Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä muutoksia arkeen olet tehnyt ilmastonmuutosta ajatellen?

Vierailija
17.01.2020 |

Tai mitä aiot tehdä?

Kommentit (56)

Vierailija
21/56 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloin äänestämään perussuomalaisia, mikä nyt ei johdu toki suoraan ilmastonmuutoksesta, vaan ilmastonmuutokselijoiden järjenjuoksun vajavaisuuksista.

Vierailija
22/56 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En yhtään mitään. Olen aina elänyt järkevästi, en tuhlaa turhuuteen eikä hävikkiä juuri ole.

Elämä on lyhyt, liian lyhyt kituuttamiseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/56 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetin Antti Tuiskun kuuntelemisen.

Vierailija
24/56 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vien joka vuosi kierrätykseen viisi jätesäkillistä kerran käytettyjä vaatteita ja sitten painun shoppailemaan uusia, mikä ekoteko!

Vierailija
25/56 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen alkanut käyttää taas muovikasseja sen jälkeen kun luin kuinka paljon kangaskassien valmistus saastuttaa ja kuluttaa energiaa.

Mikset osta muovista kestokassia tai kierrätyskankaasta valmistettua kangaskassia? Tai no, tiedämmehän me miksi...

Siksi koska se muovikassi ei ole ongelma jos sen käyttää esimerkiksi roskapussina. Tiedätkö että muovisten kestokassien myötä muovin kulutus on noussut? Epäilen että nämä syyt painavat vaakakupissa. Eri

Vierailija
26/56 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurimman muutoksen tein jo 12 vuotta siirryttyäni tekemään etätöitä. Vuotuiset ajokilometrit autolla putosivat 10000km ja yli puolittuivat. Melkein kaikki vaatteeni ostan käytettynä , sukat ja alusvaatteet poikkeuksena. Olen tehnyt vain kaksi ulkomaanmatkaa 2000-luvulla.

Vierailija
27/56 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kierrättänyt kaiken paperin ja kartongin, lasin ja metallin jo vuosikausia. Ja muovin olen kierrättänyt viimeiset kuusi vuotta, biojätteen noin neljä vuotta. Tekstiilit pyrin myös roudaamaan jonnekin missä ne kierrätetään, en laita sekajätteisiin.

Olen vähentänyt kaikkea ostamista ja tarkkailen ostopäätöksiä tehdessäni alkuperämaata, pakkausta jne. Ruokavaliomme on kasvispainotteinen, lihaa ehkä noin kerran viikossa (luomu), kalat mies hakee itse järvestä ja merestä. Yritän myös pestä pyykkiä harvemmin ja jopa yritän välttää ylimääräisiä suihkukertoja ja pitää suihkukerrat lyhyinä.

Ehkä isoin ja vaikuttavin muutos oli, että muutimme isosta omakotitalosta pienempään kerrostaloasuntoon. Käyttämämme sähköyhtiö on "vihreä". Muuton yhteydessä luovuimme toisesta autosta, ja kuljen töihin pyörällä ja huonoimmilla keleillä julkisilla. 

Vierailija
28/56 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan vähemmän tavaraa ja mielellään käytettynä, jos sopiva ja tarvitsemani asia löytyy. Syön vähemmän lihaa. Luen kestävyyteen liittyvää tieteellistä tietoa oppiakseni asiasta ja pitääkseni tietoni ajan tasalla. Asun pienehkössä asunnossa, enkä haaveile suuremmasta. Pyrin ylipäätään elämään kohtuullista elämää ja välttämään ylikulutusta.

Vierailija
29/56 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän yksityisautoani, enkä taksia, niin kuin eräs vihreä. Näin auto kulkee vain sen matkan kun minä tarvitsen.

Vierailija
30/56 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen etätöitä vaikkei esimies tykkää.

Ihmettelen miksi yritykset niin nihkeitä etätöitä kohtaan, eikö välitetä ilmastosta? Helposti puolitan autoilun vuosittaiset päästöni jos tekisin 2-3 päivää viikossa etänä. Firman markkinoinnissa kyllä ollaan "kovasti huolissaan" ja "pyritään ympäristöystävällisyyteen". Mutta käytönnössä ei luoteta työntekijöihin edes sen vertaa että vapaasti sallittaisiin etätyöt.

Vierailija
31/56 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta tuli vegaani, mutta kylläkin terveyssyistä. Eläimet ja ympäristö on vain sivuplussaa. Kauppaan otan aina kasan marimekon kangaskasseja.

Vierailija
32/56 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lisännyt julkisilla kulkemista ja vähentänyt autoilua. Olen vähentänyt lihan kulutusta todella huomattavasti ja ostan luomuna kaiken mahdollisen. Ostoksilla valitsen aina pakkaamattoman tai mahdollisimman kevyesti pakatun vaihtoehdon. Kierrätän tunnollisesti ja pidän huolen, ettei tule ruokahävikkiä. Pientähön tämä on, mutta kukin tyylillään.

Vierailija
33/56 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En mitään. Tosin havaitsin, että vuoden aikana olen ryhtynyt syömään enemmän lihaa kuin aikaisemmin. Monessa vegereseptissä voi korvata proteiinin lihalla ja saa paljon ravitsemamman annoksen.

”Korvata proteiinin lihalla”? Meinasit korvata myös kasviksista saadut proteiinit? Eli syöt pelkkää lihaa? On kyllä ravitseva jos ei muuta.

Vierailija
34/56 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankin autooni varusteeksi alumiinisen pesäpallomailan silmille hyppiviä "gretoja" ajatellen.

Vierailija
35/56 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mitään. Ilmasto muuttunu aina ilman ihmistäkin. Kun muuttuu ni sit vaan sopeudutaan tilanteeseen. Stressaamalla itsensä henki hieveriin jostain tuollaisesta samalla kun kiinassa sun muualla oikeissa saastutus maissa ketään ei kiinnosta

Vierailija
36/56 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Villapuserot on jääneet käyttämättä.

Eikä suksillakaan näy tekevän mitään.

Vierailija
37/56 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään varastan ruokani kaupoista, ettei kassan tarvitse turhaan tulostella kassakuitteja - näin menetellen ihanat puut saavat elää ja havista tuulessa vapaina! Sama pätee myös tölkkiolueen ja paperietikettitömiin lasipulloihin.

Vierailija
38/56 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kierrätän ja kompostoin, ostan harkitusti, syön vähemmän lihaa kuin ennen ja ostin kaasuauton.

Vierailija
39/56 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen alkanut käyttää taas muovikasseja sen jälkeen kun luin kuinka paljon kangaskassien valmistus saastuttaa ja kuluttaa energiaa.

Kangaskassien valmistus? Eihän ompelukone kuluta paljonkaan sähköä kun yhden kassin ompelee noin tunnissa tai paljon nopeamminkin jos osaa. Materiaalia on jokaisella kotona eli vanhoja tekstiilejä.  Ymmärräthän että ei ole PAKKO ostaa uutta kangaskassia kaupasta? Kuulin että joku ompelee jopa vanhoista suihkuverhoista kestokasseja.

Vierailija
40/56 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teen etätöitä vaikkei esimies tykkää.

Ihmettelen miksi yritykset niin nihkeitä etätöitä kohtaan, eikö välitetä ilmastosta? Helposti puolitan autoilun vuosittaiset päästöni jos tekisin 2-3 päivää viikossa etänä. Firman markkinoinnissa kyllä ollaan "kovasti huolissaan" ja "pyritään ympäristöystävällisyyteen". Mutta käytönnössä ei luoteta työntekijöihin edes sen vertaa että vapaasti sallittaisiin etätyöt.

Jotenkin huvittavaa että ei luoteta, koska näkeehän sen työn jäljestä voiko luottaa vai ei. Jos annettu tehtävä tulee tehdyksi ajallaan ja oikein, miksi ei voisi luottaa.