Mitä ryhmäliikuntatuntia suosittelisitte perusterveelle, mutta huonokuntoiselle parikymppiselle?
Olen siis parikymppinen, hoikka, perusterve mutta kunto on aika huono kun on viimeiset 10 vuotta tullut vietettyä lähinnä koneella pelaten. Työkin on istumatyötä. Arkiliikuntani koostuu käytännössä vain kävelystä ja kerran kesässä vaelluksesta rinkan kanssa.
Lihaksia ei löydy, ryhti on aika huono, ja kestävyys/hapenottokykykin varmaan aika heikko. Olen ns. "laiha läski". Nyt haluaisin kuitenkin panostaa terveyteeni ja mietin, mitä ryhmäliikuntaa kokeilisin. Vieressä on sali, jossa on tarjolla ainakin: bodypump, bodycombat, lihaskuntotunti, pilates, ja sitten jokin tanssijumppa.
Itsenäistä kuntosalilla käyntiä olen joskus kokeillut, oli mielestäni tylsää ja tarvitsen jonkun potkimaan perseelle että teen kunnolla. Tähän voisi auttaa ryhmässä ohjaajan vetämänä kuntoilu.
Kommentit (10)
Vierailija kirjoitti:
Kokeilemalla tuo selviää. Osta sellainen salikortti, johon sisältyy pääsy ryhmäliikuntatunneille. Ja sitten aloittet niistä kevyimmistä ryhmistä.
Kehtaanko tuosta noin vain mennä johonkin lihaskuntotunnille vaikka, kun olen niin aloittelija? Lähisalilla ei ainakaan näy olevan ryhmiä erikseen kokemuksen mukaan. Sen verran tiedän että tuskin kannattaa bodypumpista tai bodycombatista aloittaa :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokeilemalla tuo selviää. Osta sellainen salikortti, johon sisältyy pääsy ryhmäliikuntatunneille. Ja sitten aloittet niistä kevyimmistä ryhmistä.
Kehtaanko tuosta noin vain mennä johonkin lihaskuntotunnille vaikka, kun olen niin aloittelija? Lähisalilla ei ainakaan näy olevan ryhmiä erikseen kokemuksen mukaan. Sen verran tiedän että tuskin kannattaa bodypumpista tai bodycombatista aloittaa :D
Yleensä niissä on kuitenkin luokitus tehon tai vaikeuden mukaan tyyliin: kevyt/helppo, keskiraskas, raskas. Jos ei ole, kysyt salin infosta lisätietoa.
Miten olisi jokin kuntopiirityyppinen laji, circuit training-nimellä voi löytyä. Se on tehokasta mutta pystyy itse säätelemään tehoa.
Kuntoa kohottaa muuten hyvin tavallinen kävely mäkisessä maastossa. Kokeile jos et usko. Löytyisikö läheltä pururataa?
Minä lähtisin liikkeelle pilateksella ja ehkä Bodypumpilla. Pilateksessa kun jaksaa käydä pidemmän aikaa niin ainakin ryhti tulee kuntoon. Bodypumpilla tulee lihaksiin kestävyyttä, mutta voi säikäyttää aluksi sillä kuinka araksi lihakset tulee tunnin jälkeen. Asiantuntijat sanoo kuitenkin että Bodypumpissa liikkeet on aika rajoitettuja, että liikkuvuutta tai sitten ihan erikseen salilla käynti pitäisi vielä ottaa ohjelmaan.
Tuossa nyt siis lihaskunto ja tosiaan kestävyyttäkin olisi hyvä harjoitella, mutta esim. Bodycombat on aika kova huonokuntoiselle. Tosin kävelet säännöllisesti ja pystyt käymään vaelluksilla, joten kestävyys ei nyt välttämättä ihan huonoin ole.
Lihaskuntoa kannattaisi nyt harjoittaa kun sulle ei arjessa ilmeisesti tule juurikaan lihasvoimaa vaativia ponnistuksia. Löytyykö kahvakuulatuntia? Se on aika helppo aloittaa ja kotiinkin olisi aika edullista ostaa kuula tai pari. Saisit treenattua useamman kerran viikossa. Netissä on hyviä treenivideoita myös.
Vierailija kirjoitti:
Miten olisi jokin kuntopiirityyppinen laji, circuit training-nimellä voi löytyä. Se on tehokasta mutta pystyy itse säätelemään tehoa.
Kuntoa kohottaa muuten hyvin tavallinen kävely mäkisessä maastossa. Kokeile jos et usko. Löytyisikö läheltä pururataa?
Takapihalta itseasiassa lähtee kumpuileva harjumetsä jossa on lenkkipolkuja, siellä käyn kävelemässä pari kertaa viikossa, mutta ei tunnu tarpeeksi tehokkaalta. Tuntuu ettei se ota lihaksiin yhtään ja jotain pientä lihastreeniä nimenomaan kaipaisin lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Lihaskuntoa kannattaisi nyt harjoittaa kun sulle ei arjessa ilmeisesti tule juurikaan lihasvoimaa vaativia ponnistuksia. Löytyykö kahvakuulatuntia? Se on aika helppo aloittaa ja kotiinkin olisi aika edullista ostaa kuula tai pari. Saisit treenattua useamman kerran viikossa. Netissä on hyviä treenivideoita myös.
Joo kahvakuula löytyy näköjään myös! Kiitos vinkistä :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kehtaat. Ohjaajilla on yleensä tapana kysyä ennen tunnin starttausta, että onko paikalla ensikertalaisia ja neuvoa miten päästään alkuun. Nuo lihaskuntotunnit ovat aika simppeleitä eli niillä läpikäydään eri lihasryhmät hyödyntäen apuvälineitä sekä kehon omaa painoa. Kannattaa testata keskuksen ryhmäliikuntatarjontaa kun samalla kortilla pääsee kaikille; esimerkiksi tanssilliset tunnit kehittävät aerobista kestävyyskuntoa, hapenottokykyä ja kropan koordinaatiota. Pilates, body balance ja jooga puolestaan notkeutta, kestävyyttä ja lihaskuntoa.
Fitness 24/7 on ainakin Iisi startti-jumppaa. Siellä itse aloitin vuosi sitten ja nyt olen jo käynyt muillakin tunneilla. Käyn silti tuollakin tunnilla välillä. Iisi startti on siis ihan tehokasta perusjumppaa, mutta liikkeistään helppoa eikä mitään koreografioita tms. Aika aloittelijoilta me kaikki siellä aina näytetään eikä hävetä yhtään :)