Konttauskypärä joku vitsi
Ihan oikeesti kamoon miksi laittaa vauvalle ylimääräinen torni päähän
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
Luin otsikon konttauskyr*ä ja mietin kuinka iso se on ettei pysty kävelemään.
Toki myös konttauskypärä on surullinen esimerkki nykyajan hysteersistä pelkäämisestä. Miten nuo lapset tullaan pukemaan koulutielle?
Jos sä oot ollut jo sen verran koulutiellä, että lukeminen sujuu hyvin, niin lukasepa tämän ketjun viestejä. Niissä on ihan hyviä esimerkkejä siitä millaisissa tilanteissa se konttauskypärä on ihan hyvä apuväline. Mitenkään yleistä sen käyttö ei ome, mutta lietsoo näköjään runsaasti pahaa mieltä.
Vierailija kirjoitti:
Toki myös konttauskypärä on surullinen esimerkki nykyajan hysteersistä pelkäämisestä. Miten nuo lapset tullaan pukemaan koulutielle?
Itse olen tullut hyvin läheiseksi hoitamieni lasten ja perheidensä kanssa. Oikein hyvin on sujuneet niin koulumatkat kuin koulunkäyntikin.
En muista nyt millä numerolla vastasin, mutta kerroin suorin jaloin kivilattialle kaatuvista hoitolapsista.
Paikallaan pysyvät ja myöhään liikuvat lapset ei sitä tarvitse. Aikaisin liikkumaan lähteville ja etenkin aikaisin pystyyn nouseville voi olla hyvinkin tarpeellinen.
Älkää nolatko vauvojanne sillä potalla ja viel kuvatko igseennn
Vierailija kirjoitti:
Meidän molemmat lapset oppivat kävelemään ennen kuin seisomaan, istumaan tai ajattelemaan (8-9kk ikäisnä). Olisi ollut pää melkoisilla mustelmilla ilman konttauskypärää.
Minä olen kuullut lapsista, jotka oppivat ensin juoksemaan, sitten vasta kävelemään ja seisomaan. Mutta se, että oppii ensin kävelemään, ja sitten vasta seisomaan, on paljon harvinaisempaa.
Vierailija kirjoitti:
Kirppikseltä ostin kun oli niin hauska. Ei mitään tarvetta esikoisen kanssa, sen kerran sovitin päähän ja hauskuutin itseäni.
Seuraava lapsi nousi tukea vasten seisomaan muutamaa päivää alle 6 kk (konttasi reilu 4 kk iässä) ja hänelle se kypärä tuli kyllä käyttöön. Aivan holtitonta pystyyn nousemista ja kun ei sitä järkeä ole niin heittäytyi ihan suorilta selälleen monta kertaa! Olisi varmaan tarvinnut leukasuojankin kun välillä lakosi siihen jalkoihinsa vaan.
Kahdella seuraavalla ei olla tarvittu mutta olen sen heillekin hankkinut varuiksi jos olisivat sattuneet olemaan samanlaisia hurjapäitä kun isoveli aikanaan.
Meillä oli sama tilanne kolmannen lapsen kanssa. Seisoi tuen varassa jo 6 kuukauden iässä ja kaatui aina siitä suoraan selälleen ja pää tietysti osui lattiaan. Aiemmin ei oltu vanhempien lasten kanssa konttauskypärää tarvittu, mutta muutaman pahan kaatumisen jälkeen kävin ostamassa. Jätettiin pois käytöstä, kun poika oli noin 8 kuukautta vanha ja tasapaino oli kehittynyt paremmaksi.
Lapset ovat niin erilaisia ja osa kehittyy tosi varhain. Jotenkin hassua, että joku jaksaa vahtia toisten tekemisiä. Kertoo paljon aloittajasta itsestään :)
Minä pidin omalla lapsella sitä pari viikkoa, kun ei jaksanut vielä kannatella päätään, vaan se yhtäkkiä mätkähti lattiaan. Kun jaksoi kannatella ja sitten laskea alas, en käyttänyt enää kypärää ja ihan hyvin oppi varomaan nuppiaan. Silti se tosi kopahteli joka paikkaan kun vauhtia oli liikaa.
Ei ole edes mikään "nykyajan hömpötys". Itselläni 90-luvun alussa oli myös moinen kypärä, äitini kertoi että opin juoksemaan ennen kuin kävelemään ja se olikin sitten melko vaarallista touhua ja kypärä oli todellakin tarpeen. Miettikää nyt aivotonta kersaa juoksemassa ympäriinsä hallitsematta omaa kroppaansa juurikaan.
Miksi tuo muuten niin ärsyttää teitä? Olisiko kivempi jos tuttujenne vauhdikkaat lapset kuolisivat lyötyään päänsä kovaa kulmiin ja lattioihin? Ei mitenkään hirveän kaukaa haettua edes.