Mielestäni on edesvastuutonta luoda kuvaa että IT-alalla olisi työvoimapula
Joku herkempi yksilö vielä uskoo sen, ja sitten pettyy karvaasti kun todellisuus onkin muuta.
Kommentit (74)
Kauan sitten kun IT-alasta tuli jossain määrin seksikästä pesiytyi sinne kaikenlaista pintaliitäjää joilla on kovat puheet mutta tuotteet on pelkkää hypeä ja kuumaa ilmaa. Koko ala on muuttunut vähän epärehelliseksi.
Meillä on ollut 4 vuotta päällä auki paikkoja koodareille yhtäjaksoisesti. Vaikea löytää tarpeeksi hyviä. Ja olen monessa muussakin firmassa huomannut paikkoja olevan auki jatkuvasti.
Linkkarissa on samoja työpaikkoja kuukausitolkulla auki ja aina uudestaan tulee samoja ilmoituksia. Ei varmaan kelpaa työantajille hakijat ellei ole tosi paljon juuri oikeaa kokemusta.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on ollut 4 vuotta päällä auki paikkoja koodareille yhtäjaksoisesti. Vaikea löytää tarpeeksi hyviä. Ja olen monessa muussakin firmassa huomannut paikkoja olevan auki jatkuvasti.
Kouluttakaa sitten itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kouluttakaa sitten itse.
Monta on jouduttu kouluttamaan. Tosin neljässä vuodessa ei juniorista vielä saa kovinkaan kummoista koodaria.
Vierailija kirjoitti:
Onko työstä saatava korvaus riittävä tarpeeksi hyvälle koodarille?
Pitäisi löytyä osaavia ja innovaatisia superosaajia puoli-ilmaiseksi.
Se on samanlaista halpatyövoimapulaa kuin rakennuksilla tai teollisuudessa. Eli oikeasti minkäänlaista pulaa työntekijöistä ei ole, pienempään palkkaan pitäisi vaan työntekijöiden tyytyä.
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi löytyä osaavia ja innovaatisia superosaajia puoli-ilmaiseksi.
Hyvää ja halpaa ei ole olemassakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sanoisin olevan. Palkka suhteellisen kokemattomalla on 4000€ nurkilla ja kokeneemmalla 6000€ luokkaa. Ongelma vaan on se, että haastatteluissa kovin moni paljastuu kyvyttömäksi yhteistyöhön, osa taas ei läpäise haastattelun testejä. Osa taas luulee olevansa hyviä, mutta ei lopulta olekkaan sitä. Pari lähtenyt koeajalla pois, kun ovat tajunneet ettei taidot riitä.
tuli mieleen yksi ajatus. kun haetaan moniosaajia, niin mitä tarjottavaa intialaisilla osaajilla on verrattuna suomalaisiin työttömiin it-alan ammattilaisiin.
Vierailija kirjoitti:
Miksette kouluta itse? Miksi kaiken pitäisi olla aina valmiina?
"Ihana" uutinen Oulusta vuodelta 2014:
https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/oulussa-poljetaan-palkkoja-koken…
"Oulussa poljetaan palkkoja - kokeneille insinööreille 2000 euroa kuussa"
"Oulussa työttömäksi jääville, kokeneille insinööreille on tarjottu töitä 2000 euron kuukausipalkalla.
Luottamusmies Lauri Louhivirta Broadcomista Oulusta vahvistaa tämän syksyn ilmiön.
– Kyse ei ole yhdestä eikä kahdesta työnhakijasta, vaan puhutaan kymmenistä. Hoitajatkin saavat isompia palkkoja, hän sanoo.
Parin tonnin palkkaa on tarjottu muun muassa Nokiassa spesialistin tittelillä työskenneelle seniorille."
Vierailija kirjoitti:
tuli mieleen yksi ajatus. kun haetaan moniosaajia, niin mitä tarjottavaa intialaisilla osaajilla on verrattuna suomalaisiin työttömiin it-alan ammattilaisiin.
Riippuu täysin kummankin osaamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Tässä se ongelma tulikin kiteytettynä. Eli työnantajat haluaa
- nuoren, korkeintaan 25v huippuosaajan vähintään 15 vuoden työkokemuksella
- Tarjotaan "näköalapaikkoja", suomeksi orjatyötä vuorotta harjoittelijan palkalla
- työsopimus määräaikainen tai nykyään pitäisi tehdä yrittäjänä
= halutaan valmista, jonkun toisen kouluttamaa huipputekijää puolilmatteeksi
Mihin unohtui kokonaan se että osaajan voi itsekin kouluttaa ja antaa vastuita siten että työntekijä sitoutetaan työnantajaan. Ei todellakaan niin että työntekijä joutuu vähintään pari kertaa vuodessa miettimään osuuko leikkuri kohdalle, ei sellaiseen firmaan osaajat jää kykyjään hukkaamaan. Esimerkkejä on monia, useita takavuosien halutuimpia työpaikkoja
IT-ala on muutakin kuin koodaus, mutta kummasti vain koodauksesta näissä aloituksissa lätistään.
Vierailija kirjoitti:
IT-ala on muutakin kuin koodaus, mutta kummasti vain koodauksesta näissä aloituksissa lätistään.
Koska sitä opetetaan korkeakouluissa kaikkein eniten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sanoisin olevan. Palkka suhteellisen kokemattomalla on 4000€ nurkilla ja kokeneemmalla 6000€ luokkaa. Ongelma vaan on se, että haastatteluissa kovin moni paljastuu kyvyttömäksi yhteistyöhön, osa taas ei läpäise haastattelun testejä. Osa taas luulee olevansa hyviä, mutta ei lopulta olekkaan sitä. Pari lähtenyt koeajalla pois, kun ovat tajunneet ettei taidot riitä.
Onpas teillä vaativat hommat, taidatte olla avaruuskirurgia-alalla.
Valitettavasti niille osaajille jotka eivät ole syystä tai toisesta saaneet päivitettyä osaamis-portfoliotaan ajantasalle ei juuri töitä ole tarjolla. Haetaan kapeille osaamisalueille täsmäosaajia. Cobolilla ei pitkälle pötkitä kun haetaan AWS, GCP & Azure ympäristöihin full stack-kehittäjiä. Ja valitettavasti alalla vaikuttaa piiloon vaiennettu ikärasismi, poislukien johtoportaan. Vanhat parrat pihalle ja tuoretta verta koulun penkiltä halvoilla soppareilla.
Ei siellä keskivertotyypeistä mitään pulaa ole. Siellä on pulaa kovan tason osaajista, joita on vähän.