Lähteekö syntyvyys enää koskaan Suomessa nousuun?
Mikä on muotia viiden vuoden kuluttua? V. 2010 syntyi vielä 60 000 lasta.
Kommentit (83)
Sitten kun sektion saa varmasti halutessaan, teemme puolisoni kanssa heti kaksi lasta. Mies ei halua minun pilaavan alapäätäni synnyttämisellä. En minäkään.
Lähtee vasta sitten, kun elinolot maapallolla menevät huonommiksi ja väkeä alkaa kuolemaan urakalla. Vaatii nykyisen yhteiskuntarakenteen sortumista. Paluuta yksinkertaisempaan eloon. Riippuu toki, ehditäänkö ensin tuhoamaan maapallo ydinaseilla tai vain tappamaan toisemme taistellessamme viimeisistä elinkelpoisista maa-alueista ja luonnonvaroista.
Ihmiskunnan sekä maapallon tulevaisuus olisi paljon valoisampi, jos nopeasti sikiävät kansat katoaisivat.
Vierailija kirjoitti:
Nyt on lisääntynyt/jättänyt lisääntymättä 80-luvulla syntyneet, mutta mitä tekee ysärin lapset?
Mun omanikäisessä tuttavapiirissä erittäin harva haluaa lapsia. Useimmat joko vihaavat lapsia tai eivät vain halua niitä itse. Syyt eivät johdu taloudesta, vaan on monia muita syitä. Sellaisia, joille Antti Rinne ja kumppanit eivät mahda mitään. Itse haluan lapsia, kaksi olisi kiva määrä. -94
Vierailija kirjoitti:
Lähtee. Jo tänä vuonna syntyy enemmän lapsia ja ensi vuonna tulee tuplaten.
Nyt on ihan selkeästi vauvabuumin aika. Vauvat ja perhe-elämä on nousussa.
No ei todellakaan synny tänä vuonna enemmän lapsia eikä ensi vuonna tuplaten 😂😂 on erittäin todennäköistä, että tänä vuonna lapsia syntyy vielä vähemmän kuin viime vuonna.
Minä haluan lapsia kyllä aivan varmasti, mutta ymmärrän hyvin myös sen ettei kaikki halua. Ihmisillä on erilaisia toiveita ja haaveita elämälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti en usko, että syntyvyys lähtee enää nousuun. Nuoremmat uudet sukupolvet uskaltavat viimein elää oman ainoan elämänsä juuri siten kuin itse sen parhaakseen kokee. Nuoret uskaltavat rikkoa yhteiskunnan "normeja" ja valita toisin. Lisäksi ehkäisy vaikuttaa asiaan paljon. Nykyään on, vaikka mitä vaihtoehtoja. :)
No kas kun monen elämässä suurin halu on perhe.
Ei ole. Kuten sanottu nykyisin on vaihtoehtoja ja muuta tärkeämpää sisältöä elämässä. Ainoastaan riittävän typerät luuserit , joilla ei ole mitään menetettävää ja sossu elättää muutenkin, lisääntyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt on lisääntynyt/jättänyt lisääntymättä 80-luvulla syntyneet, mutta mitä tekee ysärin lapset?
Mä oon huomannut omissa piireissäni juuri trendin, että juuri -80 luvulla syntyneet ovat suhteessa saaneet vähemmän lapsia kuin -90 luvulla, vaikka vasta ensimmäiset -90 lukulaiset nyt alkavat viettämään kolmekymppisiään. Syitähän en aina tiedä, mutta muutamista kavereista tiedän, että läpikäyvät lapsettomuushoitoja.
Itse olen 29-v, kolmen lapsen äiti (ja olen jopa ehtinyt tekemään töitä ja opiskelemaan). Itse tiesin haluavani lapseni nuorena ihan vain koska omat vanhempani olivat minut saadessaan jo aivan ikäloppuja:< Ei ollut kerta eikä kaksi kuin ihmiset tuumasivat, että onko isäni isoisäni.
Minäkin tiedän useita 90-luvun lapsia, jotka ovat perheitä perustaneet. Parilla on jo kolme lasta, ovat alle 25-vuotiaita.
Selkeesti sos@sun asiakkaita ja muuta w@t-por#ukkaa. Omat lapset ovat syntyneet 90-luvulla kuten kaverinsakin, enkä tiedä yhtään pariskuntaa joka edes suunnittelisi lisä€äntymistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei todellakaan synny tänä vuonna enemmän lapsia eikä ensi vuonna tuplaten 😂😂 on erittäin todennäköistä, että tänä vuonna lapsia syntyy vielä vähemmän kuin viime vuonna.
Kyllä syntyy. Et ole vaan vielä huomannut tuulien muuttuneen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä oon huomannut omissa piireissäni juuri trendin, että juuri -80 luvulla syntyneet ovat suhteessa saaneet vähemmän lapsia kuin -90 luvulla, vaikka vasta ensimmäiset -90 lukulaiset nyt alkavat viettämään kolmekymppisiään. Syitähän en aina tiedä, mutta muutamista kavereista tiedän, että läpikäyvät lapsettomuushoitoja.
Itse olen 29-v, kolmen lapsen äiti (ja olen jopa ehtinyt tekemään töitä ja opiskelemaan). Itse tiesin haluavani lapseni nuorena ihan vain koska omat vanhempani olivat minut saadessaan jo aivan ikäloppuja:< Ei ollut kerta eikä kaksi kuin ihmiset tuumasivat, että onko isäni isoisäni.
Minäkin tiedän useita 90-luvun lapsia, jotka ovat perheitä perustaneet. Parilla on jo kolme lasta, ovat alle 25-vuotiaita.
Selkeesti sos@sun asiakkaita ja muuta w@t-por#ukkaa. Omat lapset ovat syntyneet 90-luvulla kuten kaverinsakin, enkä tiedä yhtään pariskuntaa joka edes suunnittelisi lisä€äntymistä.
Tiedän yhden. Tosin! Omaa vakaan työpaikan ja säästöjä. Sai lapsen itseellisenä naisena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veikkaan että jos tulee joku sota jossa kuolee paljon jengiä niin syntyvyys nousee. Mutta eiköhän se taas laske kun kaikki on hyvin.
Miksi mäin kävisi? Edellisen sodan jälkeen syntyi suuret ikäluokat, koska ehkäisyä ei ollut käytettävissä. Nykyisin myös yhä suurempi osa ihmisistä elää mieluummin yksin. Miksi mielestäsi nämä lisääntyisi?
Sodan jälkeen oli kyllä ehkäisy käytettävissä.
Ehkä kaupunkien varakkaimmalla keskiluokalla. Suurin osa ihmisistä asui maalla ja hyvin vaatimattomissa ja vanhoillisissa oloissa. E-pillerikin tuli myöhemmin. Väitän kyllä ettei ehkäisyä ollut saatavilla kaikkien ulottuvilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä syntyy. Et ole vaan vielä huomannut tuulien muuttuneen.
Jospa mahtavat ulkomaalaiset naiset auttaa pulaan jääneitä sinkkumiehiä lisääntymään. Niiden kun kuulemma piti olla moninverroin parempia. Aika ja tilastot tulee näyttämään totuuden ;)
Kyllä se lähtee siitä nousuun, kun "me" olemme rikastuneet riittävästi lissäntymishaluisilla kulttuureilla.
Lapsen (synt. 90-luvulla) moni luokkakaveri on jo perustanut perheen.
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti en usko, että syntyvyys lähtee enää nousuun. Nuoremmat uudet sukupolvet uskaltavat viimein elää oman ainoan elämänsä juuri siten kuin itse sen parhaakseen kokee. Nuoret uskaltavat rikkoa yhteiskunnan "normeja" ja valita toisin. Lisäksi ehkäisy vaikuttaa asiaan paljon. Nykyään on, vaikka mitä vaihtoehtoja. :)
Mun mielestä heteroavioliitto, tyttö ja poika, omakotitalo, trampoliini ja kultainen noutaja ei enää ole "normi". Nykyään nuoressa ikäluokassa sekä lasten hankkiminen että vapaaehtoinen lapsettomuus ovat kumpikin normeja. Ei siis tarvitse enää olla vela rikkoakseen normeja. Se ei ole mikään erikoinen asia enää.
Olen havainnut, että paluu konservatiivisiin arvoihin on alkanut. Pikku hiljaa mutta mutta kuitenkin.
Mitä ihmeen PELLEILYÄ kaiken maailman tuet on, kun voisi olla demokraattinen systeemi, jossa kaikki saa sen millä yksilön oletetaan minimissään pärjäävän. Lapsetkin on ihmisiä, eli huomioitava myös. Rahamäärä voisi nousta 16 v asti, jolloin huoltajien huoltovelvollisuus päättyisi.
Vierailija kirjoitti:
Olen havainnut, että paluu konservatiivisiin arvoihin on alkanut. Pikku hiljaa mutta mutta kuitenkin.
Venäjä joka loistaa tilastoissa hyvänä kakkosena Thaimaan rinnalla onkin erittäin konservatiivinen maa. Ovatko miehet olleet aikaisemminkin paljon konservatiivisempia mitä naiset?
Ei nouse ilman valtiollista tiedotusta ja rohkaisua.