Miksi päivystyksessä tai sairaalassa ylipäätään laitetaan AINA tippaan? Selittäkää nyt joku
Se on ihan sama onko siellä migreenin, murtuneen jalan, sairaskohtauksen, tulehtuneen silmän vai minkä takia.
Tuli vaan mieleen kun jouduin eilen sairaalaan ja taas ne tunki sen tipan kiinni ilman mitään syytä. Mikä hyöty?
Ärsyttää kun ei pääse liikkumaan normaalisti esim. vessaan.
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ne kyllä ilman syytä ketään tippaan laita. Ihme valittamista taas. Älä mene sinne sairaalaan jos niin haittaa.
En ole hoitsu/lääkäri, vaan ihan itsekin potilas. Ja kumma kyllä en oo tipassa vaikka kanyyli kädessä onkin. Kanyyli on lääkkeiden takia, joita annetaan suonensisäisesti 3 kertaa päivässä.
Pitääkö kaikesta valittaa. Kysy niiltä hoitajilta miksi laittavat sut tippaan. Kyllä niillä aika hyvä syy taitaa olla, vai huvikseenko sä siellä sairaalassa käyt?
Mä olen ollut tipassa ihan turhan takia. Ei mitään järjellistä syytä sille, mutta hoitsun mukaan "se on tapana varmuuden vuoksi". Niin varmistetaan mitä?
Sitä, että saadaan helposti lääkkeet laitettua, jos tulee tarvis?
Vierailija kirjoitti:
Käyn sairaalassa viikottain. Koskaan ei laiteta tippaan. Päivystyksessäkin olen käynyt kymmeniä kertoja. Vain kerran laitettiin tippa.
Varmaan toi tipan/kanyylin laittaminen riippuu oireista mitä valittaa. Ja sen mukaan mitä epäilevät oireiden syyksi. Ja ehkä senkin mukaan mitä ennustavat/päättävät hoidoksi (nestevajaus -> tiputus)
Rintakipuisille varmaan aina lykkäävät kanyylin tippoineen aivan varalta.
Tuskin ne selän lihaskramppiin apua hakevaa tai sormensa murtanutta tippaan pistää heti oitis kun sisään ottavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyn sairaalassa viikottain. Koskaan ei laiteta tippaan. Päivystyksessäkin olen käynyt kymmeniä kertoja. Vain kerran laitettiin tippa.
Varmaan toi tipan/kanyylin laittaminen riippuu oireista mitä valittaa. Ja sen mukaan mitä epäilevät oireiden syyksi. Ja ehkä senkin mukaan mitä ennustavat/päättävät hoidoksi (nestevajaus -> tiputus)
Rintakipuisille varmaan aina lykkäävät kanyylin tippoineen aivan varalta.
Tuskin ne selän lihaskramppiin apua hakevaa tai sormensa murtanutta tippaan pistää heti oitis kun sisään ottavat.
Ap väittää, että laittavat. Toki ap onkin trolli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen kautta on helppoa ja nopeaa työntää lääkitys? Ei tarvi jokaiselle annokselle etsiä suonta ja tökkiä potilasta neulalla?
Ja se tippa on siinä kuulemma sen vuoksi, että pysyy suoni tai siis se neula auki.
Joku aika sitten olin päivystyksessä tutkimuksissa kovien ylävatsakipujen vuoksi. Useampaan otteeseen. Joka kerralla ekana tippa käteen ja sitten sydänfilmi. Kun kysyin että miksi. Niin sanoivat, että sydänfilmi otetaan rintakipuisrlta aina. Vaikka ihminen, kuten minä, olisi sitä mieltä, että sydämessä ei ole vikaa. Neula siksi, että saadaan äkkiä lääkettä, jos tilanne pahenee. Ja tippa siksi, että neula ei hyydy umpeen.
Uskoin perustelut. Ja nää tapahtu parjatussa terveyskeskuksessa, ambulanssissa ja keskussairaalassa. Hyvää hoitoa sain ja tutkimuksiin pääsin nopsaan, vaikka olen eläkkeellä.
Alapeukuttaja ei tykänne siitä, että haaskataan verorahoja ja resursseja eläkeläisiin. Ymmärrän tuskan.
Näiden edellisten lisäksi sanoisin, että se on potilaallekin kivempi ja turvallisempi, että se kanyyli on aika pian kädessä, kuin että useamman tunnin odottelun ja tod.näk. ravinnottaolon, kenties kuumeilun ja haihduttamisen jälkeen aletaan etsimään että missä se kuivunut suoni sitten on. Rauhassa paikallaan olevalle myös on helpompi pistää kuin kramppaavalle, oksentavalle, rintakipuilevalle tai panikoivalle. On myös tutkimuksia, joihin täytyy olla tietynlainen kanyyli tietyssä paikassa. Varsinaisesti tiputusta ei aina tarvita, mutta kanyyli kyllä suurimmalle osalle potilaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen kautta on helppoa ja nopeaa työntää lääkitys? Ei tarvi jokaiselle annokselle etsiä suonta ja tökkiä potilasta neulalla?
Ja se tippa on siinä kuulemma sen vuoksi, että pysyy suoni tai siis se neula auki.
Joku aika sitten olin päivystyksessä tutkimuksissa kovien ylävatsakipujen vuoksi. Useampaan otteeseen. Joka kerralla ekana tippa käteen ja sitten sydänfilmi. Kun kysyin että miksi. Niin sanoivat, että sydänfilmi otetaan rintakipuisrlta aina. Vaikka ihminen, kuten minä, olisi sitä mieltä, että sydämessä ei ole vikaa. Neula siksi, että saadaan äkkiä lääkettä, jos tilanne pahenee. Ja tippa siksi, että neula ei hyydy umpeen.
Uskoin perustelut. Ja nää tapahtu parjatussa terveyskeskuksessa, ambulanssissa ja keskussairaalassa. Hyvää hoitoa sain ja tutkimuksiin pääsin nopsaan, vaikka olen eläkkeellä.
Alapeukuttaja ei tykänne siitä, että haaskataan verorahoja ja resursseja eläkeläisiin. Ymmärrän tuskan.
Sinulla on tietysti niin suuri eläke, että pyrkivät kunnallisverojen takia pitämään sinut jalkeilla ja hengissä niin kauan kuin suinkin selviät itsenäisesti. Tuo alapeukuttaja lienee nuoresta iästään huolimatta kunnalle pelkkä kuluerä ja viranomaisten suuri mieliharmi. Turha häneen silloin on kanyylejä haaskata.
Mut on laitettu kerran tippaan enpossa, ja sielläkin siksi kun sitä varten sinne menin. Siis nesteytystä varten. Muulloin ei ole laitettu, ja olen ollut siellä korvan takia, jalan sijoiltaanmenon, useastikin, tikkausta vaativan haavan takia, kaatumisen takia, ja vaikka minkä muun.
Lääkkeiden annostelun lisäksi, ja joskus pelkästään, laitetaan tippa ihan nesteytyksen vuoksi, ainakin niille jotka eivät pääse itse liikkumaan. Hoitajilla ei ole aikaa tuoda potilaille vettä juotavaksi, joka voisi siinä helposti 12-tuntiseksi venyvän odottelun aikana aiheuttaa aika vakavan tilanteen.
Vierailija kirjoitti:
Mut on laitettu kerran tippaan enpossa, ja sielläkin siksi kun sitä varten sinne menin. Siis nesteytystä varten. Muulloin ei ole laitettu, ja olen ollut siellä korvan takia, jalan sijoiltaanmenon, useastikin, tikkausta vaativan haavan takia, kaatumisen takia, ja vaikka minkä muun.
Mut on laitettu tippaan, siis ihan pelkkään nesteytykseen( lääkityksen olisin vielä ymmärtänyt) mm. päänsäryn, keskenmenon ja epilepsiakohtauksen vuoksi. Mikään noista ei saa elimistöä kuivumaan eli täysin turhaa hommaa. Ehkä toi toiminta riippuu sitten sairaalasta.
Tuskin sitä ilman syytä laitetaan. Kyllä sille on jotkut perusteet. Kysy sieltä paikan päältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mut on laitettu tippaan, siis ihan pelkkään nesteytykseen( lääkityksen olisin vielä ymmärtänyt) mm. päänsäryn, keskenmenon ja epilepsiakohtauksen vuoksi. Mikään noista ei saa elimistöä kuivumaan eli täysin turhaa hommaa. Ehkä toi toiminta riippuu sitten sairaalasta.
Nesteytyksellä voidaan vaikuttaa mm. verenpaineeseen.
No, jos joudut saattohoitoon, et saa tippaa vaikka polvillas rukoilisit.
Monesti käynyt sairaalassa, mutta ei oo koskaan tippaan laitettu. Paitsi tietysti leikkauksessa, ja kerran ambulanssissa. Luultavasti, en muista kun tajunta oli aika rajamailla, mutta seuraavana päivänä löysin itsestäni kolme kanyylia.
Vierailija kirjoitti:
No, jos joudut saattohoitoon, et saa tippaa vaikka polvillas rukoilisit.
Nesteytys kuolevaan kehoon lisää kuolevan kärsimystä. Neste kertyy keuhkoihin, lisää sydämen taakkaa jne. Miksi kuolevan kärsimystä pitäisi lisätä?
Ei oo kyllä mullekaan laitettu kun päivystyksessä makoilin. En tiedä miksi, itsekin sitä ihmettelin, kun olin kuitenkin kuumeinen ja vatsaoireinen enkä saanut juodakaan mahdollisen leikkauksen varalta, mutta hoitaja sanoi että ei laita tippaa jos yhtään pärjään ilman. Ehkä pitivät kuitenkin sen verran todennäköisenä ettei mitään vakavaa ole (niinkuin ei sitten loppujen lopuksi ollutkaan) vaikka tutkivatkin varsin huolella.
Ehkä asiaa voisi ihan vain kysyä nätisti? Itsekin kysyin kerran, että mitä verikokeita hoitaja oli ottamassa ja sain vastauksen.
Seiskaa kun lukee, niin aina julkkikset JOUTUVAT SAIRAALAAN TIPUTUKSEEN!
Ihan kuin se olis niinkuin joutuminen lepositeisiin tai teho-osastolle tai muuta dramaattista...
Mut on laitettu vain kaksi kertaa, silloin, kun olen käynyt migreenin takia. Syy on ollut se, että lääkkeet eivät ole pysyneet sisällä ja lääke on annettu tippana.
Mä varmaan kuilun niihin joille tuo on laitettu varmuudeksi jos tila pahenee. Ja niinhän siinä päivystyksessä on käynytkin että pariin otteeseen on elvytetty ja teholle viety. Silloin sitä voi löytää itsestään muutamankin kanyylin.
Siksi että eräs lääkäri ei osaa laittaa suoneen.
Siksi on yleisohje että laitetaan tippa.