Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jos ravintolassa on isompi seurue ja lasku jaetaan, niin miten tarjoilijat muistaa mikä annos oli kenellekkin?

Vierailija
15.01.2020 |

Oon aina miettinyt.

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
16.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meille on joskus käynyt niin että olimme neljän hengen porukalla syömässä ja kun olimme tilanneet jo, niin ystävämme (3 kpl) soittivat että tulisivat myös. Saimme vaihdettua isompaan pöytään ja istumajärjestykset meni uusiksi. Lasku taidettiin jakaa neljään tai viiteen osaan. Tarjoilija varmaan kai joutui sitten tekemään uuden muistilapun tms?

Kyllä tarjoilja osaa jakaa sen laskun. Ja ainahan sinäkin varmaan osaat kertoa, mitä sinä itse olet syönyt?

Mutta tälläiset laskunsolkkaaajat ovat kyllä pahimpia asiakkaita.

"Mä maksan Lisssun ja mun ruoat, ja Jessican capuccinon. Ja Yennica maksaa mun sidukan, kun tarjosin sille viimeks". 

Miehet ovat tässä asiassa unelma-asiakkaita naisiin verrattuna. 

Onko tuossa muka sukupuolieroja?

T: nainen, jonka poytaseurueessa laskun loppusumma jaetaan ruokailijoiden maaralla ja jokainen maksaa osansa + osan tipista

Vierailija
22/33 |
16.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hotelliravintoloissa on pöytänumeron lisäksi tuolinumerot.

Maksamassa voi käydä myös kassalla, helpottaa myös tarjoilijaa!

Ryhmien kannattaa tilata etukäteen ruokansa ja varata pöydät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
16.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laskun jakaminen onnistuu parhaiten, kun jo tilausvaiheessa ilmoittaa että kaikki erikseen. Tällöin jokaista käsitellään erillisenä asiakkaana eikä seurueen jäsenenä.

Vierailija
24/33 |
16.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

treffit kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meille on joskus käynyt niin että olimme neljän hengen porukalla syömässä ja kun olimme tilanneet jo, niin ystävämme (3 kpl) soittivat että tulisivat myös. Saimme vaihdettua isompaan pöytään ja istumajärjestykset meni uusiksi. Lasku taidettiin jakaa neljään tai viiteen osaan. Tarjoilija varmaan kai joutui sitten tekemään uuden muistilapun tms?

Kyllä tarjoilja osaa jakaa sen laskun. Ja ainahan sinäkin varmaan osaat kertoa, mitä sinä itse olet syönyt?

Mutta tälläiset laskunsolkkaaajat ovat kyllä pahimpia asiakkaita.

"Mä maksan Lisssun ja mun ruoat, ja Jessican capuccinon. Ja Yennica maksaa mun sidukan, kun tarjosin sille viimeks". 

Miehet ovat tässä asiassa unelma-asiakkaita naisiin verrattuna. 

Onko tuossa muka sukupuolieroja?

T: nainen, jonka poytaseurueessa laskun loppusumma jaetaan ruokailijoiden maaralla ja jokainen maksaa osansa + osan tipista

Todellakin on. t. yli 10 vuotta tarjoilijana. onneksi en enää.

Vierailija
25/33 |
16.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

EHkä siiihen käy vaikkka koodi että toi tuhkamuna on luvannu maksaa koko pskan.

Vierailija
26/33 |
16.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirjaamallä ylös esim: punapaitainen nainen, läski, valittaja, söpö, WAU, ruotsinmaikka jne tuntomerkkejä. Jokaisella omanlaisensa koodit. Joku muistaa ilmankin. 

Toivottavasti pitävät hyvää huolta muistilapustaan. Saattaisi olla hivenen kiusallista, jos lappu putoaisi ja asiakkaat lukisivat sen.

Näin tarjoilijat tekevät ja onhan niitä aina välillä lipsahtanut julkisuuteenkin, ei mitenkään harvinaista.

Vierailija
27/33 |
16.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka juutalainen ja persaukinen pitää olla, että pyytää jakamaan laskun jokaisen omien syömisien mukaan? Tasan se aina jaetaan.

Tämä on aikuinen tapa toimia, mutta hämmästyttävän harvinaista Suomessa.

No mitä ihmettä, jos olen itse tilannut esim parillakympillä juoman ja simppelin annoksen niin miksi pitäisi maksaa kun muut tilaavat lähes sadalla eurolla per nokka ties mitä?

Ei jokaisella ole varaa siihen, että jaetaan koko lasku kaikkien kesken.

Minulle on käynyt kerran näin. Minulla ja toisella kaverillani oli pienet tulot, muut porukassa (joita tuskin tunsimme) olivat huomattavankin hyvätuloisia. Tilasin alkuruokakeiton ja vettä, kaverini tilasi pastan ja vettä, eli minä noin kympillä, kaverin annos muutama euro enemmän. Muut pöydässä tilasivat alkuruokatarjottimet, pääruoaksi pihvejä ja mereneläviä lisukkeineen ja jälkiruoaksi tiramisua, jäätelöä sun muuta, juomiksi viinejä, likööriä, konjakkia ja kahvia. Kun laskun aika tuli, porukka oli sitä mieltä, että kaikki tasan, eivätkä pitäneet kohtuuttomana sitä, että minä ja kaverini söimme ruokalistan halvimmat annokset ja joimme vettä. En suostunut, vaan maksoin sen kympin. Kaverini raivostui - mutta ei porukan kohtuuttomalle vaatimukselle vaan minulle. Hän maksoi sen tasaosansa eli useita kymppejä enemmän kuin söi ja joi ja lisäksi minunkin osani, koska muiden maksaessa vain tasaosansa ja mun maksaessa kympin summasta jäi tietenkin puuttumaan. Teki varmasti mittavan loven hänen tiliinsä. Mielestäni isotuloisen porukan, jotka herkuttelivat pennosia laskematta, ei olisi pitänyt loisia muiden kustannuksella ja kaverini ei olisi pitänyt olla marttyyri. Heidän mielestään varmaan olin röyhkeä kitupiikki. Välit menivät niin niihin hyvänpäiväntuttuihin kuin kaveriinkin.

Vierailija
28/33 |
16.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka juutalainen ja persaukinen pitää olla, että pyytää jakamaan laskun jokaisen omien syömisien mukaan? Tasan se aina jaetaan.

No mitä ihmettä, jos olen itse tilannut esim parillakympillä juoman ja simppelin annoksen niin miksi pitäisi maksaa kun muut tilaavat lähes sadalla eurolla per nokka ties mitä?

Minulle on käynyt kerran näin. Minulla ja toisella kaverillani oli pienet tulot, muut porukassa (joita tuskin tunsimme) olivat huomattavankin hyvätuloisia. Tilasin alkuruokakeiton ja vettä, kaverini tilasi pastan ja vettä, eli minä noin kympillä, kaverin annos muutama euro enemmän. Muut pöydässä tilasivat alkuruokatarjottimet, pääruoaksi pihvejä ja mereneläviä lisukkeineen ja jälkiruoaksi tiramisua, jäätelöä sun muuta, juomiksi viinejä, likööriä, konjakkia ja kahvia. Kun laskun aika tuli, porukka oli sitä mieltä, että kaikki tasan, eivätkä pitäneet kohtuuttomana sitä, että minä ja kaverini söimme ruokalistan halvimmat annokset ja joimme vettä. En suostunut, vaan maksoin sen kympin. Kaverini raivostui - mutta ei porukan kohtuuttomalle vaatimukselle vaan minulle. Hän maksoi sen tasaosansa eli useita kymppejä enemmän kuin söi ja joi ja lisäksi minunkin osani, koska muiden maksaessa vain tasaosansa ja mun maksaessa kympin summasta jäi tietenkin puuttumaan. Teki varmasti mittavan loven hänen tiliinsä. Mielestäni isotuloisen porukan, jotka herkuttelivat pennosia laskematta, ei olisi pitänyt loisia muiden kustannuksella ja kaverini ei olisi pitänyt olla marttyyri. Heidän mielestään varmaan olin röyhkeä kitupiikki. Välit menivät niin niihin hyvänpäiväntuttuihin kuin kaveriinkin.

Tuommoisessa tilanteessa ei ole oikeutettua odottaa, etta sina maksat tasaosan... Eli ihan oikein teit kun mainitsit asiasta! Mikali ero on useita kymppeja, voit ihan hyvin sanoa etta maksat vain oman osan kun otit vaan yhden ruokalajin etka alkoholijuomia. 

Meilla pistetaan lasku kanssa yleensa syojien kesken tasan, mutta me kaikki otetaan suurin piirtein samat ruuat ja juomat. Pari viinia sinne tanne ei viela tee useamman kympin eroa. 

Vierailija
29/33 |
16.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harvoin törmää seurueeseen, jossa ei syötäisi samoja ruokalajeja kuin muu seurue. 

Minulla on kyllä ihan päinvastainen kokemus.

On huomattavasti yleisempää, että bongissa on eri määrä alkuruokia, pääruokia ja jälkiruokia, kuin se, että kaikille menisi sama määrä annoksia. Näitä tasaisia tilauksia menee ehkä enemmän firman lounailla tms. järjestetyissä tapahtumissa, vapaammissa illanvietoissa ihmiset tilaavat mitä huvittaa.

On myös aika yleistä, että ihmiset tilaavat alkuruokaa, mutta pyytävät tuomaan sen samaan aikaan kun toisille tulee pääruoka.

t. kokki

Vierailija
30/33 |
16.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei ravintolassa voisi maksaa tilauksen yhteydessä?  Koko laskuprosessi on hirveän raskas ja sekava, kun ensin odotellaan tilaisuutta tilata se lasku ja sitten arvotaan kuka maksaa mitäkin. Ulkomailla toki vielä jännitetään että mitäs sinne laskuun on yritettykään tällä kertaa lisäillä.

Tottakai voi maksaa etukäteenkin, se vaatii vain sitä, että saa suunsa auki. Tarjoilijat ovat salissa auttamassa asiakkaita, ei heitä tarvitse pelätä tai epäröidä kysyä, jos jotain tahtoo.

t. kokki

Vierailija
31/33 |
16.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harvoin törmää seurueeseen, jossa ei syötäisi samoja ruokalajeja kuin muu seurue. 

Minulla on kyllä ihan päinvastainen kokemus.

On huomattavasti yleisempää, että bongissa on eri määrä alkuruokia, pääruokia ja jälkiruokia, kuin se, että kaikille menisi sama määrä annoksia. Näitä tasaisia tilauksia menee ehkä enemmän firman lounailla tms. järjestetyissä tapahtumissa, vapaammissa illanvietoissa ihmiset tilaavat mitä huvittaa.

On myös aika yleistä, että ihmiset tilaavat alkuruokaa, mutta pyytävät tuomaan sen samaan aikaan kun toisille tulee pääruoka.

t. kokki

Ma olen tuommoinen alkuruokanarppija. :D Siis silleen etta saatan tilata kaksi alkuruokaa, ja pyydan saada toisen paaruuan asemesta. Joissain ravintoloissa on niin isot paaruuat, etta niitten jalkeen ei jaksa enaa jalkiruokaa. (Ja siis haluan vahintaan sen kolme ruokalajia.) En jotenkin kehtaa jattaa esim. pihvista puolta syomatta kun pelkaan etta kokki loukkaantuu ja/tai ajattelee etten tykannyt siita. *punastus

Vierailija
32/33 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen aina kuvitellut, että tarjoilijoilla on oma muistilista pöydän asiakkaista tyyliin, kaljupää, rillipää jne. :D

Vierailija
33/33 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen aina kuvitellut, että tarjoilijoilla on oma muistilista pöydän asiakkaista tyyliin, kaljupää, rillipää jne. :D

Ei todellakaan. On aivan simppeliä piirtää kartta ruudukon muodossa. Heti alkuun tarkistetaan, miten laskut menevät, koska pariskunnat voivat istua eri päissä pöytää. Piirretään esim. yhdistävät nuolet tms. Kartasta voi näyttää avustaville tarjoilijoille, mihin annokset menevät jne. Koko tilaus lyödään koneelle ja jaetaan kartan mukaan vasta laskutusvaiheessa. Toki niitä tuolipaikkojakin voi käyttää, mutta sitten paikanvaihdokset voivat aiheuttaa virheen.