Tiede: hiilihydraatit tappavat sinut - rasvan syönti ei lihota
Kommentit (31)
Vaikka treenailen kestävyysurheilua ihan kuntoilija-tasolla, niin en kyllä jaksaisi treenata tunteja putkeen pelkillä protskuilla ja rasvoilla. Ketogeeninen ruokavalio sopii tosi huonosti kestävyysurheiluun, joka tyhjää ensin syödyt hiilarivarastot ja vasta sen jälkeen yrittää saada hiilareita käyttöön rasvasta. Eli syön hyvillä mielin täysjyväleipää, puuroa, perunaa, hedelmiä, kasviksia, pastaa ja joskus myös pitsaa, pullaa ja karkkia. Olen hoikka, olen energinen ja hyvässä kunnossa. Hiilareita syön noin 200g päivässä. Nam!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehdottomasti. Sen vuoksi kehosi valmistaa esimerkiksi glukoosia.
Aivot ovat ihmisen ainoa elin, joka on riippuvainen glukoosin saannista. Ei glukoosia, ei aivotoimintaa.
Jos aivot olisivat riippuvaisia glukoosin saannista, meitä ei olisi tässä. Toki aivot tarvitsee pienen määrän glukoosia, jonka elimistö valmistaa, vaikka ruoasta saisi 0g hiilareita. Itseasiassa ketonit ovat tehokkaampi energianlähde aivoille:
https://blogs.scientificamerican.com/mind-guest-blog/the-fat-fueled-bra…
The ketogenic diet is a nutritionist’s nightmare. High in saturated fat and VERY low in carbohydrates, “keto” is adopted by a growing population to paradoxically promote weight loss and mental well-being. Drinking coffee with butter? Eating a block of cream cheese? Little to no fruit? To the uninitiated, keto defies all common sense, inviting skeptics to wave it off as an unnatural “bacon-and-steak” fad diet.
Yet versions of the ketogenic diet have been used to successfully treat drug-resistant epilepsy in children since the 1920s – potentially even back in the biblical ages. Emerging evidence from animal models and clinical trials suggest keto may be therapeutically used in many other neurological disorders, including head ache, neurodegenerative diseases, sleep disorders, bipolar disorder, autism and brain cancer. With no apparent side effects.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka treenailen kestävyysurheilua ihan kuntoilija-tasolla, niin en kyllä jaksaisi treenata tunteja putkeen pelkillä protskuilla ja rasvoilla. Ketogeeninen ruokavalio sopii tosi huonosti kestävyysurheiluun, joka tyhjää ensin syödyt hiilarivarastot ja vasta sen jälkeen yrittää saada hiilareita käyttöön rasvasta. Eli syön hyvillä mielin täysjyväleipää, puuroa, perunaa, hedelmiä, kasviksia, pastaa ja joskus myös pitsaa, pullaa ja karkkia. Olen hoikka, olen energinen ja hyvässä kunnossa. Hiilareita syön noin 200g päivässä. Nam!
Riippuu lajista. Entinen maratoonari Tim Noakes on tutkinut asiaa ehkä eniten. Nimenomaan tunteja kestävässä suorituksessa, kuten ultramaratooni, on keto/vhh hyödyksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu lajista. Entinen maratoonari Tim Noakes on tutkinut asiaa ehkä eniten. Nimenomaan tunteja kestävässä suorituksessa, kuten ultramaratooni, on keto/vhh hyödyksi.
Jos asia olisi näin yksiselitteinen, niin useampi huippu-urheilija varsinkin kestävyysurheilussa olisi huomannut saman, mutta jostain syystä maailman huippuja ei näytä ketogeeniset ruokavaliot kiinnostavan, koska se heikentää suorituskykyä. Sen voi ihan itsekin testata.
Ketogeeninen ruokavalio on ihan ok painonpudotuksessa, mutta aktiivisen ihmisen ruokavalioksi se ei ole optimaalisin. Jos olisi, niin veikkaisin että se olisi urheilijoiden keskuudessa suositumpaa. Voimailulajeja ketogeenisella voi hyvinkin harrastaa, mutta kestävyysurheilussa se ei kyllä kovin hyvin toimi. Sellainen sohvaperuna siitä hyötyykin, koska silloin keho ei polta hiilareita, vaan kerää ne kehoon rasvaksi.
Miksi karppaajat välttelevät perunaa? Siinä on kuitenkin vain 15 g hh / 100 g.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hiilareiden vaikutus on helppo todeta ihan käytännössäkin. Kun vähentää parin päivän ajaksi hiilarit minimiin, niin kummasti turvotus häviää kehosta.
Kun syön lähinnä puuroa, keitettyä perunaa, ruisleipäviipaleen, täysjyväpastaa sillointällöin ei turvota, enkä koe tarvetta vähentää. Jännästi se varmaan olo keveneekin jos jättää pois vaalean leivän 10 palaa per päivä, pizzat, hampparit, ranut, keksit, karkit ja sipsit.
Ihan riisillä, taysjyväpastalla, ruisleivällä ja hedelmillä saan hiilareita ja kaloreita yli tarpeeni päivässä. Kun jätän niitä tarkoituksella vähemmälle, niin olo on "laihempi" ja kevyempi.
No ei niitä ole tarkoituskaan syödä kilokaupalla per päivä.
Ei ole. Ja siitä päästäänkin taas alkuperäiseen kommenttiini: "Kun vähentää parin päivän ajaksi hiilarit minimiin, niin kummasti turvotus häviää kehosta."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos asia olisi näin yksiselitteinen, niin useampi huippu-urheilija varsinkin kestävyysurheilussa olisi huomannut saman, mutta jostain syystä maailman huippuja ei näytä ketogeeniset ruokavaliot kiinnostavan, koska se heikentää suorituskykyä. Sen voi ihan itsekin testata.
Ketogeeninen ruokavalio on ihan ok painonpudotuksessa, mutta aktiivisen ihmisen ruokavalioksi se ei ole optimaalisin. Jos olisi, niin veikkaisin että se olisi urheilijoiden keskuudessa suositumpaa. Voimailulajeja ketogeenisella voi hyvinkin harrastaa, mutta kestävyysurheilussa se ei kyllä kovin hyvin toimi. Sellainen sohvaperuna siitä hyötyykin, koska silloin keho ei polta hiilareita, vaan kerää ne kehoon rasvaksi.
Kuinkahan moni suomalaisurheilija on pilannut kisansa "hiilaritankkauksella"? Vallu Konosen yrjöily, jne.
Vierailija kirjoitti:
Miksi karppaajat välttelevät perunaa? Siinä on kuitenkin vain 15 g hh / 100 g.
Ehkä se on se tärkkelyksen määrä mikä ratkaisee..
Vierailija kirjoitti:
Haluan kuolla suklaan yliannostukseen!
You´re dead!!! 🤣
Käsittääkseni muittenkin urheilijoitten ruokavalioon kuuluu hiilihydraatit, siis pastaa, puuroa, leipää... Ainakin olen joskus nähnyt heidän niitä syövän joillain leireillä.