Kaipaisin kokemuksia ns hammasillasta eli feikkihampaasta, tiedän ettei ole yhtä hyvä kuin implantti mutta semmoiseen ei juuri nyt ole varaa.
Minulta siis halkesi ja jouduttiin poistamaan 2v sitten ylhäältä, aivan etuhampaan vierestä hammas. Koetin tottua elämään aukon kanssa mutta häpesin hymyäni. Kunnallisella puolella on tarjota vain siltaa ja implantteihin yksityisellä ei ole juuri nyt varaa.
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
Miesystävällä ollut silta kymmeniä vuosia, enkä olisi edes tietoinen siitä, ellei hän olisi itse kertonut. Ei haittaa syömistä eikä suutelemista.
Aina kannattaa teettää silta puuttuvan hampaan tilalle, niin muut hampaat pysyvät paikoillaan eikä purenta muutu.
Olen ihmetellyt näitä palstan implanttitrolleja, vissiin synnytty timanttitappi pepussa kun ei nopeampi, yleisempi ja edullisempi vaihtoehto käy edes mielessä. Pappa betalar...
Ei implanttia tyrkyttävät osaa edes ajatella, että kaikille ei vain ole mahdollista laittaa implanttia. Saattaa olla liian pieni tila tai luunpuutosta tms.
Minua "pelottaa" hammassillat. Mitä jos se irtoaa yöllä, menee kurkkuun ja joku meinaa tukehtua - onko kiinnitys hyvä. Kaikki hammaspaikat on tähän mennessä lähteneet irti ilman että tunnen mitään tai huomaan (ilmeisesti nielty muovit tai hammaspesussa), voiko nekin olla teräviä tai liian isoja paloja.
Vierailija kirjoitti:
Kunnallisella puolella asennetaan usein kevytsilta joka ei kestä suurta purentarasitusta, hinta on toki huokea.
Kevytsilta ei tosiaan kestä yhtään mitään, kaikkein vähiten purentarasitusta!
Julkisella saa vaan kuitusiltoja jos niitäkään... itellä on kuitusilta ja kelpaa väliaikaisesti. Implantti pitäis laittaa, mutta kirpaisee sen hinta.
Vierailija kirjoitti:
Minua "pelottaa" hammassillat. Mitä jos se irtoaa yöllä, menee kurkkuun ja joku meinaa tukehtua - onko kiinnitys hyvä. Kaikki hammaspaikat on tähän mennessä lähteneet irti ilman että tunnen mitään tai huomaan (ilmeisesti nielty muovit tai hammaspesussa), voiko nekin olla teräviä tai liian isoja paloja.
Missä ihmeessä olet käynyt paikkauttamassa hampaasi? Hyvin tehty paikkaus on ja pysyy.
Pysyvä silta muuten asennetaan hampaisiin hammassementillä. Ei yks kaks tipu yöllä kurkkuun.
Minulle asennetaan lokakuussa keraaminen silta. Innolla odotan, kun yli 10 vuotta menty jo väliaikaisilla ratkaisuilla, pelko persiissä millon taas lähtee irti. Onneksi juuri tällä hetkellä rahatilanne tämän sallii. Kiitollinen olen.
Osassa hammasimplantteja homma ei toimi kuten pitäisi ja tulee tulehduksia jne. En ottaisi hammasimplanttia missään nimessä.
Vierailija kirjoitti:
Itse mielummin ottaisin implantin vaikka osarilla tai lainalla, esteettisempi ja kestävämpi vaihtoehto eikä luu pääse surkastumaan menetetyn hampaan kohdalta. Ei noissa hinnoissa nykyisin nyt niin paljoa eroa ole, silta 1000e ja implantti 1800-2000e. Ottaen huomioon että silta kestää keskimäärin sen 15 vuotta ja implantti 98% tapauksista lähes loppuelämän, niin kannattaa maksaa kerralla enemmän.
Ei ne implantit mitään onnen avaimia ole.
https://www.potilaanlaakarilehti.fi/suunvuoro/implanttien-komplikaatiot…
Silta on hyvä ratkaisu, muistakaa etsiä osaava hammaslääkäri tekijäksi!
Vierailija kirjoitti:
Itse mielummin ottaisin implantin vaikka osarilla tai lainalla, esteettisempi ja kestävämpi vaihtoehto eikä luu pääse surkastumaan menetetyn hampaan kohdalta. Ei noissa hinnoissa nykyisin nyt niin paljoa eroa ole, silta 1000e ja implantti 1800-2000e. Ottaen huomioon että silta kestää keskimäärin sen 15 vuotta ja implantti 98% tapauksista lähes loppuelämän, niin kannattaa maksaa kerralla enemmän.
Pitää vaan muistaa että ei se implanttikaan välttämättä aina onnistu. Mulla on lähipiirissä kaksi ihmistä, joille sitä yritettiin laittaa, mutta pieleen meni.
Jos viereisissä hampaissa on jo paikat niin sitten keraaminen silta on ihan hyvä vaihtoehto yhden hampaan korvaamiseksi. Mutta terveitä hampaita ei kyllä kannata alkaa hioa tukihampaiksi, kun ei silta välttämättä pitkän päälle kestä pureminen rasitusta. Kuitusilta ei ole niin kestävä, se voi olla vaikka väliaikainen ratkaisu ennen kertaamista siltaa
Oma siltani irtosi vajaan neljän vuoden jälkeen. Sen tilalle tuli lopulta implantti joka on pysynyt.
Silta pilasi toisen niistä hampaista joihin se oli kiinnitetty ja se sitten putosi pois hiukan implantin laittamisen jälkeen. Kun senkin kolon tilalle laitetaan implantti niin siinä on melko hintava reilun kahden sentin pätkä purukalustoa.
Vähemmällä vaivalla olisin päässyt jos sillan sijaan olisin laitattanut implantin samantien.
Vierailija kirjoitti:
Oma siltani irtosi vajaan neljän vuoden jälkeen. Sen tilalle tuli lopulta implantti joka on pysynyt.
Silta pilasi toisen niistä hampaista joihin se oli kiinnitetty ja se sitten putosi pois hiukan implantin laittamisen jälkeen. Kun senkin kolon tilalle laitetaan implantti niin siinä on melko hintava reilun kahden sentin pätkä purukalustoa.
Vähemmällä vaivalla olisin päässyt jos sillan sijaan olisin laitattanut implantin samantien.
Missä tuo silta asennettiin? Mikä siinä on mennyt pieleen, kun ei pysynyt?
Ystävälle laitettiin kuituhammas, joka hajosi hyvin pian.
Minulle laitettiin osaproteesi ylös kun toiselta puolelta oli lähtenyt 2 ja toiselta 3 hammasta. Hinta oli 1000€ mutta KELA korvasi sen, koska olin rahaton.
Vierailija kirjoitti:
Ystävälle laitettiin kuituhammas, joka hajosi hyvin pian.
Minulle laitettiin osaproteesi ylös kun toiselta puolelta oli lähtenyt 2 ja toiselta 3 hammasta. Hinta oli 1000€ mutta KELA korvasi sen, koska olin rahaton.
Hienoa että sait Kelalta tukea.
Itselläni synnynnäinen rautahampaan puutos etuhampaan vieressä ja itse täytyy maksaa. Kirpaisee.
Vierailija kirjoitti:
Julkisella saa vaan kuitusiltoja jos niitäkään... itellä on kuitusilta ja kelpaa väliaikaisesti. Implantti pitäis laittaa, mutta kirpaisee sen hinta.
Ihmetyttää kyllä mistä tämä Suomen hammashoitohinnasto oikein on repäisty. Jos nyt verrataan vaikka etelenaapurin taksoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmetyttää kyllä mistä tämä Suomen hammashoitohinnasto oikein on repäisty. Jos nyt verrataan vaikka etelenaapurin taksoihin.
No mene mene sinne teettämään, kunhan hoidatat mahdolliset komplikaatiotkin siellä omalla rahallasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä ihmeessä olet käynyt paikkauttamassa hampaasi? Hyvin tehty paikkaus on ja pysyy.
Pysyvä silta muuten asennetaan hampaisiin hammassementillä. Ei yks kaks tipu yöllä kurkkuun.
Treella kunnallisella varmaankin suurinosa. Ja osa tehty yksityisellä. Kiitos vastauksesta.
Mitä ihmettä teette työksenne, jos parin tonnin hammas on ylivoimaisen kallis? Ja mikä hampaan irrotti?
Kun mä oon käynyt hammastarkastuksessa noin 6-10 vuoden välein eikä ole edes hammaskiveä, vanha reiänalkukin pysähtynyt eikä etene. Mä pesen hampaat ehkä kerran päivässä jos sitäkään, mutta lankaan usean kerran viikossa.
Up, kaipailen kans kokemuksia.