Kaipaisin kokemuksia ns hammasillasta eli feikkihampaasta, tiedän ettei ole yhtä hyvä kuin implantti mutta semmoiseen ei juuri nyt ole varaa.
Minulta siis halkesi ja jouduttiin poistamaan 2v sitten ylhäältä, aivan etuhampaan vierestä hammas. Koetin tottua elämään aukon kanssa mutta häpesin hymyäni. Kunnallisella puolella on tarjota vain siltaa ja implantteihin yksityisellä ei ole juuri nyt varaa.
Kommentit (63)
Silta on parhaimmassa tapauksessa oikein kestävä ratkaisu.
Sillanaluksen puhtaanapidosta ei ole puhuttu. Sehän on hieman työlästä.
Vierailija kirjoitti:
Mitenkäs tuo käytännössä tapahtuu?
Vierailija kirjoitti:
Tähän tarkoitukseen on erikseen hammaslanka joka ujutetaan yläkautta hampaan alle :)
Vähän riippuu hampaista, juurista ja luustosta. Mulla hampaiden muotojen sekä purennan tyylin takia ei haluttu asentaa siltaa vaan suositeltiin implanttia, olen opiskelija ja säästin kelan opintotuet tähän hommaan. Aikaa kuitenkin vei se että vanha hampaan jättämä kolo luutui rauhassa, sitten sinne asetettiinn se ruuvi ja taas annettiin luutua niin siinä välissä aina ehtii tienata ne seuraavan toimeenpiteen rahat. Mutta frendillä ei taas annettu implanttiin lupaa kun leuan luusto liian huonokuntoinen (kalsium vaje) ja laitettiin suoraan sillalla, en tiiä onko helpompi hoitaa. Implantin kanssa on sitten naimisissa tuon hammaslankauksen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä teette työksenne, jos parin tonnin hammas on ylivoimaisen kallis? Ja mikä hampaan irrotti?
Kun mä oon käynyt hammastarkastuksessa noin 6-10 vuoden välein eikä ole edes hammaskiveä, vanha reiänalkukin pysähtynyt eikä etene. Mä pesen hampaat ehkä kerran päivässä jos sitäkään, mutta lankaan usean kerran viikossa.
Mulla halkesi aikoinaan hampaan alta pala, pyöräkolarissa, sitten se paikattiin juurihoidossa ja paikkauksella vituralleen niin että vuosi myöhemmin koko hammas jouduttiin poistaa.
Minulta puuttui etu- ja kulmahampaan välinen hammas synnynnäisesti (maitohampaan jälkeen ei tullut rautahammasta). Kauan sinnittelin väliaikaisilla ratkaisuilla. Implantti oli poissuljettu ahtaan tilan ja luun puutoksen takia. Päädyin keraamiseen siltaan ja olen ollut tosi tyytyväinen. Sain kauniin hymyn, purenta tuntuu hyvältä ja syöminen on helpompaa kun ei tartte varoa koko ajan niinkuin väliaikaisten tekeleiden kanssa.
Minulla on alaleuassa edessä neljä feikkiä sillassa, ollut jo kohta 20 v, kaikki hammaslääkäritkään eivät ole heti huomanneet, olen kiireesti huomauttanut, että eivät vahingoita siltaa.
Silloin kun tuo laitettiin ei ollut varaa muuhun (lapset oli lukiossa jne.) ja hammaslääkäri ei ollut varma riittääkö alaleukani luu implanttien istuttamiseen. Olen ihan tyytyväinen, hymyni on siisti, voin syödä kaikkea jne.
Ei kevytsilta 600e ole mun mielestä huokea, saa vielä juosta monta kertaa vuodessa liimauttamassa sitä 40e kerta.
PIkaliimalla pysyy, kotona helppo laittaa kii jos alkaa repsottaan.
Itselläni 3 hampaan silta laitettiin v2017.kesti reilun 5.v.Tänäkeväänä irtosi, porkkanaa syödessä.2 niistä irtosi.kerran meni takuuseen, irtosi pian uudelleen.nyt ihmettelen,eikö ole sellaista liimaa tms.että sen saisi kestämään.ei ole pien eläkeläiselle varaa taas monen tonnin remonttiin.ko hammaslääkäri sanoi et pitäisi taas tehdä kaikki uusiksi,vaikka itse saan ne 2 hammasta laitettua paikalleen hetkeksi esim,kauppareissulle.vaikeeksi menee.kohta on edessä ylhäällä.ihme et se yksi hammas on pysynyt.alunperin siis 2 viereistä hammasta jouduttiin poraamaan tatapeiksi,et saatiin se kiinteä silta siihen.onko kenelläkään ehdotuksia?implantti ei tule kyseeseen, luuston vuoksi ja muut hampaat kunnossa.
Siltojakin on monenlaisia. Samoin sillantekijöitä.
Kunnolla tehty keraaminen silta kyllä kestää, mutta tapauskohtaisesti täytyy harkita kannattako viereisiä hampaita hioa tukipilareiksi. Niin ja eivät implantitkaan aina ole ikuisia.
Missä miehellesi tehtiin tämä silta?
Mistä löytyy hyvä sillanrakentaja?
Muistatko mikä oli hammaslaboratorion osuus, noin suurinpiirtein..?
Kiitos 😊
Mitään kovaa ei voi purra,hammaslääkäri ilmaisi asian kannata sillä puolella, jossa silta on ,syödä porkkanaa.
Ei myöskään tule kestämään ikuisesti,on ollut nyt 6vuotta ja jännittää milloin pitää uusia .
Muuten olen kyllä tyytyväinen.
Hammassiltaa hamuava Hamaksen hammashaamu
Minulle laitettiin silta ylös syömähampaisiin. Yksi aukko korjattiin. Viereiset hampaat hiottiin piikeiksi ja niiden päälle liimattiin silta. Homma maksoi muistaakseni 2100 euroa. Lääkäri ei koskaan sanonut, että sillä ei saisi purra kovaa. Ei siis ole mikään kevytsilta. Tästä aikaa noin 10 vuotta. En ottanut inplanttia, koska kuulemma ongelmia voi tulla.
Siltaan olen tyytyväinen.
No morjens, on siinä taas ihmettelyn aihe. Ei se palkka nettona käteen jää eikä hammas ole ainoa menoerä. Kyllä tässä maassa perinnöllä tai jollain pikavoitolla on helpoin hammasremontti toteuttaa.