Mikä siitä äp:n vesipullosta teki niin kauhean?
Eli siinäpä se kysymys tulikin...:)
Kela siis poisti tuon pullon koska ihmiset siitä niin kauheasti valittivat. Mikä siis oli pointti, mikä siitä pullosta teki niin hirvittävän että se ehdottomasti piti saada pakkauksesta pois?
Mielenkiinnosta kyselen josko täältä vaikka löytyy joku joka oli asiaa " ajamassa" :)
Br1t
Kommentit (23)
He olivat siis oikeasti terrorisoineet Kelaa ja ahdistelleet heitä siitä, että äitiyspakkauksesta pitää EHDOTTOMASTI poistaa imetyksenvastainen (???????) tuttipullo.
Eli: VOI HYVÄÄ PÄIVÄÄ!!!!
Tässä syy siihen, miksi pullo poistettiin: imettäjien vaatimuksesta, koska pullo imetyksenvastainen.
Kyseinen asia todettiin myös Kelan Sanomissa, kelan tiedottajan kertomana.
heather ja neiti-nessukka 10kk
Taidat Br1t nauttia kaikesta riidan haastamisesta koskien tätä imetys/korvike-aihetta.
Koska tätähän sinä tällä aloituksella ajoit takaa, eikös niin...?:
heather:
He olivat siis oikeasti terrorisoineet Kelaa ja ahdistelleet heitä siitä, että äitiyspakkauksesta pitää EHDOTTOMASTI poistaa imetyksenvastainen (???????) tuttipullo.Eli: VOI HYVÄÄ PÄIVÄÄ!!!!
Puhut vähän, mutta asiaa ja luit just mun ajatukset!!!
Siis oikeesti, jos nykyään KELAakin pystytään painostamaan niin paljon, että poistavat tuttipullon äitiyspakkauksesta koska se on " imetysvastainen" , niin kyllä pitää olla jotain pahasti vialla tässä vastakkain asettelussa.
heather ja neiti-nessukka 10kk
...kunhan vaan mietiskelin kun törmäsin tuolla luomupuolella sellaiseen ketjuun jossa oli vaikka kuina paljon kommentteja tyyliin " onneksi siitä pullosta päästiin" . Ihmettelinpä vain että miten se voi kellekkään olla niin tavattoman vastenmielinen juttu!
Meillä pullo ei kylläkään ole käytössä vaan se on laitettu jo eteenpäin pienen kokonsa vuoksi. Toki näin helteillä se olisi hyvä vesipullo.
Ja kuten Heather totesi, tässä kohtaa on kyllä totisesti ollut kyse terrorimsita;) Imetysterrorismista siis, sehän on ihan oma sanansa ja turha tulla linkittelemään wikipediasta terrorismin määritelmää... Joopa joo...
No mutta tosiaan ihan vain mietiskelin että mikä ihme voi tehdä yhdestä pullosta niin kammottavan asian että se täytyy paketista poistaa kun se on siellä olut iät ja ajat. Senkus vaan tulette syyttelemään että mä näistä keskusteluista jotenkin " nautin" (taidat ite nauttia ku täytyy kaikkea lukea), tämä nyt vaan sattuu minusta olemaan mielnkiintoinen aihe, siis tämä imetyksen ja korvikeruokinnan välimaasto. Siitä kun niin valtavasti puhutaan.
Br1t
..joten en tiedä kuka mistäkin nauttii ja minkäkin asian puolesta vaahtoaa, mutta tähän pulloasiaan haluan todeta, että meillä tuo pullo on toiminut hienosti nyt 3kk pojan maitopullona silloin kun itse olen ollut poissa. Pumppaamaani maitoa siitä on isi pojalle syöttänyt ja hyvin on maistunut eikä myöskään ole aiheuttanut mitään tissivieroksuntaa tai muutakaan pahaa. Eli meillä tuo pullo ollut oikein hyvä kapistus, enkä ymmärrä miksi tuo pullo liittyy niin voimakkaasti imetys/korvike kädenvääntöön. Näin siis ajattelen minä täysimettäjänä (tai no siis täysimettäjä-parikertaakuussalypsäjänä) ;)
Terkuin, Mangolia
niin pullon vastustajat kokevat, että pullo äitiyspakkauksessa antaisi osalle äideistä sellaisen viestin, että sitä kuuluu automaattisesti käyttää vauvanhoidossa. Totta kai suurin osa äideistä varmaan on hankkinut niin paljon tietoa ja näkemystä asioista jo etukäteen, että osaa tehdä omat valintansa. Silti uskon, että se, mitä tarvikkeita äp:een katsotaan tarpeellisiksi, saattaa merkkaa joillekin, että ne jutut ois välttämättömiä vauvan hoidossa.
Missään en kyllä muista nähneeni faktaa siitä, kuinka monella prosentilla lapsia tutin tai pullon (pienet vesimääräti/pumpattu maito) syöminen todella on haitannut imetystä. Eli varmaan se ois sitten ton pullon käyttö korvikepullona, mikä ois " väärä viesti" . Ehkä.
Läheskään kaikki eivät pulloa koskaan tarvitse, ja ne jotka tarvitsevat, ostavat luultavasti enemmänkin pulloja ja yleensä jotain muuta sarjaa kuin pakkauksessa oleva (näin olen ollut huomaavinani). Nokkamuki olisi paljon parempi juomaväline äitiyspakkaukseen, etenkin joku hyvä pehmeänokkainen, esim. Avent. Sitä voi käyttää vielä silloinkin kun pullosta pitäisi jo vieroittaa.
Pullo ei yksinkertaisesti ole välttämätön vauvanhoitotarvike, ja on hyvä ettei Kela ole sellaista mielikuvaa luomassa. No, uudessa pakkauksessa on kyllä se kestovaippa, jota kaikki eivät myöskään käytä, mutta kestovaippojen käyttöön on syytäkin vanhempia kannustaa, pullon käyttöön ei.
Äitiyspakkauksen sisältöhän tuntuu muuttuvan jatkuvasti, niin mikä sen pullon poistamisen tekee niin erikoiseksi? On kai uudessa pakkauksessa oleva kestovaippakin herättänyt mielipiteitä ja saapa nähdä, vieläkö sen ensi vuoden pakkauksesta löytyy ja mikä on pullotilanne sitten. Minusta tuo nokkamuki kuulostais hyvältä vaihtoehdolta eli ei kun ehdottamaan sitä kelalle!
Meillä tuo pullo ei ole toistaiseksi ollut käytössä, saapa nähdä onkokaan.
Tilhi05:
niin pullon vastustajat kokevat, että pullo äitiyspakkauksessa antaisi osalle äideistä sellaisen viestin, että sitä kuuluu automaattisesti käyttää vauvanhoidossa. Totta kai suurin osa äideistä varmaan on hankkinut niin paljon tietoa ja näkemystä asioista jo etukäteen, että osaa tehdä omat valintansa. Silti uskon, että se, mitä tarvikkeita äp:een katsotaan tarpeellisiksi, saattaa merkkaa joillekin, että ne jutut ois välttämättömiä vauvan hoidossa.Missään en kyllä muista nähneeni faktaa siitä, kuinka monella prosentilla lapsia tutin tai pullon (pienet vesimääräti/pumpattu maito) syöminen todella on haitannut imetystä. Eli varmaan se ois sitten ton pullon käyttö korvikepullona, mikä ois " väärä viesti" . Ehkä.
Ehkä asia voi olla noinkin.. Mut en mä ainakaan aatellu, et kaikki tavarat pakkauksesta pitää käyttää.. Meillä ainakin esim liukuvoide jää iskemättömäks.. =) Miksköhän muuten ko tavarasta ei oo vedetty hernettä nenään...
Meillä ei juuri pulloja tarvittu, ja se mitä niitä käytettiin niin halusin niiden olevan yhteensopivia niin ettei aina tarvitse metsästää omaa kaulaa johonkin tiettyyn pulloon. Jotain tarpeellisempaa pullon tilalle, kiitos! :)
Koko ajanhan pakkauksen sisällöstä valitetaan ja tavaraa poistetaan ja lisätään, ei kai tämä pullo nyt sen kummempi juttu ollut?
Hyvä pointti Kerviseltä... En mäkään usko että kukaan voi tosiaan mieltää että kaikkia äp:n tarvikkeita olisi sitten välttämättä käytettävä, kun ne sieltä löytyy. Tuskin kukaan rupeaa väkisin käyttämään liukastusvoiteita ja kortusuja vaan sen takia et ne siellä pakkauksessa on. Sama juttu tän pullon kanssa.
Olen samaa mieltä EllaMayn kanssa tästä ketjusta, mutta sen verran nyt provouduin kommentoimaan, etten minäkään ymmärrä miks se pullo poistettiin. Kyllä se nyt musta on niitä oleellisimpia vauvanhoitotarvikkeita. Ihan kuin tuttipullo olisi joku rikosväline, joka täytyy hommata mustan pörssin kautta ja tiskin alta. Kohta varmaan kielletään tuttipullojen myynti kaupassakin, heh....
Mutta tosiaan pakkauksen sisältö vaihtelee ja se on ihan oikein. Joku juottamisväline, pullo tai nokkamuki, olisi musta silti pakkauksessa oltava.
minua ei sinänsä haittaa, että pullo poistettiin (esikoinen oli pullovauva, toinen täysimetyksellä joten en ole terroristi kumpaankaan suuntaan!), mutta _poistamisen_syy_ kyllä kuulostaa vähän kummalta. kelan sanomista minäkin luin, että pullo poistettiin _imetysvastaisena_! no hei, ei se pullo nyt itsessään esineenä voi olla minkään vastainen, sehän oli nimettykin matkavesipulloksi (eikä nimi ollut syötä-tästä-korviketta-lapsellesi-pullo!), jos muistatte. ja kuten moni täällä on viisaana hoksannut, ei kaikkea pakkauksen sisältöä ole pakko käyttää. veikkaanpa, että minun laillani suurin osa myös imettävistä äideistä kuitenkin tarvitsee pulloa, harvoin ja väliaikaisesti, mutta kuitenkin, kun isä syöttää lypsettyä maitoa vauvalle kun olen poissa vähän aikaa.
eli: pakkauspullon menetys ei haittaa, mutta kyllä tämä imetys vs pullo -sota on jo liian pitkälle mennyt, jos sen tähden pakkaustakin muokataan! jso pullon poiston syyksi olisi sanottu vaikkapa että se on koettu tarpeettomaksi, se olisi ollut ihan OK. nyt vain tulee sellainen vaikutelma, että mikään tässä yhteiskunnassa ei saa haiskahtaakaan imetysvastaiselta!
Itse en ole ajatellut koskaan mitään sen kummempaa tuosta pulloasiasta kun se äippälaatikon mukana on tullut. Onko tosiaan ihmisiä jotka ovat niin alttiita sellaisille vaikutuksille, että kun jostain tuttipullo tulee se ohjaa ajatukset heti pulloruokinnalle ja pois nk. imetyksestä? Voiko tosiaan yksi pullo äitiyspakkauksessa aiheuttaa niin mielettömästi erilaisia tunteita ihmisissä?
Miksi nykypäivänä asioista pitää tehdä niin vaikeita, kärpäsestä härkäsen? Pääasiahan on, että lapsi saa ravintoa, lämpöä, rakkautta ja huolenpitoa. Mitä väliä sillä on mitkä ne keinot loppujen lopuksi ovat?
tuo imetysvastaisuudesta vouhottaminen on imetysvastaisempaa kuin pikkuinen tuttipullo. Nousee niskakarvat pystyyn aika haipakkaan kun koko aihe edes otetaan puheeksi. Mä imetän, mutta en toki ole koskaan voinut kutsua itseäni täysimettäjäksi, koska mun lapseni on saanut pumpattua maitoa pullosta ja jopa nenämahaletkusta (siinä vasta imetysvastainen laite onkin, kannattaisi ehkä kampanjoida sairaaloita vastaan kyseisestä aiheesta)!! Syy miksi tää ehkä ärsyttää mua niin, on se, että äp:n pullo osoittautui meille eräänä yönä kotiutumisen jälkeen korvaamattoman tärkeäksi. Mulla alkoi maidon heruminen jo kolme kuukautta ennen synnytystä, joten en todellakaan olisi nähnyt tarpeelliseksi hankkia pulloja kotiin. Mutta kotiutumisen jälkeen poika yhtäkkiä vain nukkui ja nukkui, ja rinnasta heruva maito valui suupielestä ulos siistinä virtana. Ainoa keino yön aikana saada häneen ravintoa ja nestettä oli pumpata maitoa pulloon, joka luojan kiitos tökötti käyttämättömänä kaapissa. Pullon sai tarpeeksi syvälle kurkkuun niin että maitoa meni alaskin. Aamulla sitten mentiin polille, ja nenämahaletkussa kasvatettiin ruokahalua viikon verran, kunnes alkoi lapsonen virkoamaan ja jaksoi nähdä itse vaivaa syömisen eteen.
Ja voitteko kuvitella, että vaikka hän koko ensimmäiset elinviikkonsa sai pullosta ja letkusta mun maitoani, niin hän osasi ihan hyvin juoda tissistä kun voimistui. Luulen että jos vauva alkaa hylkiä rintaa, se johtuu aika pitkälti muista asioista kuin siitä, että joskus saa maitoa myös pullosta.
Mua niin ärsyttää toi mustavalkoisuus, että ollaan niin sokeita kaikkien muiden tilanteille, ja sille, että joidenkin on pakko hoitaa asiat erilailla... Kuinka paljon nämä imetyksenvastaisuudesta vouhottajat ajattevat olevansa muita ylempänä, kuinka tyhminä he ihmisiä pitävät? Voi herranjesta, ei kai kukaan käännä päätöstään imetyksestä nähtyään pikkuruisen tuttipullon paketissa?!? Jaa mutta onpas kiva pullo, enpä taidakaan imettää ettei vaan jää puteli käyttämättä.
...eikä lastenhoidon kannalta välttämätön, niin eikös kortsutkin ole sitten lapsivastaisia ja ei todellakaan lastenhoidon kannalta välttämättömiä. Ihme juttuja nämä tällaiset. Todellakin, jokainen saa itse päättää, mitä käyttää ja mitä ei. Tulisi ehkä muistaa se pääasia, kuinka onnellisessa asemassa olemme, että ylipäätään saamme tuollaisen paketin. Jokainen varmasti haluaisi paketin muuttaa mieleisekseen, jos näin saisi tehdä. Turhanpäiväinen valittaminen poikottiin!
Sainpahan nyt vähän erilaista näkökulmaa tähän asiaan kun tosiaan olen sitä paljon mietiskellyt.
Tokihan pakkauksen sisältö jatkuvast muuttuu, mutta eikös tuo pullo sentän ole ollut mukana vaikka kuinka kauan? Miksi siitä siis nyt yhtäkkiä tuli niin kauhea että se piti saada pois.
Btw, meilläkin jää käyttämättä kortsut ja liukuvoide, mihinkä niitä sellasia tarvitsee...Ja hinaaltaan ovat tosi paljon kaallimpia kuin yks tuttipullo.
Ja jos aletaan puhumaan siitä että äidit kokis että sitä pulloa tarttis käyttää koska siellä sellainen on, nii sitte voitas kyll jättää se vauvarasvakin pois! Eihän hyväihoista saa rasvata ettei ihon oma tuotanto häiriinny...no joopa niin...
Olisi mukava tietää kuinka monen imetys on kärsinyt tuon pullon takia... Ja nouseeko suomalaisten täysimettäjien prosentti nyt kun pullo poistettiin. Siihen tällä kai pyritään?
Nokkamuki oli kyllä hyvä pointti. Se olisi varmasti hyödyllinen kaikille, niin tissi- kuin pullovauvoille.
Br1t
.. että kun sehän nimenomaan on mainittukin VESIPULLONA niin mielestäni se olisi ollut todella hyvä kapistus äitiyspakkauksessa. Nyt monelle äidille on jäänyt se harhakuvitelma, että imetyksellä oleville lapsille, puhumattakaan korvikevauvoille ei pitäisi näin kuumilla antaa vettä!!! Huolestuttaa/käy sääliksi ne äidit, jotka " tuijottavat" sitten suosituksia ja ohjeita niin tarkasti, etteivät anna vauvoilleen vettä...
Tuli vain mieleen....
No, se mitä olen kuullut ja havainnut niin moni kyllä tuntuu ostavan pullos jos jonkinlaista jo valmiiksikin kaappiin odottamaan.
Ja se on muuten totta ettei täysimetysvauva _tarvitse_ vettä edes helteillä, eri asia jos sitä haluaa lapselle antaa.
En oo oikee ihminen vastaamaan koska sekä esikoisen aikana että nyt toisen aikana se pullo oli ja ON VIELÄKIN käytössä,tosin maitopullona ja nyt vellipullona eli vettä saa nokkamukista.
Ei siinä mitään vikaa musta ole ja vauvat sen kelpuuttaneet mutta ehkä joku vastaa joka vikaa löysi=)
äityliini ja sitä edelleen käyttävä poika 6,5kk+