Luulen, että mielipidettä me muokataan siihen, että omaisuudet vanhushoivaan. Luuletteko te? Linkki
https://yle.fi/uutiset/3-11158003
Epäilen kysymyksiä muotoillun niin, että saataisiin kansan tuli sille, että kaikki omaisuus lopulta myytäisiin vanhuuden hoiva vastaan.
Epäilen, että mielipiteen muokkaukseen osallistuvat poliitikot.
Itse ajattelen niin, että ei tässä säästämisessä ole mitään järkeä, jos kaiken menettää sitten vanhuuden hoivaa vastaan, varsinkin kun se hoiva vieläpä on nykyään aika huonoa.
Taviksella taas ei ole sellaista omaisuutta, jolla saisi jotain erityishyvää hoivaa. Yksityisissä palvelutaloissa on myös paljon huonouksia. Ja äkkiä se omaisuus hupenee, jos hoito maksa 5500 euroa kuussa.
Omaisuuden keräämisen idea on, että sen voi jättää jälkipolville, jos jälkipolvea on. Itse olen jo lähes 60-v.
Kommentit (22)
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei tehtäisi niin? Jos valtiolla ei ole varaa, valtiolla ei ole varaa.
Tässä maassa rakastetaan laskea ihmisten tuottavuutta ja kannustetaan siihen, että omillaan on pärjättävä. Kummasti tähän kannustava ja itsekäs sukupolvi on kuitenkin sitä mieltä, että heidän elintasosairautensa ja myöhemmin vanhuutensa on hoidettava yhteiskunnan piikkiin. Eikö nyt voida mitata sitä, kuka hoitaa itsensä hautaan asti?
Kun kerran meidän keskituloisten lapsiperheiden syy on aivan kaikki, niin ihan mielelläni katson vierestä miten suuret ikäluokat hoitaa ihan oman tonttinsa kuten ovat omien sanojensa mukaan aina tehneetkin.
Olkaa hyvä, areena on teidän.
Jaa mistä kaikesta teitä keskituloisia lapsiperheitä syytetään? Enpä ole kuullutkaan. Kerro kun tiedät.
Omalaatuista matematiikkaa.
Ihminen ottaa pankkilainaa ja ostaan itselleen asunnon.
Maksaa pankille lyhennyksiä ja korkoja, sekä yhtiövastiketta ym.
Saa torppansa maksettua sanotaan nyt 10 vuotta.
Samaan aikaan hankkii itselleen eläkesäästötilin tai sijoittaa osakkeisiin.
Elää koko elämänsä velkakierteessä, pelkää irtisanomista työstä, huolehtii omaisuudestaan ja osakkeiden arvon alenemisesta koko ikänsä ja päätyy jonnekin Attendoon eläkkeelle siirtymisensä jälkeen.
Osakkeet ja arvopaperit lasketaan varalisuudeksi josta maksetaan vanhuksen eläminen.
Vaihtoehto B.
Ihminen elää elämänsä vailla omaisuutta, laittaa kaiken menemään sitä mukaa kun sitä tulee.
Ei välitä työttömyydestä, sillä saahan senkin ajalta korvauksia ja ellei saa, menee kelaan ja saa vähimmäistoimeentuloa.
Asuu elämänsä ajan vuokralla, josta veronmaksajat maksavat osan, eikä hänen tarvitse välittää osakemarkkinoiden heilahduksista, kodinkoneiden hajoamisesta tai muodinmukaisista vaatteistaan, sillä kerskakuluttajat laittavat niitä halvalla myyntiin, että on varaa valita haluaako HH vai Adidasta.
Elektroniikan hän tilaa Kiinasta ilman välikäsiä, autonrottelonsa varaosan Saksasta tai Englannista.
Vanhuuden koittaessa asuu jossakin kunnes ei enää pärjää kotona ja siirretään samaan Attendoon ja yhteiskunta maksaa hänen hoitonsa.
Kumpi mielestänne eli paremman ja huolettomaman elämän?
Käärinliinassa ei ole taskuja.