Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kumman ottaisit mieluummin, purjeveneen vai moottoriveneen, ja miksi?

Vierailija
16.01.2020 |

Kevät lähestyy ja venekuume nousee. Kumman veneen mieluummin ottaisit, jos puhutaan pienestä hintaluokasta, eli n. 5000e veneistä?

Entä yleisesti?

Mikä on parasta veneilyssä mielestäsi? :)

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
16.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Purjeveneen. En tosin osaa purjehtia :D

Vierailija
2/21 |
16.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin haluaisin veneen! Ihan sama millaisen, kunhan pääsisi vesille nauttimaan elämästä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
16.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Purjeveneen. En tosin osaa purjehtia :D

Heh, tekemällä oppii, ei se vaikeaa ole :)

Ap

Vierailija
4/21 |
16.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö avlla ole enempää veneilijöitä? :(

Vierailija
5/21 |
16.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienempi purkkari usein merikelpoisempi ja sisältä tilavampi kuin vastaava moottorivene. Toki sitten hitaampi ja vaatii osallistuvamman miehistön. Monet moottoriveneet vaatii paljon huoltoa ja ovat vikaherkkiä, esim sisäperät. Toisaalta pienenkin purjeen uusiminen maksaa pari tonnia

Vierailija
6/21 |
16.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu tilanteesta.

Kun lähdet moottoriveneellä liikenteeseen, olet perillä, kun pysäköit veneesi siihen rantaan, mihin olit matkalla.

Kun lähdet purjeveneellä liikenteeseen, olet perillä kun vene purjehdit ulos kotisatamasta.

Eli jos minulla olisi kohde, johon pitää sillä veneellä päästä, esim. mökki saaressa, silloin moottoorivene. Muussa tapauksessa valitsisin purjeveneen.

Toisaalta, jos sinulle vauhti on se juttu, niin silloin moottorivene.

Vierailija
7/21 |
16.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on pieni, halpa purjevene.

Mä pelkään purjehtimista.

Suostun kerran kesässä lähtee veneellä suokkiin, koska pääsen sitten lasten kanssa lautalla pois jos keli menisi huonoksi 🙈

Olen yrittänyt sanoa, että annettaisiin se pois, mutta mies ei suostu.

Vierailija
8/21 |
16.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluat veneillä (siis viettää aikaa veneessä) niin purjevene. 5000 eurolla saat ihan kivan purjeveneen, mutta et kummoistakaan moottorivenettä. Lisäksi purjeveen käyttökustannukset on matalat, kone kuluttaa litran dieseliä tunnissa.

Veneily avartaa maailmankuvaa ainakin merellä. Järveä en osaa arvioida kun meidän vene merellä. Veneily on elämän suola. Naiset vaan on liian arkoja. Itse osaan lukea merta ja aaltoja. Erittäin mielenkiintoista kaikki vesillä liikkuminen.

Purjeveneen omistamisessa on paljon työtä mutta se on hauskaa puuhailua. Kannattaa heti liittyä purjehdusseuraan. Silloin saa pääsyn seuran saarikohteisiin.

Vierailija
9/21 |
16.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pienempi purkkari usein merikelpoisempi ja sisältä tilavampi kuin vastaava moottorivene. Toki sitten hitaampi ja vaatii osallistuvamman miehistön. Monet moottoriveneet vaatii paljon huoltoa ja ovat vikaherkkiä, esim sisäperät. Toisaalta pienenkin purjeen uusiminen maksaa pari tonnia

Hyviä pointteja! :)

Ap

Vierailija
10/21 |
16.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu tilanteesta.

Kun lähdet moottoriveneellä liikenteeseen, olet perillä, kun pysäköit veneesi siihen rantaan, mihin olit matkalla.

Kun lähdet purjeveneellä liikenteeseen, olet perillä kun vene purjehdit ulos kotisatamasta.

Eli jos minulla olisi kohde, johon pitää sillä veneellä päästä, esim. mökki saaressa, silloin moottoorivene. Muussa tapauksessa valitsisin purjeveneen.

Toisaalta, jos sinulle vauhti on se juttu, niin silloin moottorivene.

Itselleni vene olisi se kohde, eli purkkari houkuttelee kyllä senkin takia enemmän :)

Ap

Vierailija
11/21 |
16.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Purjevene.

12/21 |
16.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole veneily- enkä muutenkaan vesistöihmisiä, mutta valitsisin purjeveneen. Haluaisin viettää aurinkoista kesäpäivää purjeveneen kannella, aurinkovarjon alla kirjaa lukien ja siinä samalla piknik-tyylistä evästä syöden. En tykkää kovista äänistä.

Vierailija
13/21 |
16.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos haluat veneillä (siis viettää aikaa veneessä) niin purjevene. 5000 eurolla saat ihan kivan purjeveneen, mutta et kummoistakaan moottorivenettä. Lisäksi purjeveen käyttökustannukset on matalat, kone kuluttaa litran dieseliä tunnissa.

Veneily avartaa maailmankuvaa ainakin merellä. Järveä en osaa arvioida kun meidän vene merellä. Veneily on elämän suola. Naiset vaan on liian arkoja. Itse osaan lukea merta ja aaltoja. Erittäin mielenkiintoista kaikki vesillä liikkuminen.

Purjeveneen omistamisessa on paljon työtä mutta se on hauskaa puuhailua. Kannattaa heti liittyä purjehdusseuraan. Silloin saa pääsyn seuran saarikohteisiin.

Itse olen hankkimassa venettä järvelle, joten senkin vuoksi mietin veneiden välillä.. Olen kuitenkin purjehdusta toinen, joten varmaan senkin vuoksi kallistun purkkari in, esim guy22 tms vastaava. Merellä olisi ihanaa mutta järveen on tyytyminen. Ja btw olen nainen, eli ei kaikki naiset pelkää vesillä. :D

Ap

Vierailija
14/21 |
16.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on pieni, halpa purjevene.

Mä pelkään purjehtimista.

Suostun kerran kesässä lähtee veneellä suokkiin, koska pääsen sitten lasten kanssa lautalla pois jos keli menisi huonoksi 🙈

Olen yrittänyt sanoa, että annettaisiin se pois, mutta mies ei suostu.

Entä jos itsekkin opettelisit lasten kanssa purjehtimaan, ja rauhallisella kelillä tietysti? Myös isomman ja vähän vakaamman veneen hankinta voisi auttaa siihen pelkoon...

Ap

Vierailija
15/21 |
16.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos tuosta vaan putoisi vene taivaasta, valitsisin heittokalastukseen sopivan moottoriveneen. En ole kovin hyvä siinä, mutta olisipahan kesäksi tekemistä.

N30

Vierailija
16/21 |
16.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moottoriveneen.

Osaan ajaa sitä. Purjehtia en osaa.

Vierailija
17/21 |
16.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Faith kirjoitti:

En ole veneily- enkä muutenkaan vesistöihmisiä, mutta valitsisin purjeveneen. Haluaisin viettää aurinkoista kesäpäivää purjeveneen kannella, aurinkovarjon alla kirjaa lukien ja siinä samalla piknik-tyylistä evästä syöden. En tykkää kovista äänistä.

Kuulostaa idylliseltä!

Ap

Vierailija
18/21 |
16.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen hankkimassa venettä järvelle, joten senkin vuoksi mietin veneiden välillä.. Olen kuitenkin purjehdusta toinen, joten varmaan senkin vuoksi kallistun purkkari in, esim guy22 tms vastaava. Merellä olisi ihanaa mutta järveen on tyytyminen. Ja btw olen nainen, eli ei kaikki naiset pelkää vesillä. :D

Ap

Olen myös nainen. Yksin en purjeveneellämme selviä. Jollalla osaan toimia itsenäisesti. Mutta nautin vesilläolosta.

Vierailija
19/21 |
16.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Purjevene! Ehdottomasti purjevene!! Purjeveneellä pääsee ilmastonsuojelijatyttösten suosioon ja taas on setämiehellä vientiä!

T: hopeakettu

Vierailija
20/21 |
16.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on purjevene järvellä. Lapset tykkää viettää aikaa muiden veneilijöiden lasten kanssa saarten tukikohdissa ja lämpiminä päivinä roikkua köydestä hitaasti etenevän veneen perässä. Itse pidän tuulen voimalla liikkumisesta, tuulten ja reittien miettimisestä ym. Välillä kyllä toivoisi pääsevänsä nopeammin paikasta toiseen kun lapsetkaan jaksa kuin muutaman tunnin purjehduksia per päivä. Ei siis ehdi kovin kauas, mutta tavallaan sitä on perillä kun saa purjeet ylös. Käytiin muuten sellainen muutaman päivän purjehduskurssi ennen veneen hankkimista, suosittelen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän seitsemän