Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jos ravintolassa on isompi seurue ja lasku jaetaan, niin miten tarjoilijat muistaa mikä annos oli kenellekkin?

Vierailija
15.01.2020 |

Oon aina miettinyt.

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
15.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis jos on vaikka kymmenen tai vaikka neljäkin henkeä ja kaikki haluaa oman laskun, niin miten ne muistaa että jaa tuo tilas pihvin ja punkun, tuo salaatin jne jne.

Vierailija
2/33 |
15.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilaus vaiheessa kirjataan ylös mitä kukin otti. Esim pöytä nro 10: asiakas 1: pihvi, lasi viiniä, asiakas 2: kanaa, kokis jne. Tämän päivän kassoilla on helppoa tehdä laskun jako.

Sekaisin voi mennä silloin, jos asiakkaat vaihtavat istuma järjestystä kesken syönnin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
15.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjaamallä ylös esim: punapaitainen nainen, läski, valittaja, söpö, WAU, ruotsinmaikka jne tuntomerkkejä. Jokaisella omanlaisensa koodit. Joku muistaa ilmankin. 

Vierailija
4/33 |
15.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjaamallä ylös esim: punapaitainen nainen, läski, valittaja, söpö, WAU, ruotsinmaikka jne tuntomerkkejä. Jokaisella omanlaisensa koodit. Joku muistaa ilmankin. 

Toivottavasti pitävät hyvää huolta muistilapustaan. Saattaisi olla hivenen kiusallista, jos lappu putoaisi ja asiakkaat lukisivat sen.

Vierailija
5/33 |
15.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeasti tämä on vitsi. Me kerran ravintolassa kauan sitten mietittiin samaa asiaa kun isolla joukolla oltiin syömässä. Varmasti todellisuudessa tylsä ratkaisu mikä tuossa ylempänä jo kerrottiin. Hihiteltiin aivan kipeästi kun keksimme minkä tuntomerkin tarjoilija kenestäkin kirjoittaisi. Ilmeestä päätellen tarjoilija kuuli eikä pokka aivan pitänyt. 

Vierailija
6/33 |
15.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksinkertaisesti piirretään pöydän mukainen ruudukko, ja jokaisen asiakkaan tilaukset merkitään siihen pöytäkarttaan omaan "lokeroonsa".

Ja tämän takia, älkää jumalauta vaihdelko niitä istumapaikkoja. Känniset naislaumat ovat kaikkein pahimpia tämän suhteen, ja muutenkin asiakkaina kaikkein hirveimpiä. Jopa lapsiperheetkin ovat "ihania" asiakkaita näihin naisporukoihin verrattuna. 

Vierailija
7/33 |
15.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille on joskus käynyt niin että olimme neljän hengen porukalla syömässä ja kun olimme tilanneet jo, niin ystävämme (3 kpl) soittivat että tulisivat myös. Saimme vaihdettua isompaan pöytään ja istumajärjestykset meni uusiksi. Lasku taidettiin jakaa neljään tai viiteen osaan. Tarjoilija varmaan kai joutui sitten tekemään uuden muistilapun tms?

Vierailija
8/33 |
15.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meille on joskus käynyt niin että olimme neljän hengen porukalla syömässä ja kun olimme tilanneet jo, niin ystävämme (3 kpl) soittivat että tulisivat myös. Saimme vaihdettua isompaan pöytään ja istumajärjestykset meni uusiksi. Lasku taidettiin jakaa neljään tai viiteen osaan. Tarjoilija varmaan kai joutui sitten tekemään uuden muistilapun tms?

Kyllä tarjoilja osaa jakaa sen laskun. Ja ainahan sinäkin varmaan osaat kertoa, mitä sinä itse olet syönyt?

Mutta tälläiset laskunsolkkaaajat ovat kyllä pahimpia asiakkaita.

"Mä maksan Lisssun ja mun ruoat, ja Jessican capuccinon. Ja Yennica maksaa mun sidukan, kun tarjosin sille viimeks". 

Miehet ovat tässä asiassa unelma-asiakkaita naisiin verrattuna. 

Vierailija
9/33 |
15.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyva muisti auttaa! 😅 Sillon jos on esim. 20 ihmista porukassa niin siina pitaa jo vahan keskittya. Jotkut myos ihan kysyy jos on jotain epaselvyytta, etta kuka nyt maksokaan ja mita.

Vierailija
10/33 |
15.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka juutalainen ja persaukinen pitää olla, että pyytää jakamaan laskun jokaisen omien syömisien mukaan? Tasan se aina jaetaan.

Tämä on aikuinen tapa toimia, mutta hämmästyttävän harvinaista Suomessa.

No mitä ihmettä, jos olen itse tilannut esim parillakympillä juoman ja simppelin annoksen niin miksi pitäisi maksaa kun muut tilaavat lähes sadalla eurolla per nokka ties mitä?

Ei jokaisella ole varaa siihen, että jaetaan koko lasku kaikkien kesken.

Vierailija
11/33 |
15.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksinkertaisesti piirretään pöydän mukainen ruudukko, ja jokaisen asiakkaan tilaukset merkitään siihen pöytäkarttaan omaan "lokeroonsa".

Ja tämän takia, älkää jumalauta vaihdelko niitä istumapaikkoja. Känniset naislaumat ovat kaikkein pahimpia tämän suhteen, ja muutenkin asiakkaina kaikkein hirveimpiä. Jopa lapsiperheetkin ovat "ihania" asiakkaita näihin naisporukoihin verrattuna. 

Älä jumalauta yritä komentaa. Ei ihme että asiakkaasi haluavat ärsyttää sinua.

Vierailija
12/33 |
15.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Känninen naislauma on aivan hirveä, oli se sitten missä tahansa.

Vierailija
13/33 |
15.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka juutalainen ja persaukinen pitää olla, että pyytää jakamaan laskun jokaisen omien syömisien mukaan? Tasan se aina jaetaan.

No mitä ihmettä, jos olen itse tilannut esim parillakympillä juoman ja simppelin annoksen niin miksi pitäisi maksaa kun muut tilaavat lähes sadalla eurolla per nokka ties mitä?

Harvoin törmää seurueeseen, jossa ei syötäisi samoja ruokalajeja kuin muu seurue. 

Vierailija
14/33 |
15.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä on kerran vuodessa kokous, jonka jälkeen mennään syömään. Osallistujia on noin 30. Muutamassa ravintolassa ovat antaneet erillisen listan, mistä tilata muutaman ruokalajin väliltä, eikä yleiseltä listalta ole saanut tilata. No näihin ravintoloihin ei mennä toista kertaa. Mutta aika hyvin on toiminut kun itse on sanonut ja joku lista heillä on, mistä tarkistavat, kun jokainen lähtee vähän eri aikaan pois ja sitten käydään maksamassa kassalle. 

Vierailija
15/33 |
15.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harvoin törmää seurueeseen, jossa ei syötäisi samoja ruokalajeja kuin muu seurue. 

Kyllä itse olen aina valinnut mieluisimman, sitäpaitsi mitä tekee kasvissyöjä kun muut tilaavat pihvejä?

Ei tässä nyt sentään niin paljon joukon mukana mennä.

Vierailija
16/33 |
15.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä on kerran vuodessa kokous, jonka jälkeen mennään syömään. Osallistujia on noin 30. Muutamassa ravintolassa ovat antaneet erillisen listan, mistä tilata muutaman ruokalajin väliltä, eikä yleiseltä listalta ole saanut tilata. No näihin ravintoloihin ei mennä toista kertaa. Mutta aika hyvin on toiminut kun itse on sanonut ja joku lista heillä on, mistä tarkistavat, kun jokainen lähtee vähän eri aikaan pois ja sitten käydään maksamassa kassalle. 

Ryhmämenut on olemassa ihan syystä. Vai miten nopeasti ajattelit itse pyöräyttää 30 eri alkuruokaa, 30 eri pääruokaa ja 30 eri jälkiruokaa niin, että asiakkaat saa ne vielä lämpiminä tai kylminä samanaikaisesti pöytään? Millainen kokous on sellainen, jossa osallistujat tulee ja menee miten haluavat, ja vielä maksavat erikseen?

Vierailija
17/33 |
15.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarjoilijan työ on tosi raskasta fyysisesti ja siihen päälle pitää vielä pää pysyä terävänä ja palikat hallussa kaiken maailman sekalaisten seurueiden välillä. Rispektit kaikille - erityisesti rautaisen ammattitaitoisille - tarjoilijoille! Arvostan! Toivottavasti kännikalat tajuavat jättää teille edes kohtuullisesti tippiä.

Vierailija
18/33 |
15.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei ravintolassa voisi maksaa tilauksen yhteydessä?  Koko laskuprosessi on hirveän raskas ja sekava, kun ensin odotellaan tilaisuutta tilata se lasku ja sitten arvotaan kuka maksaa mitäkin. Ulkomailla toki vielä jännitetään että mitäs sinne laskuun on yritettykään tällä kertaa lisäillä.

Vierailija
19/33 |
16.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä itse olen aina valinnut mieluisimman, sitäpaitsi mitä tekee kasvissyöjä kun muut tilaavat pihvejä?

Ei tässä nyt sentään niin paljon joukon mukana mennä.

Joo, on kyllä kummaa väkeä jos jokainen tilaa samaa kuin mitkäkin kloonit. Enkä minäkään kyllä ala makselemaan toisten kalliimmista annoksista tai vaihtoehtoisesti sälyttämään omia kustannuksiani muiden niskoille. Ihan sama vaikka kaikilla olisi varaa miten päin vaan.

Vierailija
20/33 |
16.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kysyy jo tilausvaiheessa miten lasku hoidetaan, voi tilaukset lyödä heti erikseen kassaan.