Kaipaisin kokemuksia ns hammasillasta eli feikkihampaasta, tiedän ettei ole yhtä hyvä kuin implantti mutta semmoiseen ei juuri nyt ole varaa.
Minulta siis halkesi ja jouduttiin poistamaan 2v sitten ylhäältä, aivan etuhampaan vierestä hammas. Koetin tottua elämään aukon kanssa mutta häpesin hymyäni. Kunnallisella puolella on tarjota vain siltaa ja implantteihin yksityisellä ei ole juuri nyt varaa.
Kommentit (63)
Minulla on puoli vuotta sitten asenettu ja kestää sen minkä kestää, hammaslääkärin mukaan ei ole pysyvä ratkaisu joten luultavasti noin viiden vuoden päästä on elettävä taas aukon kanssa tai pyydettävä uutta siltaa. Tämä tuntuu suussa ikeniä vasten, ei kivuliaasti mutta kuitenkin niin että vieläkin kieli eksyy siihen tunnustelemaan. Mitään kovaa ei saa purra eli ei näkkileipää, ei porkkanoita, ei pähkinöitä... suklaalevykin voi olla liian kova! Syöminen vähän haastavaa ja aina saa pelätä että irtosiko se nyt?
Kaikesta huolimatta olen tyytyväinen, ei tätä feikiksi erota ja olo on itsevarmempi :)
Miesystävällä ollut silta kymmeniä vuosia, enkä olisi edes tietoinen siitä, ellei hän olisi itse kertonut. Ei haittaa syömistä eikä suutelemista.
Aina kannattaa teettää silta puuttuvan hampaan tilalle, niin muut hampaat pysyvät paikoillaan eikä purenta muutu.
Olen ihmetellyt näitä palstan implanttitrolleja, vissiin synnytty timanttitappi pepussa kun ei nopeampi, yleisempi ja edullisempi vaihtoehto käy edes mielessä. Pappa betalar...
Laitettiin tuollainen 30 v. sitten. Piti kestää 10 vuotta mutta ei ole vielä irronnut. Ulkonäkösyistä vaihdan uuteen kun saan pätäkkää. Sisällä oleva metalli kuultaa jo läpi.
Minkälainen silta nro 2:lla?!
Minulle asennettiin metallokeraaminen silta poskihampaisiin kaksi vuotta sitten.
Muistan sen olemassaolon vain hampaita langatessa, kun siinä puuttuvan hampaan kohdalla ei ole hammasväliä.
Syön ja puren ihan niin kuin ennenkin. Turha semmoista siltaa on laittaakaan, mitä ei voi käyttää!
No jos noita on muumioidenkin suusta löytynyt, niin ei liene ihan paska keksintö.
Oikeinko tosissasi ap kyselet, vaikka noin 90%:lla yli 60-vuotiaista on silta. Ei sillä toki hevosenkenkää väännetä mutta hyvin menee alas normaali ruoka.
1950-luvun alussa kokoproteesi oli aika yleinen rippilahja.
Jos silta tai proteesi tuntuu hankalalta, mennään sen tekijän luo ja korjautetaan. Samoin toimitaan liian korkeaksi jääneen paikan kanssa... niissä on takuu.
Jos viereiset hampaat ovat paikattuja (tai peräti juurihoidettu), silta suojaa myös niitä.
Tämä olikin minulle yksi tärkeä syy valita silta implantin sijaan.
Tietysti ne viereiset hampaat olisi voinut kruunuttaa, mutta silloin kolmen hampaan remontti olisi ollut pitkälti yli 2 tonnia, nyt pääsin reilusti halvemmalla. Silta maksoi kaikkineen hiukka vajaan tonnin.
Minulla on korvattu neljä etuhammast alaleuasta sillalla, noin 15 vuotta olleet. Ei mitään ongelmia. Minulle ei saa implantteja, koska juuria ei ole.
Me ei tehdä siltoja kato ku viereiset hampaat kärsii kiinnityksestä. Parilla tonnilla saat yksityiseltä hampaan tohon.
(Terveyskeskuksen hammaslääkärin vastaus.)
Itse mielummin ottaisin implantin vaikka osarilla tai lainalla, esteettisempi ja kestävämpi vaihtoehto eikä luu pääse surkastumaan menetetyn hampaan kohdalta. Ei noissa hinnoissa nykyisin nyt niin paljoa eroa ole, silta 1000e ja implantti 1800-2000e. Ottaen huomioon että silta kestää keskimäärin sen 15 vuotta ja implantti 98% tapauksista lähes loppuelämän, niin kannattaa maksaa kerralla enemmän.
https://www.diyhammas.fi/?gclid=Cj0KCQiA04XxBRD5ARIsAGFygj83Z3_W8QQdDkn…
Halpa väliaikaishammas
Miehellä oli tuollainen mutta hajosi ,kun oli kaverin polttareissa ja järsi kännissä kovia pitsanreunoja :D Hamppilääkäri oli kyllä sanonut ettei se sitten oo "omenansyöntihammas" mutta kännissä ja nälissään mies oli ajatellut että ei kait se nyt niin vähästä.
Vierailija kirjoitti:
Minkälainen silta nro 2:lla?!
Minulle asennettiin metallokeraaminen silta poskihampaisiin kaksi vuotta sitten.
Muistan sen olemassaolon vain hampaita langatessa, kun siinä puuttuvan hampaan kohdalla ei ole hammasväliä.
Syön ja puren ihan niin kuin ennenkin. Turha semmoista siltaa on laittaakaan, mitä ei voi käyttää!
Metalliseosta, ns. kevyt silta.
nro 2
Minulla alakulmahammas poistettu hampaassa olleen reiän vuoksi, kiitos KOULUhammaslääkäri :(
Parikin siltaa laitettu, mutta ilmeisesti niin hankala kohta, ettei silta pysy. Tällä hetkellä siis ikävä aukko, joka näkyy hymyillessä.
Kunnallisella puolella asennetaan usein kevytsilta joka ei kestä suurta purentarasitusta, hinta on toki huokea.
Mulla on ollut 25 vuotta hammassilta, kun nuorena harrastuksissa ylhäällä toinen hammas katkesi. Ensimmäinen ja kolmas hammas hiottiin jotenkin kartiomaiseksi, niihin silta sitten kiinnitettiin. Ainakin minulla silta on niin hienosti asennettu, ettei hymyillessäkään mitään rakoja ikenien lähellä näy, eikä silta mitenkään muista hampaista erotu. Eikä sillassa ole mitään kulumisen tai muun rapautumisen merkkejä, ihan yhtä hyvä kuin uutena:) Tosin viritelmä maksoi 12000 mk eli nykyrahassa 2000 €. Ja voi tietenkin olla eroja, miten laadukkaasti silta on valmistettu.
Vierailija kirjoitti:
Minulla alakulmahammas poistettu hampaassa olleen reiän vuoksi, kiitos KOULUhammaslääkäri :(
Parikin siltaa laitettu, mutta ilmeisesti niin hankala kohta, ettei silta pysy. Tällä hetkellä siis ikävä aukko, joka näkyy hymyillessä.
Minulta kouluhammaslääkäri poisti vahingossa väärän hampaan ja oli myöskin alakulmahammas :/
Minulla on ollut parikymmentä vuotta kahden hampaan silta ylhäällä. Ei haittaa yhtään syödessä, en edes muista ko. sillan olemassa oloa, muuten kuin hampaita langatessani. Ei tunnu mitenkään erilaiselta, kuin omat hampaat. Voin suositella.
Minulla on -70- luvulta lähtien yläkulmahampaissa silta, hyvin on toiminut, kerran on pinnoitettu, alkoi kulta paistamaan läpi.
Vierailija kirjoitti:
Miehellä oli tuollainen mutta hajosi ,kun oli kaverin polttareissa ja järsi kännissä kovia pitsanreunoja :D Hamppilääkäri oli kyllä sanonut ettei se sitten oo "omenansyöntihammas" mutta kännissä ja nälissään mies oli ajatellut että ei kait se nyt niin vähästä.
Siis oliko kyseessä kuitusilta?
Naisystävältä lähti toinen etuhammas kun kaatui lenkillä. Nyt on ensihätään siltä, implantti laitetaan myöhemmin. Ei eroa suussa mitenkään normihampaasta, ehkä vähän kun ihan läheltä katsoo.
Paljon on huumoria ja hauskoja tilanteita tuosta puuttuvasta etuhampaasta saatu. Pelkään, ettei naisystävä pian halua edes implanttia.