Miten saatte itsestänne irti mitään kokoaikaväsyneenä?
Niin, eli kun ympäri vuoden väsyttää ja olo on koko ajan jotenkin puolitehoinen, miten saatte tehdyksi mitään, lähdetyksi mihinkään, edes aloittaneeksi jotain? En oikeasti ole mitenkään masentunut, vain totaaliväsähtänyt. Ajatuksen tasolla olisi kiva mennä ja tehdä, mutten vaan pysty.
Mikä neuvoksi?
Kommentit (25)
Kaikki mihin ryhtyy puolivillaisesti maaliin, haaveissa liukuhihnatyö jossa ei tarvitse ollenkaan ajatella. Siinäpä se.
Riman ali kaikki. Niin helpolla kun pääsee.
Tragedia on siinä että haluttaisi pystyä parempaan mutta kun ei vaan jaksa.
Ihan ensiksi selvittäisin, mistä johtuu: kilpirauhasarvot, rautavarastot jne.
Eihän sitä jaksa, jos ei jaksa.
Veriarvot tietty pitää tsekata. Miten tsemppaatte itselle ylös sohvalta hoitaaksenne asian?
uskon vahvasti siihen että tämä Suomen virikkeetön, harma, ankea, askeettinen ja monotoninen ilmapiiri on äärimmäisen raskasta kestää. Apaattiseksi muuttuu.
Itse huomaan että sitten kun on jotain eloisaa, mielyttävää, kivaa, värikästä niin tämä outo väsymys katoaa samantien ja on energia.
En saakaan. Päivät menee töissä, ilta lasten kanssa/kotitöitä tehden ja alkuyö tietokoneella omaa aikaa viettäen (koska muulloin sitä ei ole). Sitten jää 5-6 tuntia aikaa nukkua, jos saa heti unta (usein ei saa). Viikonloppuisin olisi enemmän aikaa, mutta silloin tekee vain mieli nukkua univelkoja pois. Voi kun olisi nuorempana tajunnut miten vähän myöhemmällä iällä on mahdollisuutta tehdä yhtään mitään, niin olisin vain matkustellut ja kokenut kyllästymiseen asti.
Nukun paljon. Teen tosi vähän. Koti on kaaos, mutta pidän huolen, että lapsilla on puhtaat vaatteet ja päivittäin lämmin ateria. Kaikki energia menee töistä selviämiseen.
En varsinaisesti aina edes nuku vaan makaan vain uupuneena kattoon tuijottaen. Töiden jälkeen menen aina nukkumaan pariksi tunniksi. Sitten lapsille ruoka, työjutut, pesukone päälle, joskus saan tiskikoneenkin tyhjennettyä ja täytettyä, mutta kunnon siivousta en ole saanut tehtyä nyt pariin viikkoon. Töitä teen iltaisin tunnin, katson ehkä yhden jakson jostain sarjasta netflixistä ja sitten nukkumaan noin klo 22.30 viimeistään. Muutamana päivänä viikossa menen nukkumaan jo 21.
Pitäisi taas käydä verikokeissa mutta en ole jaksanut varata aikaa, kun ihan turhaan niitä matalia rauta-arvoja ja pieniä punasoluja kauhistellaan. Mitään konkreettista apua en ole niihin saanut kohta neljään vuoteen. Tällä mennään.
Suljen silmät. Menen omiin asetuksiini.
Katson aluksi kamerasta itseäni kun makaan velttona lattialla. Nostan ensin sormea ja katson sitä. Näytän itselleni keskisormea.
Se herättää tunteita. Sitten katselen varpaitani ja liikuttelen niitä.
Muistelen kuka oikein olinkaan. Ainiin minähän olin soturi.
Kyllä!
Se mikä olen on mitä teen.
Kirjoitan komentokehotteeseen "punnerra 80kpl etunojia".
Joku sielä sivulla ajattelee että "en jaksa". Tajuan että 80 kpl on tämän hyypiön keino välttää sataa etunojaa.
Joten pistän hyypiön asetuksieni eristykseen ja annan sata etunojaa. Muistelen keskisormea ja teen ne rystysillä.
Kuka mä oon?
Oon soturi, se joka käskee. Kuka sä oot?
Sä oot telkien takana. Ihan sama kuka sä oot, sielä sä pysyt toistaiseksi.
Googlaa dystymia/high functioning depression kuitenkin varsin vuoksi.
Aloittakaa alusta.
Joku muu ohjailee teitä. Ottakaa itsenne haltuun.
Aloittakaa liikuttamalla sormea.
Ottakaa joku tavoite ja ette luista siitä. Teette sen mitä olette päättäneet tehdä.
Yksinkertaisia tavotteita ja toteutatte ne.
Yleensä ihmiset tekevät näitä asioita automaattisesti.
Korkealle tasolle päässyt ihminen suorittaa jatkuvasti tehokkaalla syötöllä töiden jälkeen siivoilun ja illalla vielä lankaa hampaat tarkkaan.
He ovat päässeet itsehallinnassa melkein kuninkaan tasolle.
Sen jälkeen tavoitteena nukkua vähintään 8h yöunet.
Aamulla salamana ylös pinnahtaen sängystä. 30min aamutoimet kuten armeijassa.
Elämässä ei pärjää muuten. Jos luistatte päätöksessänne, niin joku muu hallitsee teitä.
Silloin te olette joku muu. Ettekä te silloin ole tyytyväisiä itseenne.
Alusta asti. Sama mitä päiväkoti-ikäisen lapsen pitää harjoitella.
Ihmisen pitää käskeä itseään tekemään asioita. Tämän te olette kadottaneet.
Vierailija kirjoitti:
Aloittakaa alusta.
Ottakaa joku tavoite ja ette luista siitä. Teette sen mitä olette päättäneet tehdä.
Korkealle tasolle päässyt ihminen suorittaa jatkuvasti tehokkaalla syötöllä töiden jälkeen siivoilun ja illalla vielä lankaa hampaat tarkkaan.
Elämässä ei pärjää muuten. Jos luistatte päätöksessänne, niin joku muu hallitsee teitä.
Sä voisit aloittaa ottamalla aamulääkkeet.
Tarkistakaa se ettei kyse olisi vitamiinien puutostilasta. Jos ruokavalio ei ole monipuolinen (et syö esim. kalaa) niin kannattaa ottaa Möllerin kalanmaksaöljykapseleita. Sinkin puutekin voi aiheuttaa väsymystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittakaa alusta.
Sä voisit aloittaa ottamalla aamulääkkeet.
Omaa tahtoa voi vähän harjoitella.
Väsyneenäkin voi tehdä vaikka mitä.
Sulla voi olla vitamiinipuutos tai heikko kunto. Yleinen velttous kitkettiin ennen armeijassa fyysisillä harjoitteilla. Samoilla yksinkertaisilla harjoitteilla opetettiin myös käskemään itseään.
Samalla oppi oman itsensä hallintaa.
Hyvä harjoite on mennä kyykkyyn. Käsky itselle nousta ylös.
Nouse ylös!
Volaa.
Geehen. Jawoll.
Siitä se lähtee.
Jos on uupumuksesta kyse, niin siihen ei toimi mikään muu kuin luovuttaminen ja voimien kerääminen. Rimpuileminen vain väsyttää lisää. Olen antanut itselleni luvan hoitaa vain välttämättömimmät asiat, kun voimat eivät riitä muuhun. Joskus käyn kävelemässä metsässä, sieltä saan energiaa, varsinkin vanhat sammaleiset kuusimetsät ovat ihania.
Minä olen ollut jo vuoden niin väsynyt että tuntuu kun painuisi lattiasta läpi. Hemoglobiini oli viimeksi 155.
Uskokaa nyt jo ettei se ole ravinnosta tai liikunnasta vaa perus ankeasta ilmapiiristä. Ruotsissa jo huomaa että siellä on positiivinen ja myönteinen ilmapiiri. Suomessa on älyttömän raskasta. Asuin hetken Ruotsissa ja oli melkein jopa virhe tulla tänne takaisin. Alkoi taas uupumukset ja väsymykset.
Liikunta, ruokavalio, ruutu- ja someaikaa kannattaa rajata ja tehdä sen sijaan jotain mistä saa oikeaa hyvän olon tunnetta.
Vierailija kirjoitti:
Uskokaa nyt jo ettei se ole ravinnosta tai liikunnasta vaa perus ankeasta ilmapiiristä. Ruotsissa jo huomaa että siellä on positiivinen ja myönteinen ilmapiiri. Suomessa on älyttömän raskasta. Asuin hetken Ruotsissa ja oli melkein jopa virhe tulla tänne takaisin. Alkoi taas uupumukset ja väsymykset.
Väsymys on sellainen juttu että siihen oppii.
Jos on pitkään väsynyt niin ei opi reippaaksi.
Reippauden voi aloittaa juurikin noin että lattialla makaa halvaantuneena ja miettii että miten saan keitettyä kahvit.
Makasin omassa yksiössäni neljä päivää näin. Laskin alleni.
Sitten totesin että nyt loppuu tämä laiskuus. En ollut syönyt kahteen viikkoon kun en jaksanut nousta lattialta tai soittaa kenellekään.
Aloin liikuttamaan varpaita (ihan kuin Kill Bill elokuvassa). Käskin varpaita liikkumaan.
Aluksi tapahtunut mitään. Olin vaan että: "vittu mä en jakhsa yhthää vidu mithää tot noi hei määäään".
Jotain tapahtui kun käskin itseäni. Varvas heilahti. Seuraavaksi katsoin käsiäni ja käskin niitä liikkumaan.
Whöööyyy! huusin.
Nousin siltä istumalta ylös suoraan suihkuun ja siivosin kämpän.
Siitä lähtien olen ottanut uuden jumalan Jeesuksen tilalle. Uskon nykyään itseeni.
En enää odota että joku muu tekee mun puolesta asioita.
Teen ne itse kaikkivoipana.
Tsemppiä kaikille jotka kärsii laiskuudesta. Se on epäjumala.
Laiskuuden voittaa vain jatkuvalla suorittamisella.
Tässä teille lääkkeet kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väsymys on sellainen juttu että siihen oppii.
Jos on pitkään väsynyt niin ei opi reippaaksi.
Reippauden voi aloittaa juurikin noin että lattialla makaa halvaantuneena ja miettii että miten saan keitettyä kahvit.
Makasin omassa yksiössäni neljä päivää näin. Laskin alleni.
Sitten totesin että nyt loppuu tämä laiskuus. En ollut syönyt kahteen viikkoon kun en jaksanut nousta lattialta tai soittaa kenellekään.
Aloin liikuttamaan varpaita (ihan kuin Kill Bill elokuvassa). Käskin varpaita liikkumaan.
Aluksi tapahtunut mitään. Olin vaan että: "vittu mä en jakhsa yhthää vidu mithää tot noi hei määäään".
Jotain tapahtui kun käskin itseäni. Varvas heilahti. Seuraavaksi katsoin käsiäni ja käskin niitä liikkumaan.
Whöööyyy! huusin.
Nousin siltä istumalta ylös suoraan suihkuun ja siivosin kämpän.
Siitä lähtien olen ottanut uuden jumalan Jeesuksen tilalle. Uskon nykyään itseeni.
En enää odota että joku muu tekee mun puolesta asioita.
Teen ne itse kaikkivoipana.
Tsemppiä kaikille jotka kärsii laiskuudesta. Se on epäjumala.
Laiskuuden voittaa vain jatkuvalla suorittamisella.
Hauskaa, että sinulla on hauskaa. Tuosta oman elämäsi päällikkönä pyörimisestä huolimatta kuulostat kyllä olevan jonkinlaisen lataamon tarpeessa :)
Kukaan ei saa itsestään irti edes vastausta tähän. :D