Vieläkö joku käyttää mikroaaltouunia?
Joka päivä löytyy uutta näyttöä siitä että mikron käyttäminen niin ruuan lämmittämiseen kuin valmistamiseen on epäterveellistä ja vaarallista. Fiksuimmat ovat luopuneet mikroaaltouunista kokonaan ja siitä on tullut tarpeeton turhake.
Kommentit (64)
Juuri juon teetä, ja teeveden lämmitin mikrossa.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi täällä Euroopassa ei ole samaa mikrokulttuuria kuin Suomessa. Monilla toki on, mutta on myös ihan tavallista ettei ole.
Itsellä ei ole aikuisena ollut mikroa, enkä käytä ellei ole pakko.
Sama. On kätevämpää syödä ulkona. Ravintolasta lisäksi syntyy jopa vähemmän hävikkiä kuin kotitalouksista.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi täällä Euroopassa ei ole samaa mikrokulttuuria kuin Suomessa. Monilla toki on, mutta on myös ihan tavallista ettei ole.
No hyvä, että siellä Euroopassa asiat ovat paremmin! Suomihan tunnetusti kuuluu Aasiaan.
Minulla on uraanikäyttöinen makroaaltouuni. On paljon parempi ja tehokkaampi kuin tuo edellinen käytössä ollut radon-uuni.
Semmosta ei kotona tarvita.
Riittää kun kahvilassa käydessään saa eteensä lötkön hyrrr-ping! pasteijan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama. On kätevämpää syödä ulkona. Ravintolasta lisäksi syntyy jopa vähemmän hävikkiä kuin kotitalouksista.
Hahaha. Tästä oli juuri lehdessä julkaistu tutkimus. Oliko peräti 6% ruokahävikistä mikä tuli kotitalouksista.
Katsos kun kotona on helppo ns. Keksiä ruokaa, eli okei, mulla on tota ja tota ja tota, heitänpä ne sekaisin ja teen pataa/ pastaa/ mitä ikinä.
Tulee käytettyä kaikki.
Ravintolassa se ei toimi niin.
Lisäksi ravintoloissa on niin tarkat määräykset esim. päiväyksille, että et voi käyttää jos tuote on suunnilleen tunnin vanha.
Sama kaupoissa. Joten älä edes jaksa.
T. Kokki
Riisit ja pataruuat lämpiää kivasti. Esisulatan myös pakasteita hieman. Paahtoleivät myös pakkasessa, koska en syö niin usein. Hieman mikroon suoraan pakkasesta ja sitten paahtimeen, eikä koko pakastusta huomaa lainkaan lopputuloksesta.
Todellakin käytän!
Mikro vähentää tiskin määrää huimasti. Aamulla teen lautasellisen kaurapuuroa, lapset lämmittävät mukeissaan kaakaota. Teenkin lämmitän usein mikrossa. Illalla on ihanaa, jos voin vaan heittää edellispäivän ruokia annoksina mikroon. Minimaalisesti tiskiä! Ei paistinpannun pesua!
Kuka nyt ei mikroaaltouunia käyttäisi :D.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No hyvä, että siellä Euroopassa asiat ovat paremmin! Suomihan tunnetusti kuuluu Aasiaan.
Suomi ei kuulu Aasiaan vaan se kuuluu pohjoismaihin, ja myös Eurooppaan toki. Jotenkin itse tulee täällä keskieuroopassa asuessa ajateltua niin, että Suomi on ennen kaikkea pohjoismaa, sijainniltaan, kulttuurisesti ja tapojen puolesta, enemmän kuin tämän suunnan Eurooppaa.
Mutta tämä ei liity ap kysymykseen. Halusin vain sen korjata että Aasiaa se ei ole, ja avata vähän mitä tarkoitin kommentillani.
Käyttää mikroa kuka käyttää, itse en käytä :)
Antaa kaikkien kukkien kukkia.
Mikroaaltouuni on vaarallinen kapistus.
Kalareissulla käänsimme mikron pystyyn jotta vinettoglögipullo mahtui uuniin sisään. Täysillä lämmitystä useamman minuutin verran. Kuin pullo nostettiin uunista sen kaulaosan vinetto "räjähti ylikuumentuessaan" ja roiskui kämpän kattoon. Aika moinen siivo mutta jäi glögiä pulloonkin.
Tarinan opetus; älä kuumenna noin kauan.
Meillä on yli 30 vuotta vanha mikroaaltouuni. Ei siinä enää valo toimi, mutta lämmittää ruoan riittävän hyvin. Muutama vuosi sitten mies osti siihen uusia osia, kun se piti välillä "pekkaspäiviä". (Eli oli yhden päivän toimimatta, ja seuraavana päivänä toimi kuin ei ikinä olisi mitään vikaa ollutkaan.) Eipä ole tarvinnut osia vaihtaa. Ei ihan joka päivä käytetä mikroa, joten saattaa olla, että "pekkaset" ovat sattuneet sellaisille päiville, kun ei olla mikroa tarvittu.
Olen luopunut mikrosta, terveyssyistä. En tarvitse sitä, käytän hellaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitas sitten tämän päivän löydökseen linkki. Ja vaikka viime keskiviikolta myös.
https://www.mtvuutiset.fi/makuja/artikkeli/ala-kayta-mikroa-pizzan-uude…
Ei täsmää. Ei kerrottu terveyshaitoista. Vain siitä että pizza menee pilalle mikrossa (yllätyitkö? Minä en.).
Ohis, mutta mä tykkään pizzasta jopa enemmän mikrossa lämmitettynä lötkönä kuin tuoreena. Mistäköhän sekin johtuu.
Vierailija kirjoitti:
Olen luopunut mikrosta, terveyssyistä. En tarvitse sitä, käytän hellaa.
Mistä terveyssyistä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomi ei kuulu Aasiaan vaan se kuuluu pohjoismaihin, ja myös Eurooppaan toki. Jotenkin itse tulee täällä keskieuroopassa asuessa ajateltua niin, että Suomi on ennen kaikkea pohjoismaa, sijainniltaan, kulttuurisesti ja tapojen puolesta, enemmän kuin tämän suunnan Eurooppaa.
Mutta tämä ei liity ap kysymykseen. Halusin vain sen korjata että Aasiaa se ei ole, ja avata vähän mitä tarkoitin kommentillani.
Antaa kaikkien kukkien kukkia.
Joko tämä on vitsi tai sitten suosittelisin googlaamaan v ittuilun ja/tai sarkasmin.
Ei kukaan oikeasti voi olla noin yksinkertainen.
-eri
Käytän sitä ainoastaan foliopuku päälläni.
Ajattele meillä kaksi vierekkäin.
Toisessa taikinan nostatus.
Toinen kyllä lähtee teinin mukaan joskus.
Mikro pakollinen kun on teinejä talossa ja heidän aikataulu eri kun meillä.
Kannattaa varoa myös pistorasioita. Niistä voi valua sähköä huoneisiin tietämättäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Antaa kaikkien kukkien kukkia.Joko tämä on vitsi tai sitten suosittelisin googlaamaan v ittuilun ja/tai sarkasmin.
Ei kukaan oikeasti voi olla noin yksinkertainen.
-eri
Niin minäkin mietin että tuo kyllä vähän kuulosti vttuilulta tuo kommentti että Suomi on Aasiaa.
Ihmeellisen hyökkäävä suhtautuminen ylipäätään jos vaan kerron että täällä päin Eurooppaa monilla ei ole mikroa ja se sopii mulle. Olkoonkin että mun sanavalinta ei miellyttänyt :D
En vaan tykkää miltä mikrotettu ruoka maistuu, enkä ole varma mitä ajatella sen terveysvaikutuksista, sitä en ymmärrä miksi se niin kovasti jotain ärsyttää.
Kuten sanoin, annetaanko kaikkien kukkien kukkia ja jaetaan ajatuksia puolesta ja vastaan ilman että pitää alkaa vttuilla tai olla hyökkäävä :)
Tiesitkö että se säteily määrä minkä saat mikroaaltouunista ja puhelimesta yhteensä on vain mikro-osa siitä säteilystä minkä saat suoraan auringosta.