Hei te joilla on kaksi (tai enemmän) pientä lasta! Miten selviätte ja suoriudutte arjesta?
Ruuhkavuosiksikin näitä kai kutsutaan. Itse en ole tällä hetkellä vielä edes työelämässä vaan haen kokoajan töitä. Lapseni ovat 1v ja 3v. Taloudellisesti tiukkaa, parisuhteessa vaikeita hetkiä, jotka tuntuvat romahduttavan tätä pakkaa edelleen. Koira pitää lenkkeilyttää, lapsille antaa tasapuolisesti huomiota yhdessä ja erikseen. Koti pitää siivota, ruokaa tehdä, pyykit pestä. Ja sitten muka pitäis vielä jaksaa sitä puolisoa huomioida?! Ehei, ei jaksa... Lapset välillä hoitoon ja parisuhteelle aikaa, joo onnistuu. Kivaa yhdessä on sen illan, kauaskantoista vaikutusta ei ole huomattu. Miten te muut äidit oikein selviätte tästä tulematta hulluksi?
Kommentit (7)
Meillä on hoitaja ja kerran viikossa käy siivooja. Lapsia on kolme ja ollaan molemmat töissä.
Ihan hyvin. (lapset 0v 2v ja 4v) Seksiäkin on.
Oikein hyvin, kiitos kysymästä. En kasaa itselleni suorituspaineita niin kuin sinä tunnut tekevän, vaan teen sen minkä pystyn. Joskus on koti kaaoksessa, mutta ei se maailmaa kaada. Sinulla on puheidesi mukaan mies, joten tasapuolisesti vastuuta molemmille kotihommista ja lastenhoidosta. Vaikka olet kotiäitinä, se ei tarkoita, että sinun pitäisi hoitaa ihan kaikki kotiasiat.
T. Neljän alle kouluikäisen äiti
Hyvin menee. Molemmat vanhemmat töissä ja lapsilla hyvä hoitopaikka. Kerran viikossa siivotaan koko kämppä, pyykkikone pyörii joka toinen päivä ja ruokaa laitetaan iso satsi kerralla. Molemmat aikuiset hoitavat kotia ja lapsia. Parisuhde on hyvä ja tasainen. Ollaan onnellisia. Lapset 4v ja 2v, kolmas tulossa.
Meillä on neljä lasta, kolme alle kouluikäisiä. Olen kotona kahden pienimmän kanssa. Ensiksikin ollaan sovittu, että mies hoitaa ksksi vanhinta kouluun ja päiväkotiin ja hakee myös päiväkotilaisen kotiin. Minulle jää pienemmät ja kaksi koiraa. Hoidan myös kotimme, joka on noin 270m2 maalaistalo. Ihan hyvin tässä ehtii kaikkea tehdä. Koirat lenkitän juoksulenkillä aamulla ja parilla lyhyemmällä kävelyllä vaunujen kanssa. Ainoa mitä olemme oikeastaan joutuneet muuttamaan on hevoseni hoito. Sillle ostettiin täysihoito tallilta 4 päivää viikossa. Itse käyn talleilla viikonloput ja keskiviikkoisin, kun meille tulee lastenhoitaja koko päiväksi.
Mulla on käytössä leikkikehä pienemmälle ja isompi kulkee perässä kun esimerkiksi siivoan. Sisarusrattaisiin vaihdettiin lasten maastopyörän pyörät :)
Ihan helppoa tämä on. Siivota ei tarvitse muuten joka päivä ja ruuat tehdään yhdessä viikonlopulla.
Aamulla ylös, aamutoimet ja lapsille aamupalaa. Vaatteet päälle ja ulos, kerhoon, kirjastoon, kauppaan, mikä nyt onkin päivän ohjelmassa. Kotiin, edellisiltana tehty ruoka lämpenemään, lapsille mahat täyteen. Syönnin jälkeen lukuhetki ja päiväuni-ikäiset nukkumaan. Se joka ei nuku leikkii hiljaa tai katsoo lastenohjelmaa. Kahvi kiehumaan, keittiön pikainen siivous, pyykkikone päälle, tai jos sen on jo aiemmin käynnistänyt, pyykkien ripustus. Kahvit naamariin. Hereillä olevan/ olevien kanssa piirtämistä, pelaamista tai muuta puuhaa. Välipala, leikkiä, mahdollisesti ulos. Mies kotiutuu töistä ja ottaa lapset. Omassa rauhassa ruoanlaittoa. Kaikki syö yhdessä. Syönkin jälkeen pientä siivousta, pyykkejä, lenkillä käynti tai muuta harrastamista kumpikin vuorollaan tai koko perhe yhdessä ulkoilemaan. Iltapesut, iltapala ja lapset nukkumaan. Tuon jälkeen hetki aikaa yhdessä tai yksin oloon ja sitten nukkumaan.
Tällä kaavalla vedettiin vuosia. :)
Enhän mä sitä kuuluisaa omaa aikaa muistanut. Sitä sentään on nyt jonkin verran. Lapset aloittivat hoidon jo kun saivat hyvän paikan ja voin keskittyä työnhakuun. Hoitopäivät käytän koiran lenkkeilyttämiseen rauhassa, siivoamiseen, ruuanlaittoon ja siihen työnhakuun...
AP