Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tehdä kun puoliso käyttää valtaa ärsyttämällä tahallaan ja esittää päälle viatonta?

Vierailija
14.01.2020 |

Olen maailman rauhallisin ihminen, mutta nykyisen miehen ansiosta olen jatkuvasti pauhaava raivopää, joka on valmis tekemään jotain muutakin jos tuo . . . ei pian lopeta. Kaverini huomauttivat yhtäkkiä, että olenko vaihtanut ehkäisyä kun olen nykyisin niin kireä joka päivä, eikä minuun välttämättä saa mitään kontaktia kun olen niin omissa ajatuksissani koko ajan ja stressaantunut. Olen muutaman kuukauden tasapainoillut itsetuntoni ja -syytösteni kanssa, koska mieheni syyttää minua riidoistamme, mutta olen alkanut havahtua hänenkin rooliinsa tässä vähän aikaa sitten.

Tilanteet siis etenevät niin, että ensin sovitaan jotain, seuraavaksi alan panostaa aikaa, rahaa tms. ikinä tarvitseekaan ja huomaan että mies muuttaa suunnitelmia lennosta tai peruu kaiken hetken mielijohteesta. Hän saattaa puhua minut mukaan kaverinsa tupareihin, mutta laittaa viestiä tunti ennen lähtöä että lähteekin yksin, tai kyytiin ei mahdu eikä hän yritäkään tehdä asialle mitään. Tiedän, ensimmäisistä varoitusmerkeistä olisi pitänyt jo tajuta erota, mutta nyt mennään liian syvissä vesissä.

Kyseessä aikuinen mies, joka on keksinyt nyt vuoden mittaan mitä mielikuvituksekkaimpia tapoja ärsyttää, härnätä, vetää mattoa jalkojen alta, hakea hupia siitä, että suutun tai reagoin hänen tölväisyihinsä ja alituiseen temppuiluunsa. Jos olen viikonkin kuin viilipytty, niin hän vaikka sotkee punaviinillä mattoni, ja jos en edelleenkään reagoi, niin hän alkaa kavereilleen kertoilemaan noloja juttuja minusta ja naureskelemaan päälle. Kaikki reaktiot, reagoimattomuudet ja takaisin laittamiset laitetaan omaan tiliini, eli jos en reagoi olen kylmä ja kamala ihminen, mutta kaikki viha on suorastaan kiellettyä ja demonisoitua. Lisäksi huomasin ylisuorittavani elämääni, koska mieheni antaa minulle koko ajan negatiivista palautetta aivan kaikesta. Juurikin viikkasin omaa vaatekaappiani, ennen kuin älysin ettei sillä ole mitään väliä, että kelpaako se hänelle vai ei. Kerran nimittäin kuulin kun hän jutteli sisarensa kanssa, miten sotkuinen ihminen olen, miten hän joutuu käymään vaatekaapillani jatkuvasti etsimässä jotain eikä millään meinaa kestää sitäkään kaaosta mikä siellä on. Ainoa vain, että sitä vaatekaappia ei saa pidettyä siistinä millään, koska ne hyllyt ei ole tarkoitettu vaatteiden viikkaamiseen.

Esimerkkejä aivan oudoista tilanteista riittäisi vaikka kuinka, mutta miten säilyttää maltti tuon kanssa?

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sulla on mun ex siellä kierroksissa niin lähde, juokse! Seuraavaksi alkaa lyöminen. Ihan samaa teki mun ex-mulle. Sitä kutsutaan mm. nimellä gaslighting https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Gaslighting

Vaarallista manipulointia ja tarkoitus saada sut sekoamaan.

Ei ole liian myöhä lähteä.

Vierailija
22/30 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

varakas mies,silloin saa tehdä mitä haluaa.

ei nainen lähde mihinkään kuitenkaan

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
15.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äh, lähti viesti liian aikaisin, mutta minkä ikäinen sinun tuttusi on ja seurusteleeko hän? Minusta tuntuu koko ajan kuin koulukiusatusta, joka ei pääse pois asemastaan millään vaikka kuinka yrittäisi. 

Tuttuni on kolmekymmpinen eikä seurustele. Seurustelemattomuudesta olen iloinen ja ihailen miten fiksuja nuoret naiset ovat, kun tunnistavat kökkökasan eivätkä siten astu siihen.

Terv. 10

Vierailija
24/30 |
15.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaarallista manipulointia ja tarkoitus saada sut sekoamaan.

Ei ole liian myöhä lähteä.

Tää on asia, minkä olen viime vuosina oppinut vanhemmilta ja viisaammilta ihmisiltä. Olen ottanut heistä mallia. Kun ensin en ole ymmärtänyt miksi on niin tärkeää aina säilyttää malttinsa ja käyttäytyä korrektisti. Mutta olen oppinut, että näiden hullujen tavoitteena on saada toinen sekoamaan, kuten lainauksessa sanotaan. Ja ehjin nahoin voi selvitä vain, kun ei sekoa, vaan jatkaa tyynesti niin kauan, että se hullu itse sekoaa tai ajaa itsensä umpikujaan tai jää kiinni tai tapahtuu se mitä siinä tilanteessa ikinä tapahtuukin. Ja antoisaa on juuri se, että itse ei tarvinnut tehdä yhtään mitään, vaan se hulllu sekoilee itse itsensä sekaisin. Mutta se ei tapahdu nopeasti, joten lehmänhermoja tarvitaan.

Vierailija
25/30 |
15.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fiilaan sua. Mutta saat alapeukkuja koska olet vielä tuossa suhteessa!

Vierailija
26/30 |
15.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä seurustelin ihan samanlaisen miehen kanssa! Aluksi pidin häntä spontaanina ja vähän hajamielisenä, mutta hän muuttui reilussa vuodessa aivan mahdottomaksi!

Hän alkoi tehdä minulle ohareita. Ilmoitti lähtöaamuna, ettei tulekaan minulle tärkeisiin minulle tärkeisiin kisoihin. Vaati päästä mukaan toiselle kisamatkalleni, jolloin jouduimme varaamaan majoituksen kahdelle hengelle. Lähtöaamuna ilmoitti, ettei ole tulossa ja vaati minua maksamaan puolet majoituksen hinnasta takaisin hänelle (vaikka hän oli halunnut varta vasten mukaani ja olisin päässyt halvemmalla 1 hlö majoituksessa?!). Kun kerroin kutsuvani sukulaisen kylään 1 vko varoitusajalla, mies järjesti illanvieton täsmälleen samalle ajankohdalle ja väitti, että minäkin olin osallistumassa. Jälkikäteen hän juoruili, että minä olin se ohareiden tekijä.

Tämä paheni toisessa vaiheessa siihen, että mies alkoi epäillä minulla MT-ongelmia ja yritti puhua sukulaisilleni alkoholiongelmastani (olen absolutisti :D) ja mielenterveyden häiriöstäni (suutuin hänen oikutteluunsa usein = psykopaatti enkä halunnut enää sitoutua hänen ideoimiinsa illanviettoihin = masentunut). Onneksi perhesuhteeni ovat lämpimät ja syvät. Veljeni raportoi minulle, mitä valheita mies selitti ja kiitti, että sai kuulla molemmat versiot tapahtumista. Äitini jopa raivostui, kun mies yritti valehdella minun juoppoudestani - absolutismini oli tunnettu vakaumus. Mies oli kyllä mielin kielin kaikille sukulaisilleni, mutta hänen valheensa eivät uponneet.

Mies oli tehnyt minusta äkäisen ja vainoharhaisuuteen taipuvaisen (koska en luottanut mieheen tai mihinkään enää jatkuvan gaslightingin takia) ja valehteli lähipiirilleni että olen alkoholisoitumassa. Näiden jälkeen seuraava askel oli saada minut vaikuttamaan väkivaltaiselta. Tuossa vaiheessa oma järkeni selveni ja otin jalat alleni!

Mies oli ensivaikutelmaltaan kohtelias ja kiltti reppana, joka valitti herkästi asioista ja jolla oli vaikeuksia muistaa lupauksiaan. Mutta oikeasti se oli ihan täyskahjo. Onneksi pelastuin.

Tyyppi kertoi lukeneensa YouTubesta paljon käytösoppaita ja ihmisten käsittelyvideoita. Oletan, että se oli opetellut hulluksi tekemisen taitoa tarkoituksella. Reppanalta vaikuttaminen oli vain osa juonta.

Vierailija
27/30 |
15.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä se sika.

Vierailija
28/30 |
16.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekeekö puolisosi asioita sinun hyväksesi? Onko auttavainen? Järjestääkö pieniä kivoja yllätyksiä? Kysyykö mitä sinulle kuuluu? Kuunteleeko murheitasi?

Minun tutultani puuttuu kaikki tuollainen. Kaikki hänen tekemisensä on hänen omaksi hyväkseen. Muiden hyvinvoinnista ei piittaa.

10

Vierailija
29/30 |
16.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täältä myös neuvo, ota jalat allesi ja lähde, kuulostaa ihan sairaalle. Ei mitään yhteyttä eron jälkeen, haet lähestymiskieltoa jos puhe ei tehoa.

Vierailija
30/30 |
16.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eikö tuo ole ihan selvää. Tyyppi haluaa eron, mutta ei uskalla ottaa lopullista askelta tai pelkää suvun reaktiota. Yrittää ärsyttää sinut jättämään, jolloin saa haluamansa eron, mutta sinusta tulee se pahis joka rikkoi liiton.

Exäni teki täsmälleen samaa ja sai sitten sillä eron, että pääsi vehtaamaan työkaverinsa kanssa johon oli ollut jo pitkään ihastunut. Mutta ei ollu jätkällä munaa sanoa suoraan että haluaa eron.

Nyt ex-anoppi vihaa minua kun sillä lailla menin hänen kultamussukkapoikansa jättämään. Enpä toisaalta ota asiasta pahemmin paineita, good riddance. Samoin onnea vaan uudelle hanille, eiköhän sekin vielä saa oman osansa tyypin lapsellisesta pelleilystä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kolme