Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lähteekö syntyvyys enää koskaan Suomessa nousuun?

Vierailija
17.01.2020 |

Mikä on muotia viiden vuoden kuluttua? V. 2010 syntyi vielä 60 000 lasta.

Kommentit (83)

Vierailija
1/83 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on lisääntynyt/jättänyt lisääntymättä 80-luvulla syntyneet, mutta mitä tekee ysärin lapset?

Vierailija
2/83 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt on lisääntynyt/jättänyt lisääntymättä 80-luvulla syntyneet, mutta mitä tekee ysärin lapset?

Riippuu pitkälti siitä, uskaltavatko he luottaa siihen, että heillä tulee olemaan ainakin seuraavat 18 vuotta töitä TAI yhteiskunta elättää heidät lapsineen, jos töitä ei ole. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/83 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos elämän epävarmuustekijät saadaan poistettua, niin varmasti syntyvyyskin paranee. Pätkätyöläiset ei perusta perheitä yhtä innokkaasti kuin vakituisessa työssä olevat. Vahinko vaan, työpaikat ei taida tulevaisuudessa lisääntyä, vaan päinvastoin, joten saattaa jäädä pysyväksi kehitykseksi tämä suuntaus. Toisaalta, 1900-luvun alussa meitä suomalaisia oli vain reilut pari miljoonaa, ja kyllähän sieltä ollaan noustu tähän päivään aika tavalla vain reilussa sadassa vuodessa, joten mistä sitä tietää.

Vierailija
4/83 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jussin hallitus tulee panemalla panemaan asiat kuntoon!

Vierailija
5/83 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

LUETAAN :  Tulleet järkiinsä, ja osaavat ajatella omaa parastaan.

Vierailija
6/83 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on miesten vuoro uhrautua. Suomalaiset naiset on viisastuneet.

Vierailija
7/83 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaan että jos tulee joku sota jossa kuolee paljon jengiä niin syntyvyys nousee. Mutta eiköhän se taas laske kun kaikki on hyvin.

Vierailija
8/83 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska koko ajan on pienemmät ja pienemmät ikäluokat lisääntymässä niin eihän se ole mahdollista. Yhä useampi ihminen ei edes halua parisuhdetta lapsista puhumattakaan.

Vierailija
9/83 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon huomannut omissa piireissäni juuri trendin, että juuri -80 luvulla syntyneet ovat suhteessa saaneet vähemmän lapsia kuin -90 luvulla, vaikka vasta ensimmäiset -90 lukulaiset nyt alkavat viettämään kolmekymppisiään. Syitähän en aina tiedä, mutta muutamista kavereista tiedän, että läpikäyvät lapsettomuushoitoja.

Itse olen 29-v, kolmen lapsen äiti (ja olen jopa ehtinyt tekemään töitä ja opiskelemaan). Itse tiesin haluavani lapseni nuorena ihan vain koska omat vanhempani olivat minut saadessaan jo aivan ikäloppuja:

Vierailija
10/83 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No onhan ysärin lapsetkin kaikki jo lapsentekoiässä. Itse enemmänkin mietin mitä tekee 00-> syntyneet.

Vierailija
11/83 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähtee tietenkin kun väestönvaihto etenee, mutta silloin naiset ovatkin pukeutuneet hieman toisin kun nyt.

Vierailija
12/83 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tätä menoa. Suomi kallistuu kokoajan, mutta palkat eivät tule perässä. Lisäksi synnytystapaa ei saa vieläkään valita -> synnytyspelkoiset jättävät lisääntymättä.

Vierailija
13/83 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veikkaan että jos tulee joku sota jossa kuolee paljon jengiä niin syntyvyys nousee. Mutta eiköhän se taas laske kun kaikki on hyvin.

Miksi mäin kävisi? Edellisen sodan jälkeen syntyi suuret ikäluokat, koska ehkäisyä ei ollut käytettävissä. Nykyisin myös yhä suurempi osa ihmisistä elää mieluummin yksin. Miksi mielestäsi nämä lisääntyisi?

Vierailija
14/83 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kaksi lasta ja tekisin mielelläni lisääkin Mutta, en laita 9kk vauvaa hoitoon. Ja sillä 300€ kotihoidon tuella kun ei elä. Perustulo tai kotihoidontuki samansuuruiseksi edes kun minimi kelan työttömyyskorvaus. Sitten teen lisää.

Vierailija
15/83 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lähde, ellei tule jokin kriisi, joka rapauttaa koko yhteiskuntarakenteen niin, että lapsille tulee jälleen "tarvetta".

Ihmiset, niin miehet kuin naisetkin, haluavat elää omaa elämäänsä. Naiset eivät halua lapsia, koska oikeaa miestä ei löydy eikä haluta pilata omaa kroppaa, koska ero kuitenkin tulee ja sitten on huononnäköinen yh. Miehet eivät halua, koska oikeaa naista ei löydy ja sitten, kun tulee ero, joutuu maksamaan elareita itsensä kipeäksi ja lasta ei näe tai lasta näkee liikaa (riippuen siitä, kumpaa mies haluaa).

Näiden lisäksi vielä huono taloudellinen tilanne, niin eipä niitä vauvoja tule. Mutta näkisin, että taloudelliset seikat ovat vähemmän syynä tilanteeseen. Suurempi syy on se, että suhteet eivät enää kestä ja siksi kukaan ei uskalla tehdä niitä vauvoja. Jos on hyvä ja pitkä suhde takana, niin kyllä lapsia tehdään ajattelematta sitä, että onko nyt töitä 10 vuodeksi vai ei.

Vierailija
16/83 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muoti tulee vielä niin muuttumaan. Käy kuin virossa, siellä lapsen saaminen on erittäin arvostettua, kunnioitettua ja lapsi halutaan, lapsiperheitä ihaillaan. Syntyvyys on tajussa nousussa.

Lapsen saamisen arvostus ratkaisee. Nyt on arvostettua olla sinkku/lapseton, viiden-kymmenen vuoden päästö muotia on joku muu. Kaikki on aaltoliikettä, ihan kaikki.

Vierailija
17/83 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti en usko, että syntyvyys lähtee enää nousuun. Nuoremmat uudet sukupolvet uskaltavat viimein elää oman ainoan elämänsä juuri siten kuin itse sen parhaakseen kokee. Nuoret uskaltavat rikkoa yhteiskunnan "normeja" ja valita toisin. Lisäksi ehkäisy vaikuttaa asiaan paljon. Nykyään on, vaikka mitä vaihtoehtoja. :)

Vierailija
18/83 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos valtio alkaa tarjoamaan 1,000,000€ puhtaana käteen per lapsi, niin saattaisipa noustakin.

Vierailija
19/83 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sillä nuoret ovat viisastuneet.

Vierailija
20/83 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muoti tulee vielä niin muuttumaan. Käy kuin virossa, siellä lapsen saaminen on erittäin arvostettua, kunnioitettua ja lapsi halutaan, lapsiperheitä ihaillaan. Syntyvyys on tajussa nousussa.

Lapsen saamisen arvostus ratkaisee. Nyt on arvostettua olla sinkku/lapseton, viiden-kymmenen vuoden päästö muotia on joku muu. Kaikki on aaltoliikettä, ihan kaikki.

Muutosta on odotettu viimeiset 10 vuotta...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän yksi