Työttömät! Kertokaa taloutenne tila!
Puhutaan paljon työttömien vihapuheesta, työttömät ovat vihaisia ja purkavat kiukkuaan anonyymisti netissä. Pieni osa tätä varmastikin tekeekin.
Netissä jyllää mielipidevaikuttaminen. Työttömistä tehdään laiskoja, vihaisia ihmisiä, jotka saavat monia tonneja rahaa ilmaiseksi makaamalla sohvalla, eivät halua töitä. Fakta on se, että vaikka kyseisten työttömien annettaisiin loisia vapaasta tahdosta kotona, niin edelleenkään palkkatöitä ei riitä kaikille halukkaille työttömille. Palkkatyöllä tarkoitan työtä, jolla elää. Sitä, kun veronmaksajan ei tarvitse maksaa kyseisen työssäkäyvän asumistukia.
Vihapuheella yritetään saada tuet pienemmäksi (ne ketkä jo pärjää sillä pienellä, hatun nosto!) tai yritetään saada "työttömät tienaamaan rahansa". Ei palkkatöitä, vaan palkkatöihin verrattavissa olevaa työtä palkalla: työmarkkinatuki + asumistuki + 9e (+toimeentulotuki). Tämähän ei veronmaksajan taakkaa kevennä, vaan se keventää kun työtön pääsisi palkkatöihin ja sitä kautta pois tukiviidakosta.
Tämän ketjun avulla haluan näyttää kansalle että työttömiä on erilaisia. Ei ole vain niitä jotka saavat ansiopäivärahaa pari tonnia, mies tienaa vierellä toiset parit tonnia. Ei ole vain niitäkään jotka joutuvat toimeentulotukeen turvautumaan, ja sekään ei tunnu riittävän.
Työttömyys harvoin on kadehdittava tila. Jos työtön pärjäisi tilanteesta huolimatta mainiosti, niin mikseivät työssäkäyvät putoa sitten ansiopäivärahalle omasta tahdosta? Niin.
On lapsettomia ja niitä kenellä on lapsia, jotkut ovat ansiopäivärahalla ja toiset työmarkkinatuella, toiset eivät halua töitä ja hakevat paskojakin hommia saamatta niitä, toiset asuu yksin ja toiset ei, kumppani saattaa olla myös työtön tai olla töissä, kumppani saattaa ottaa vastuun taloudellisesti, toinen vaatia työttömältäkin 50% menojen jakoa, toisilla on sijoituksia, toisella taas perintöä, kolmannella ei mitään omaisuutta, yksi ei saa asumistukea omistusasuntoon ja toinen saa vuokra-asuntoon.
Työttömät olkaa hyvät. Kertokaa taloutenne tila, kuka maksaa ja mitä. Menot ja tulot? Onko lainaa, perintöä, saatteko toimeentulotukea? Oletteko vapaasta tahdosta työttömiä? Yleisiä fiiliksiä, miltä tuntuu nykyisyys ja tulevaisuus?
Kommentit (40)
Olen 58v pitkäaikaissairas, välillä sairaspäivärahalla, välillä työmarkkinatuella. Haen sairaseläkettä, mutta olen Kelan lääkäreiden mielestä työkykyinen, oman lääkärin mielestä en.
Tulot nettona n. 1200€ /kk ( sis. päivärahat, asumistuen, hoito/lääkekorvaukset, toimeentulotuen).
Pakolliset menot: vuokra+sähkö+vakuutus+puhelin/netti+bussiliput n. 950€/kk. Ruokaan, hygieniaan, harrastuksiin, vaatteisiin yms. jää n.250€/kk
Ei paljon naurata, mutta pysyn hengissä, koska olen pieniruokainen.
Jouduin irtisanoutumaan kun työpaikka siirtyi sadan kilometrin päähän. Palkka ei riittänyt matkakuluihin. Ja aikaakin meni älyttömästi, mutta se on taas toinen juttu.
Nyt käteen jää tukien kanssa 108 € enemmän kuin töissä ollessani. En saanut asumis- enkä toimeentulotukea, nyt saan.
Työtä haen, jos tulee paikka jonka palkalla elää.
33, kausityöläinen, asun yksin eli maksan kaikki talouden menot itse. Liiton päivärahoista jää verojen jälkeen käteen n. 850 euroa, asumistuki menee suoraan vuokranantajalle. Vuokran, opintolainan ja muiden pakollisten menojen jälkeen käteen jää noin 360 euroa, riippuen siitä paljonko missäkin kuussa niitä laskuja tulee. Säästötilillä on 3000 euroa, summaa olen pitkään ja hartaasti saanut kerrytettyä töissä ollessa ja noita rahoja käytän vain jos/kun tulee joku isompi pakollinen meno tai jos haluan talvella matkustaa jonnekin. Ilman säästöjä olisi ollut mahdottomia tilanteita välillä koska ei tuosta normaalisti käteen jäävästä osuudesta mitään isoja hankintoja tehdä ja joskus nuo virastojen päätökset venyvät ihan mahdottomiksi kun siirtyy työelämän ja työttömyyden välillä, niin lohduttaa että on jotain mistä ottaa vuokrarahat.
Opiskelen työmarkkinatuella ja puoliso opiskelee aikuisopintotuella.
Toimeentulotukea ei saada, asumistukea saadaan kun asutaan vuokralla. On auto, muutama lapsi.
Itse valmistun tänävuonna ja puoliso ensivuonna, kummankin alat on hyvintyöllistäviä. Itse oon opiskellut aika laiskalla tahdilla 5op/kk, hyvänä puolena se että lapsien kanssa on yhtäaikaa lomat.
Rahaa ei jää säästöön
Olen 29 v. nainen, korkeakoulutettu työtön. Saan ansiosidonnaista n. 800e/kk, palkkatuloja osa-aikatyöstä n. 500e/kk. Oma asunto, josta vanhempani maksavat vastikkeen helpottaakseen tilannettani, vaikka saisinhan sen itsekin maksettua. Säästöjä osakkeissa 80 000e ja lisäksi sijoitusasunto ja metsäpalsta. Enemmänkin maksan veroa sijoituksien johdosta kuin rasitan yhteiskuntaa tukien muodossa. Osa-aikatyö ei olisi aivan välttämätön rahallisesti, mutta tuntuu mielekkäämmältä työskennellä välillä kuin olla täysin vaikka tekemistä.
En kerro, koska vittuilua täällä vaan tulisi vastaukseksi.
Viiskymppinen, reilun tonnin ansiosidonnaisella ollut kohta pari vuotta. Opiskelen uutta tutkintoa omaehtoisesti eli tiedän olevani onnekas. Rahat loppu muutaman kuukauden päästä ja sitten onkin miettiminen. Opinnot jatkuu vielä tämän vuoden, eikä työllistymminen ole mtienkään varmaa silloinkaan. Ikäsyrjinnän takia en välttämättä pääse enää ikinä palkkatyöhön.
AP:n vihapuheita en allekirjoita paitsi työttömiin kohdistuvina. Sitä en edes yritä ymmärtää tai hyväksyä että yrityksillä on pokkaa syrjiä törkeästi vanhempia hakijoita (terveitä, työkykyisisä, koulutettuja ja osaavia) pelkästään iän perusteella ja samalla vinkua työvoimapulaa. Ei ole mitään pulaa, ei nyt eikä tulevaisuudessa, ei niin kauan kuin 50v ja vanhempien hakemukset lentää suoraan roskiin. Isot sakot tollasille firmoille pitäisi määrätä syrjinnästä.
Vierailija kirjoitti:
Työttömät olkaa hyvät. Kertokaa taloutenne tila, kuka maksaa ja mitä. Menot ja tulot? Onko lainaa, perintöä, saatteko toimeentulotukea? Oletteko vapaasta tahdosta työttömiä? Yleisiä fiiliksiä, miltä tuntuu nykyisyys ja tulevaisuus?
Tulot: Työmarkkinatukea nettona reilu viisisataa euroa kuussa, asumistukea päältä kolmesataa. Yhteensä siis 850 euroa.
Menot: Asuminen päältä 650 euroa kuussa, muita menoja sen mukaan mitä törsään. Tulot eivät kuitenkaan menoja kata.
Ei lainoja. Omaisuutta on oma osuuteni tästä asumisoikeusasunnosta, vajaa 20000 euroa, rahastosijoituksia vajaat 30000 (kohta niiden arvo pudonnee), ja pankkitilillä säästöjä ja perintöä joku 48000 euroa nyt. Niitä tässä syön. Jätin ihan tarkoituksella rahaa tilille likvidimpään muotoon, kun ei tämä työttömyys tästä näytä loppuvan.
En ole vapaasta tahdostani työtön. Haen töitä, tosin nyt myös opiskelen työttömyysetuudella.
Vaikuttaa siltä, että en enää työllisty. Ns. hanttihommiin olen kai liian koulutettu ja kokenut, oman alan töihin liian vanha. Kohta tulee 57 vuotta mittariin. Kai jotenkin sinnittelen eläkeikään asti. Sitten odottaa ruhtinaalliset 900 euroa työeläkettä kuussa. Ihan akuuttia hätää ei kuitenkaan ole. Ja yksin asun eli kaiken maksan itse. Perintöä ehkä tulee muutama kymmenen tuhat joskus lisää, mutta sen varaan en laske mitään.
Olen aika pettynyt. En ole mikään idiootti, esim. matematiikka ollut minulle aina helppoa, mutta eipä sitä missään näköjään oikeasti tarvitse. Jotain tietysti voin omia aikojani koodailla tms., mutta en oikein osaa kuvitella, mikä olisi sellaista, mikä ihmisiä kiinnostaisi. Paitsi pettynyt, niin myös ahdistunut, ja kyllä, vihainen myös. Myönnän että aika väkivaltaisiakin ajatuksia käy mielessä.
Vierailija kirjoitti:
Vastoin tahtoen jäänyt työttömänä pätkätyöstä. Ansiosidonnainen tasan 900e, asumistuki 400e, vuokra 900e. Aktiivimalli iske tänään ja lähtee 50e pois. Puoliso täysin työtön opiskelija (tuki kuukaudet loppuivat jo 2v sitten) eli hän on täysin systeemin ulkopuolella ja tuloton.
400 eurosta ruuat, sähkölasku, puhelinlaskut. Se oli aikalailla siinä Nyt sitten 350e kun aktiivimalli iski. Käyn kirkosta hakee ruoka ja kävelen monta kilsaa päivän aikana etsimässä ruoka ja tarjouksia.
Että vielä osakesäästötilii, asunto ja lapsia pitäisi hankkia?! Vaatimukset kasvaneet pilviin asti ja kaikki kokoajan muuttuu, me ei pärjätä enää.
Aktiivimalli ei ole enää voimassa.
Vierailija kirjoitti:
+1200€/kk Kela
Vuokra 400€Olen aloittamassa opinnot, ja tällä rahalla elän koko opintojen ajan. Lainaa ei tarvitse ottaa. Olen tyytyväinen rahan määrään
1200 mistä hyvästä?
Vierailija kirjoitti:
Olen järjestänyt elämäni niin että osan vuodesta olen töissä ja osan työttömänä. En nosta mitään tukia tai ilmoittaudu työttömäksi silloin kun olen poissa työstä koska haluan olla sen ajan vapaalla.
Jos et ilmoittaudu työnhakijaksi, et ole työtön.
Tekisin samoin kuin sinä, mikäli pystyisin luottamaan siihen että töitä on jatkossa. Tai tekisin töitä vain osapäiväisesti. En ole koskaan ymmärtänyt kun sanotaan että raha motivoi paiskimaan töitä kovemmin. Minulla ihan päinvastoin: en tarvitse rahaa määrääni enemmän, vaan aika on se resurssi josta on pulaa.
1100 / kk kela ja asumistuki 300.
Omistusasunto auto ja joka vuosi Thaimaassa 5 kuukautta 3 ja puoli viikkoa, työttömänä.
Pärjään hyvin, mutta enemmän ei olisi pahasta.
Yli viisikymppinen työtön. Saan vain työmarkkinatuen. Mies on melko kovapalkkainen, joten pärjätään kyllä ihan hyvin, mutta ottaahan se aivoon elää vain toisen tuloilla. En tunnu kelpaavan enää mihinkään työhön tässä iässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen järjestänyt elämäni niin että osan vuodesta olen töissä ja osan työttömänä. En nosta mitään tukia tai ilmoittaudu työttömäksi silloin kun olen poissa työstä koska haluan olla sen ajan vapaalla.
Jos et ilmoittaudu työnhakijaksi, et ole työtön.
Tekisin samoin kuin sinä, mikäli pystyisin luottamaan siihen että töitä on jatkossa. Tai tekisin töitä vain osapäiväisesti. En ole koskaan ymmärtänyt kun sanotaan että raha motivoi paiskimaan töitä kovemmin. Minulla ihan päinvastoin: en tarvitse rahaa määrääni enemmän, vaan aika on se resurssi josta on pulaa.
Totta kai voi olla työtön olematta työnhakija.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastoin tahtoen jäänyt työttömänä pätkätyöstä. Ansiosidonnainen tasan 900e, asumistuki 400e, vuokra 900e. Aktiivimalli iske tänään ja lähtee 50e pois. Puoliso täysin työtön opiskelija (tuki kuukaudet loppuivat jo 2v sitten) eli hän on täysin systeemin ulkopuolella ja tuloton.
400 eurosta ruuat, sähkölasku, puhelinlaskut. Se oli aikalailla siinä Nyt sitten 350e kun aktiivimalli iski. Käyn kirkosta hakee ruoka ja kävelen monta kilsaa päivän aikana etsimässä ruoka ja tarjouksia.
Että vielä osakesäästötilii, asunto ja lapsia pitäisi hankkia?! Vaatimukset kasvaneet pilviin asti ja kaikki kokoajan muuttuu, me ei pärjätä enää.
Aktiivimalli ei ole enää voimassa.
Ompas! Minulla viime vuoden kausi loppui joulukuun lopussa, vaikutti tämän vuoden tuloihin.
Vierailija kirjoitti:
Näillä tiedoilla puoliso kyllä saisi toimeentulotukea, jos vain hakisi..
Talouden tila, no salaan ne ihan kaikilta ja ihan sama mitä muut puhuu.
En puhu raha-asioista.
Työmarkkinatuki+ keikkatöistä saatu palkka joka vaihtelee 0-200e kuussa. Mies vakavan sairauden takia eläkkeellä. Onneksi hänen tulot kuitenkin suht ok. Asumistukea emme saa. Mies maksaa vuokran ja sähköt ja vakuutusmaksut sekä osan ruuasta, loput maksan minä. Ei näillä tuloilla hurrailla,aina saa olla laskemassa mitä voi hankkia. Pari tonnia säästössä n. pahan päivän varalle. Osa säästöistä on jo kulunut, kun on ollut isompia menoja. Matkustelusta en osaa edes haaveilla. Kampaajalle ei ole varaa. Vaatteisiin ja edulliseen harrastukseen pystyn satsaamaan jonkin verran.
Vapaaehtoisesti työtön olen, mutten toimeton. Etuutta saan n. 700 euroa/kk. Sen voin käyttää kokonaisuudessaan omiin tarpeisiini. Omat henk kohtaiset laskut, jne. Ei ole velkaa, puolison kanssa yhteinen ja maksettu talo ja auto + säästöjä ja sijoituksia. Puoliso eläkkeellä suht islpalkkaisesta virasta. Tavallista elämää vietetään, eikä kumpikaan kaipaa mitään erityistä luksusta. Oikeastaan meidän arki on jo monen mielestä luksusta.
Mieheni on pitkäaikaistyötön. Hän viihtyy kotona.
Harrastaa paljon kaikkea ilmaista, mm käy kirjastossa.
Koti on aina siisti, koska kaikki ylimääräinen on myyty.
Saan palkkaa just sen verran, että pärjäämme.
Nyt odotamme mammuttimarkkinoita.
Ostamme sen verran pääsemme kesällä risteilylle Tukholmaan.