanhoitajalta, voi joku asperger/tosikko/äidinkielen opettaja/kielifasisti ymmärtää sen kirjaimellisesti siten että hän saa valita olla pissaamatta.

Varmasti terveydenhoitoalalla potilaiden kanssa työskentelevät ovat huomanneet että ehdottomasti tehokkain tapa ilmaista asia on mahdollisimman lyhyesti annettu ystävällisesti muotoiltu käsky. Esimerkiksi: "Hyvää huomenta! Kuinkas on nukuttu? Otetaan nyt virtsanäyte ja aamulääkkeet. Lääkäri tulee tunnin päästä käymään".

Samalla tavalla toimii usein opetustilanne: "Otat ensin kaapelin X, kiinnität sen holkkiin, jonka jälkeen säädät virran oikealle tasolle ja käännät katkaisimesta."

Em esimerkeissä on kyseessä on suora informaation välittäminen joka on suotavaa kun on tärkeää että mikään ei muuta sanomaa kuulijalle. Hänellä ei saa olla vaihtoehtoa olla kiinnittämättä kaapelia holkkiin.

Kohteliaisuus on hyvästä ja sitä on hyvä viljellä small talkissa ja muissa tilanteissa. Älkää sotkeko sitä tarpeettomasti siihen kun annetaan yksikäsitteisiä ohjeita. Niitäkin kun antaa ystävällisellä äänellä ja mukavalla ilmeellä, ei kukaan pahastu, ellei ole luonnevikainen.

Vierailija
30/55 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan se nyt loukkaavaa, että oletetaan ihmisen toimivan ohjeen mukaan. Ihmisellä pitää olla valinnan vapaus toimiiko niin vai eikö toimi.

Vierailija
31/55 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse annan toimintaohjeita vieroksumallasi puhetyylillä joka arkipäivä, nyt kymmenettä vuotta. Siihen on syynsä, joita en voi viran puolesta sinulle avata. Saamme kuitenkin jatkuvasti suoraa palautetta ystävällisyydestämme, joten voin olla tyytyväinen. Asiat voi esittää monella tavalla, ystävällinen ilme ja kohtelias äänensävy pehmentää suoria ohjeita. Ihmiset pitää kuitenkin saada välittömästi ymmärtämään juuri se, että vaihtoehtoja tai neuvotteluvaraa ei ole. Ihmisten täytyy tehdä, kuten me haluamme. Tämä säästää kaikkien aikaa ja todellisille ongelmille jää enemmän tilaa.

Minusta tuo on väärin. Ihmisellä pitää aina olla itsemääräämäsoikeus ja hän voi valita toisin kuin joku yrittää käskyttää. Varsinkin siis silloin kun on kyse aikuisista ihmisistä. Lapsia saa käskyttää, mutta mitä hyötyä on tulla aikuiseksi, jos ei siinä vaiheessa vapaudu käskijöistä?

Vierailija
32/55 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asiakaspalvelutilanteessa on (asiakaspalvelijan) useimmiten hyvä olla kohtelias. Terveydenhuollossa on tässä jutussa kuitenkin se twisti, että asiakkaan (potilaan) pitää tehdä täsmälleen niin kuin sanotaan. Vaikka normaali ihminen ymmärtää että "Pissaisitko purkkiin" on kohtelias käsky sairaanhoitajalta, voi joku asperger/tosikko/äidinkielen opettaja/kielifasisti ymmärtää sen kirjaimellisesti siten että hän saa valita olla pissaamatta.

Varmasti terveydenhoitoalalla potilaiden kanssa työskentelevät ovat huomanneet että ehdottomasti tehokkain tapa ilmaista asia on mahdollisimman lyhyesti annettu ystävällisesti muotoiltu käsky. Esimerkiksi: "Hyvää huomenta! Kuinkas on nukuttu? Otetaan nyt virtsanäyte ja aamulääkkeet. Lääkäri tulee tunnin päästä käymään".

Samalla tavalla toimii usein opetustilanne: "Otat ensin kaapelin X, kiinnität sen holkkiin, jonka jälkeen säädät virran oikealle tasolle ja käännät katkaisimesta."

Em esimerkeissä on kyseessä on suora informaation välittäminen joka on suotavaa kun on tärkeää että mikään ei muuta sanomaa kuulijalle. Hänellä ei saa olla vaihtoehtoa olla kiinnittämättä kaapelia holkkiin.

Kohteliaisuus on hyvästä ja sitä on hyvä viljellä small talkissa ja muissa tilanteissa. Älkää sotkeko sitä tarpeettomasti siihen kun annetaan yksikäsitteisiä ohjeita. Niitäkin kun antaa ystävällisellä äänellä ja mukavalla ilmeellä, ei kukaan pahastu, ellei ole luonnevikainen.

Omassa esimerkissäsi käytät passiivia. Se indikatiivi olisi "Annat nyt virtsanäytteen ja otat lääkkeet." Todistit juuri pointtini siitä, että useat muut muodot ovat käskytystä parempia. Ap

Vierailija
33/55 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harmi että et voi kertoa enempää. Mutta mikä lienee syy, että tavallinen imperatiivi ei riitä? Ap

Vierailija
34/55 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No esimiehenä voin avata vähän toista näkökulmaa, kun työelämässä on nykyään tekijöitä vaikka minkälaisia. Ei ole ollenkaan selvyys, että työntekijä tekee sen, mitä pyydetään. Itse olen kantapään kautta oppinut johtamista tässä asiassa. Itse olin alussa nuorena johtajana aivan liian kiltti ja käytin juuri näitä voisitko ilmaisuja. Se ei kaikkien kohdalla toimi. On ihmisiä, joille pitää sanoa, että kirjoita tämä teksti valmiiksi. Aloita nyt ja lähetä valmis työ minulle huomenna. Voisitko muoto on jollekin ehkä vain ehdotus. En ole ihan saanut kiinni, mistä on kysymys.

Vierailija
35/55 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No esimiehenä voin avata vähän toista näkökulmaa, kun työelämässä on nykyään tekijöitä vaikka minkälaisia. Ei ole ollenkaan selvyys, että työntekijä tekee sen, mitä pyydetään. Itse olen kantapään kautta oppinut johtamista tässä asiassa. Itse olin alussa nuorena johtajana aivan liian kiltti ja käytin juuri näitä voisitko ilmaisuja. Se ei kaikkien kohdalla toimi. On ihmisiä, joille pitää sanoa, että kirjoita tämä teksti valmiiksi. Aloita nyt ja lähetä valmis työ minulle huomenna. Voisitko muoto on jollekin ehkä vain ehdotus. En ole ihan saanut kiinni, mistä on kysymys.

Samaa mieltä. Omaan työhöni sisältyy paljon asioita, joissa toisen osapuolen pitää tehdä tietyt asiat, ja hän tarvitsee selkeät ohjeet, miten pitää toimia. "Sopisiko sinulle mitenkään, että tekisit tämän" -touhu ei toimi. Se jättää mahdollisuuden, että hommaa ei tarvitse hoitaa lainkaan, vaikka pitää. Asiat tulevat parhaiten kuntoon, kun sanotaan suoraan: teet näin ja näin. Pidän myös itse siitä, että jos minulta edellytetään jotain, se sanotaan suoraan: hoida tämä ja tämä. Ap:n aloituksesta saa signaalin, että hän on näitä kaikesta mielensä pahoittajia, joita pitäisi käsitellä silkkihansikkain, ettei vaan tule paha mieli.

Vierailija
36/55 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inhoan ihmisiä, jotka takertuu pikkuseikkoihin ja vaahtoaa niistä pää punaisena.

Vierailija
37/55 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hmm... raskaasti fyysisessä työssä minulle tehtiin noin tahallaan muiden edessä koska pomo tiesi että se häiritsee minua. Minä en koe lääkäristä noin tuollaista inhoa. Raskaasti ja hyvin työt tehtynä on ärsyttävää kuunnella tuollaista pomoa tahallisesti muiden nähden, usein en sitten osannut kuin tuli sellaista umpikujaa selityksistä että miten tehdään ja miten ei.

Totaali raskaassa työssä ei sovi sekoittaa tosi raskasta työtä vähiten raskaampaan työhän ellei ole auktoriteettiongelmainen pomo.

Tosin en vihaa tai inhoa mitään.

Sinulla on auktoritettiongelma?

Aika harva tykkää pomona olemisesta ja käskyjen antamisesta. Pomolle suoran käskyn antaminen on kaikkein helpoin ratkaisu, samaan aikaan kun on pää täynnä muitakin asioita mitä pitäisi hoitaa.

Vierailija
38/55 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n kannattaa siedätyshoidattaa itseään lukemalla laitteiden käyttöohjeita. Vai pitäisikö nekin kirjoittaa tyyliin "sopisiko, että painat nyt nappia x, että saisit laitteen käyntiin"?

Vierailija
39/55 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä. Omaan työhöni sisältyy paljon asioita, joissa toisen osapuolen pitää tehdä tietyt asiat, ja hän tarvitsee selkeät ohjeet, miten pitää toimia. "Sopisiko sinulle mitenkään, että tekisit tämän" -touhu ei toimi. Se jättää mahdollisuuden, että hommaa ei tarvitse hoitaa lainkaan, vaikka pitää. Asiat tulevat parhaiten kuntoon, kun sanotaan suoraan: teet näin ja näin. Pidän myös itse siitä, että jos minulta edellytetään jotain, se sanotaan suoraan: hoida tämä ja tämä. Ap:n aloituksesta saa signaalin, että hän on näitä kaikesta mielensä pahoittajia, joita pitäisi käsitellä silkkihansikkain, ettei vaan tule paha mieli.

Ok ymmärrän pointin, mutta molemmat käytätte imperatiivia eli tavallista käskymuotoa, mikä onkin oikea valinta silloin, kun on ehdottomasti käskettyvä jotain! Selvä ero siihen, että sanoo teeT, syöT, meneT on astetta ikävämpi.

En nyt tiedä olenko mielensäpahoittaja, ehkä vähän olen herkkä ja en pidä ollenkaan, että minua komennellaan (paitsi sänkypuuhissa) enkä tykkää komentaa muita. Olenkin enemmän kissa- kuin koiraihmisiä. Ap

Vierailija
40/55 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hmm... raskaasti fyysisessä työssä minulle tehtiin noin tahallaan muiden edessä koska pomo tiesi että se häiritsee minua. Minä en koe lääkäristä noin tuollaista inhoa. Raskaasti ja hyvin työt tehtynä on ärsyttävää kuunnella tuollaista pomoa tahallisesti muiden nähden, usein en sitten osannut kuin tuli sellaista umpikujaa selityksistä että miten tehdään ja miten ei.

Totaali raskaassa työssä ei sovi sekoittaa tosi raskasta työtä vähiten raskaampaan työhän ellei ole auktoriteettiongelmainen pomo.

Tosin en vihaa tai inhoa mitään.

Sinulla on auktoritettiongelma?

Aika harva tykkää pomona olemisesta ja käskyjen antamisesta. Pomolle suoran käskyn antaminen on kaikkein helpoin ratkaisu, samaan aikaan kun on pää täynnä muitakin asioita mitä pitäisi hoitaa.

Mua ainakin ärsyttää suorat käskyt. Nykyisen pomon kanssa ei ole ollut ikinä ongelmia, hänellä on tyylinä ns. keskusteleva johtaminen. Jotenkin asiat vaan sujuu vaikka mitään käskytystä ei tapahdu missään vaiheessa. Negatiivinen palautekin on rakentavaa eikä asiasta tarvitse mainita toista kertaa.

Myönnän kyllä, että tämä vaatii luottamusta työntekijään, tietää että toinen ymmärtää mitä tehdään ilman suoria käskyjä.

Jotkut, varsinkin nuoret, tarvitsevat vielä sen auktoriteetin kertomaan mitä tehdään ja milloin.